Browsing by Author "Arslan, Sezen"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Conference Object An Analysis of Two Turkish Efl Books in Terms of Cultural Aspects(Elsevier Science Bv, 2016) Arslan, SezenThis study aims to investigate how culture is employed in English language textbooks, which are used for 3rd and 4th grade students in state schools in Turkey. The study explores the cultural content and the usage frequency of elements related to native culture, target culture and international culture in the series of textbooks. In order to analyse the series of textbooks, descriptive content analysis is used. Quantitative data are gathered through Checklist and Item Frequency Analysis. The results of the study indicate that 3rd grade textbook has more cultural items than 4th grade textbook does in total. The findings also point out that there is an unbalance among culture related items, which means native culture items are less than target and intercultural items in both 3rd and 4th grade textbooks. Consequently, this study also makes suggestions about how cultural load may be presented in those textbooks by indicating a need for rich cultural content. (C) 2016 The Authors. Published by Elsevier Ltd.Article “Biliyorum İyi Değilim”: İngilizce Öğretmeni Adaylarının Çeviri Hatalarına Dair Bir İnceleme(2019) Arslan, Sezen; Kavaklı, NurdanKaynak dilden (L1) hedef dile (L2) ve/veya hedef dilden kaynak dile yapılan çeviriler, dil öğrenen kişiler için çok önemli bir rol oynamaktadır, çünkü dil öğrenenler, dili anlamak ve yorumlamak için çeviriyi kullanma eğilimindedirler. Çevirinin yabancı dil öğretiminde ve öğrenme sürecinde kullanılmasına yönelik bakış açısı da zamanla değişmiştir. Öğrencilerin yabancı dili kendi ana dilleri gibi konuşamama durumlarından dolayı, onların yapısal veya anlamsal olarak hatalı dil formları üretmeleri muhtemeldir. Bu nedenle, hata analizi yapmak, dil öğrencilerinin hangi alanlarda hata yaptığını bulmak, bu hataları düzeltmek ve öğrencilerin dil yeterliğini geliştirmek açısından son derece önemlidir. Türkiye’de İngiliz Dili Eğitimi lisans programlarında öğrencilerin kaynak dilden (Türkçe)-hedef dile (İngilizce) ve hedef dilden kaynak dile çeviri yaptığı çeviri dersi bulunmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de bir devlet üniversitesinde okuyan 30 İngilizce öğretmeni adayının çeviri ödevleri doküman analizi aracılığıyla incelenmiş ve öğretmen adaylarının çeviri hatalarının yapısal, sözcüksel ve çevirisel/yorumsal kategorilerde olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak, alanla ilgili pedagojik çıkarımlarda bulunulmuştur.Master Thesis The Effects of Secondary School Students' Dyned Use on Attitudes Towards English, Foreign Language Learning Anxiety Levels and Academic Achievements(2021) Küçük, Bedirhan Ahmet; Arslan, SezenBu çalışmada ortaokul 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin Dyned dil eğitim yazılımı kullanımlarının öğrencilerin İngilizceye yönelik tutumlarına, yabancı dil öğrenme kaygılarına ve akademik başarılarına olan etkisini tespit etmek amaçlanmaktadır. Bu çalışmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma, 2019-2020 eğitim öğretim yılında bahar yarıyılında, 6. ve 7. sınıfta öğrenim gören 119 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma, 6 hafta boyunca yürütülmüştür. Deney grubu öğrencileri öğretmen rehberliğinde Dyned yazılımını aktif olarak kullanmış, kontrol grubunda ise mevcut öğretim programına bağlı olarak geleneksel yönteme dayanan bir süreç uygulanmıştır. Yapılan analizde öğrencilerin tutum, kaygı, başarıları ölçülmüş ve demografik bilgilerle kıyaslamalar yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre deney ve kontrol grubu öğrencilerinin tutum ortalamalarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Dyned kullanımından sonra tutum düzeylerinin arttığı görülmüştür. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin kaygı düzeyleri başlangıçta orta olarak bulunmuştur. 6 haftalık uygulama süreci sonrasında her iki gruptaki öğrencilerin kaygı ortalamalarının yükseldiği görülmüştür. