Özkan, ZekiyeSevinç, Evin2025-05-102025-05-102024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=LY6e5xGA7WWUpEdrBmEPLiWoDp3MMwzQ5VHVrz9kgPMTcaWzkX7tBxeLp1k_XYCBhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/24751Araştırmanın amacı öğrenme güçlüğü tanısı alan ve almayan ortaokul öğrencilerinin okul sosyal davranışları, motor becerileri ve ebeveynlerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarını incelemektir. Araştırmanın örneklemini Van İl Milli Eğitim Müdürlüğü' ne bağlı ortaokullarda öğrenim gören 10-12 yaş öğrenme güçlüğü tanısı alan 304 öğrenci ile tanı almayan 312 öğrenci olmak üzere 616 öğrenci (208 kız, 408 erkek) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, öğrencilerin okul sosyal davranışlarını ölçmek için; 'Okul Sosyal Davranış Ölçeği', motor becerilerini ölçmek için; 'TGMD-III Testi', ebeveynlerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarını ölçmek için; 'Beden Eğitimi ve Spor Dersine Yönelik Ana- Baba Tutum Ölçeği', ve araştırmacı tarafından oluşturulan 'Demografik Bilgi Formu' kullanılmıştır. SPSS paket programı kullanılarak verilerin çözümlemesi yapılmıştır. Kolmogorov- Simirnov testi istatiksel analizde ölçümler değerlendirilmiş ve bunun sonucunda verilerin normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir. Non parametrik testlerde 2 grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U, Sperman korelasyon ve Ki-kare testleri kullanılmıştır. Bu çalışmada anlamlılık seviyesi p˂0,05 olarak belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğrenme güçlüğü tanısı alan ve almayan ortaokul öğrencilerinin sosyal yeterlik puanları ile olumsuz sosyal davranış puanlarında anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Öğrenme güçlüğü tanısı almayan ortaokul öğrencilerin sosyal yeterlik puanları ile olumsuz sosyal davranış puanları yüksek bulunmuştur. Tanı alan ve almayan ortaokul öğrencilerinin ebeveynlerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Öğrenme güçlüğü tanısı almayan ortaokul öğrencilerin ebeveynlerinin beden eğitimi dersine yönelik tutum toplam ve tüm alt boyut puanları daha yüksek bulunmuştur. Öğrenme güçlüğü tanısı alan ve almayan öğrencilerin motor becerileri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Öğrenme güçlüğü tanısı almayan öğrencilerin motor becerileri daha yüksektir. Sonuç olarak; öğrenme güçlüğü tanısı almayan ortaokul öğrencilerinin sosyal yeterlilik puanları olumlu bulunurken, tanı alan öğrencilerin olumsuz sosyal davranış puanları daha düşük bulunmuştur. Tanı almayan öğrencilerin motor becerileri ve ebeveynlerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları öğrenme güçlüğü tanısı alan öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur.The aim of the study is to examine the school social behaviors, motor skills and parents' attitudes towards physical education and sports lessons of middle school students with and without learning disabilities. The sample of the study consists of 616 students (208 girls, 408 boys), 304 students diagnosed with learning disabilities and 312 students without a diagnosis, aged 10-12, studying in middle schools affiliated with the Van Provincial Directorate of National Education. As data collection tools, the 'School Social Behavior Scale' was used to measure the students' school social behaviors, the 'TGMD-III Test' was used to measure their motor skills, the 'Parent Attitude Scale Towards Physical Education and Sports Lessons' was used to measure the parents' attitudes towards physical education and sports lessons, and the 'Demographic Information Form' developed by the researcher. Data were analyzed using the SPSS package program. The measurements were evaluated in the statistical analysis with the Kolmogorov-Simirnov test and as a result, it was determined that the data did not show a normal distribution. In non-parametric tests, Mann Whitney U, Spearman correlation and Chi-square tests were used in 2 group comparisons. The significance level in this study was determined as p˂0.05. According to the findings obtained from the research; a significant difference was found in the social competence scores and negative social behavior scores of middle school students diagnosed with and without learning disabilities (p<0.05). The social competence scores and negative social behavior scores of middle school students not diagnosed with learning disabilities were found to be high. A significant difference was found between the attitudes of the parents of middle school students diagnosed and not diagnosed with learning disabilities towards physical education class (p<0.05). The total and all sub-dimension scores of the parents of middle school students not diagnosed with learning disabilities towards physical education class were found to be higher. A significant difference was found between the motor skills of students diagnosed with and not diagnosed with learning disabilities (p<0.05). The motor skills of students not diagnosed with learning disabilities were higher. As a result; while the social competence scores of middle school students not diagnosed with learning disabilities were found to be positive, the negative social behavior scores of diagnosed students were found to be lower. The motor skills of undiagnosed students and the attitudes of their parents towards physical education classes were found to be higher than those of students diagnosed with learning disabilities.trEğitim ve ÖğretimSporEducation and TrainingSportsInvestigation of School Social Behaviors, Motor Skills and Parents' Attitudes Towards Physical Education Lesson of Secondary School Students With and Without Learning Disability DiagnosisÖğrenme Güçlüğü Tanısı Alan ve Almayan Ortaokul Öğrencilerinin Okul Sosyal Davranışları, Motor Becerileri ile Ebeveynlerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesiMaster Thesis104903842