Browsing by Author "Özyol, Funda Coşkun"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Effects of 10-Week Core Exercises on the Core Strength and Maximal Strength in Male Weight-Lifters(2019) Zurar, Brwa Abdalla; Özyol, Funda CoşkunYapılan çalışma erkek haltercilerde gerçekleştirilen 10 haftalık core egzersizlerinin sporcuların maksimal kuvvet ve corekuvvetleri üzerine etkisini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Irak Halter Salonunda düzenli halter antrenmanı yapan 20 erkek sporcu, tesadüfi yöntemle 10 denek ve 10 kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılarak dahil edilmiştir. Çalışmaya alınan katılımcılar halter antrenörü eşliğinde 10 hafta boyunca haftada 3 gün egzersiz programına alınmışlardır. Denek grubuna halter antrenmanına ek olarak core antrenman programı uygulanmıştır. Çalışma ve kontrol gruplarından egzersiz programı başlamadan önce ve 10 haftalık egzersiz programının sonunda olmak üzere iki kez antropometrik ölçümler (vücut ağırlığı. boy uzunluğu, bel, göğüs, kalça, biceps, uyluk ve baldır çevre ölçümleri), maksimal kuvvet ölçümleri (silkme, koparma, squat göğüse çekiş maksimal kuvvetleri) ve core kuvveti ölçümleri ( Plank, gövde fleksiyon, gövde extensiyon, lateral fleksiyon) alınmıştır. Araştırmada istatistiksel yöntem olarak deney ve kontrol gruplarının karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi. Egzersiz öncesi ve sonrası değişimin belirlenmesinde Wilcoxon testi uygulanmıştır. İstatistiksel önem düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. On hafta sürasince uygulanan halter ve core egzersizleri sonrasında maksimal kuvvet ölçümlerinde; çalışma grubu ön test-son test maksimal koparma (Z=-2.840 ve p=.005), maksimal silkme (Z=-2.820 ve p=.005), maksimal squat (Z=-2.829 ve p=.005) ve maksimal bench press (Z=-2.823ve p=.005) ölçüm ortalama değerlerinde anlamlı bir artış elde edilmişti. Kontrol grubunda da yine benzer şekilde maksimal koparma (Z=-2.825 ve p=.005), maksimal silkme (Z=-2.877 ve p=.004), maksimal squat (Z=-2.840 ve p=.005) ve maksimal bench press (Z=-2.814 ve p=.005) ölçümlerinde on hafta uygulanan halter egzersizi sonrası ön test- son test değerlerinde anlmalı bir artış gözlemlenmiştir (p<0.05). Core kuvveti ölçümlerinde çalışma grubu ön test- son test ölçüm ortalamalarındaki artış, plank (Z=-2.807 ve p=.005), gövde fleksiyon (Z=-2.807 ve p=.005), gövde ekstensiyon (Z=-2.809 ve p=.005) ve lateral fleksiyon (Z=-2.809 ve p=.005) olarak elde edilmiştir. Kontrol grubunda ise istatistiksel açıdan sadece core kuvveti ölçümlerinden plank (Z=-2.299 ve p=.021) ölçümlerinde anlamlı bir artış belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç olarak uygulanan halter ve core egzersizlerinin, çalışma grubunda vücut ağırlığında değişime neden olamadan bel ve kalça çevre ölçümlerinde azalma sağlayarak biceps, uyluk ve baldır çevre ölçümlerinde artışa neden olmuştur. Hem çalışma hemde kontrol grublarında ön test ve son test maksimal kuvvet ölçümlerine baktığımızda elde edilen anlamlı artışın halter ve core egzersizi yapan çalışma grubunda daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Yani halter egzersizlerine dahil olarak yapılan core egzersiz programlarının maksimal kuvvet test sonuçlarını arttırmıştır. Aynı zamanda çalışma grubunun core kuvveti ölçümlerinde plank, gövde fleksiyon, gövde ekstensiyon, lateral fleksiyon ölçümleri ön test- son test ölçüm ortalamalarında anlamlı artışlara neden olmuştur. Bu yüzden core çalışmalarını ile birlikte uygulanan