Erdemir, NakiErdoğan, Nurgül2025-05-102025-05-102025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=P3dtmmHrq-mzEcmCLi1CqbVP1RfSwevOFlO7eTp0MeoJXfH5MD_JLVbrg_wkt6bBhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/20617Fen bilimleri öğretmenliği gelecek nesillerin şekillenmesinde oldukça önemli bir yere sahiptir. Bir ülkenin kalkınması, ilerlemesi ve üretken olması gelecek nesillere bu anlayışı aşılamakla mümkündür. Bu bağlamda en büyük görev öğretmenlere düşmektedir. Gelecek nesillere önemli dokunuşlardan birini rol model olarak gördüğü öğretmen yapmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının mesleği tercih ederken ki meslek anlayışlarını ve görevdeki fen bilimleri öğretmenlerinin meslek anlayışlarını karşılaştırılmalı olarak tespit etmek ve bu bağlamda bazı öneriler geliştirmektir. Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden keşfedici sıralı karma yöntem modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında üç farklı üniversitenin eğitim fakültesi fen bilgisi eğitiminde öğrenim gören 95 öğretmen adayı ile üç ildeki farklı devlet ortaokullarında görev yapan 85 fen bilimleri öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma evrenini, Türkiye'de bulunan devlet üniversitelerinde okuyan fen bilgisi öğretmen adayları ile görevdeki fen bilgisi öğretmenleri oluşturmaktadır. Evren çok geniş olduğu için örneklem alma yoluna gidilmiştir. Araştırmanın ulaşılabilirliği göz önünde bulundurularak kolay ulaşılabilir örneklem alma yoluna gidilmiştir. Bu araştırmada kullanılmak üzere araştırmacı tarafından, fen bilgisi öğretmen adayları ve görevdeki fen bilgisi öğretmenlerinin meslek anlayışlarını ortaya çıkarmayı amaçlayan öğretmenlik mesleğine yönelik anket (ÖMYA) geliştirilmiştir. ÖMYA geliştirilirken; '1' Hiçbir Zaman, '2' Kararsızım, '3' Kısmen, '4'Genellikle, '5' Her Zaman gibi 5'li likert tipi dereceleme yapılmıştır. Anket iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde cinsiyet, sınıf düzeyi, baba mesleği, anne mesleği, yerleşim yeri, hangi üniversitede okuduğu ve fen bilgisi öğretmenlerinde bulunması gereken özellik ve niteliklerin neler olduğu gibi özellikler bulunmaktadır. Anketin ikinci bölümünde ise görevdeki fen bilgisi öğretmenlerin ve fen bilgisi öğretmen adaylarının meslek anlayışlarını ortaya çıkarmayı hedefleyen 30 maddeye yer verilmiştir. Ankete 10 öğretmenden alınan görüşler doğrultusunda detaylı bir biçimde analiz edilerek madde havuzu oluşturulmaya çalışılmıştır. Anket için uzman görüşüne başvurulmuştur. Fen eğitimi alanında doktora yapmış iki farklı devlet üniversitesinde görev yapan iki öğretim üyesinin ve şu an devlet okulunda öğretmenlik görevini yerine getirip aynı zamanda doktora öğrencisi olan bir öğretmenin görüşüne başvurularak ankete son hali verilmiştir. Anketin geçerlilik ve güvenirliğini test etmek amacıyla 50 öğretmen adayına ön uygulama yapılmıştır. Yapılan ön test sonucunda güvenirlik Cronbach Alpha değeri 0,85 bulunmuştur. Geçerlilik için ise faktör analizi yapılması uygun görülmüştür. Yapılan KMO ve Bartlett's test analiz sonuçlarına göre ölçekteki maddelerin faktor yüklerinin %60'ın üzerinde olduğu dolayısıyla faktörleşmeye uygun olduğu görülmüştür. Ayrıca aritmetik ortalama, frekans, yüzde (%), faktör yükleri, t-testi ve ANOVA istatistik işlemleri kullanılarak veriler çözümlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen ve öğretmen adaylarının cinsiyetleri, anne-baba mesleği, okudukları üniversite, yerleşim yeri, ailesinde öğretmen olup olmaması gibi durumlar değerlendirilirken frekans ve yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Fen bilgisi öğretmen adayları ile görevdeki fen bilgisi öğretmenleri araştırmacı tarafından hazırlanan anketteki 30 maddeye genellikle olumlu düzeyde cevap vermişlerdir. Anketteki değişkenlere bakıldığında sonuç olarak; cinsiyet, bu bölümü seçme nedenleri, atama durumu ve sınıf düzeyleri açısından görevdeki fen bilgisi öğretmenleri ile fen bilgisi öğretmen adaylarının meslek anlayışlarında farklılıklar göze çarpmaktadır. Okudukları üniversite, çevresinde fen bilgisi öğretmeni olup olmaması, hayalindeki meslek, baba mesleği, kardeş sayısı ve yerleşim yeri açısından ise görevdeki öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının meslek anlayışları değişmemektedir. Cinsiyet açısından kadınların meslek anlayışları erkeklere göre daha olumlu çıkmıştır. Yine görevdeki öğretmenler ile birinci ve dördüncü sınıf öğretmen adaylarının meslek anlayışları karşılaştırıldığında; dördüncü sınıf öğretmen adaylarının birinci sınıf öğretmen adaylarına kıyasla görevdeki öğretmenlerle meslek anlayışları birbirine daha yakın çıkmıştır.Science teaching has