Bilgin, TunayAkkuş, Ali2025-05-102025-05-102021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg00fwuDQaAwq_N6WQ7gGuyj-jtqwnjO-xyRV88L5KzhBhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/21353Bu araştırmanın amacı; mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersi akademik başarı ve motivasyonlarına etkisini incelemektir. Bu amaçla mobil artırılmış gerçeklik uygulaması kullanılarak; öğrencilerin, matematik dersi başarılarına ve matematik dersine karşı motivasyonlarına olan etkisi incelenmiştir. Bu amaca yönelik olarak artırılmış gerçeklik sisteminin tarihsel gelişimi, kullanım alanları ve eğitimdeki yeri araştırılarak, matematik ve geometri alanlarında yapılmış çalışmalar araştırılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Van ili Erciş ilçesinde bir ortaokulda öğrenim gören 8. sınıftaki 42 öğrenci (deney grubu 21 öğrenci, kontrol grubu 21 öğrenci) oluşturmaktadır. ''Geometrik Cisimler'' konusu her iki gruba uygun olarak hazırlanan ders etkinlikleri ile anlatılmıştır. Deney grubundaki öğretim süreci mobil cihazlarda bulunan Geogebra 3D hesap makinası uygulaması ile işlenmiş, kontrol grubundaki dersler ise mevcut öğretim yöntemi ile katı cisimlere ait kazanımlara uygun materyaller ile yürütülmüştür. Her iki grupta da öğretim araştırmacı tarafından, bir hafta boyunca 7 ders saatinde yürütülmüştür. Hazırlanan matematik testi kazanımları ölçmeye yönelik olarak her iki guruba ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulama sonucunda deney grubundaki öğrencilerin başarı puanları yüksek ve kazanımları daha çok içselleştirildiği görülmüş olup, anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Bu durumda artırılmış gerçeklik uygulamasının, öğrencilerin matematik dersi başarısını artırdığı gözlenmiştir. Matematik motivasyon ölçeği her iki gruba son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen verilere t testi uygulanarak, deney grubunda bulunan öğrencilerin istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluştuğu ve bu farkın deney grubunda yer alan öğrencilerin motivasyonlarının lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Mobil cihazlarda yer alan uygulamalarla birlikte işlenen dersler sonucunda öğrencilerin matematik akademik başarıları ve motivasyon düzeylerinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır.The aim of this study is to examine the effects of mobile augmented reality applications on middle school 8th grade students' success and motivation in mathematics. For this purpose, the effects of using a mobile augmented reality application on students' success in mathematics and their interest in mathematics was examined. Within this scope, the historical development of the augmented reality system, its usage areas and its place in education were investigated and studies in the fields of mathematics and geometry were investigated. In the research, a quasi-experimental design with pretest-posttest control group was given. The study group of the research consists of 42 8th grade students (21 students in the experimental group, 21 students in the control group) studying in a secondary school in the Erciş district of Van province in the 2020-2021 academic year. The subject of 'Solid Bodies' was explained with lesson activities prepared in accordance with both groups. The teaching process in the experimental group was carried out with the Geogebra 3D calculator application on mobile devices, while the lessons in the control group were carried out with materials suitable for the acquisitions of traditional methods and solid objects. In both groups, teaching was carried out by the researcher. It was carried out in 5 lesson hours for a week. The prepared achievement test was applied to both groups as a pre-test and post-test to measure the achievements. As a result of the application, it was seen that the students in the experimental group had higher achievement scores and their achievements were internalized more, therefore, a significant difference emerged. In this case, it was observed that the augmented reality application increased the success of the students in the mathematics course. By applying the t-test to the data obtained in the comparison of both groups using the scale applied to measure motivation levels, it was concluded that the motivation of the students in the experimental group increased more. As a result of the lessons taught with the applications on mobile devices, it was concluded that the academic success and motivation levels of the students increased.trEğitim ve ÖğretimAkademik başarıArtırılmış gerçeklikMatematik dersiMatematik eğitimiMatematik öğretimiMobil uygulamaMobil öğrenmeMotivasyonOrtaokul öğrencileriOrtaokullarEducation and TrainingAcademic achievementAugmented realityMathematics lessonMathematics educationMathematics teachingMobile applicationMobile learningMotivationSecondary school studentsSecondary schoolsThe Impact of the Use of Augmented Reality Applications on Mobile Devices on the 8th Grade Students' Academic Achievements and MotivationsMatematik Eğitiminde Mobil Cihazlarda Yer Alan Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Motivasyonlarına EtkisiMaster Thesis76702051