Browsing by Author "Öztürk, Müjgan Sevin"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis An Examination on the Reading and Writing Habits of Teachers Teaching Turkish (classroom and Turkish Teachers)(2021) Öztürk, Müjgan Sevin; Kardaş, Mehmet NuriBu çalışmanın amacı, Türkçe eğitimi veren öğretmenlerin (sınıf ve Türkçe öğretmenlerinin) okuma ve yazma alışkanlıklarının düzeyini belirlemek ve bu alışkanlıkların çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterme durumlarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, nicel araştırma yaklaşımlarından ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Özdemir (2011) tarafından geliştirilen 'Yazma Alışkanlığı Ölçeği' ve Susar Kırmızı (2012) tarafından geliştirilen 'Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Türkçe dersine giren Türkçe ve sınıf öğretmenleri, örneklemi ise seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme ile seçilen 58 sınıf öğretmeni ve 98 Türkçe öğretmeninden oluşmaktadır. Veri analizinde, evren ve örneklemin özetlenmesinde betimsel istatistik ölçüleri (frekans ve yüzdeleri), ölçme araçlarından elde edilen ölçümlerin dağılımı için normallik testleri (Komogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk), Ölçümlerin güvenirliği için Cronbach alfa katsayısı, grup sayısı iki olan değişkenler için Mann-Whitney U testi, grup sayısı ikiden fazla olan değişkenler Kruskal Wallis H testi ve ölçme araçlarının alt faktörleri arasındaki ilişkiler için basit doğrusal korelasyon (Spearman sıra farkları) analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, Türkçe öğretmenlerinin okuma alışkanlığı düzeyinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Türkçe dersine giren öğretmenlerin okuma alışkanlığına yönelik tutum düzeylerinin cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı olduğu ve kadın öğretmenlerin daha yüksek tutum düzeyine sahip oldukları görülmüştür. Bununla birlikte, Türkçe dersine giren öğretmenlerin okuma alışkanlığına yönelik tutum düzeylerinin aylık okunan kitap sayısına göre istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Ancak öğretmenlerin, okuma alışkanlığına yönelik tutum düzeylerinin branşa, mesleki kıdeme, görev yaptıkları kuruma, eğitim düzeylerine, görev yaptıkları yere ve şahsi kütüphaneye sahip olma durumuna göre istatistiksel olarak anlamsız olduğu tespit edilmiştir. Türkçe dersine giren öğretmenlerin yazma alışkanlığı düzeyinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, öğretmenlerin yazma alışkanlığı düzeylerinin görev yaptıkları yerleşim yerine ve aylık okunan kitap sayısına göre istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Ancak öğretmenlerin yazma alışkanlığı düzeylerinin cinsiyete, branşa, mesleki kıdeme, çalıştıkları kurum türüne ve eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür.