Cancan, MuratBilgi, Hüseyin Efecan2025-05-102025-05-102025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=P3dtmmHrq-mzEcmCLi1CqcZQh96ezUBuhx71urYOjqaRICPhfBXAi9tAjE0lywTthttps://hdl.handle.net/20.500.14720/20634Bu araştırmada 2024 yılında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli adıyla güncellenen 5. Sınıf matematik öğretim programındaki öğrenme çıktıları ile 5. Sınıf matematik ders kitabında bulunan sorular Yenilenmiş Bloom Taksonomisindeki bilişsel süreç ve bilgi basamaklarına göre iki boyutta sınıflandırılmış ve aralarındaki uyuma Yenilenmiş Bloom Taksonomisindeki dağılımları açısından bakılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden birisi olan doküman incelemesi kullanılmıştır. 5. Sınıf matematik öğretim programında bulunan 23 öğrenme çıktısı ve 5. Sınıf matematik ders kitabında bulunan 728 soru betimsel analiz yöntemiyle Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre sınıflandırılmıştır. Elde edilen veriler yüzde ve frekans tablolarıyla bulgular kısmında sunulmuştur. Araştırma sonucuna göre; öğrenme çıktılarının en çok kavramsal bilgi boyutunda ve uygulama basamağında sınıflandırıldığı görülmektedir. Ders kitabındaki soruların en çok kavramsal bilgi boyutunda ve uygulama basamağında sınıflandırıldığı görülmektedir. Ders kitabında bulunan sorular ile öğrenme çıktıları Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel süreç boyutu açısından uyumuna bakıldığında en uyumlu basamağın uygulama düzeyi, bilgi boyutu açısından uyumuna bakıldığında ise en uyumlu basamağın üstbilişsel bilgi basamağı olduğu görülmektedir.In this study, the learning outcomes in the 5th Grade Mathematics Curriculum, updated in 2024 under the name of the Türkiye Yüzyılı Education Model, and the questions in the 5th Grade Mathematics Textbook were classified in two dimensions according to the cognitive process and knowledge dimensions of the Revised Bloom's Taxonomy. The alignment between them was examined in terms of their distributions within the framework of the Revised Bloom's Taxonomy. The study utilized the document analysis method, one of the qualitative research designs. The 23 learning outcomes in the 5th Grade Mathematics Curriculum and the 728 questions in the 5th Grade Mathematics Textbook were classified based on the Revised Bloom's Taxonomy using descriptive analysis. The data obtained were presented in the findings section with percentage and frequency tables. The results of the study indicate that the learning outcomes were most frequently classified under the conceptual knowledge dimension and the application level of the cognitive process dimension. Similarly, the questions in the textbook were most frequently classified under the conceptual knowledge dimension and the application level of the cognitive process dimension. When examining the alignment between the questions in the textbook and the learning outcomes in terms of the cognitive process dimension of the Revised Bloom's Taxonomy, the application level was found to be the most aligned. Regarding the knowledge dimension, the most aligned level was determined to be the metacognitive knowledge level.trEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingExamining the Relationship of 5th Grade Mathematics Textbook Questions With Learning Outcomes and According To the Revised Bloom Taxonomy5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sorularının Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesiMaster Thesis111928279