Erdemir, NakiBasuk, Kasım2025-05-102025-05-102025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=P3dtmmHrq-mzEcmCLi1CqdUBOROUenjaN6CevCzo6rcgI8bivCzvrLE_q2Xdcol9https://hdl.handle.net/20.500.14720/20606Bu çalışmanın amacı; 2012-2024 yılları arasında Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan makale, lisansüstü ve doktora tezi türündeki bilimsel çalışmaları çeşitli yönlerden incelemek ve alan araştırmacılarına bir kaynakça denemesi sunmaktır. Çalışmadaki bu temel amaç bağlamında Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan çalışmaların türleri, yayım yılları, konuları, sınıf seviyeleri, çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemi, çalışmaların sayfa sayısı, lisansüstü ve doktora tezlerinin üniversitelere, enstitülere göre dağılımı, ana bilim ve bilim dallarına göre dağılımı incelenmiştir. Son olarak ise 2012-2024 yılları arasında hazırlanan çalışmalarla ilgili bir kaynakça denemesi sunulmuştur. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen 'Akademik Çalışma İnceleme Formu (AÇİF)' ile toplanmıştır. Toplanan veriler, betimsel analiz yöntemine göre analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda 2012-2024 yılları arasında 187 makale, lisansüstü ve doktora tezinin hazırlandığı tespit edilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre ilgili konuda Türkiye'de 48 üniversitede çalışma yapılmıştır. Türkiye'de Fen Bilimleri ders kitaplarını konu alan 97 makale, 87 yüksek lisans ve 3 doktora tezinin hazırlandığı bulgulanmıştır. En fazla lisansüstü çalışmanın hazırlandığı üniversite ise Gazi Üniversitesidir (f=7). Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan doktora ve lisansüstü tezleri en fazla %49 oranı ile Eğitim Bilimleri Enstitüsü'nde (f=45) hazırlandığı bulgulanmıştır. Fen Bilimleri ders kitapları konusunda en fazla 2022 yılında (f=24) lisansüstü tezin hazırlandığı görülmektedir. Fen Bilimleri ders kitapları ile ilgili doktora ve lisansüstü tezlerinin en fazla nitel yöntemle (f=75) hazırlandığı tespit edilmiştir. Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan çalışmalarda işlenen konulara göre dağılımı bakıldığında söz konusu çalışmalarda en fazla Fen Bilimleri ders kitaplarında yer alan etkinlikler incelenmiştir. Çalışmada Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan yüksek lisans ve doktora tezlerinin en fazla ortaokul seviyesindeki ders kitaplarını (f=50) incelediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle önerilerde bulunulmuştur. Anahtar sözcükler: Fen BilimleriThe purpose of this study is to examine scientific studies on science textbooks, including articles, master's theses, and doctoral dissertations prepared between 2012 and 2024, from various perspectives and to provide a bibliographic compilation as a resource for researchers in the field. In alignment with this main objective, the study analyzes the types, publication years, topics, grade levels, research methods employed, page counts, and the distribution of master's theses and doctoral dissertations by universities, institutes, main academic disciplines, and sub-disciplines. Lastly, a bibliographic compilation of studies prepared between 2012 and 2024 is presented. The study employs document analysis, a qualitative research method. Data were collected using the 'Academic Study Review Form (AÇİF)' developed by the researcher. The collected data were analyzed using descriptive analysis. The findings revealed that 187 articles, master's theses, and doctoral dissertations were prepared between 2012 and 2024. According to the study's findings, research on the subject has been conducted at 48 universities in Turkey. A total of 97 articles, 87 master's theses, and 3 doctoral dissertations focusing on science textbooks in Turkey were identified. Gazi University emerged as the university with the highest number of graduate-level studies (n=7). It was found that 49% of the doctoral and master's theses on science textbooks were conducted at the Institute of Educational Sciences (n=45). The year 2022 witnessed the highest number of graduate theses on science textbooks (n=24). Additionally, it was determined that qualitative methods were predominantly employed in doctoral and master's theses on science textbooks (n=75). In terms of the topics covered, activities included in science textbooks were the most frequently examined subject. Furthermore, the study revealed that most of the master's and doctoral theses on science textbooks focused on middle school-level textbooks (n=50). Based on these findings, recommendations were proposedtrEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingTendencies of Academic Studies Prepared on Science Textbooks and Bibliography EssayFen Bilimleri Ders Kitapları Konusunda Hazırlanan Akademik Çalışmaların Eğilimleri ve Kaynakça DenemesiMaster Thesis104927969