Browsing by Author "Akbaba, Ahmet"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Article Akademisyenlerin Mesleki Motivasyonları İle İş Tatmini Arasındaki İlişki(2018) Demir, Salih; Akbaba, AhmetBu araştırmanın amacı; Yüzüncü Yıl Üniversitesinde çalışan akademik personelinmesleki motivasyonları ile iş tatmini arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, nicelaraştırma yöntemlerinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evreni; YüzüncüYıl Üniversitesinde çalışan 1318 akademisyenden oluşmaktadır. Evrenin tümüne ölçekuygulanmıştır. Çalışmada üç bölümden oluşan Mesleki Motivasyon Ölçeği ve İş Tatminiölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler uygun istatistik programında analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda; akademisyenlerin mesleki motivasyonları; mesleki özelikler ve işyerindeki ilişkiler boyutlarının ortalama motivasyon düzeyinden daha yüksek, yönetimpolitikaları, öğrenci ve fiziksel koşullar boyutlarının ise daha düşük değerlere sahip olduklarıgörülmüştür. İş tatmini konusunda ise; öğretim elemanlarının genel iş tatminine yönelikgörüşlerinin yaş değişkeni açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği. 40 yaş veüzeri öğretim elemanlarının 40 yaş ve altı öğretim elemanlarına göre, genel iş tatminlerinindaha yüksek olduğu, ayrıca, katılımcı akademisyenlerin genel iş tatmin düzeylerinin yüksekseviye olduğu ortaya çıkmıştır.Master Thesis Examining the Relationship Between Conflict Management Styles and Self-Esteem of Primary and Secondary School Administrators(2019) Güneş, Ezgi Nurbahar Şanlı; Akbaba, AhmetÇalışma, Antalya ilinde ilk ve ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin çatışma yönetimi stilleri ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma evrenini Antalya ilindeki ilk ve ortaokulları yöneticileri, çalışma evrenini ise Serik ve Manavgat ilçeleri ilk ve ortaokul yöneticileri oluşturmaktadır. Serik ve Manavgat ilçelerinde 179 resmi ilk ve ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinden 241 kişinin katılımı ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 'Kişisel Bilgi Formu', 'Trakya Üniversitesi Benlik Saygısı Ölçeği (TÜBSÖ)' ve 'Rahim Örgütsel Çatışma Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma testi, t-testi, tek yönlü Anova testi, Tukey testi kullanılmıştır. Anlamlılık testinde 0.05 düzeyi esas alınmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda yöneticilerinin kullanmış oldukları çatışma yönetim stilleri ve benlik saygıları belirlenmiştir. Okul müdürlerinin kullanmış oldukları çatışma yönetim stilleri ve benlik saygısı ölçek değerleri; yaş, cinsiyet, branş, hizmet yılı, yönetici olarak hizmet yılı, gelir gurubu, okuldaki öğretmen ve destek personeli sayısı gibi değişkenler arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Bununla birlikte, okul müdürlerinin benlik saygısı ölçek değerleri ile çatışma yönetim stilleri arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin analizi sonucunda okul müdürlerinin yaş, cinsiyet, branş, hizmet yılı, yönetici olarak hizmet yılı, lisansüstü eğitim durumu, gelir gurubu, okuldaki öğretmen ve destek personeli sayısı, yöneticilik ile ilgili eğitim gibi değişkenler çatışma yönetim stratejileri ile benlik saygısı arasında farklılıklar bulunmuştur.Article İlköğretim Okul Binalarının Fiziksel Sorunlarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (VAN İl Örneği)(2016) Turhan, Mehmet; Akbaba, AhmetBu araştırmada öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okul binalarının fiziksel sorunlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel yaklaşımla tasarlanan çalışma betimsel tarama modelindedir. Literatür taraması yapılarak ve uzman görüşüne başvurularak 10 soru belirlenmiş ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile Van ilinde görev yapmakta olan 24 gönüllü öğretmenle görüşme yapılmıştır. Görüşmeler ses kaydı altına alınmış ve yazılı hale getirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin önemli bir kısmı okul binalarını fiziksel olarak yeterli görmemektedirler, ayrıca görüşülen öğretmenlerin dörtte üçü okullarında engelli bireyler için alınan özel bir düzenleme olmadığını dile getirmiştir. Hem dış cephe hem de sınıfların renk seçimi yapılırken insan psikolojisi üzerindeki etkilerinin göz önünde bulundurulmadığı anlaşılmaktadır. Okul bahçelerinin genel olarak yeşillendirilmemiş, beton zeminlerden oluştuğu ve öğrencilerin teneffüslerde oyun bahçesi olarak kullanmalarına uygun bulunmadığı söylenebilir. Hedeflenen çağdaş eğitime ulaşmada bir adım daha ileriye gidebilmek için okul binalarının fiziki sorunlarının zaman kaybetmeden giderilmesi gerektiği ifade edilebilir.Article İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Okullarda Stratejik Planlama Uygulamalarına İlişkin Görüşleri(2016) Akbaba, Ahmet; Yıldızbaş, Yalçın VarolBu çalışmanın amacı, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin okullarda yapılan stratejik planlama uygulamalarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Tarama modeli ile yapılan araştırmanın evrenini, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Van Tuşba ve İpekyolu ilçe merkezlerinde bulunan 63 ilk ve 66 ortaokulda görev yapan 1524 sınıf ve 1656 branş öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu ise, random yöntemle seçilen, 4 ilkokul ve 4 ortaokulda görev yapan 108'i sınıf öğretmeni ve 92'si branş öğretmeni olmak üzere toplam 200 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, Memduhoğlu ve Uçar (2012) tarafından geliştirilen; \"Okullarda Stratejik Planlama Uygulamalarını Değerlendirme\" ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, stratejik planlama uygulamalarında kurumsal yapının uygunluğu ile stratejik plan hazırlama ve uygulama süreci boyutlarına göre stratejik planlama eğitimi alan öğretmenlerin okullardaki stratejik planlama uygulamalarına ilişkin görüşlerinin daha olumlu olduğu, stratejik plan uygulamalarında karşılaşılan sorunlar boyutunda ise okul personellerinin stratejik planlama çalışmalarına duyarsız oldukları, planlama uygulamalarına inançlarının az olduğu, yöneticilerin planlama çalışmalarına gereken önemi vermedikleri, planlama çalışmalarına yeterli zaman ayrılmadığı, mevcut kaynakların istenilen şekilde kullanılmadığı ve okul için belirlenen tehditlerin planlamada göz ardı edildiği sonuçlarına ulaşılmıştırMaster Thesis In This Study , Avagadros Number Is Tried To Be Tought by Using the Method of Socrates Finding(2013) Dadı, Mehmet; Yıldız, Adnan; Akbaba, AhmetDüşünen bir insan için dinlemek ve söylemekten daha keyifli bir şey olabilir mi? ? Sokrates Çalışma Kayseri ili Kocasinan ilçesindeki bir Lise ve Dengi okulda 20?si kontrol 20?si deney grubu olmak üzere toplam 40, onuncu sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Sokratik öğretim yöntemine uygun olarak tasarlanmış kimya derslerinde ?Mol Kavramı ve Avagadro Sayısı? nın öğretilmesine yönelik çalışmalar yapılmış olup, deney grubuna Sokratik öğretim yöntemi temel alınarak ?Mol Kavramı ve Avagadro Sayısı? ile ilgili ders anlatımları gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubuna ise düz anlatım yöntemi temel alınarak doğrulayıcı ders anlatımları gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak ?Mol kavramı ve Avagadro Sayısı? ile ilgili çoktan seçmeli başarı testi geliştirilmiş, öğrencilere ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Sokratik öğretim yöntemiyle, işlenen sınıfta konuların anlaşılması, etkililiği ve dersin amaçlarına ulaşma bakımından klasik