Browsing by Author "Şardağ, Metin"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Role of Science Stories and Science Communication in Science Education: Examining 6th Grade Students and Their Parents' Understanding of the Nature of Science(2023) İlkyaz, Onur Can; Şardağ, MetinBu araştırmanın amacı 6. sınıf öğrencilerinin bilimsel hikâyeler ile gördükleri bilimin doğası alt boyutlarını bilim iletişimi bağlamında ebeveynleri ile paylaşmalarının hem kendilerinin hem de ebeveynlerinin bilimin doğası anlayışları üzerine etkisini incelemektir. Araştırma karma yöntemlerden açımlayıcı sıralı desende tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında, Van ilinde öğrenim gören 6. sınıf öğrenci ve o öğrencilerin ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel aşamasına katılan 40 öğrenci ve 40 ebeveynin bilimin doğası algılarını belirlemek için Bilimin Doğası Görüşler Anketi (VOSTS-TR)'nden yararlanılmıştır. Nitel aşamadaki veriler ise nicel yöntemler ile ulaşılan bulgular sonucunda 6 öğrenci ve 6 ebeveyn ile bilimin doğası ve bilim iletişimine ilişkin gerçekleştirilen görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Ayrıca nitel aşamada VOSTS-TR anketine verdikleri yanıtlara göre seçilen öğrencilerin çalışma kâğıtlarına verdikleri yazılı cevaplarda bir diğer veri toplama aracıdır. Nicel analiz sonucunda bilimin doğası alt boyutlarının odak noktasını oluşturduğu bilimsel hikâyeler ile gerçekleştirilen etkinliklerin hem öğrenciler hem de ebeveynlerin bilimin doğası algı ve inanışları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı derecede etkili olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise öğrencilerin bilimin doğası unsurlarını bilim iletişimi kapsamında ebeveynleri ile paylaşmaları sürecini, ebeveynlerin iş yükünden kaynaklı ebeveyn ile geçirilen zaman, ebeveynlerin bilim diline hâkim olması, yapılan paylaşımların çeşitliliği, ailenin ekonomik durumu, kardeş sayısı gibi bazı değişkenlere göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Bunun yanında bilim iletişimi sürecinde öğrencilerin kendilerini bilimin doğası alt boyutlarında yazarak ifade etme becerileri ile anlatarak ifade etme becerileri arasında yüksek düzeyli bir bağlantı olduğu tespit edilmiştir. Bulgular ilgili alan yazın çerçevesinde tartışılmış ve elde edilen bulgular doğrultusunda araştırmacılara ve Milli Eğitim Bakanlığına önerilerde bulunulmuştur. Anahtar sözcükler: bilimin doğası, bilim iletişimi, bilimsel hikâyeler, ebeveyn katılımı.