Kosedag, Ertanİşler, Devrim2025-05-102025-05-1020232146-49872146-727710.7212/karaelmasfen.1150591https://doi.org/10.7212/karaelmasfen.1150591https://hdl.handle.net/20.500.14720/19778Bu çalışmada, otomotiv sektöründe kullanılan ve meydana gelen bir kaza sırasında enerji absorpsiyonunu sağlayan çarpışma kutularının enerji absorpsiyon yetenekleri araştırılmıştır. Bu amaçla Al6063 ve A36 çelik olmak üzere iki farklı malzeme ve dört farklı geometride çarpışma kutuları tasarlanmıştır. Üçgen, kare, dairesel ve altıgen kesit geometrilerinin ve malzeme tipinin enerji absorpsiyonuna etkileri, kesit alanları aynı kalmak şartıyla sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Sonlu elemanlar yöntemi ile yapılan analiz sonuçlarında mesh boyutunun etkisini en aza indirmek için meshten bağımsızlaştırma ön çalışması yapılmıştır. Daha sonra farklı geometrik kesitlerden ve farklı malzemelerden oluşan çarpma kutuları aynı sınır şartlarında çarpışma testlerine tabi tutulmuştur. Analizler sonucunda, çarpışma kutuları tarafından emilen enerjil miktarları, hasar modelleri, kuvvet-zaman eğrileri elde edilmiştir. Bu sonuçlara göre en çok enerji yutan geometriden en az enerji yutan geometriye doğru sıralama altıgen, daire, kare ve üçgen şeklindedir. Her iki malzeme türü için de benzer sonuçlar elde edilmiştir. Çelik malzemenin, alüminyum malzemeden yaklaşık on kat daha fazla reaksiyon kuvveti gösterdiği tespit edilmiştir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessBilgisayar BilimleriYazılım MühendisliğiMühendislikMakineİnşaat MühendisliğiMetalürji MühendisliğiKesit Geometrisinin ve Malzeme Tipinin Çarpışma Kutularının Enerji Emme Yeteneklerine EtkisiArticle131N/AN/A4251