Çavuş, HayatiBulut, Tülay2025-05-102025-05-102024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=KMB79M3N7zK1UR2WYeRgQvK8N64BAeKD07tu2cqBwXc01J5vB38PwQfyEH10olOEhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/24864Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin çevrimiçi öğrenme ortamlarındaki duygu durumları ve işlemsel uzaklık algıları incelenmiştir. Çalışmada sıralı açıklayıcı karma yöntem deseni kullanılmış ve çalışma için gerekli veriler 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinde öğrenim gören 468 öğrenciden toplanmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda Online Dersler İçin Ergen Duygu Ölçeği ve Revize Edilmiş İşlemsel Uzaklık Ölçeğinin Uyarlama Çalışması, nitel boyutunda ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak veriler toplanmıştır. Toplanan nicel veriler SPSS 23 programı ile nitel veriler ise içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma sonrasında elde edilen veriler doğrultusunda genel olarak öğrencilerin duygu durumları orta seviyededir. Kadın öğrencilerin kaygı düzeyleri erkek öğrencilere göre daha yüksek olarak bulunmuş ve yaşa bağlı olarak anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Öğrencilerin çevrimiçi derste kullandıkları cihazın duygu durumları üzerinde etkisi gözlemlenmiş; bilgisayar kullanan öğrenciler genellikle daha olumlu duygular yaşarken akıllı telefon kullanan öğrenciler daha yüksek sıkıcılık ve umutsuzluk duygularını deneyimlemişlerdir. Kişisel bilgisayara sahip olan öğrenciler daha olumlu hissetmişlerdir. İşlemsel uzaklık algısı genel olarak yüksek düzeydedir; öğrenci-öğretmen etkileşimine yönelik işlemsel uzaklık seviyeleri en yüksek, öğrenci-öğrenci etkileşimine yönelik işlemsel uzaklık seviyeleri ise en düşük olarak belirlenmiştir. Ders materyalleri konusunda öğrencilerin genellikle olumsuz bulgular vermesi, iletişim problemleri, teknik sorunlar ve materyal eksikliği gibi faktörler öğrencilerin işlemsel uzaklık algılarını etkileyebileceğine işaret etmektedir.In this study, university students' emotional states and perceptions of transactional distance in online learning environments were examined. An explanatory mixed method design was used in the study, and the necessary data for the study was collected from 468 students studying at Van Yüzüncü Yıl University in the 2022-2023 academic year. In the quantitative dimension of the study, data was collected using the Adolescent Emotion Scale for Online Courses and the Adaptation Study of the Revised Operative Distance Scale, and in the qualitative dimension, data was collected using a semi-structured interview form. The collected quantitative data were analyzed using the SPSS 23 program and the qualitative data were analyzed using the content analysis method. According to the data obtained after the study, in general, the emotional states of the students are at a medium level. Anxiety levels of female students were found to be higher than male students, and significant differences were detected depending on age. The effect of the device students use in online lessons on their emotional state has been observed; While students using computers generally experienced more positive emotions, students using smartphones experienced higher feelings of boredom and hopelessness. Students who had personal computers felt more positive. Perception of operational distance is generally high; Transactional distance levels for student-teacher interaction were determined to be the highest, and transactional distance levels for student-student interaction were determined to be the lowest. Students' generally negative findings about course materials indicate that factors such as communication problems, technical problems and lack of materials may affect students' perception of operational distance.trEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingInvestigation of University Students' Mood States and Perceptions of Transactional Distance in Online Learning Environments: a Mixed Methods ResearchÜniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarındaki Duygu Durumları ve İşlemsel Uzaklık Algılarının İncelenmesi: Bir Karma Yöntem AraştırmasıMaster Thesis168866367