Dündar, MahmutArslan, Banur2025-07-302025-07-302025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5NNqZKwwGohPh6_KCcfp-mFSu706LYxlPCCT_dCd8ZhAmt38j5LHKB1o73NRkaVXhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/28221Bu çalışmada, Türkiye'deki Z Kuşağı'nın önemli bir bölümünü oluşturan, ortaöğretimde öğrenim gören Z Kuşağı öğrencilerinin farklı değişkenler doğrultusunda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersine yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, ortaöğretimde öğrenim gören Z Kuşağı öğrencilerinin DKAB dersine yönelik tutumları; cinsiyet, sınıf kademesi, okul türü, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba mesleği, anne mesleği, ailenin sosyoekonomik düzeyi, DKAB dersinin seçmeli olması durumunda dersin seçilme durumu, günlük teknoloji kullanım süresi, bu yaşa kadar cami ziyaret etme sıklık düzeyi olmak üzere on bir farklı değişken doğrultusunda incelenmiştir. Z Kuşağı öğrencilerinin DKAB dersine yönelik tutumlarını inceleyen özgün çalışmalardan biri olması nedeniyle bu çalışmanın literatürdeki boşluğu doldurarak alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmanın evrenini, Van İlindeki ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrenciler oluştururken; örneklemini ise 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Tuşba Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Fen Lisesi, İki Nisan Anadolu Lisesi, Van Güzel Sanatlar Lisesi, Van Spor Lisesi, Münci İnci Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde öğrenim gören (406'sı kız ve 321'i erkek) 727 Z Kuşağı öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri uzman görüşüne dayalı olarak hazırlanan 'Kişisel Bilgi Formu' ve Kaya (2001) tarafından geliştirilen 'DKAB Dersi Tutum Ölçeği' aracılığıyla toplanmış; SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde 'Bağımsız Grup t Testi', 'Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)' ve gruplar arası karşılaştırmalarda 'Games-Howel' ve 'Scheffe' testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, okul türü, anne-baba eğitim düzeyi, anne-baba mesleği, aile sosyoekonomik düzeyi, DKAB dersinin seçmeli olması durumunda dersin seçilme durumu, günlük teknoloji kullanım düzeyi ve cami ziyareti yapma düzeyi değişkenlerinin öğrencilerin DKAB dersine yönelik tutumları üzerinde anlamlı etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.This study aims to examine the attitudes of Generation Z students, who constitute a significant portion of the youth population in Türkiye and are enrolled in secondary education, toward the Religious Culture and Moral Knowledge (RCMK) course based on various variables. In this context, the attitudes of Generation Z students attending secondary education toward the RCMK course were examined in relation to eleven variables: gender, grade level, school type, father's educational background, mother's educational background, father's occupation, mother's occupation, family's socioeconomic status, whether the course is chosen if elective, daily technology usage time, and the frequency of mosque visits up to this age. Being one of the original studies focusing on Generation Z students' attitudes toward the RCMK course, it is expected to fill a gap in the literature and contribute to the field. The study population consists of students attending secondary education institutions in Van province. The sample includes 727 Generation Z students (406 female, 321 male) studying during the 2023–2024 academic year at Tuşba Turkish Union of Chambers and Commodity Exchanges Science High School, İki Nisan Anatolian High School, Van Fine Arts High School, Van Sports High School, and Münci İnci Vocational and Technical Anatolian High School. The data were collected using a 'Personal Information Form' prepared with expert opinion and the 'RCMK Course Attitude Scale' developed by Kaya (2001), and analyzed using the SPSS software. For data analysis, Independent Samples t-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), and post-hoc comparisons using Games-Howell and Scheffe tests were conducted. Based on the findings, it was concluded that variables such as school type, parents' educational and occupational background, socioeconomic status, course selection status if elective, daily technology use, and frequency of mosque visits significantly affect students' attitudes toward the RCMK course.trDinDin EğitimiDin Kültürü Ve Ahlak Bilgisi DersiTutumlarZ KuşağıReligionReligious EducationReligious Culture And Moral Knowledge LessonAttitudesGeneration ZInvestigation of the Attitudes of Generation Z Students in Secondary Education Towards Religious Culture and Moral Knowledge Course (Van Province Example)Ortaöğretimde Eğitim Gören Z Kuşağı Öğrencilerinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Van İli Örneği)Master Thesis101942539