Investigation of the Relationship Between the Attitudes of the Music Teacher Candidates To the Violin Lesson and Their Self-Efficients Regarding the Playing Performances

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Bu araştırma, müzik öğretmeni adaylarının keman dersine ilişkin tutumları ile keman çalma performansına yönelik öz yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemi, Türkiye' nin farklı bölgelerinde yer alan Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim gören 1, 2, 3 ve 4. sınıf keman öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması için 'Kişisel Bilgi Anketi', 'Keman Dersine Yönelik Tutum Ölçeği' ve 'Keman Eğitiminde Çalma Performansına Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 21.0 yazılım programı kullanılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre tutum alt boyutlarından biri olan ders dışında dersle ilgili çalışmalara yönelik tutumlar ve keman çalma performansına yönelik öz yeterlik ölçeği puanları arasındaki farklılıklar bağımsız iki örneklem t testi ile karşılaştırılmıştır. Diğer değişkenlere göre farklılıklar ise ANOVA testi kullanılarak incelenmiştir. Keman dersine yönelik tutum ile keman çalma performansına yönelik öz yeterlik arasındaki ilişki ise Spearman's Rho korelasyon testi ile incelenmiştir. Yapılan araştırmanın analizleri sonucunda, keman dersine yönelik tutumun genel olarak yüksek düzeyde olumlu olduğu bulunmuştur, bu da müzik öğretmeni adaylarının ve müzik eğitimi alan bireylerin keman dersine karşı olumlu bir tutum sergilediğini göstermektedir. Cinsiyet, mezun olduğu lise, sınıf düzeyi ve keman çalma süresi gibi değişkenlere göre keman dersine yönelik tutumda anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ancak yaş gruplarına göre tutumda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Keman çalma performansına yönelik öz yeterlik algısı incelendiğinde, müzik öğretmeni adaylarının genel olarak orta düzeyde bir keman çalma performansına yönelik öz yeterlik algısına sahip oldukları tespit edilmiştir. Cinsiyet, öğrenim gördüğü üniversite ve sınıf düzeyi gibi değişkenlere göre keman çalma performansına yönelik öz yeterlik algısında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ancak yaş gruplarına ve mezun olduğu liseye göre anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Keman dersine yönelik tutum ile keman çalma performansına yönelik öz yeterlik algısı arasında ise orta düzeyde pozitif yönlü ve anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır.
This research aims to examine the relationship between pre-service music teachers' attitudes towards violin lessons and their self-efficacy towards violin playing performance. The sample of the research is the 1st, 2nd, 3rd grade students studying in Music Education Departments in different regions of Turkey. and 4th grade violin students. Relational screening model was used in the research. 'Personal Knowledge Questionnaire', 'Attitude Scale Towards Violin Lesson' and 'Self-Efficacy Scale Towards Playing Performance in Violin Education' were used to collect research data. SPSS 21.0 software program was used for data analysis. The differences between attitudes towards extracurricular activities, one of the sub-dimensions of attitude according to gender variable, and self-efficacy scale scores for violin playing performance were compared with two independent samples t-test. Differences with respect to other variables were analyzed using the ANOVA test. The relationship between the attitude towards violin lesson and self-efficacy towards violin playing performance was examined with Spearman's Rho correlation test. As a result of the analysis of the research, it was found that the attitude towards the violin lesson is generally highly positive, which shows that the music teacher candidates and the individuals receiving music education have a positive attitude towards the violin lesson. There was no significant difference in the attitude towards violin lesson according to variables such as gender, graduated high school, grade level and violin playing time. However, significant differences were found in attitudes according to age groups. When the self-efficacy perception towards violin playing performance was examined, it was determined that the music teacher candidates generally had a moderate level of self-efficacy perception towards violin playing performance. There was no significant difference in self-efficacy perception regarding violin playing performance according to variables such as gender, university and grade level. However, significant differences were found according to age groups and the high school they graduated from. It was determined that there was a moderate positive and significant relationship between the attitude towards the violin lesson and the perception of self-efficacy towards violin playing performance.

Description

Keywords

Müzik, Music

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

100

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™