Göktepe, MehmetBatu, Veysel2025-10-302025-10-302025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=ftqJzTasnJUH9hg-S5861sBAOdJEL7EM47aQIo71Sl9kNW_ivVI9TcJBdyXavt90https://hdl.handle.net/20.500.14720/28968Semboller, insanların duygu, düşünce ve eylemlerini ifade ettikleri iletişim araçlarıdır. Şekil, simge veya işaret olarak ortaya çıkan semboller iletişimi güçlendirir. İnançlarda, sayılarda, renklerde, hayvan ve bitkileri ifade etmede semboller kullanılır. Semboller toplumların kültürleri ve bu kültürlerin toplumlar tarafından tanınıp anlaşılmasını kolaylaştıran ifade biçimleridir. Sayı sembolleri ele alındığında 'bir' sayısı evrenin birliğini ifade ederken, 'iki' sayısı karşıtlıkları ve dengeyi temsil eder. Renklere bakıldığında; kırmızı gücü ve tutkuyu, sarı neşeyi ve iyimserliği, mavi hakikati ve idealizmi, siyah karanlığı ve ölümü, beyaz ise saflığı, barışı ve ölümsüzlüğü sembolize eder. Çalışmanın ana konusunu içeren at figürünü ele aldığımızda; atın da önemli bir sembolik anlamının olduğu ortaya çıkmaktadır. Özellikle Türk mitolojisinde at sembolü önemli bir yer tutar. Şaman inanışına göre, at kutsal güçlere ulaşmayı sağlayan bir araçtır aynı zamanda ölümün ve sezginin sembolüdür. At, Türk kültüründe özgürlük, güç ve bağımsızlık gibi değerleri de temsil eder. Atlar geniş bozkır arazilerinde özgürce hareket edebilen ve bağımsızlıklarını koruyabilen hayvanlardır. Tüm bu semboller, insanların düşünsel ve kültürel birikimini derinleştirir ve anlam katmanlarıyla dolu bir yaşam deneyimi sunar. Bu bağlamda çalışmanın ilk bölümünde sembol kavramı tanımlanarak sembolün genel özellikleri ve görsel bir ifade aracı olarak kullanımı araştırılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde at figürünün sembolik ifadelerine değinilerek atın dinde, mitolojide ve rüyada ne anlama geldiği literatür kaynaklarından elde edilen bilgiler ışığında incelenmiştir. Bu kapsamda at imgesinin sembolik ifadesinin Çağdaş Türk resminde nasıl yer bulduğu beş Türk ressamın ikişer çalışması üzerinden ele alınarak değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde tezde incelenen eserler doğrultusunda altı adet özgün ve güncel sanatsal üretimler yapılarak çalışma sonlandırılmıştırSymbols are communication tools that people use to express their feelings, thoughts and actions. Symbols that emerge as shapes, symbols or signs strengthen communication. These signs provide the ability to convey deep meanings by going beyond the boundaries of language. Symbols are encountered in many elements such as religion, numbers, colors and animals. In religion, in addition to creating a religious bond between societies, they also make it easier to recognize a religion from the outside. In number symbols; while the number 'one' expresses the unity of the universe, the number 'two' represents oppositions and balance. In colors; red symbolizes power and passion, yellow joy and optimism, blue truth and idealism, black darkness and death, and white purity, peace and immortality. In animals, the horse, which forms the content of the study, also has an important symbolic meaning. The horse symbol holds an important place especially in Turkish mythology. According to the shaman belief, the horse is a tool that provides access to sacred powers and is also the symbol of death and intuition. The horse also represents values such as freedom, power and independence in Turkish culture. Horses are animals that can move freely and maintain their independence in vast steppe lands. All these symbols deepen people's intellectual and cultural accumulation and offer a life experience full of layers of meaning. In this context, the concept of symbol was defined in the first part of the study and the general characteristics of the symbol and its use as a visual expression tool were investigated. In the second part of the study, the symbolic expressions of the horse figure were addressed and the meaning of the horse in religion, mythology and dreams were examined in the light of information obtained from literature sources. In this context, how the symbolic expression of the horse image found a place in Contemporary Turkish painting was evaluated by considering two works of five Turkish painters. In the third part, the study was concluded by making five original and current artistic productions in line with the works examined in the thesis.trGüzel SanatlarFine ArtsResim Sanatında At İmgesinin Sembolik İfadesi ve Çağdaş Türk Resmine YansımasıThe Symbol and the Symbolic Meaning of the Horse as a Visual ExpressionMaster Thesis118964847