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin son-test başarı puan ortalamaları arasında ise anlamlı farklılıklar bulunamamıştır. Son olarak öğrencilerin cinsiyetinin ve sınıf düzeyinin kaygı, tutum ve başarı için anlamlı bir etkisinin olmadığı ortaya konmuştur.Article In-Service Training Needs of Efl Teachers in Non-Formal Education Settings(Selcuk Univ, Fac Letters, 2019) Arslan, Sezen; Mirici, Ismail Hakki; Oz, HuseyinThe education system in Turkey consists of the implementations in both formal and non-formal education settings; however, the majority of studies related to educational practices and teacher education focus on formal education settings. For this reason, this study aims to investigate the professional training needs of English as a foreign language (EFL) teachers in non-formal education settings. With this in mind, a non-formal education (NFE) institution in Istanbul was chosen since it had a high course attendee capacity and 105 EFL teachers who taught at this institution attended in the study. A needs analysis questionnaire and a semi-structured interview were used to collect the data about the training needs of the participants. The findings revealed that the needs centered around skills, vocabulary instruction, teaching pronunciation, material development, use of instructional technology in ELT, teaching mixed-ability classes, and classroom management. Findings also revealed that the teachers had a desire to improve their speaking skills through the in-service teacher training (INSET) programs.Article İngilizce Öğretmenleri İçin Tasarlanan Mesleki Gelişim Programlarının Yöntemleri Üzerine Bir Derleme: Yüz-yüze, Çevrimiçi ve Karma Programlar(2018) Arslan, SezenLisans eğitimini tamamlamak ve lisans eğitimi sonrasında alınan öğretmenlik diploması mesleki anlamda öğrenimin sona erdiği anlamına gelmemektedir. Bilakis, eğitim felsefelerindeki değişim ve teknolojide meydana gelen gelişmeler, sürekli mesleki gelişimi gerekli hale getirmektedir. Mesleki gelişim programları, öğretmenlik bilgisi, sınıf içi öğretim davranışları ve öğretim becerilerini geliştirmesi bakımından öğretmenler için son derece önem taşımaktadır. Başka bir deyişle, öğretmenlerin, öğretmenlik mesleğinin gerekliliklerini daha iyi karşılayabilmeleri için alan bilgilerini sürekli geliştirme arzusunda olan bir araştırmacı ve öğretici olarak hareket etmeleri gerekmektedir. 21.yüzyıl, yaşam boyu öğrenmeyi zorunlu kılan bir çağ olarak tanımlanabilir; bu da demek oluyor ki, öğretmenler için öğrenim süreci asla sona eren bir süreç değildir. Öğretmenlerin mesleki öğrenimini ve mesleki anlamda gelişimini desteklemek amacıyla çeşitli çalıştaylar, kurslar, seminerler ve paneller gibi hizmet-içi eğitim faaliyetleri düzenlenebilmektedir. Öğretmenlerin mesleki eğitim ihtiyaçlarına yönelik olarak belirli bir eğitim programı içeriği belirlenmekte ve bu program yüz- yüze, çevrimiçi ve karma yöntem gibi çeşitli yöntemleri kullanarak uygulanmaktadır. Bu çalışmada ise, bahsi geçen bu üç yöntemin tanımları yapılmış, artı ve eksi yönleri belirlenmiş; alan yazını ve alanla ilgili çalışmaların bulgularına dayanarak bahsi geçen bu yöntemlerin öğretmen eğitiminde kullanılabilirliği ve öğretmenlerin üzerinde etkililiği tartışılmıştır. Bu doğrultuda, İngilizce öğretmenliği lisans ve lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarıyla ilgili olarak bazı pedagojik çıkarımlarda bulunulmuştur.Article Multimodal Writing To Promote Global Competence for Efl Learners(2020) Arslan, SezenMultimodal writing refers to a process of writing with a combination ofdifferent modes such as visual, auditory, spatial, linguistic and textual. Researchshows that multimodal writing has a positive effect on writing skills and learnermotivation. Multimodal writing practices seem to be convenient for 21st-centurylanguage classrooms because learners are incredibly engaged in digitalapplications and they exchange information on multimedia platforms. The merefact is that the scope of multimodal writing is not confined to teaching top-drawerwriting skills including coherence, cohesion, fluency, and creativity but it shouldfocus on promoting global competence. The learners need to have anunderstanding of the global challenges, concerns and intercultural issues so thatthey can be global-minded and take necessary steps for a sustainable world.Hence, in this study, the researcher reviews the literature and suggests practicalideas about how to implement multimodal writing to empower globalcompetence.Article A Probe Into the Indicators of Intercultural Communicative Competence in an Efl Self-Study Textbook(2018) Arslan, SezenTextbooks play a vital role for teaching about different culturessince they presentvarious regions, people, behavior, conventions, religions, values and some other cultural elementsof different societies around the world. This study aimedto investigate thecultural content of aself-study textbook which was designed for Open Education Faculty in Turkey. In the study design the descriptive content analysis wasemployed in order to explore which aspects of intercultural communicative competence were addressed. The findings pointed out that themajor part of manyactivities focused oncultural aspects. The study also put