Browsing by Author "Aslan, Mecit"
Now showing 1 - 20 of 34
- Results Per Page
- Sort Options
Article 2015 ve 2017 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi(2018) Aslan, Mecit; Atik, UğurBu çalışmanın amacı 2015 ve 2017 ilkokul Türkçe öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemi ve doküman incelemesine dayanan çalışmada 2015 programında yer alan 168 ve 2017 programında yer alan 224 olmak üzere toplam 392 bilişsel alan kazanımı incelenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmış, frekans ve yüzde değerlerine yer verilmiştir. Verilerin kodlanması sürecinde iki boyutlu revize edilmiş Bloom taksonomisi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, 2015 programı kazanımları revize edilmiş taksonominin bilgi boyutuna göre incelendiğinde, kazanımların daha çok işlemsel bilgi türünde olduğu, bunu sırasıyla olgusal bilgi, kavramsal bilgi ve üstbilişsel bilgi türlerinin takip ettiği ortaya çıkmıştır. 2015 programındaki kazanımlar bilişsel süreç boyutu açısından ele alındığında ise; kazanımların en çok sırasıyla uygulamak, anlamak ve çözümlemek düzeyinde olduğu ortaya çıkmıştır. 2017 programında bilişsel alan kazanım sayısının 2015 programına göre 56 kazanım arttığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca; 2017 programı kazanımları bilgi boyutu açısından ele alındığında, kazanımların büyük çoğunluğunun olgusal ve işlemsel bilgi türlerinde olduğu 2017 programı bilişsel süreç boyutu açısından ele alındığında ise; kazanımların büyük çoğunluğunun alt düzey düşünme becerileri (hatırlamak, anlamak, uygulamak) ile ilgili olduğu görülmektedir. Sonuçlar doğrultusunda, kavramsal bilgi ve üstbilişsel bilgi türünde ve üst düzey düşünme becerilerinde (çözümlemek, değerlendirmek, yaratmak) daha fazla kazanıma yer verilmesi önerilebilir.Article 4. Sınıf Matematik Öğretim Programının Tyler’ın Hedefe Dayalı Program Değerlendirme Modeline Göre Değerlendirilmesi(2017) Çıkar, İbrahim; Aslan, Mecit- Bu çalışmada İlkokul 4. Sınıf Matematik Öğretim Programının Tyler'ın Hedefe Dayalı Program Değerlendirme Modeline göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma deseni olarak tek grup ön test-son test deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 öğretim yılında Van ili merkez İpekyolu ilçesinde bulunan bir ilkokulun 4. sınıfında öğrenim gören 59 öğrenci ve 2 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen başarı testi, gözlem formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımlı gruplar t-testi, Cohen's d testi; nitel verilerin analizi için ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin öntest ve son-test puanları arasında son-test puanları lehine anlamlı bir farkın oluştuğu; bununla birlikte, öğrencilerin çalışma kapsamındaki kazanımların hiçbirine ulaşamadığı sonucuna ulaşılmıştırArticle 9. Sınıf İngilizce Öğretim Programının Değerlendirilmesi(2023) Aslan, Mecit; Yağızel, Kader; Aydın, Fadile; Yağızel, ÖmerBu çalışmada dokuzuncu sınıf İngilizce öğretim programının Tyler’ın Hedefe Dayalı Program Değerlendirme Modeline göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada ardışık açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 öğretim yılında Van ilinde bulunan iki fen lisesi, bir Anadolu lisesi, iki imam hatip lisesi ve iki meslek lisesinde öğrenim gören 402 dokuzuncu sınıf öğrencisi ve bu öğrencilerin derslerine giren 7 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, ANOVA, bağımlı gruplar t-testi; nitel verilerin analizi için ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Bu çalışma sonucunda genel anlamda, programın etkili olduğu söylenebilir. Lise türü açısından bakıldığında ise kazanımlara ulaşma düzeyinde farklılıklar olduğu; fen lisesi öğrencilerinin bütün kazanımlara ulaştığı, imam hatip lisesi öğrencilerinin dört, meslek lisesi öğrencilerinin iki ve Anadolu lisesi öğrencilerinin sadece bir kazanıma ulaştıkları ortaya çıkmıştır.Article Beşinci Sınıf Fen Bilimleri Öğretim Programının Değerlendirilmesi(2018) Aslan, Mecit; Erden, Rezzan ZelihaBu çalışmanın amacı beşinci sınıf fen bilimleri öğretim programının Tyler’ın Hedefe Dayalı Program Değerlendirme Modeline göre değerlendirilmesidir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Van ilinde öğrenim gören 325 beşinci sınıf öğrencisi ve 17 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan başarı testi, gözlem formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde nicel veriler için betimsel istatistikler, bağımlı gruplar t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Ayrıca programın öğrenci başarısı üzerindeki etkisinin düzeyine Cohen’s d testi ile bakılmıştır. Nitel veriler için ise betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; programın öğrenci başarısında etkili olduğu, bununla birlikte öğrencilerin belirlenen 9 kazanımdan sadece 3’üne ulaştığı belirlenmiştir. Ayrıca, kazanımlara