Beşiroğlu, LtfullahMarufoğlu, Mevlüt2025-06-302025-06-302010https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=EEdeQgIdFRxX5NbvVau-Ap0xlDFu5_0emUqqGp1ky_Z3H5iw9azp6F4_hhbQjHCXhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/26739Bu çalışma çocukluk çağı travmatik yaşantılarının obsesif kompulsif (OK) belirtiler, disosiyatif yaşantılar ve bilişsel süreçlerle ilişkisini incelemek amacıyla yürütülmüştür. Çalışmanın örneklem grubunu Yüzüncüyıl Üniversitesinde öğrenim görmekte olan 78'i erkek, 81'i kız 159 kişi oluşturmuştur. Verileri elde etmek amacıyla katılımcılara Dissosiyatif Yaşantılar Ölçeği (DES), Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (CTQ-53), Padua Envanteri (PE), Beck Depresyon Envanteri (BDE), Düşünce-Eylem Kaynaşması Ölçeği (DEK), Üst Biliş Ölçeği (ÜBÖ-30), Penn Dini Kaygılar Envanteri (PDKE) uygulanmıştır. Çocukluk çağı travmaları ile Düşünce Eylem Kaynaşması ve Üst Biliş Ölçeği arasında ilişki bulunmamıştır. Padua Düşüncelere Kapılma ve Padua Dürtüler puanları ile CTQ toplam puanı arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Disosiyatif yaşantılar ile düşünce eylem kaynaşması ve üst biliş arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Bu sonuçlar normal populasyonda düşünce eylem kaynaşması ve üst bilişsel etmenlerin disosiyatif yaşantıalrla ilişkili olduğunu ortay koyar. Bununla birlikte bu ilişkileri çocukluk çağı yaşantıları yordamamaktadır. Böylece OK belirtilerle ilişkili oalrak görülen disosiyatif yaşantıların patolojik anlamından çok bir bilişsel süreç olarak görülebileceği düşünülebilir.This study has been carried out to determine the relationship between obsessive-compulsive (OC) symptoms, dissosiative experiences, cognitive processes and childhood traumatic experiences. The sample group of the research is consisted of 159 students of Yüzücü Yıl University, 78 of whom are male and 81 of whom are female. In order to achieve the data, the participants were applied Dissociative Experiences Scale (DES), Childhood Trauma Questionaire (CTQ-53), Padua Inventory (PI), Beck Depression Inventory (BDI), Thought-Action Fusion Scale (TAFSCALE), Metacognition Questionnaire (MCQ-30) and Penn State Worry Inventory (PSWI). There were no significant correlations between CTQ and cognitive measures (MCQ and TAFS). The Padua Rumination and Padua Impulses scores were significantly related with CTQ total scores. Dissociative scores were significantly associated with MCQ and TAFS scores. These results revealed that the thought-action fusion and metacognitive factors are related with dissociative experiences. But, these relationships are not predicted by childhood traumas. These results suggest that in spite of pathological connotation of dissociative experiences, dissociation may primarily constitute a cognitive trait which is strongly associated with cognitive processes in community subjects.trPsikiyatriBilişsel İşlevlerDissosiyatif BozukluklarDissosiyatif BozukluklarMental BozukluklarObsessif Kompülsif BozuklukÇocuk İstismarıÇocuk İstismarı-CinselÇocuk PsikiyatrisiÇocuklarÖlçeklerPsychiatryCognitive FunctionsDissociative DisordersDissociative DisordersMental DisordersObsessive Compulsive DisorderChild AbuseChild Abuse-SexualChild PsychiatryChildrenScalesChildhood Traumatic Experiences, Ocs, Dissociation Experiences and Cognitive Process in Non-Clinical SamplesKlinik Olmayan Öneklemde Çocukluk Çağı Travmatik Yaşantıları, Obsesif Kompulsif Belirtiler, Dissosiyasyon ve Bilişsel SüreçlerMaster Thesis80303413