a very important place in shaping future generations. The development, progress and productivity of a country is possible by instilling this understanding in future generations. In this context, the biggest responsibility falls on teachers. One of the important touches on future generations is the teacher whom he sees as a role model. In this context, the aim of the research is to comparatively determine the professional understanding of science teacher candidates when choosing the profession and the professional understanding of current science teachers and to develop some suggestions in this context. In this research, a descriptive survey model, one of the quantitative research methods, was used. The research was conducted in the 2023-2024 academic year with 95 teacher candidates studying in science education at the education faculties of three different universities and 85 science teachers working in different public secondary schools in three provinces. The research population consists of science teacher candidates studying at state universities in Turkey and current science teachers. Since the universe is very large, sampling was used. Considering the accessibility of the research, easily accessible sampling was chosen. To be used in this research, an attitude scale was developed by the researcher, aiming to reveal the professional understanding of science teacher candidates and current science teachers. While developing the attitude scale; '1' Never, '2' Undecided, '3' Partially, '4' Generally, a 5-point Likert type rating was made, such as '5' Always. The scale consists of two parts. In the first part, there are features such as gender, grade level, father's profession, mother's profession, region of residence, which university he studied at, and what characteristics and qualifications science teachers should have. In the second part of the scale, 30 items aiming to reveal the professional understanding of current science teachers and science teacher candidates are included. An attempt was made to create an item pool for the attitude scale by analyzing it in detail in line with the opinions received from 10 teachers. Expert opinion was sought for the attitude scale. The scale was finalized by consulting the opinions of two faculty members who have doctorates in science education and working at two different state universities, and a teacher who is currently teaching at a public school and is also a doctoral student. In order to test the validity and reliability of the scale, a preliminary application was made to 50 teacher candidates. As a result of the pre-test, the reliability Cronbach Alpha value was found to be 0.85. For validity, factor analysis was deemed appropriate. According to the KMO and Bartlett's test analysis results, the factor loadings of the items in the scale were above 40% and therefore suitable for factorization. Additionally, data were analyzed using arithmetic mean, frequency, percentage (%), factor loadings, t-test and ANOVA statistical procedures. Frequency and percentage (%) values were calculated while evaluating the gender of the teachers and teacher candidates participating in the research, their parents' professions, the university they attended, the region they resided in, and whether they had a teacher in their family. Science teacher candidates and current science teachers generally responded positively to the 30 items in the scale prepared by the researcher. As a result, when we look at the variables in the scale; There are differences in the professional understanding of current science teachers and science teacher candidates in terms of gender, reasons for choosing this department, appointment status and grade levels. The professional understanding of current teachers and teacher candidates does not change in terms of the university they study at, whether there are science teachers around, their dream job, father's profession, number of siblings and the region they reside. In terms of gender, women's understanding of professions was more positive than men. Again, when the professional understandings of current teachers and first and fourth year teacher candidates are compared; Compared to first-year teacher candidates, fourth-year teacher candidates' understanding of the profession was closer to that of the current teachers.trMatematikMathematicsComparison and Determination of the Professional Understandings of Science Teacher Candidates and Current Science TeachersFen Bilgisi Öğretmen Adayları ile Görevdeki Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Meslek Anlayışlarının Karşılaştırılması ve TespitiMaster Thesis125927948