yöntemlerle işlenen kontrol sınıflarına göre deneylere göre daha etkili olduğu saptanmıştır. Anahtar Sözcükler: Sokratik yöntem, yapılandırmacılık, aktif öğretim, Avagadro sayısıArticle Okul Öncesi Öğrencilerinin Düşünme Becerilerinin Gelişmesine Yönelik Öğretmen Görüşleri(2015) Kaya, Birsen; Akbaba, AhmetBu araştırmanın amacı, okul öncesi öğrencilerinin düşünme becerilerinin gelişmesine yönelik öğretmen görüşlerini belirlemektir. Nitel yaklaşımla yapılan çalışma betimsel tarama modelindedir. Literatür taraması ve uzman görüşüne başvurularak 9 soru belirlenmiş ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile Van ilinde müstakil 3 anaokulunda görev yapan 20 gönüllü öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Görüşmeler ses kaydı altına alınmış ve yazılı hale getirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretmenler, düşünme becerilerinin erken çocukluk döneminde kazanıldığını, en çok kullandıkları yöntem ve tekniklerin proje, gösterip yaptırma ve yaparak yaşayarak öğrenme olduğunu, okul öncesi eğitim planlarında düşünme becerilerine pek yer verilmediği gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Ayrıca eğitim sürecinde aile ve öğretmenin işbirliğiyle aile katılım çalışmalarına önem verilmesi, çocuğun çevresini düşünmeyi teşvik edecek biçimde etkin hale getirilmesi gibi öneriler ortaya çıkmıştırMaster Thesis Opinions of Teacher and Managers About Preschool Education Being Compulsory(2013) Yıldız, Sinan; Akbaba, AhmetOkul öncesi eğitiminin önemini ve sorunlarını en iyi değerlendirecek olan okul yöneticileri ve öğretmenlerdir. Bu araştırmada, öğretmen ve okul yöneticilerinin okul öncesi eğitimin zorunlu olmasına yönelik görüşleri ve okul öncesi eğitimin zorunlu eğitim kapsamına alınmasıyla doğabilecek sorunlar ile öğretmen ve okul yöneticilerinin sorunlara dair çözüm önerileri ele alınmıştır. Çalışmanın evreni, Van ili belediye sınırları içerisindeki 76 resmi ilköğretim okulu ve bağımsız 20 anaokullunda görev yapan 339 öğretmen ve 192 yöneticiden oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise basit tesadüfî örnekleme yöntemiyle seçilen 20 ilköğretim okulu ve bağımsız 15 anaokulunda görev yapan toplam 45 yönetici ve 122 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmen ve okul yöneticilerine, uzman görüşleri alınarak hazırlanan 31 maddeden oluşan bir anket uygulanmıştır. Anketten elde edilen verilerin analizleri, SPSS 15.00 lisanslı paket programı kullanılarak yapılmış ve sonrasında da tanımlayıcı istatistiklerde değişkenlere ait gerekli karşılaştırmalar uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak yapılmıştır. Yapılan araştırmanın sonucunda; öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin okul öncesi eğitimi gerekli gördüğü ve bu eğitimin zorunlu olmasının faydaları yönünde görüşler, ortaya çıkmıştır. Araştırmada öğretmen ve yöneticiler, fiziksel altyapı ve eğitim kalitesine yönelik sorunların çözülmesine ilişkin kaygılarını ifade etmiştir. Ayrıca öğretmen ve yöneticiler okul öncesine yönelik altyapı ve personel sıkıntısı olduğunu ve bu sorunların giderilmesi gerektiğini ifade etmektedir. Anahtar kelimeler: okul öncesi eğitim, zorunlu eğitim, okul öncesi öğretmenleri, yöneticilerMaster Thesis Perceptions of Primary School Manager, Teacher and Representatives Concerning of the Education of Democracy and School Council Project(2012) Aslan, Aysun; Akbaba, AhmetBu çalışmada, ilköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenler ile ilköğretim okullarının okul temsilcilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi'nin; uygulama, yöntem, amaç ve geliştirilmesine yönelik algılarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Evrenimiz, Van ili ilköğretim okulları olarak tespit edilmiştir. Van ilinde bulunan 