Duman, Mehmet ZekiYousıf, Farman Yousıf2025-05-102025-05-102020https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1H-JNpHoMPECYFUQOEY1L_3T2g5UZYYW3-uuA9U0jCH_https://hdl.handle.net/20.500.14720/23475Beden eğitim fakülteleri, bünyesinde barındırdığı müfredat ile toplum için faydalı bireyler yetiştirmeyi hedeflemektedir. Bu müfredatın, öğrencilerin zihinsel ve bedensel yeteneklerini geliştirecek deneyimler, beceriler ve sosyal hayatta karşılaşacağı gerçeklerle onları donatarak, kişiliklerindeki farklı yönlerin gelişmesini amaçlayan teorik ve uygulamalı yönlere odaklanması gerekmektedir. Bu çalışma, Irak Kürdistan Bölgesel Yönetimi'nde bulunan öğrencilerin hedefe doğru yönelmelerini ve zihinsel becerilerini geliştiren beden eğitim fakültelerindeki öğretim müfredatının rolünü açığa çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu çalışma ayrıca; beden eğitimi fakültesinde okuyan öğrencilerin zihinsel beceri ve hedefe doğru yönelme seviyelerinin genel durumunu, öğrencilerin üniversite, cinsiyet, yaş ve sınıf değişkenlerine göre zihinsel beceri hem de hedefe doğru yönelme seviyelerindeki farklılıkları tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma aynı zamanda bu fakültelerde okutulan öğretim müfredatlarının, öğrencilerin zihinsel becerileri ile hedefe doğru yönelmelerini geliştirmedeki etkisini ortaya çıkarmayı da amaçlamaktadır. Çalışmada, Duhok ve Salahaddin üniversitelerindeki beden eğitim fakültelerinden amaçsal örneklem tekniği ile belirlenen 422 öğrenci ile görüşüldü. Bu ii öğrencilerden 164'ü kadın 258'i ise erkek öğrencilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin sınıflara göre dağılımları ise, 1. sınıftan 111 (kadın-erkek), 2. sınıftan 118 (kadın-erkek), 3. sınıftan 134 (kadın-erkek) ve 4. sınıftan ise 80 (kadın-erkek) öğrenci şeklinde bir dağılım göstermektedir. Bu çalışmada, veri toplamak ve değişkenleri ölçmek amacıyla iki araç kullanmıştır. Bu araçlardan biri araştırmacının, zihinsel becerilerin ölçümünde önceki çalışmalarda kullanılan araçlara ve teorik ritüellere dayanarak tasarladığı ölçek türü, ikincisi ise yine araştırmacının, hedefe doğru yönelimlerin ölçümünde önceki çalışmalarda kullanılan araçlara ve teorik ritüellere dayanarak tasarladığı ölçek türüdür. Çalışmada kullanılan ölçeklerden biri Elliot & Church'un geliştirdikleri ölçektir. Çalışmada eğitim öğretim yılının başında ve sonunda uygulanan ölçeklerden elde edilen verileri SPSS aracılığıyla analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde (Aritmetik Ortalama- Standart Sapma- Basit Korelasyon Katsayısı (Pearson) –Varyans Analiz Testi ( F) – Simetrik Örnekler Testi (t-test)-yüzdelik oran ) kullanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda; Irak Kürdistan Bölgesel Yönetimi'nde bulunan beden eğitim fakültelerinin müfredatları, bu müfredat üzerine eğitim gören öğrencilerin zihinsel becerilerini geliştirmekte olumlu şekilde katkı sağladığı görülmüştür. Yine bu fakültelerde uygulanan öğretim müfredatının, beden eğitim fakültesi öğrencilerinin hedefe doğru yönelmelerini geliştirmede büyük rol oynadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak farklı parametreler üzerinden yapılan analizler, beden eğitim fakültelerinde uygulanan öğretim müfredatının öğrenciler üzerinde olumlu etkiler bıraktığını göstermiştir. Nitekim bu müfredatın düşünce gelişimi ve zihinsel yönleri ele alan öğretimdeki modern eğilimlerle de bağdaştığı yapılan çalışmada ortaya çıkmıştır.Physical education faculties aim to educate individuals who are beneficial for the society with their curriculum. This curriculum should be based on the theoretical and practical aspects that aim to develop different aspects of student's personalities by equipping them with the experiences, skills and social life that will improve students' mental and physical abilities. This study aims to reveal the role of the curriculum in physical education faculties that improve the mental skills and orientation of students in the Iraq Kurdistan Regional Government. This study also aims to determine the general status of the mental skills and goal orientation levels of students studying at the physical education faculty, and the differences in the levels of students' mental skills, goal orientation according to university, gender, age and class variables. The study also aims to reveal the effect of the teaching curriculum taught in these faculties on improving students' mental skills and their goal orientation. In the study, 422 students from the physical education faculties of Duhok and Salahaddin universities chosen by purposeful sampling technique were interviewed. 164 of these students were female and 258 were male students. The distribution of iv students according to the grades is 111 (male-female) from 1st grade, 118 (female-male) from 2nd grade, 134 (female-male) from 3rd grade and 80 (female-male) from 4th grade. In the study, two tools were used to collect data and measure variables. One of these tools is the type of scale designed by the researcher in order to measure mental skills based on the tools and theoretical rituals used in previous studies, and the second is the type of scale designed by the researcher to measure the participant goal orientation based on the tools and theoretical rituals used in previous studies. One of the scales used in the study is the scale developed by Elliot & Church. In the study, the data obtained from the scales applied at the beginning and the end of the academic year were analyzed through SPSS. The analyzes used were (Arithmetic Mean- Standard Deviation- Simple Correlation Coefficient (Pearson) - Analysis of Variance Test (F) - Test of Symmetric Samples (t-test) - percentage ratio). As a result of the work done; It has been observed that the curricula of the physical education faculties in the Iraq Kurdistan Regional Government have contributed positively to the development of the mental skills of the students studying on the curriculum. It has also been determined that the teaching curriculum applied in these faculties plays a major role in improving the orientation of physical education students towards their goals. As a result, analyzes made on different parameters showed that the teaching curriculum applied in physical education faculties had a positive effect on students. As a matter of fact, it has been revealed in the study that this curriculum is compatible with modern trends in education that deals with thought development and mental aspects.trSosyolojiBeden eğitimiEğitim programlarıIrakKuzey IrakPsikodinamik terapiZihinsel gelişimÜniversite öğrencileriÜniversitelerSociologyPhysical educationEducation programsIraqNorthern IraqPsychodynamic therapyMental developmentUniversity studentsUniversitiesThe Role of the Educational Curriculum of Physical Education Colleges in Developi̇ng of Students' Mental Skills and Their Goal Orientation: Case of Duhok and Salahaddin UniversitiesPsiko-dinamik Müfredatın Beden Eğitimi Öğrencilerinin Zihinsel Gelişimi ve Başarı Eğilimlerine Etkisi: Duhok ve Salahaddin Üniversiteleri ÖrneğiDoctoral Thesis160646591