Browsing by Author "Abukan, Yusuf"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Control of 2-Dof Trms Mimo System Using Fopid & Fostsmc Method(Gazi Univ, Fac Engineering Architecture, 2023) Abukan, Yusuf; Almali, M. NuriThe control design of a helicopter twin rotor multiple-input and multiple-output (TRMS) nonlinear System with two degree freedom is a very complex work. The TRMS system consists of the main and tail rotors connected by a beam. In order to balance the TRMS system, both rotors angles are made by changing the speeds of the DC motors to which the rotors are connected.In order to ensure that the TRMS system works in balance, Proportional-integral-derivative (PID), Fractional order PID (FOPID), Sliding mode (SMC), Super twisting sliding mode (STSMC) and Fractional order super twisting sliding mode (FOSTSMC) control methods was used. Simulation studies were carried out in the MATLAB/Simulink program to determine the control parameters. Experimental studies were carried out using the most successful methods found in simulation studies. In both simulation and experimental studies, the main propeller FOPID and tail propeller FOSTSMC method gave the best results compared to other control methods.Master Thesis Control of Twin Rotor System With Different Methods(2021) Abukan, Yusuf; Almalı, Mehmet NuriHelikoptere benzeyen ikinci dereceden ikiz pervaneli çoklu girişli ve çoklu çıkışlı (MIMO) doğrusal olmayan bir sistemin (TRMS) kontrol tasarımı çok karmaşık bir iştir. TRMS sistemi, bir kiriş ile birbirlerine bağlantılı olan ana ve kuyruk pervanesinden oluşmaktadır. TRMS sisteminin dengesinin sağlanması için her iki pervane açıları, pervanelerin bağlı bulunduğu DC motorların hızları değiştirilerek yapılır. TRMS sisteminin dengede çalışması sağlamak amacıyla oransal-integral-türev (PID), kesir dereceli PID (KDPID), kayan mod (KM), Süper bükümlü kayan mod (SBKM) ve Kesir dereceli süper bükümlü kayan mod (KDSBKM) kontrol yöntemleri kullanılmıştır. TRMS'de kararlı bir kontrol sağlamak için MATLAB/Simulink programında benzetim çalışmaları yapılmıştır. Benzetim çalışmalarında bulunan en başarılı yöntemler kullanılarak, deneysel çalışmalar yapılmıştır. Benzetim ve deneysel çalışmalarının her ikisinde de ana pervane KDPID ve kuyruk pervanesi KDSBKM yöntemi ile kontrolü diğer kontrol yöntemlerine göre en iyi sonucu verdiği görülmüştür.