Kozikoğlu, İshakTunç, Merve2025-05-102025-05-102021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMs3C1YTWllJadix_iCPLjIwJVdc2TdRh6EmOMatheOkePhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/21310Bu araştırmanın amacı, ortaokul ve liselerde İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörleri öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre belirlemektir. Bu araştırmada, gömülü karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma 2019-2020 öğretim yılında Van ili İpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde bulunan ortaokulların 7. ve 8. sınıflarında, liselerin 9., 10., 11. ve 12. sınıflarında öğrenim görmekte olan 1855 öğrenci ve bu okullarda görev yapan 24 İngilizce öğretmeniyle yürütülmüştür. Bu araştırmada, veri toplama aracı olarak 'İngilizce (Dil) Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörler Ölçeği (İÖZF)' ve 'yarı-yapılandırılmış görüşme formu' kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler (ortalama, standart sapma), bağımsız örneklemler için t testi ve ANOVA; nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ölçekte yer alan dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine ortaokul ve lise öğrencilerinin yüksek düzeyde katıldıkları belirlenmiştir. Öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre öğrenme kaynaklarından, öğretimin niteliğinden ve öğretmenden, öğretim programından, öğrenenden, öğrenme iklimi, fiziksel ortam ve olanaklardan, eğitim sisteminden, aile ve çevreden kaynaklı olarak İngilizce öğrenmede çeşitli zorluklar yaşandığı belirlenmiştir. Araştırmada, erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla, lise öğrencilerinin ortaokul öğrencilerine kıyasla dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine daha çok katıldıkları ve dil öğrenmede daha çok zorlandıklarını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin görüşlerinin öğrenim gördükleri okulun sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Öğrencilerin İngilizce başarı notları ve algılanan başarı düzeyi düştükçe dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin görüşlerinin ortalamalarının arttığı belirlenmiştir.The aim of this study is to determine teachers' and students' opinions about the factors that make learning English language difficult in secondary and high schools. In this study, embedded mixed pattern was used. The sample of the study was determined by stratified sampling method. This study was conducted with 1855 students studying in the 7th and 8th grades of secondary schools and in the 9th, 10th, 11th and 12th grades of high schools in İpekyolu, Tuşba and Edremit central districts of Van province within 2019-2020 academic year and 24 English teachers who are working in these schools. In this study, 'Scale of Factors Making English (Language) Difficult to Learn' and 'semi-structured interview form' were used as data collection tools. In this study, descriptive statistics (mean, standard deviation), independent samples t test and ANOVA were used in the analysis of quantitative data; descriptive analysis and content analysis techniques were used in the analysis of qualitative data. As a result of the study, it was determined that secondary and high school students highly agreed with the item expressions concerning the factors that make language learning difficult. According to the student and teacher views, it was determined that there are various difficulties in learning English due to the learning resources, the quality of the teaching and the teacher, the curriculum, the learner, the learning climate, physical environment and facilities, the education system, family and environment. In this study, it was concluded that male students and high school students agreed more with item expressions related to the factors that make language learning more difficult and thought they had more difficulty in learning a language than female students and secondary school students. It was determined that the students' views on the factors that make language learning difficult do not differ significantly according to the socio-economic development level of the school where they study. It was determined that as the English achievement scores and perceived success level of the students decreased, the average of their opinions about the factors that make learning the language more difficult increased.trEğitim ve ÖğretimKarma yöntemlerLise öğrencileriOrtaokul öğrencileriYabancı dil öğrenimiYabancı dil öğretimiÖğrenci görüşleriÖğrenci zorluklarıÖğretmen görüşleriİngilizceEducation and TrainingMixed methodsHigh schools studentsSecondary school studentsForeign language learningForeign language teachingOpinions of studentsStudent difficultiesTeacher opinionsEnglishTeachers and Students Opinions About the Factors That Make Learning English Language Difficultİngilizce Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörlere İlişkin Öğretmen ve Öğrenci GörüşleriMaster Thesis113657472