ağırlık çalışmalarının antropometrik parametreler, maksimal kuvvet ve corekuvveti gelişimi üzerinde pozitif etkisinin olabileceği ileri sürülebilir.Master Thesis The Effects of Aerobic Exercises and Healthy Life Education on Nutrition, Physical Activity and Obesity Awareness for Students Between the Ages of 12-14,(2019) Ertan, Gizem Akgül; Özyol, Funda Coşkun12-14 Yaş Arası Öğrencilerde Aerobik Egzersiz ve Sağlıklı Yaşam Eğitimlerinin Beslenme, Fiziksel Aktivite ve Obezite Farkındalık Düzeyleri Üzerine Etkisi, Yükseklisans Tezi, Van, 2019. Çocukluk dönemi obeziteye, uzun süreli enerji alımı ve enerji harcanması arasındaki dengesizlik neden olduğu bilinmektedir. Bu gerekçeyle bu çalışmada 12-14 yaş arası öğrencilerde aerobik egzersiz ve sağlıklı yaşam eğitimlerinin beslenme, fiziksel aktivite ve obezite farkındalık düzeyleri üzerine etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Çalışmanın başında okuldaki kadın tüm öğrencilerin antropometrik ölçümleri; boy, vücut ağırlığı alınıp, BKİ, percentile ve Z-skoru hesaplanarak 12-14 yaş grubunda normal kilolu ve obez sınıfına giren; 25 deney obez, 25 obez kontrol ve 25 normal kilolu toplam 75 bayan öğrenciden oluşan guruplar belirlenmiştir. Daha sonra tüm guruplara fiziksel aktivite ve obezite farkındalık anketi fiziksel uygunluk ölçümleri, okul içi ve dışı hafta sonu adım sayıları kayıt altına alınmıştır. Denek grubuna haftada 3 gün 8 hafta süresince aerobik egzersiz programı uygulanarak haftada 1 gün sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivitenin önemi içerikli eğitimler verilmiştir. Çalışmanın başındaki uygulanan tüm testler çalışmanın sonunda da tekrarlanmıştır. Elde edilen verilere Shapiro-Wilk normalite testi uygulanmıştır. Çalışma öncesi ve sonrası verilerin değerlendirilmesinde normal dağılım gösteren değişkenler için Paired Samples T-Testi normal dağılım göstermeyen veriler için Wilcoxan İşaretli sıralar Testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, deney grubunun BKİ, Percentil ve Z-Skoru ortalama değerlerinde ön test - son test ölçüm ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı bir değişim elde edilmiştir (p<0.01). Adım sayılarına baktığımızda deney grubunun hafta içi adım sayılarında pazartesi günü 11042.7±1596.7 adım'dan 15449.9±1024.2 adıma, çarşamba günü 10504.6±988.0 adım'dan 10504.6±988.0 adıma, cuma günü 12730.9±1241.2 adım'dan 15290.8±1063.6 adıma yükselirken, hafta sonu adım sayıları Cumartesi günü 9445.6±1954.3 adım'dan 11148.0±1124.9 adıma, Pazar günü 9435.3±842.4 adım'dan 1352.4±938.8 adıma yükselmiştir (p<0.01). Yine benzer şekilde deney grubunda Obezite farkındalık ve fiziksel aktivite toplam puanlarında anlamlı artışlar elde edilmiştir(p<0.01). Elde ettiğimiz araştırma sonuçları ile literatür taraması göz önüne alındığında 8 hafta süresince uygulanan aerobik egzersizlerin ve fiziksel aktivite ve sağlığın önemi içerikli seminerlerin etkisi ile deney grubunun vücut kompozisyonunda, fiziksel uygunluk parametrelerinde, hafta içi ve sonu adım sayılarında, obezite farkındalık ve fiziksel aktivite düzeylerinde olumlu yönde değişim edilmiştir. Sonuç olarak erken dönemde obezitenin zararları, fiziksel aktivite yapmanın ve beslenmenin önemi konusunda verilen eğitimlerin uzun dönemde çocukluk dönemi obezitesinin olumsuz sağlık etkilerinden korunma anlamında önemli bir fiziksel aktivite ve sağlık hizmeti olacağı düşünülmektedir. Anahtar Sözcükler Obezite, beslenme alışkanlıkları, aerobik egzersiz, fiziksel aktivite, sağlıklı yaşam.