Using Local Musics as a Method in Violin Education
Abstract
Ülkemiz kırsalında, gelismekte olan ve yeni kurulan üniversitelerimizdekimüzik egitimcilerinin en sık karsılastıkları sorunların basında, ögrencilerin bireyselçalgı egitimi süreçleri boyunca, istenilen müzikal çalma yetkinligine ulasamamalarıgelmektedir. Bu arastırmanın temel amacı, ?Çalgı Egitimi?sistemimizde sıkçakarsılasılan, müzikalite sorununun çözümüne iliskin, bölgesel müziklerimizin kemanegitiminde daha müzikal çalmayı kolaylastıracak önemli bir unsur oldugunubulgulayan yeni çalısma modelleri sunmaktır.Arastırma, ülke genelinde keman egitiminde sorunların kırsalda daha yogunoldugunu göstermesi açısından, model sayılabilecek özel bir çalısma sistemi önerdigiiçin, önem kazanmaktadır. Özel kosullara uygun çözümler üretilmesini gerektiren birestetik sorunlara dikkat çekmesi açısından özgün bir deneme olarak kabul edilebilir.Bu çalısma, Van yöresinden, birçogunu arastırmacının kendi derledigi venotaya aldıgı 77 adet halk oyunu ezgileri üzerinde, ?Keman Egitimi? amaçlı yapılançalısmalarla sınırlandırılmıstır. Seçilmis halk oyunu ezgilerinin, bilgisayar ortamındamüzikal açıdan analizleri yapılarak belirli ölçütler saptanmıs, bu ölçütlerin ısıgında birveri bankası olusturulmustur. Tek keman, iki ve daha fazla çalgı için etüd yazmayöntemleri, orkestra için amaca uygun nitelikte müzik düzenlemeleri, tüm açıklama veuygulama örnekleriyle tezde yer almıstır.Bu arastırmanın evrenini Yüzüncü Yıl Üniversitesi Egitim Fakültesi MüzikEgitimi Bölümü Anabilim Dalı Bireysel Çalgı - Keman Egitimi ögrencilerinin, yöreselmüziklerden etkilenme biçimleri ve onlar için hazırlanmıs bir dizi özel teknikçalısmalar olusturmaktadır.Arastırma su savlarla yönlendirilmistir:1- Ulusal ezgilerimizin keman egitiminde kullanılmasında, kemanın tekniközelliklerinden yararlanılmalıdır.2- Çalısmada yer alan kompozisyonlar, ulusal müzigimizin dagarcıgına yenikazanımlar sunacaktır.
One of the problems that seems most frequently to the music educators in theuniversities just builded and being developed in our country is the disability of the students toarrive the musical playing performance that wanted by their process of education in playing.The aim of this research is to offer new studying models finding that our local music is animportant element in violin education that forces to play more musical regarded to solving ofmusical quality problem that frequently seemed in our ? nstrument Education? system.This research is important because of that it points out that the problems in violineducation is much more in rustic regions and also it is a esthethical problem that needsproducting solutions to self-special conditions.This research is bounded by studies for violin education worked on 77 folk melodiesfrom Van that collected and noted by the researcher.This research includes the reactivities of students in ?Yüzüncü Yıl University, EducationFaculty, Music Education Program, Violin Education Branch? to the local musics, and a seriesof special technical studies.The research has been guided according to that decided bases:1- The ways to use the technical properties of violin in using our national musics inviolin education,2- The opinion of contribition of the musics have taken part in the research to ournational music repertory.
One of the problems that seems most frequently to the music educators in theuniversities just builded and being developed in our country is the disability of the students toarrive the musical playing performance that wanted by their process of education in playing.The aim of this research is to offer new studying models finding that our local music is animportant element in violin education that forces to play more musical regarded to solving ofmusical quality problem that frequently seemed in our ? nstrument Education? system.This research is important because of that it points out that the problems in violineducation is much more in rustic regions and also it is a esthethical problem that needsproducting solutions to self-special conditions.This research is bounded by studies for violin education worked on 77 folk melodiesfrom Van that collected and noted by the researcher.This research includes the reactivities of students in ?Yüzüncü Yıl University, EducationFaculty, Music Education Program, Violin Education Branch? to the local musics, and a seriesof special technical studies.The research has been guided according to that decided bases:1- The ways to use the technical properties of violin in using our national musics inviolin education,2- The opinion of contribition of the musics have taken part in the research to ournational music repertory.
Description
Keywords
Müzik, Music
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
190