Özkan, ZekiyeHanedanoğlu, Yakup2025-05-102025-05-102023https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rqAeDV799jVlbQaqSprX1zYiwTcDufw5dj-cu44Hk3-Bhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/21252Bu Çalışma ''Eğlenceli Atletizm uygulamalarının Hafif Derecede Zihinsel Engelli Çocuklarda Kaba ve İnce Motor Beceriler ve Yaşam Kaliteleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi'' amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu 20 kontrol, 20 deney grubu olmak üzere hafif düzeyde zihinsel engelli 40 öğrenci oluşturmuştur. Rastgele örnekleme yöntemi ile öğrenciler iki gruba ayrılmıştır. Kontrol grubunun yaş ortalaması 10,45±1,35 yıldır. Deney grubunun yaş ortalaması 10,85±1,18 yıldır. Deney grubuna 14 hafta boyunca haftada 2 gün eğlenceli atletizm programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir program uygulanmamıştır. Çocuklara yaşam kalitesini ölçmek için yaşam kalitesi ölçeği ve MEB Psikomotor beceriler kaba Değerlendirme Formu uygulanmıştır. Yapılan istatiksel analizler sonucunda normal dağılım göstermeyen veriler için parametrik olmayan istatiksel yöntemlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ve Mann Whitney U testi, normal dağılım gösteren verilerde ise bağımlı gruplarda t test İstatistiği kullanılmıştır. Çalışmanın anlamlılık düzeyi p<0,05 alınmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde deney grubunda kaba ve ince motor becerileri son testte ön teste göre anlamlı olarak yüksek bulunmuştur (p<0,05). Kontrol grubunda kaba ve ince motor beceriler ön-son test grupları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Deney grubu yaşam kalitesi toplam ve alt boyutlarında anlamlı gelişmeler tespit edilmiştir. Kontrol grubunda ise yaşam kalitesi ölçek toplam puanı, psikososyal sağlık toplam puanı, okul işlevselliği ve sosyal işlevsellik puanı ön-son test parametreleri arasında anlamlılık tespit edilmiştir (p<0,05). Duygusal işlevsellik puanı ve fiziksel sağlık toplam alt boyutlarında anlamlılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Sonuç olarak eğlenceli atletizm eğitim programının hafif düzeyde zihinsel engelli çocukların motor becerilerini ve yaşam kalitelerini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.This study was conducted with the aim of 'Examination of the Effects of Fun Athletics Practices on Gross and Fine Motor Skills and Quality of Life in Mildly Intellectually Handicapped Children'. The sample group of the study consisted of 40 students with mild intellectual disabilities, 20 of which were in the control group and 20 in the experimental group. The students were divided into two groups by random sampling method. The mean age of the control group was 10.45±1.35 years. The mean age of the experimental group was 10.85±1.18 years. An entertaining athletics program was applied to the experimental group 2 days a week for 14 weeks. No program was applied to the control group. The quality of life scale and the MoNE Psychomotor Skills Rough Evaluation Form were applied to the children to measure their quality of life. As a result of the statistical analyzes, Wilcoxon Signed Ranks test and Mann Whitney U test, which are non-parametric statistical methods, were used for the data that did not show normal distribution, and the t test statistic was used in the dependent groups for the data showing normal distribution. The significance level of the study was taken as p<0.05. When the analysis results were examined, the gross and fine motor skills of the experimental group were found to be significantly higher in the posttest than in the pretest (p<0.05). There was no significant difference between gross and fine motor skills pre-post test groups in the control group (p>0.05). Significant improvements were detected in the total and sub-dimensions of the experimental group's quality of life. In the control group, a significant difference was found between the pre-post test parameters of the quality of life scale total score, psychosocial health total score, school functionality and social functionality score (p<0.05). No significance was found in the emotional functionality score and total physical health sub-dimensions (p>0.05). As a result, it was determined that the fun athletics training program positively affected the motor skills and quality of life of children with mild mental retardation.trSporSportsInvestigation of the Effects of Fun Athletics Practices on Correct and Final Motor Skills and Quality of Life in Children With Mild Intellectual DisabilityEğlenceli Atletizm Uygulamalarının Hafif Derecede Zihinsel Engelli Çocuklarda Kaba ve İnce Motor Beceriler ve Yaşam Kaliteleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesiMaster Thesis80805313