Browsing by Author "Şimşek, Semra"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Analysis of the Perception of Male and Female Managers in Public Institutions in the Province of Van(2024) Şimşek, Semra; İzci, FeritKurumsal başarı, rasyonel bir yönetim anlayışı kadar, bu anlayışı eksiksiz biçimde uygulayabilecek yöneticilik bilgi ve becerisine bağlıdır. Kamu sektöründe yöneticilik yetkisi statüsel olmasına rağmen, bunu başarılı bir biçimde kullanmak her zaman mümkün olmayabiliyor. Çünkü yönetme yetkisini kullanmada etkili olan pek çok faktör vardır. Yöneticilerin cinsiyetlerine yönelik algı da bu faktörlerin başında gelmektedir. Bilindiği gibi pek çok toplumda olduğu gibi Türkiye'de de kadın ve erkeğe biçilen roller belirgin bir şekilde farklılık göstermektedir. Bu farklılıkları toplumsal düzlemin değişik düzeylerinde görmek mümkündür. Tamamen mevzuat kayanaklı yetkilerin kullanılmasında da cinsiyet algısının önemli bir rolü olduğu bilinen bir gerçektir. Bu çalışmanın amacı, kamu sektöründe çalışan yöneticilerin, yasal yetkilerini kullanırken, çalışanların idarecinin cinsiyetine dayalı algısının ne kadar etkili olduğunu ortaya çıkarmaktır. Çalışmada özellikle, yöneticilerin otoriteyi kullanma becerisi, kurumsal hakkaniyet yaklaşımları, çalışanlara yönelik iletişim yeteneği ile çalışanları motive etmelerinde cinsiyetlerinin rolünü ortaya çıkarabilmek büyük önem arzetmektedir. Bu amaçla Van ili özelinde bir alan araştırması yapılmıştır. Araştırmanın evreni Van ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı her düzeydeki eğitim kurumu olmakla birlikte, örneklemi ise farklı kriterlere göre belirlenmiş okullardır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket metodu kullanılmıştır. Değişik çalışmalarda kullanılan anket ölçeklerinden yararlanırak bir anket ölçeği oluşturulmuş ve belirlenen kurumlardaki çalışanlara online olarak anket formu sunulmuştur. Toplanan veriler SPSS paket programında analiz edilip değerlendirilmiştir. 5'li likert sistemiyle kadın ve erkek yöneticilerin otoriteyi kullanma yeteneği, adalet/hakkaniyet, iletişim, liderlik ve motivasyon faktörleri başlığı altında 37 ifade hazırlanmıştır. Verilerin analizi için Kolmogorov-Smirnov normallik testi, faktör analizi için t testi, One-Way Anova testi yapılmıştır. Daha sonra kadın ve erkek yöneticiye dair frekans tabloları oluşturularak, tüm verilerin bir arada karşılıklı görünmesi amacıyla yönetici cinsiyeti, katılımcı cinsiyeti ve ölçek maddelerinden oluşan üçlü çapraz tablolar yapılarak yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda, Kadın yöneticilere yönelik, faktörler yönlendirilmiş ve katılımcıların algıları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Erkek yöneticilere yönelikde aynı faktörler yönlendirilmiş ve katılımcıların algıları arasında da anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Sonuç olarak, eğitim kamu kurumu çalışanları arasında kadın ve erkek yöneticilere yönelik algılar genel olarak benzerlik göstermektedir. Bu bulgular, cinsiyet temelli algıların, eğitim kamu kurumlarında çalışanlar arasında yönetici değerlendirmelerinde belirleyici bir faktör olmadığını işaret etmektedir.