Browsing by Author "Öztay, Elif Selcan"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Effect of Out-Of Learning Environments on the Academic Achievement and Environmental Awareness of Secondary School 5th Grade Students: Human and Environment Unit(2024) Üzel, Gözde; Öztay, Elif SelcanBu çalışmada ortaokul 5. sınıf fen bilimleri dersi müfredatında Bulu nan İnsan ve Çevre ünitesi ile ilgili kazanımların okul dışı öğrenme ortamları ile işlenerek öğrencilerin akademik başarı ve çevre farkındalığı üzerine olan etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda öğrenci ve veli görüşleri alınarak sürece olan yansımaları tespit edilmeye çalışılmış ve ileriye dönük önerilerde bulunulması hedeflenmiştir. Bu amaç doğrultusunda fen bilimleri dersi kazanımları dört hafta boyunca okul dışı öğrenme ortamlarında işlenmiş, beşinci ve altıncı haftada ise öğrencilere açık uçlu sorular uygulanmış, sınıf içi etkinlikler gerçekleştirilmiş ve velilerle görüşmeler yapılmıştır. Çalışmada nitel ağırlıklı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Bitlis ili Tatvan ilçesinde yer alan devlet ortaokulunda öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri ve velileri oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri çevre başarı testi (ÇBT), öğrenci açık uçlu soruları, çevre farkındalığı açık uçlu soruları ve veli görüşme soruları ile toplanmıştır. Çalışma soruları hazırlanırken uzman görüşünden yararlanılmıştır. Çalışmadaki nicel veriler SPSS-27 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ön test-son test analizinde non-parametrik Wilcoxon İşaretli Sıralar analizi uygulanmıştır. Çalışmanın nitel verileri ise içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin okul dışı öğrenme ortamlarına dair izlenimleri ve düşünceleri ifade edilmiş, aynı zamanda velilerin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik düşünceleri, öğrenciler üzerindeki değişimleri velilerden dinlenerek hazırlanan görüşme formu ile belirlenmeye çalışılmıştır. Görüşmeler ses kayıt cihazı ile alınmış ve kâğıda geçirilmiştir. Son olarak gerekli kod ve temalar oluşturularak değerlendirmeler yapılmıştır. Wilcoxon İşaretli Sıralar testi sonuçlarına göre çevre başarı testinin ön test ve son test puanları istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılık göstermiştir (p=,000<0,05). Son Test Puanı, Ön Test Puanından anlamlı bir şekilde farklı ve yüksek bulunmuştur. Bu nedenle okul dışı öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin fen başarısı üzerinde olumlu yönde katkı sağladığı söylenebilir. Bununla birlikte nitel analiz verileri incelendiğinde öğrencilerde çevre farkındalığı ve çevre bilincinin oluştuğu, sürece etkin bir şekilde katıldıkları, dersi eğlenceli buldukları, ilk elden deneyim edindikleri, fen dersini daha çok sevmeye başladıkları, derse olan ilgi ve motivasyonlarında artış olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca veli görüşlerinden okul dışı öğrenme ortamlarının, öğrencilerin öz güvenlerinde bir artış meydana getirdiğini, çevre bilinci oluşturduğunu, duyarlılık kazandıklarını, çevreye olan meraklarında bir artış olduğunu, somut öğrenmeler sunarak kalıcılığı arttırdığını, sorumluluk duygusu kazandırdığını, sosyalleşme becerilerini geliştirdiği ve faydalı bulduklarını ifade etmişlerdir. Bu doğrultuda hem veli görüşlerinden hem de öğrenci cevaplarından okul dışı öğrenme ortamlarının öğrenci üzerinde olumlu anlamda yansımaları olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Examination of Science Teachers' Views on Tübi̇tak Funded Projects(2023) Aksoy, Rıfat; Öztay, Elif SelcanBu çalışmanın amacı TÜBİTAK destekli projelere rehber olarak katılan öğretmenlerin TÜBİTAK destekli projelere yönelik farkındalıkları ve proje hazırlama ve yürütme sürecinde yaşadıkları zorluklar ve deneyimleri araştırmaktır. Çalışmanın örneklemini Van ilinde görev yapan ve öncesinde TÜBİTAK destekli projelerde rehber olarak görev almış 60 Fen Bilimleri öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve durum çalışması deseni kullanılmış olup örneklem seçiminde ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veriler açık uçlu anket formu ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda; TÜBİTAK