ulaşılamamasında programın yapısından, fiziki alt yapıdan, öğretmenden, öğrenciden ve ailelerden kaynaklanan nedenlerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Article Birinci Sınıf Türkçe (İlk Okuma Yazma) Öğretim Programının Değerlendirilmesi(2019) Altunova, Nebi; Aslan, MecitBu çalışmanın amacı birinci sınıf Türkçe (ilk okuma yazma) öğretim programını değerlendirmektir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın verileri gözlem ve görüşme formu ile toplanmıştır. Gözlem yapılan okulun seçiminde öğrenci profili dikkate alınarak tipik durum örneklemesi, görüşme yapılan öğretmenlerin belirlenmesinde ise amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Görüşme ve gözlem yoluyla elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilere bakılarak 1. sınıf Türkçe öğretim programının bazı yönlerden eksikliklerinin bulunduğu bu bakımdan yeniden gözden geçirilmeye ihtiyaç duyulduğu söylenebilir.Article Dokuzuncu Sınıf Biyoloji Öğretim Programının Farklı Lise Türlerindeki Etkililiğinin Değerlendirilmesi(2021) Aydın, Fadile; Aslan, MecitBu çalışmada dokuzuncu sınıf biyoloji öğretim programının farklı lise türlerindeki etkililiğinin Tyler’ın Hedefe Dayalı Program Değerlendirme Modeline göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu, Batman ilinde öğrenim gören 317 dokuzuncu sınıf öğrencisi ve bu öğrencilerin derslerine giren 6 biyoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, ANOVA, bağımlı gruplar t-testi; nitel verilerin analizi için ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin ön-test ve son-test puanları arasında son-test puanları lehine anlamlı bir ilerleme olmasına rağmen fen lisesi hariç, diğer üç lise türünde öğrencilerin çalışma kapsamındaki kazanımların hiçbirine ulaşamadığı sonucuna varılmıştır.Master Thesis Evaluation of 2018 Pre-School Teacher Education Program in Line With the Opinions of Instructors and Pre-Service Teachers(2023) Canpolat, Delal; Aslan, MecitBu araştırmanın amacı, 2018 yılında güncellenen okul öncesi öğretmenliği lisans programını öğretmen adayları ve öğretim elemanları görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada eş zamanlı iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu 2021-2022 öğretim yılında bir devlet üniversitesinin okul öncesi öğretmenliği lisans programının son sınıfında öğrenim gören 64 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Nitel boyuttaki çalışma grubunda ise 14 öğretmen adayı ve 6 öğretim elemanı bulunmaktadır. Araştırma verileri Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı Değerlendirme Anketi, Odak Grup Görüşmesi Formu ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda üniversite/fakülte olanakları ile ilgili olarak fiziksel mekânlar (derslikler, atölyeler, kütüphane vb.), sosyal, kültürel ve bilimsel etkinlikler noktasında eksiklikler olduğu belirlenmiştir. Genel kültür derslerinden Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Türk Dili ve Yabancı Dil derslerinin verimli olmadığı ifade edilirken, Bilişim Teknolojileri ve Topluma Hizmet Uygulamaları derslerinin önemli olduğu vurgulanmış fakat bu derslerin uygulama sürecinde de problemler yaşandığı belirlenmiştir. Katılımcılar meslek bilgisi derslerini önemli görmekle birlikte mesleklerinde daha aktif kullanacaklarını düşündükleri Öğretim İlke ve Yöntemleri, Sınıf Yönetimi, Özel Eğitim ve Kaynaştırma vb. dersleri ön plana çıkarmışlardır. Öğretmen adayları meslek bilgisi derslerini büyük oranda uzaktan eğitim yoluyla aldıklarını ve bunun dezavantajını yaşadıklarını belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda katılımcıların Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları dersi dışındaki alan eğitimi derslerini çok önemli gördükleri tespit edilmiştir. Son olarak, katılımcılar seçmeli dersler arasında gereksiz dersler olduğu gibi zorunlu olması gereken dersler olduğunu da vurgulamıştır.Article Evaluation of Preschool Curriculum by Stufflebeam's Context, Input, Process and Product (Cipp) Evaluation Model(Turkish Education Assoc, 2019) Aslan, Mecit; Uygun, NurThe aim of the present research was to evaluate preschool curriculum by Stufflebeam's Context, Input, Process and Product (CIPP) Evaluation Model. Mixed method and explanatory design was used in the study. The quantitative dimension of study was conducted with 124 preschool education teachers in 2016-2017 academic year in Van/Turkey. On the other hand, interviews were conducted with 15 preschool teachers so as to explain the quantitative data in more detail, and observations were carried out in a typical preschool class. Preschool Curriculum Evaluation Scale, a semi-structured interview form and an observation form were used as data collection tools. As a result of the study, the dimension in which teachers expressed the most negative opinion was determined as context. Teachers at