5 eğitim bölgesinin, her bir bölgeden 3'er okul seçkisiz yöntemle belirlenmek suretiyle toplamda 15 okuldan oluşan bir örneklem oluşturulmuştur. Her okuldan 1'er yönetici, 1'er öğretmen ve 1'er okul temsilcisi olmak üzere 15 yönetici, 15 öğretmen ve 15 öğrenci olmak suretiyle toplamda 45 kişi ile görüşme yapılmıştır. Örneklem grubumuza yedişer adet soru yöneltilmiştir, cevaplar kaydedilmiş görüşmelerden elde edilen veriler SPSS 15.0 programı (lisanslı) istatistik paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Yapılan araştırma sonucunda; yönetici, öğretmen ve öğrencilerin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesinin amaçları ile ilgili olumlu görüşlere sahip oldukları, öğrencilerin vaatlerinin bir kısmını yerine getiremedikleri, projenin daha etkili uygulanabilmesi için okullara ödenek çıkarılması, okuldaki her türlü karar mekanizmasına öğrencilerin etkin katılımlarının sağlanması gerektiği gibi sonuçlar ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Demokrasi eğitimi, okul meclisi, okul temsilcisi, projeMaster Thesis The Relationship Between Instructional Leadership of Middle School Principals and Organizational Health According To Teachers' Perceptions(2022) Tunçtan, Lale; Akbaba, AhmetÇalışmanın amacı, ortaokul öğretmenleri algılarına göre okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile örgüt sağlığı arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırmada nicel araştırma modeli olan genel tarama modeli ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya uygun örnekleme yoluyla 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında çalışan 339 öğretmen katılmıştır. Bu çalışmada 'Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları Ölçeği' ve 'Örgüt Sağlığı Ölçeği' kullanılmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan öğretmenlerin demografik bilgilerinden oluşan kişisel bilgi formu da yer almaktadır. Ölçekler ve boyutlarının çarpıklık ve basıklık değerleri istenilen aralıklarda olduğundan dolayı parametrik testler kullanılmıştır. İkili bağımsız gruplarda t testi, üç ve üzeri bağımsız gruplarda tek yönlü varyans analizi (Anova) ve öğretim liderliği ve örgüt sağlığı arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon testleri kullanılmıştır. Farklılığa sebep olan grupların tespiti için Post-hoc testlerinden Scheffe testi uygulanmıştır. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin öğretim liderliği davranış düzeyleri yüksek düzeyde çıkmaktadır. Öğretmenlerin okul müdürlerinin öğretim liderlikleri davranışları düzeyine göre algıları cinsiyet, mesleki kıdem ve çalıştıkları kurumdaki görev süreleri değişkenlerine göre değişirken; medeni durum, öğrenim durumu ve yaş değişkenlerine göre değişmemektedir. Öğretmenlerin okulun örgüt sağlığı düzeyine ilişkin algılarına göre örgüt sağlığı yüksek düzeyde çıkmaktadır. Okulun örgüt sağlığı öğretmenlerin cinsiyet, medeni durum, yaş, mesleki kıdem ve çalıştıkları kurumdaki görev süreleri değişkenlerine göre farklılık göstermektedir. Ancak öğrenim durumu değişkenine göre farklılık göstermemektedir. Analiz sonucunda okul müdürlerinin öğretim liderliği ile örgüt sağlığı arasında pozitif yüksek düzeyde bir ilişki olduğu ortaya çıkmaktadır. Okul müdürlerinin öğretim düzeylerini arttırmak ve örgüt sağlığını iyileştirmek amacıyla okul müdürleri ve öğretmenler için Milli Eğitim Bakanlığı ve üniversitelerin işbirliği ile hazırlanmış hizmet içi eğitim ve seminerler oluşturulmalıdır.Master Thesis The Relationship Between Organizational Culture and Levels of Alienation in Schools in Line With the Views of Teachers Working in Primary and Secondary Schools(2022) Tekpınar, Veli; Akbaba, AhmetBu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda örgüt kültürü ve işe yabancılaşma arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma 'tarama modeli' ve 'ilişkisel tarama modeli' ile oluşturulmuş nicel bir çalışmadır. Araştırma evrenini 2020-2021 Eğitim Öğretim yılında Van ili Erciş ilçesinde ilkokul ve ortaokul kademesinde çalışmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini evrenden basit seçkisiz yöntemle seçilen 327 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen 'Kişisel Bilgi Formu', Terzi (2005) tarafından geliştirilmiş olan 'Okul Kültürü Ölçeği' ve Elma (2003) tarafından geliştirilmiş olan 'İşe Yabancılaşma' ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı (aritmetik ortalama, standart sapma, yüzdelik değer) istatistikler, parametrik fark testler (bağımsız örneklemler t-testi tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Grup ortalamaları arasındaki farkın test edilmesinde α= 0.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin örgüt kültürü algıları çoğu zaman düzeyinde ve işe yabancılaşma algılarının nadiren düzeyinde olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin görüşlerine göre örgüt kültürü ile işe yabancılaşma arasında negatif yönlü ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, öğretmelerin örgüt kültürleri ve alt boyutlarının birlikte öğretmenlerin işe yabancılaşmanın anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulguları elde edilmiştir. Anahtar sözcükler: kültür, öğretmen, örgüt, örgüt kültürü, yabancılaşma.Master Thesis Relationship Between School Administrators' Power Sources and Teachers' Job Satisfaction (the Case of Igdır Province)(2022) Çevik, Doğukan; Akbaba, AhmetBu araştırma okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkinin tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada genel tarama modellerinden olan ve nicel araştırmalarda kullanılan ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma evreni 2021-2022 eğitim öğretim yılında Iğdır ili Merkez ilçesinde MEB' e bağlı devlet ilkokullarında görev yapan 436 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Evrene yönelik örneklem seçiminde ulaşılabilir örneklem yöntemiyle gönüllük esaslı 407 sınıf öğretmeni araştırmaya katılmıştır. Araştırmada veriler, Hackman ve Oldham (1975) tarafından geliştirilmiş ve Taşdan (2008) tarafından öğretmenler üzerinde uygulanmış 14 maddelik ''İş Doyumu Ölçeği'' ve Zafer (2008) tarafından geliştirilen 59 maddelik '' Yöneticilerin Kullandıkları Örgütsel Güç Kaynağı Ölçeği '' ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde istatistik paket programı kullanılarak ikili bağımsız gruplarda t testi, üç ve üzeri bağımsız gruplarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA), yöneticilerin kullandıkları güç kaynakları ve iş doyumu arasındaki ilişkiyi saptamak için Pearson korelasyon testi ve yöneticilerin kullandıkları güç kaynaklarının öğretmenlerin iş doyumunu anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığını tespit etmek için çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yöneticilerin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyumu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve regresyon katsayılarının anlamlılık testlerine göre yordayıcı değişkenler arasından sadece ödül gücünün iş doyumu üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar sözcükler: güç kaynakları, iş doyumu, ilkokullar, okul yöneticisiMaster Thesis The Relationship Between Teacher Autonomy and Ethical Leadership Characteristics of School Principals(2019) Bayat, Emre; Akbaba, AhmetBu çalışmanın amacı, ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda okul müdürlerinin etik liderlik özellikleri ile öğretmenlerin özerklik davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim- öğretim yılı içinde Van ilinin üç ilçesindeki (Edremit, Saray, Özalp) resmi