destekli çalışmalara öğretmenlerin yarıdan fazlasının gönüllü katılmadığını genellikle başkalarının istekleri doğrultusunda katıldıkları bulunmuştur. Öğretmenler TÜBİTAK destekli projelerde öğrencinin rolünü bilim insanı ve aktif rol alan; öğretmenlerin rolünü ise rehber şeklinde tanımlamışlardır. Öğretmenler TÜBİTAK destekli projelerin öğrenciye bilimsel süreç becerileri ve kişisel gelişim açısından, öğretmenlere ise mesleki gelişim ve kişisel gelişim açısından katkı sağladığını belirtmişlerdir. Katılımcılar okul ortamlarının uygun olmamasının sebebini okulun fiziksel alt yapı yetersizliği ve okulun çevresel koşulları şeklinde açıklamışlardır. Proje hazırlama konusunda ise öğretmenlerin proje eğitimlerinin yetersizliği sebebi ile çoğunlukla kendilerini yeterli görmediği bulunmuştur. Öğretmenler proje sürecinde daha çok konu seçimi, kaynak taraması ve proje raporunun yazılması aşamalarında zorlandıklarını belirtmişlerdir. Buna paralel olarak da öğretmenlerin proje hazırlama aşamasında çoğunlukla özgün ve uygunalabilir bir proje konusu seçmede, proje raporu yazma ve veri analizi aşamalarında desteğe ihtiyaç duydukları görülmektedir. Öğretmenler proje hazırlama ve yürütmede kendilerini geliştirebilmeleri için çoğunlukla hizmetiçi proje eğitimine ve seminerlere ihtiyaç duyduklarını ve maddi destek ve teşvik sistemi ile öğretmenlerin motive edilmesinin yararlı olacağını belirtmişlerdir. Anahtar sözcükler: fen Bilimleri öğretmeni, proje, TÜBİTAK.Master Thesis Experiences and Opinions of Science Teachers on the Integration of Stem Approach To Environmental Education Issues(2022) Uygar, Seda Bişkin; Öztay, Elif SelcanMevcut çalışmadaki amaç, fen bilgisi öğretmenlerinin FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) yaklaşımını çevre eğitimi konularına entegre etme düzeylerini araştırmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Türkiye'nin çeşitli illerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapmakta olan 5 Fen Bilimleri Öğretmeni oluşturmaktadır. Mevcut araştırmanın katılımcıları kolay ulaşılabilir örneklem yöntemiyle belirlenmiştir. Covit-19 sürecinde uzaktan eğitimle dersler yapılmıştır. Çalışmaya gönüllü olarak katılan 5 fen bilimleri öğretmeni ile çalışma yürütülmüştür. Nitel araştırma desenlerinden olan durum çalışması kullanılan çalışmanın verileri, Google forms ile öğretmenlere gönderilen açık uçlu sorular, ders planları (içerik gösterimi), ders anlatımı sonrasında yapılacak yarı yapılandırmış görüşmeler, FeTeMM zihin protokolü ve gözlem notları ile toplanmıştır. Açık uçlu sorular ve yarı yapılandırılmış görüşme ile elde edilen veriler ise içerik analiz ile analiz edilip kod ve temalar oluşturulmuştur. Öğretmelerin hazırladıkları ders planları ve ders anlatımları ise FeTeMM analiz kriterlerine göre analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda; Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımını çevre eğitiminde kullanmasının olumlu bir etkisi olduğu, Çevre eğitiminde yer alan konulardaki kazanımların FeTeMM yaklaşımına dayalı etkinliklere uygun olduğu ve bunun da öğrencilerde çevreye yönelik farkındalığı artırabileceği, sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca çalışma sonucunda, fen bilgisi öğretmenlerinin genel olarak kendilerini FeTeMM eğitimini çevre eğitimi konularına entegre etmede çok da yeterli görmedikleri belirlenmiştir. Fakat bu konuda kendilerini geliştirmek içinde gerekli eğitimleri almak istedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Fen bilimleri öğretmenleri FeTeMM eğitiminin multidisipliner yaklaşımının farkında ve bilincinde olduğu, FeTeMM eğitim yaklaşımının uygulandığı takdirde en fazla kalıcı öğrenme sağlayacı ayrıca 21. yy. becerileri (yaratıcılık, analitik düşünme, araştırma, iletişim, eleştirel düşünme, problem çözme ve proje tasarlama, yaparak yaşayarak öğrenme) kazandıracağı sonuçlarına ulaşılmıştır. FeTeMM eğitim yaklaşımının çevre eğitiminde kullanılmasının avantajlarını; yaparak yaşayarak öğrenmeyi sağlaması, kalıcı öğrenmeyi sağlaması ve araştırma sorgulama temelli olması olarak dezavantajlarını ise; zaman, maliyet, sınıf mevcudu fazlalığı, değerlendirme zorluğu olarak ifade ettikleri tespit edilmiştir.