Kardeş, ServetSarı, Sümeyya2025-05-102025-05-102024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCt1kALPKmsNzzc4o5V7tVHVBuqVfnLY5zn-IZxGP35ahLhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/24529Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların ebeveynlerine bağlanma durumları ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemi ile yapılmıştır ve nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık 100 çocuktan oluşmuştur. Araştırmanın verilerine, 'Tamamlanmamış Oyuncak Bebek Ailesi Hikayeleri Ölçeği' ve '4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu)' kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan katılımcıların betimsel özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde değerleri, veri analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon katsayısı gibi parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, bağlanma güvenliğiyle öz-düzenleme ve öz düzenlemenin engelleyici kontrol, dikkat ve çalışma belleği becerileri arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Bağlanma ile cinsiyet, doğum sırası arasında anlamlı farklılık bulunurken, aile tipi, kardeş sayısı, anne-baba öğrenim düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bununla birlikte, öz düzenleme ile cinsiyet arasında anlamlı farklılık bulunurken, aile tipi, kardeş sayısı, doğum sırası, anne-baba öğrenim düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Anahtar sözcükler: erken çocukluk dönemi, bağlanma, bağlanma durumları, öz düzenleme.The aim of this study is to examine the relationship between attachment to parents and self-regulation skills of 60-72-month-old children attending preschool education institutions. The research was conducted with quantitative research method and survey model was used among quantitative research designs. The study group of the research consisted of 100 children aged 60-72 months attending preschool education institutions. The data of the study were obtained by using 'Incomplete Doll Family Stories Scale' and 'Self-Regulation Skills Scale for 4-6 Year Old Children (Teacher Form)'. Frequency and percentage values were used to determine the descriptive characteristics of the participants, and parametric tests such as t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation coefficient were used in data analysis. As a result of the study, it was found that there were low, positive and significant relationships between attachment security and self-regulation and inhibitory control, attention and working memory skills of self-regulation. While there was a significant difference between attachment and gender and birth order, there was no significant difference between attachment and family type, number of siblings and parental education level. However, while a significant difference was found between self-regulation and gender, no significant difference was found between family type, number of siblings, birth order, parental education level. Keywords: early childhood, attachment, attachment states, self-regulation.trEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingAn Investigation of the Relationship Between Attachment States and Self-Regulation Skills Early Childhood ChildrenErken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bağlanma Durumları ile Öz Düzenleme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesiMaster Thesis125899717