Browsing by Author "İlhan, Ayşe Çakır"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Job Descriptions of Art Historists Employed in State Museums in Turkey and Evaluation of Their Approaches To Museum Education(2023) Özrili, Yaşar; Başak, Oktay; İlhan, Ayşe ÇakırBu çalışmada ana problem cümlesi bağlamında öncelikle, sanat tarihi lisans programından mezun olan öğrencilerin çok büyük kısmının müzelerde istihdam edilmesi ve bu bölümü tercih edenlerin büyük bölümünün de bu gerçeğe göre hareket etmesi konusunu oluşturmaktadır. Bu sebeple sanat tarihi lisans programlarından mezun olan ve olacak öğrencilerin, sayılan durumlara göre yetiştirilip yetiştirilmedikleri incelenmiştir. Devamında, müzelerde görev talimatnamesinin bulunup bulunmadığı, katılımcı müze çalışanlarının lisans eğitimlerinde müzecilik konusunda ders alıp almadıkları, aldıkları derslerin meslek yaşamları üzerinde etkili olup olmadığı, yeni yetişecek müzecilerin eğitiminde hangi derslerin alınmasını önerdikleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini Türkiye'deki resmi müzelerde hâlihazırda çalışan sanat tarihçiler oluşturmaktadır. Çalışma evreninden, nitel araştırma geleneği içinde gelişen amaçlı örneklem tekniklerinden azami çeşitlilik kullanılarak 53'ü kadın, 46'sı erkek olmak üzere 99 kişilik bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Veri toplamak amacıyla, meydana getirilen görüşme formu, müze görevlilerinin tanıtıcı niteliklerini ortaya koymak adına sorulan 10 adet soru ve konu ile ilgili fikirlerini anlamaya yönelik yöneltilen 6 adet açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler üzerinde çözümleme işlemleri yürütülürken sayısallaştırma miktarı en az seviyede tutularak görüşme dökümleri kategorize edilmiş, önce kodlamalar yapılmış, kodlar temalar altında gruplanmıştır. Görüşme dökümlerine ve görüşme konuları dayalı olarak üç tema oluşturulmuştur: Görev öncesi müzecilik eğitimi (1), Görev alanları (2) ve Müze eğitimi (3). Çalışmaya katılan tüm sanat tarihçilerinin (iki kişi hariç) müzelerde küçük yaşlardan itibaren eğitimler verilmesini önerdikleri, eğitimler için tüm fırsatların değerlendirilmesini, okullarda, kurumlarda, gerektiğinde müze binalarında ve açık alanlarda eğitimler verilebileceğini vurguladıkları görülmektedir. Müzelerde yürütülecek eğitim faaliyetlerinin, eğitimlere katılacak ilgililer üzerinde tarih bilinci, çevre bilinci oluşturma, kültür varlıklarının korunması farkındalığı, tarihi eser kaçakçılığıyla mücadele etme konularına odaklanması önerilmiştir. Jandarma personeline ve muhtarlara yönelik yürütülecek faaliyetlerin de etkili olabildiğini vurgulamışlardır. Katılımcılar, yürütülecek faaliyetlerin teoriden çok uygulama içermesini belirtmişlerdir. Müze çalışanlarının görüşlerine dayalı olarak oyun atölyeleri, heykel çalışmaları, sikke basma, tarih eserlere değer biçme ve benzeri faaliyetlerin yanında, açık alanlara ve ören yerlerine gezi düzenleme, kazı ve sondaj faaliyetlerine katılma gibi faaliyetlerinin de öğrencilerde kalıcı bir müzecilik bilinci oluşturacağı söylenebilir.