The Study of Ileri Yavrutürk Magazine in Terms of Children’s Literature [1976-1977]

No Thumbnail Available

Date

2011

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

?İleri Yavrutürk Dergisinin Çocuk Edebiyatı Açısından İncelenmesi (1976-1977)? adlı araştırmada, çocuk edebiyatında önemli bir yeri olan çocuk dergilerinin, içeriklerindeki türler vasıtasıyla çocuğa edebi ve eğitsel anlamda sağladığı katkılar İleri Yavrutürk dergisi aracılığı ile incelenmiştir. Araştırmada, çocuk dergilerinin hedef kitle olarak seçtiği 7-14 yaş aralığındaki çocukların kişisel, bilişsel, dilsel ve ahlaki gelişim dönemleri dikkate alınmıştır.Araştırmanın evrenini 1928 Harf Devrimi'nden itibaren yayımlanan bütün çocuk dergileri oluşturmaktadır. Bu araştırmada, çocuk dergiciliğinin bir dönemine ışık tutmak amacıyla evrenden örneklem alma yoluna gidilmiştir. Döneminin özelliklerini iyi yansıtması sebebiyle 1976-1977 yılları arasında yayımlanan İleri Yavrutürk dergisi örneklem olarak seçilmiştir. 27 Ekim 1976 ile 2 Kasım 1977 tarihleri arasında yayımlanan 38 sayının tamamı araştırma kapsamındadır.Araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmıyla başlayan bölümde problem durumu, çocuk dergiciliğinin tarihi seyri, araştırmanın amacı, araştırmanın önemi, sınırlılıklar, tanımlar ve ilgili araştırmalar hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde, araştırmanın yöntemi üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde, İleri Yavrutürk hakkında bilgiler verilmiştir. Dergide yer alan edebi türler sınıflandırılmış ve incelenmiştir. Ayrıca dergide işlenen konular üç ana başlık altında çocuk eğitimi açısından değerlendirilmiştir.Araştırmanın sonunda İleri Yavrutürk dergisinin, devrine göre önemli bir boşluğu doldurduğu ve çocuk okurlarının bilişsel, kişisel, ahlaki ve dilsel gelişmelerine olumlu katkılar sağladığı görülmüştür.
In this study titled ?The Study of Ileri Yavruturk Magazine in terms of Children?s Literature (1976-1977)?, children?s magazines, which take a significant place in children?s literature, have been studied through the genres of their contents for the contributions to children in literary and educational aspects. Personal, cognitive, linguistic and moral developmental stages of children between 7 and 14 ages, the target group for these magazines, have been taken into consideration.The study covers the population of all children?s magazines published since the Alphabet Revolution in 1928. This study aims to shed some light on a period of children?s magazine publishing by sampling. Ileri Yavruturk Magazine, which was published between the years 1976 and 1977, has been chosen as a sample because it reflects better the characteristics of the period. The study encompasses all the 38 issues published between the dates 27 October 1976 and 02 November 1977.This study consists of three parts. The introduction dwells on the case of problem, the historical progress of children?s magazine publishing, the purpose and significance of the study, limitedness, descriptions and related researches. The second part focuses on the method of the study. The third part provides information about Ileri Yavruturk. The literary genres in the magazines have been categorised and studied. Moreover, the subjects discussed in the magazines have been evaluated under three main titles in terms of children?s education.In conclusion, it is inferred that Ileri Yavruturk Magazine filled a considerable blank of its period and that it contributed to children?s cognitive, personal, moral and linguistic developments.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Dergiler, Çocuk Dergileri, Çocuk Edebiyatı, Çocuk Eğitimi, Çocuk Gazeteleri, Ileri Yavrutürk Dergisi, Education and Training, Magazines, Child Magazines, Children’s Literature, Child Education, Children's Newspapers, Ileri Yavrutürk Magazine

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

133

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™