Erdemir, NakiAslantaş, İdil Ayşegül2025-05-102025-05-102022https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RsTBl6RWK25OBMIKtIgYYXjsz9coQm7vHIccXVCTyNpZn6RCn535ey778XzKr_Udhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/24005Bu araştırmanın amacı, Tasarım Temelli FeTeMM eğitimi etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisini incelemektedir. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında, Van ili İpekyolu ilçesinde, 19 deney ve 19 kontrol grubu olarak toplam 38 ortaokul öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Deney grubuyla Tasarım Temelli FeTeMM etkinlikleri, kontrol grubuyla Klasik Laboratuvar etkinlikleri uygulanmıştır. Çalışmada kontrol gruplu ön test ve son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nicel veriler; Bilimsel Süreç Beceri Testi (BSBT) ve Bilimsel Yaratıcılık Testi (BYT), nitel veriler; yarı yapılandırılmış mülakat formu, etkinlik kâğıtları, yansıtıcı günlükler ve FeTeMM ilişkisi formu ile toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler bağımlı ve bağımsız t-testi kullanılarak, nitel veriler betimsel analize tabi tutularak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularında, BSBT'nin genel puan ortalaması bakımından ön test-son test puanları arasında deney grubu lehinde anlamlı bir farklılık görülürken, kontrol grubu için anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Ancak alt boyutlar açısından, deney grubu lehine yedi alt boyutta anlamlı bir farklılığın olduğu, üç alt boyutta ise anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. BYT'nin genel test ve 3 alt boyut puan ortalaması bakımından, ön test-son test puanları arasında deney grubu lehinde anlamlı bir farklılık görülürken, kontrol grubu için anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Deney grubu öğrencileriyle yapılan yarı yapılandırılmış mülakatta, öğrenciler etkinliklerin verimli geçtiğini, derse olan ilgilerinin arttığını ve derslerin tasarım temelli FeTeMM eğitimi ile işlenmesinin faydalı olacağını ifade etmişlerdir. Bu neticede, fen bilimleri derslerinin tasarım temelli FeTeMM eğitimi etkinlikleriyle işlenmesi 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini ve bilimsel yaratıcılıklarını olumlu düzeyde etkilemiştir. Fen bilimleri derslerinin tasarım Temelli FeTeMM eğitimi etkinlikleriyle bütünleşik işlenmesi önerilmektedir.The purpose of this research is to examine the effects of Design-Based STEM education activities on 7th grade students' scientific process skills and scientific creativity. The research was carried out with a total of 38 secondary school students, 19 in the experimental group and 19 in the control group, in the Ipekyolu district of Van province in the 2021-2022 academic year. Design Based STEM activities were applied with the experimental group, and Classical Laboratory activities were applied with the control group. In the study, pre-test and post-test quasi-experimental design with control group was used. Quantitative data; Scientific Process Skills Test and Scientific Creativity Test, qualitative data; semi-structured interview form, activity papers, reflective diaries and STEM relationship form. Quantitative data obtained were analyzed using dependent and independent t-tests, and qualitative data were analyzed by subjecting them to content analysis. In the research findings, it was seen that there was a significant difference in favor of the experimental group between the pre-test-post-test scores in terms of the overall score average of the Scientific Process Skills Test, while there was no significant difference for the control group. However, in terms of sub-dimensions, it was observed that there was a significant difference in seven sub-dimensions in favor of the experimental group, and there was no significant difference in three sub-dimensions. While there was a significant difference in favor of the experimental group, there was no significant difference between the pretest-posttest scores in terms of the general test and 3 sub-dimension mean scores of the Scientific Creativity Test. In the semi-structured interview with the experimental group students, the students stated that the activities were productive, their interest in the lesson increased, and it would be beneficial to teach the lessons with Design-Based STEM education. As a result, teaching Science lessons with Design-Based STEM education activities positively affected the scientific process skills and scientific creativity of 7th grade students. It is recommended that science courses be integrated with Design-Based STEM education activities.trEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingInvestigation of the Effects of Design-Based Stem Education Activities on the Scientific Process Skills and Scientific Creativity of Seventh Grade StudentsTasarım Temelli Fetemm Eğitimi Etkinliklerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Bilimsel Yaratıcılıklarına Etkisinin İncelenmesiMaster Thesis132754464