Arslan, ErsinDanışlı, Mehmet2025-05-102025-05-102020https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMs0Nzsy7AYWpEWjAUrN0yIhCRbFiHbQlM9ZNbpP9SMsyChttps://hdl.handle.net/20.500.14720/23512Engelli kavramı; fiziksel, zihinsel, ruhsal ve duyusal yetilerinde çeşitli düzeyde kayıplarından dolayı, diğer bireyler ile birlikte eşit koşullarda, tam ve etkin bir şekilde topluma katılımı kısıtlanan, tutum ve çevre koşullarından etkilenen bireyleri ifade eder. Sayısız faydaları bünyesinde barındıran ve hem fiziksel hem zihinsel bakımdan bireylerin olgunlaşmasına katkı sağlayan sportif faaliyetlerin, engelli bireyler açısından ise özel bir anlamı bulunur. Bu çalışma, temel olarak; sportif faaliyetlerde bulunan ve bulunmayan işitme engelli olan ile işitme engelli olmayan öğrencilerin kaygı ve çekingenlik noktasındaki duygusal ihtiyaçlarının giderilmesinde sporun etkisinin olup olmadığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Van İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesindeki okularda, spor yapan ve yapmayan işitme engelliler ile normal gelişim gösteren öğrencilerin akademik motivasyon düzeylerini karşılaştırmak amacıyla farklı okullarda okuyan öğrencilere anket formu uygulanmıştır. Çalışmada, Vallerand ve arkadaşları tarafından 1992 yılında Kanada'da geliştirilmiş, Türkçe uyarlanması Karagüven (2012) tarafından yapılmış Akademik Motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre: Spor yapan ve yapmayan öğrencilerin içsel motivasyon-başarı ve hareket alt boyut düzeyleri ile dışsal motivasyon, kendini ispat ve düzenleme düzeylerinde ise gelir durumlarına, boy dağılımlarına, kilo durumlarına göre anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Çalışma sonucunda sporun öğrenciler üzerinde büyük bir etkisi olduğu, sporun işitme engellilerin akademik motivasyonlarına olumlu katkılar sağladığı görülmüştür. İşitme engelli sporcuların spora katılım motivasyonlarının spor yapmayanlara göre yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Bu çalışmanın ardından farklı yaş ve engel türlerinde de yapılacak yeni çalışmaların, spora katılım ve kişileri bu yönde teşvik edecek aktivitelerin uygulanması bakımından değerli etkiler sağlayabileceği düşünülmektedir.Disability concept refers to those individuals, who have restraints on joining to the society equally with other individuals due to their various physical, mental, spiritual and sensory abilities at various levels. Sportive activities have numerous benefits and contribute to the physical and mental maturation of the individuals. They have also a special meaning for the people with disabilities. In this research, it is aimed to determine whether a sport has an impact on the emotional needs of students with or without hearing impairment, and the hearing impaired by means of anxiety and shyness. A questionnaire was applied to students studying at various schools within the Van Provincial Directorate of National Education in order to compare the academic motivation levels of hearing impaired students, attending sportive activities or not. The Academic Motivation Scale developed by Vallerand et al. in 1992 in Canada and adapted to Turkish by Karagüven (2012) was used in the research. According to the results of the study; significant differences were found in the intrinsic motivation achievement sub-dimension levels of the students who do sports and those who do not, and the levels of extrinsic motivation, self-proof and regulation levels, significant differences were found according to the income levels, height and weight distribution. As a result of the study, it can be seen that sports has a great effect on students, and sports contribute positively to the academic motivation of the hearing impaired. It was also concluded that the motivation of hearing impaired athletes to be involved in sportive activities is higher than those who are not involved in. As it was concluded from this research, it was understood that new studies to be conducted for different age and disability types may provide valuable effects in terms of participation in sports and implementation of activities that will encourage people to this end.trSporAkademik başarıEngelli kişilerEngelli sporlarıMotivasyonSporSporcularVanÖğrencilerİşitme engellilerSportsAcademic achievementDisabled personsSports for persons with disabilitiesMotivationSportsSportsmenVanStudentsHearing impairedComparison of Academic Motivation Levels of Hearing Impaired Students and Healthy Students in Terms of Doing Sports and Not: (van Province Case)Spor Yapan ve Yapmayan İşitme Engelliler ile Normal Gelişim Gösteren Öğrencilerin Akademik Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması: (van İli Örneği)Master Thesis73658241