Işık, HalilAtmaca, Selcan2025-06-012025-06-012025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPg1cWCrxqtr_ODd3lPtR7YUF27lvXANzXpB-LEJ_MHUDhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/25118Bu araştırma, Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki (ABD) eğitim sistemlerinde insan kaynakları yönetimi uygulamalarını öğretmen merkezli bir perspektifle karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada öğretmen istihdam süreçleri, mesleki gelişim politikaları, özlük hakları ve performans değerlendirme/denetim sistemleri insan kaynakları yönetimi kapsamında analiz edilmiştir. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmış ve Bereday modeli çerçevesinde Türkiye ve ABD eğitim sistemlerine ait politika belgeleri, resmi yönetmelikler, yasalar ve akademik çalışmalar tablolar halinde karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bulgular, Türkiye'nin merkeziyetçi yapısının ulusal düzeyde standartlaşmayı sağlarken yerel ihtiyaçlara yeterince yanıt veremediğini; ABD'de ise eyalet bazlı yönetim modelinin esneklik sunduğunu ancak bölgesel eşitsizliklere yol açabildiğini ortaya koymuştur. Bu bulgular doğrultusunda Türkiye'ye yönelik öneriler arasında; öğretmen atamalarının bölgesel ihtiyaçlara göre planlanması, uzun vadeli öğretmen istihdam politikalarının oluşturulması ve mesleki gelişim programlarının okul bazlı uygulamalarla desteklenmesi yer almaktadır. Ayrıca, Türkiye'de öğretmen atama sisteminin sık sık değişmesinin eğitimde istikrarı olumsuz etkilediğine ve öğretmenlerin kariyer planlamasını zorlaştırdığına değinilmiştir. Çalışma, eğitimde insan kaynakları yönetiminin etkinliğini artırmaya yönelik politika önerileri sunarak literatüre katkı sağlamayı amaçlamaktadır.This study aims to compare human resources management practices in the education systems of Turkey and the United States (USA) from a teacher-centered perspective. The study analyzes teacher employment processes, professional development policies, employment rights, and performance evaluation/inspection systems within the scope of human resources management. The research employs the document analysis method and utilizes the Bereday model to systematically compare policy documents, official regulations, laws, and academic studies related to the education systems of Turkey and the USA through tabular analysis. The findings reveal that Turkey's centralized structure ensures national standardization but falls short of addressing local needs effectively, whereas the state-based governance model in the USA provides flexibility but also leads to regional disparities. Based on these findings, recommendations for Turkey include planning teacher appointments according to regional needs, establishing long-term teacher employment policies, and supporting professional development programs through school-based implementations. Additionally, the study highlights that the frequent changes in Turkey's teacher appointment system negatively impact stability in education and complicate teachers' career planning. This study aims to contribute to the literature by offering policy recommendations to enhance the effectiveness of human resources management in education.trEğitim ve Öğretimİnsan Kaynakları YönetimiEducation and TrainingHuman Resources ManagementHuman Resources Management System in the United States of America and Türkiye: a Teacher Centered Comparative AnalysisAmerika Birleşik Devletleri ve Türkiye'deki Eğitim Sistemlerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: Öğretmen Merkezli Karşılaştırmalı AnalizMaster Thesis166934275