Savaş, EkremÖzalper, Hacer2025-06-302025-06-302006https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=-L8ilcwn9ZRRc_YMKxXW1sL_wBu26MowmFMFpryJwsyUAP02KjuH1yMOJJJ6-CeEhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/27012Bu araştırma, ilköğretim matematik öğretmenlerinin ders içerisindekidemokratik tutumlarının saptanması ve öğretmenlerin matematik ve demokrasiarasındaki ilişki hakkındaki düşüncelerinin öğrenilmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evrenini 2004-2005 eğitim-öğretim yılında Van ilindekiilköğretim okulları oluşturmuştur. Bu evren içerisinden tesadüfû küme örneklemeyöntemi ile seçilen 50 ilköğretim okulunda görev yapan 95 matematik öğretmeniaraştırmanın örneklemini oluşturmuştur.Bu araştırma için gerekli veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ölçeğinuygulanmasıyla elde edilmiştir. Ölçek üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümkişisel bilgiler, ikinci bölüm 19 maddeden oluşan demokratik tutum cümlelerinden,üçüncü bölüm ise matematik ve demokrasi arasındaki ilişki için matematiköğretmenlerinin düşüncelerini belirleyecek 9 maddeden oluşmaktadır.Anket ile toplanan verilerin çözümlemesi bilgisayar ortamında SPSSistatistik ve paket programı kullanılarak geliştirilmiştir. Elde edilen veriler frekans veyüzde teknikleri ile betimlenmiştir.Bu analiz çerçevesinde işlenen veriler, araştırmanın amaçları doğrultusundakarşılaştırılmış ve tartışılmıştır.Anahtar kelimeler: Demokrasi, Demokratik tutum ve matematikThis research is a descriptive study that aims to determine and evaluate thedemocratic attitudes of teachers during the mathematics lessons and their thoughtsabout the relationship between democracy and mathematics.The research was made in 2004-2005 in educational year in elmentaryschools of Van city. In this environment 95 mathematics teachers are selected withrandom groups in 50 elmentary schools.The necessary data for this research are gained by applying the scale whichimproved by researcher. The scale consists of three parts. The first part consistspersonal information, the second part consists of 19 democratic attitude sentencesand the last part consists of 9 articles to let teachers express their thougts about therelation between mathematics and democracy. Th data gained via surveys have beenevaluated by SPSS Statistic Software Programme. The data gained are describedwith percentages and frequencies.The data evaluated on the base of this analysis have been discussed andcompared.Key words :Democracy, Democratic attitudes and mathematicstrEğitim ve ÖğretimmatematikEducation and TrainingmathematicsThe Evaluation of the Relatonship Between Mathematics Education and DemocracyMatematik ve Demokrasi İlişkisinin DeğerlendirilmesiMaster Thesis91182448