Dağtekin, NecatArtun, Hüseyin2025-05-102025-05-1020162148-75102148-775810.17556/jef.99899https://doi.org/10.17556/jef.99899https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/320067/derslerde-teknolojinin-kullanilmasina-yonelik-farkindalik-olcegi-gelistirme-calismasihttps://hdl.handle.net/20.500.14720/3590Bu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin derslerde teknolojininkullanılmasına yönelik farkındalık düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçekgeliştirmektir. Çalışmada nicel araştırma modellerinden tarama modelikullanılmıştır. Çalışmada kolay ulaşılabilir örneklem seçimine gidilmiştir.Çalışmanın örneklemini; Van ili merkez ortaokullarının 6., 7. ve 8. sınıflarındaöğrenim gören toplamda 1008 (Açımlayıcı Faktör Analizi için 700, DoğrulayıcıFaktör Analizi için 308) öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, veri toplama aracıolarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 22 maddelik “Derslerde TeknolojininKullanılmasına Yönelik Farkındalık Ölçeği (DETKUYFÖ)” kullanılmıştır. Ölçeğinfaktör yapısı Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile belirlenmiş ardından DoğrulayıcıFaktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Ölçeğin Cronbach α değeri (iç tutarlılıkkatsayısı) .85 olarak hesaplanmıştır. Faktör analizi işleminden sonra ölçek formundakalan 22 maddenin, öz değeri (eigenvalue) 1’den büyük olan toplamda 2 faktöraltında toplandığı görülmüştür. Elde edilen faktörler “F 1 : Teknolojinin Kullanıl-masının Yararları (α = .86)” ve “F 2 : Teknolojinin Kullanılmasının Zararları (α =.81)” olarak isimlendirilmiştir. Sonuç olarak, 22 maddeden oluşan 2 faktörlü birölçek geliştirilmiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıDerslerde Teknolojinin Kullanılmasına Yönelik Farkındalık Ölçeği Geliştirme ÇalışmasıArticle182N/AN/A686705320067