Çelikkıran, Ayşegül TarkınDemir, Sezen2025-05-102025-05-102022https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxBFG7atTSmZEYileu27eOf-_kKDY4VR7vy4e18_dWSgAhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/24337Bu çalışmada amaç 2018 yılında güncellenen 5. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının ünitelerine ilişkin kazanımların gerçekleştirilme düzeylerine dair öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Belirlenen amaç doğrultusunda nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yönteminin açıklayıcı deseninden yararlanılmıştır. Çalışmanın nicel araştırma örneklem grubunu Türkiye'de MEB'e bağlı ortaokullarda görev yapan 30 tane 5. sınıf fen bilimleri öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri 5. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programında bulunan kazanımların 5. sınıf seviyesine uygunluğuna ve sınıf ortamında uygulanabilirliğine yönelik öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla, araştırmacılar tarafından hazırlanan anket ile toplanmıştır. Hazırlanan ankette öğretmenlere 5. sınıf fen bilimleri öğretim programının tüm kazanımları sunularak bu kazanımların 5. sınıf seviyesine uygunluğuna dair görüşlerini ''hiç uygun değildir, kısmen uygundur ve tamamen uygundur'' şeklinde belirtmeleri istenmiştir. Ayrıca ankette yer alan başka bir soruda öğretmenlerden her bir kazanımın sınıf ortamında ne kadar uygulanabilir olduğuna dair görüşlerini de 'hiç uygulanabilir değil, kısmen uygulanabilir veya tamamen uygulanabilir' seçenekleriyle belirtmeleri istenmiştir. Öğretmenlerin ankete verdikleri cevaplardan elde edilen verilerin betimsel analizi yapılarak öğretmenlerin yarısından fazlası tarafından 5. sınıf seviyesine tam olarak uygun bulunmayan kazanımlar belirlenmiştir. Toplam 36 kazanım içerisinden 6 kazanıma ilişkin %50'nin üstünde öğretmenin 5.sınıf öğrenci seviyesine hiç uygun değildir ya da kısmen uygundur şeklinde görüş belirttikleri ortaya konulmuştur. Nicel verilerden elde edilen bulgular ışığında belirlenen altı kazanıma ilişkin altı fen bilimleri dersi öğretmeniyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak nitel veriler elde edilmiştir. Nitel verilerin içerik analiz sonucu, ilgili kazanımların kazandırılmasında yaşanan zorlukların nedenleri, kazanımlara ilişkin öğretmenlerin sınıf uygulamalarına yönelik bulgular(kullanılan öğretim yöntemleri, kullanılan ölçme değerlendirme yöntemleri, kazanımlar kazandırılamadığında öğretmenler tarafından izlenen yollar) ve kazanımlara ilişkin öğretmenlerin dile getirdiği öneriler çalışmada sunulmuştur. Altı kazanımın kazandırılmasında yaşanan zorlukların nedeni olarak öğretmenler genelde kazanımın soyut kavramlar içermesini ve öğrencilerin soyut düşünebilme açısından hazırbulunuşluklarının yeterli olmamasını ileri sürmüşlerdir. Çalışma sonucunda kazanımı kazandırmak için öğretmenlerin kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerin sınıfların kalabalık olması, laboratuvar ortamının olmaması, malzeme eksikliği gibi fiziksel koşullardan dolayı genel olarak düz anlatım ve gösteri deneyi ile sınırlı olduğu görülmüştür. Kazanımlara ilişkin öğretmenler tarafından belirtilen öneriler ise ders kitaplarının içerik olarak etkinlik ve bol örneklerle zenginleştirilmesi, okul imkânlarının iyileştirilmesi, kazanımın basitleştirilmesi veya üst sınıflarda ele alınması şeklinde olduğu belirlenmiştir.The aim of this study is to examine the opinions of teachers about the learning outcomes of the 5th grade science curriculum updated in 2018. In line with the determined purpose, the explanatory design of the mixed research was used, in which qualitative and quantitative research methods are used together, The sample group for the quantitative reasearch of the study consists of 30 5th grade science teachers working in secondary schools affiliated to the Ministry of National Education in Turkey. Quantitative data of the study were collected through a questionnaire prepared by the researchers in order to reveal the opinions of teachers about the suitability of the learning outcomes of the 5th grade science curriculum for the 5th grade level and their applicability in the classroom environment. In the questionnaire, all the learning outcomes of the 5th grade science curriculum were presented to the teachers and they were asked to state their views on the suitability of these acquisitions for the 5th grade level as 'not appropriate at all, partially appropriate and completely appropriate'. In addition, in another question in the questionnaire, teachers were asked to indicate their views on how applicable each learning outcome is in the classroom environment, with the options 'not applicable at all, partially applicable or fully applicable'. By descriptive analysis of the data obtained from the answers given by the teachers to the questionnaire, the learning outcomes that were stated as not completely appropriate for the 5th grade level by more than half of the science teacher were determined. It has been revealed that more than 50% of the teachers stated that six learning outcomes out of 36 are not suitable for the 5th grade student. Qualitative data were obtained by conducting semi-structured interviews with six science teachers regarding the six learning outcomes determined in the light of the findings obtained from the quantitative data. As a result of content analysis, the reasons for the difficulties experienced in acquiring learning outcomes to students, the findings regarding the classroom practices of the teachers (teaching methods used, measurement and evaluation methods used, the ways followed by teachers when learning outcomes could not be achieved) and the suggestions expressed by the teachers regarding the learning outcomes are presented in the study. As the reason for the difficulties experienced in the acquisition of the six learning outcomes, the teachers generally claimed that the outcome includes abstract concepts and that the students' readiness for abstract thinking is not sufficient. As a result of the study, it was seen that the teaching methods and techniques used by the teachers in order to gain the outcome were generally limited to lecture and demonstration experiment due to physical conditions such as crowded classrooms, lack of laboratory environment and lack of materials. It has been determined that the suggestions made by the teachers regarding the outcomes are enriching the textbooks with activities and plenty of examples, improving school facilities, and simplifying the outcomes or addressing them in the upper grades.trEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingExamination of Teachers' Views on the Level of Realization of the Learning Outcomes of the 5th Grade Science Curriculum5.sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Kazanımlarının Gerçekleştirilme Düzeylerine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesiMaster Thesis124781604