ortaöğretim okullarında görev yapan 795 öğretmen oluşturmuştur. Tarama modeline göre yapılan çalışmada Basit seçkisiz örneklem yöntemiyle belirlenmiş 215 öğretmen çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda, okul müdürlerinin etik liderlik özellikleri ile öğretmen özerklik davranışları arasındaki ilişkiyi belirleyebilmek için 44 madde ve 4 boyuttan oluşan 'Etik Liderlik Ölçeği' ile 17 madde ve 4 boyuttan oluşan 'Öğretmen Özerkliği Ölçeği' uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin etik liderlik algıları yüksek bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 'öğrenim durumu, branş, okulda çalışma süresi, mesleki kıdem, okul türü, okul müdürüyle çalışma süresi, çalıştıkları ilçenin statüsü, medeni durum' değişkenlerine göre etik liderlik algılarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Fakat 'cinsiyet, yaş' değişkenlerine göre etik liderlik algılarında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin, öğretmen özerkliği toplam ölçek puanına ilişkin algıları yüksek düzeyde çıkmıştır. Ayrıca öğretmenlerin 'okul türü, görev yapılan ilçenin statüsü' değişkenlerine ilişkin öğretmen özerkliği algılarında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin etik liderlik ve öğretmen özerkliği toplam ölçek puanlarına ilişkin algıları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. Araştırmada, etik liderlik ile öğretmen özerkliği arasında pozitif doğrusal bir ilişki saptanmıştır. Buna göre, etik liderlikteki artış öğretmen özerkliğindeki artışın %12,9'unu açıklayabilmektedir. Anahtar sözcükler: etik, etik liderlik, özerklik, öğretmen, öğretmen özerkliğiMaster Thesis The Relationship Between Teaching Leadership Behaviors of Primary School Managers and Creativity Levels of Teachers(2019) Oran, Hakan; Akbaba, AhmetBu araştırmanın amacı, ilkokullarda görevli öğretmenlerin algılarına göre, ilkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu araştırma, ilkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin yaratıcılık algı düzeylerinin bazı demografik özellikleri çerçevesinde anlamlılık düzeylerinin ortaya çıkarılması, aralarındaki ilişki düzeylerinin belirlenmesi ve öğretimsel liderliğin öğretmenlerin yaratıcılık algısı üzerindeki etkisinin açıklanmasına yönelik desenlenmiştir. Bu yönüyle araştırma ilişkisel tarama modelinde yapılandırılmış betimsel bir çalışma özelliği göstermektedir. Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Muş il merkezinde bulunan ilkokullarda görevli 235 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları düzeyini belirlemek için Şişman (2014) tarafından geliştirilen ''Öğretimsel Liderlik Davranışları'' ölçeği ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeylerini belirlemek için ise Uçar (2015) tarafından geliştirilen ''Öğretmen Yaratıcılığı'' ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ilkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını öğretmenlerin algılarına göre çoğu zaman yerine getirdikleri belirlenmiştir. İlkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarında yaş değişkenine göre anlamlı farklılık belirlenirken cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem ve okuldaki çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Öğretmenlerin yaratıcılık düzeylerinin çoğu zaman seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri ile cinsiyet, medeni durum, yaş, mesleki kıdem ve okuldaki çalışma süresi arasında anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir. Öğretmen algılarına göre ilkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Öğretimsel Liderlik, Okul Yöneticiliği, Yaratıcılık, İlkokul, ÖğretmenMaster Thesis Risk and Risk Management in the Primary and Secondary Schools With Transported Education(2019) Çelik, Fatih Oğuz; Akbaba, AhmetBu