forward some practical recommendations on what content should be delivered through a textbook in order to develop intercultural communicative competence.Article Sustainable Development Goals in the English Language High School Curriculum in Turkey(Wiley, 2021) Arslan, Sezen; Curle, SamanthaThe study on which this article reports examined the representation of the Sustainable Development Goals (SDGs) in the English language syllabus and English language senior high-school textbooks in Turkey. The learning objectives associated with the SDGs were also investigated. The syllabus and the textbooks including Teenwise, High School English 10, Silver Lining and Count Me In were examined. Semi-structured interviews were also conducted with eleven high-school English teachers to gain further insight into the place for SDGs and their related learning objectives in the English language high school curriculum. We found that the syllabus has a low frequency of engagement with SDGs. Also, that there is a tendency in the textbooks to include the theme of health that is related to the SDG of Education for Sustainable Development (ESD). The learning objectives set for ESD were mostly cognitive-oriented. Interviews revealed that teachers favour the incorporation of a variety of SDGs in textbooks. They believe that prioritising sustainability in textbooks can help secure a more sustainable future for learners. Implications of this for pedagogy include, among other, that extending teaching and learning activities to activate socio-emotional and behavioural development would benefit learners and would allow for a more balanced engagement with SDGs in English language teaching.Article Towards a Continuum From Know-How To Show-How for Developing Efl Student-Teachers’ Assessment Literacy(2019) Kavaklı, Nurdan; Arslan, SezenIt mushrooms as an unerring fact that that assessment literacy has been a focus of interestas one of the major professional requirements of a teacher. Correlatively, there are somemanifold standards for assessment and measures for assessment literacy. This study, hereat,aims to unearth the prospective English as a Foreign Language (henceforth EFL) teachers’levels of assessment literacy. In this context, the Assessment Literacy Survey developed byVolante and Fazio (2007) together with the student questionnaire of the European Network ofLanguage Testing and Assessment (ENLTA) which was developed in 2004 are exploited tocollect data. The participants are thirty-six senior students from the department of EnglishLanguage Teaching (henceforth ELT) at a state university in Turkey. Fundamentally, the preserviceteachers’ utilization of the assessment approaches, and their understanding ofunderlying principles are at the major axis. As a result, it is reported that prospective EFLteachers are aware of the concept of assessment literacy though they perceive themselves asnot adequately qualified. At the very same, practicum courses in which they enroll do notsatisfactorily meet their expectations in developing their assessment skills. Similarly, theyhave a judicious amount of practical knowledge on different types of assessment approachesalthough they are mindful of the fact that in-class practices are to be laced with various kindsof assessment applications. Some practical recommendations and implications for teachereducation are also listed in tow.Article Yaygın Eğitim Kurumunda Çalışan İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Eğitim İhtiyaçları(2019) Mirici, Ismail; Arslan, Sezen; Oz, HuseyinTürkiye’deki eğitim sistemi hem örgün hem de yaygın eğitim alanındaki uygulamaları kapsamaktadır. Fakat, eğitim uygulamaları ve öğretmen eğitimi alanıyla ilgili yapılan çalışmaların büyük kısmı ise örgün eğitim alanı ile ilgilidir. Bu yüzden, bu çalışma, yaygın eğitim kurumunda çalışan İngilizce öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçlarını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma için, bünyesinde oldukça fazla kursiyeri bulunan ve İstanbul’da yer alan bir yaygın eğitim kurumu seçilmiş ve bu kurumdaki 105 İngilizce öğretmeni çalışmaya katılmıştır. Öğretmenlerin mesleki eğitim ihtiyaçlarını öğrenebilmek amacıyla, ihtiyaç analizi anketi ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenlerin mesleki eğitim ihtiyaçları, beceri, kelime öğretimi, telaffuz öğretimi, materyal geliştirme, dil sınıflarında öğretim teknolojilerinin kullanımı, farklı yetenekteki öğrencilere İngilizce öğretimi ve sınıf yönetimi alanlarındadır. Bunların yanı sıra, öğretmenler düzenlenen hizmet-içi eğitim programları aracılığıyla, kendilerinin de İngilizce konuşma becerilerini de geliştirmek istemektedirler.