araştırmanın amacı, taşıma yoluyla eğitim veren ilk ve ortaokul yöneticilerinin ve ilgili okullardaki öğrenci velilerinin, okullarında karşılaşılabilecek riskler ve bu risklerin yönetimi hakkındaki görüşlerini incelemektir. Araştırmada durum araştırması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Van ili İpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde taşımalı eğitim veren 90 ilk ve ortaokulun yöneticileri ve taşımalı eğitime tabi öğrencilerin velileri oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ise taşımalı eğitim veren okullardan 12 okulda görev yapan gönüllü 24 yönetici ve öğrencisi taşımalı eğitime tabi gönüllü 12 veli oluşturmaktadır. Araştırma, yöneticilere yönelik oluşturulan 10 soru ve velilere yönelik oluşturulan 5 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Ayrıca araştırmada katılımcılara yönelik bir de 'kişisel bilgi formu' kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin çözümlenmesinde, elde edilen bulgulara dayalı olarak içerik analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, kodlamalar oluşturulmuş, kodlamalar bir araya getirilerek de temalar (kategoriler) ortaya çıkarılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlarda yönetici ve velilerin görüşlerine göre, taşımalı eğitim veren kurumlarda en çok karşılaşılan risklerin başında beslenme uygulamasından kaynaklı zehirlenme riski ve eğitimsiz servis şoförlerin varlığı ile bu servislerin kaza yapma ihtimali gelmektedir. Yöneticiler, riskleri yönetmede benzer görüşlerde bulunarak sırasıyla 'denetimle önlem alma', 'ikaz ve uyarıda bulunma', 'üst birimle iletişim' ve 'öğretmen görevlendirme' yöntemlerini kullandıklarını ifade etmişlerdir. Okul yöneticilerinin hemen hepsi yetki sıkıntısından kaynaklı olarak riskleri yönetmede sıkıntı yaşadıklarını ifade ettiklerinden yöneticilere verilecek daha geniş yetkilerin, riskleri yönetme işine katkı sunabileceği belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler Taşımalı eğitim, risk, risk yönetimi, risk yönetimi yöntemleri.Master Thesis The Aim of This Study Is Related To Compulsory Education Intermittently 4 + 4 + 4 = 12 Years, Administrators and Teachers Is To Put Forward Their Views(2014) Şahin, Himmet Okan; Akbaba, AhmetBu çalışmanın amacı, zorunlu eğitimin kesintili olarak 4+4+4=12 yıl olmasıyla ilgili yönetici ve öğretmen görüşlerinin ortaya konulmasıdır. Yönetici ve öğretmen görüşlerinin ortaya konulması için Seçkisiz yöntemle oluşturulan çalışma grubumuz toplamda 108 ilkokul, 128 ortaokul, 102 lise öğretmeni ile 78 ilkokul, 77 ortaokul, 76 lise yöneticisi olarak belirlenmiştir. Beşli Likert tipi yanıtlama yöntemiyle oluşturulan Yönetici ve öğretmen görüş anketi uygulanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda yöneticilerin ve öğretmenlerin 4+4+4 sisteminin devletimizi ve milletimizi çağdaş muasır medeniyetler seviyesine çıkaracağı inancında oldukları ve bu sistemle getirilen yönlendirme eğitiminin ortaokul 1. sınıfından itibaren başlatılması, başlı başına bir reform özelliği taşıdığı, eğitim sistemimizdeki yapılan bu değişikliği gerektiren sebepler, yapılan değişiklikler ile ulaşılmak istenen hedefler hakkında bakanlık tarafından öğretmenlerin ve yöneticilerin yeterli düzeyde bilgilendirilmedikleri ortaya çıkmaktadır. Bu yönlendirme eğitiminin çocuğun zekâ tipine uygun gerçekçi bir şekilde yapılabilmesi için uygulayıcıların mutlaka konuyla ilgili hizmet içi eğitimden geçirilmeleri gerekmektedir. Öğretmenlerin ve yöneticilerin bilgilendirilmesi amacıyla; hizmet içi faaliyetlerinden yararlanılarak kesintili zorunlu eğitimi tanıtıcı ve bilgilendirici kurslar düzenlenmelidir, gibi sonuç ve öneriler ortaya çıkmıştır. Anahtar Sözcükler :Zorunlu eğitim, ilkokul, ortaokul, lise, yönetici, öğretmen