this dimension stated that the physical infrastructure of preschool education institutions was not appropriate and that regional conditions were not sufficiently taken into account during the development of the curriculum. Regarding the input dimension, it was stated that the family factor and the individual differences of the children were not considered sufficiently in the curriculum. Regarding the process dimension, it has emerged that studies the least done were the implementation of qualified home practices, assessment studies and the addition or removal of learning centers as needed. In the product dimension, the curriculum was usually effective only when it was not effective enough to solve family-related problems.Article Evaluation of Teaching Practice Course According To Opinions of Student Teachers(Hacettepe Univ, 2018) Aslan, Mecit; Saglam, MustafaThe aim of this study is to evaluate teaching practice course in terms of student teachers. The study was conducted in accordance with sequential exploratory mixed method design. Sample of the study was selected in two stages. The quantitative data were collected from 1129 student teachers in four education faculties. As for qualitative data, they were obtained by focus group interviewing with 24 student teachers training in Yuzuncu Yil University. A survey and a focus group interview form were used as data collection tools. The quantitative data were analyzed using descriptive statistics and qualitative data were analyzed using descriptive technique. Some of the results are like that: The time allotted for teaching practice is not enough, schools in which teaching practice was applied don't have appropriate conditions, partners of teaching practice don't have enough qualifications and the student teacher weren't provided enough information prior to the teaching practice process. For all that, teaching practice course has generally led to positive outcomes.Review Handbook of Moral and Character Education(Eskisehir Osmangazi Univ, Fac Education, 2011) Aslan, MecitThe purpose of this handbook is to move beyond discourse to bring together a collection of chapters by the top researchers and scholars in the field that reflects the state of the art in moral and character education. With this aim in mind, this is a handbook composed of various chapters written by prominent academicians in this field. In Part I, "defining the field: history, philosophy, theory and methodology", the authors address the basic philosophical, historical, and methodological issues about contemporary moral and character education. In part II, "Relationships in schools and classrooms", approaches to moral and character education recognize the importance of social interactions for students' moral growth. In the Part III, "Contemporary Approaches", the main focus is on contemporary approaches to moral and character education. In part IV, "Moral and character education beyond the classroom", education is defined in terms of practices schools and teachers use to influence student learning and development. In part V, "Professional Issues" the main focus is on educational practices and experiences designed to impact the moral development..Master Thesis Investigation of Expectations and Participations of Families on Inclusion Education(2021) Erden, Rezzan Zeliha; Aslan, MecitBu araştırmada ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde öğrencisi bulunan ailelerin kaynaştırma eğitiminden beklentilerinin, kaynaştırma eğitimine katılım düzeylerinin ve katılımı engelleyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda karma araştırma desenlerinden ardışık açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Çalışma, 2019-2020 öğretim yılında Van ili merkez ilçelerdeki (Tuşba, İpekyolu ve Edremit) ilkokul, ortaokul ve lisede öğrenim gören kaynaştırma öğrencisi bulunan 355 veli ile yürütülmüştür. Verilerin toplanması sürecinde 'Kaynaştırma Eğitiminde Aile Katılımı Ölçeği', 'Kaynaştırma Eğitiminde Aile Katılımını Engelleyen Faktörler Ölçeği', 'Kaynaştırma Eğitiminde Aile Beklentileri Envanteri' ve 'Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve post-hocLSD testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ailelerin kaynaştırma eğitiminden beklentilerinin; çocuklarının derslerinde başarılı olması, özgüvenlerinin yüksek olması, bir mesleği yapabilmesi için gerekli olan bilgi ve becerileri edinmesi, okuma yazma öğrenmesi, sosyal becerilerinin (iletişim gibi) gelişmesi, arkadaşlık kurması, tek başına hareket edebilmesi/ihtiyaçlarını kendi başına giderebilmesi ve toplum tarafından kabul görmesi olduğu belirlenmiştir. Kaynaştırma eğitiminde evde aile katılımının 'bazen', okulda aile katılımının ise 'sıklıkla' gerçekleştiği, lise düzeyinde aile katılımının ilkokul ve ortaokul düzeyine göre daha düşük olduğu ve eğitim düzeyi daha yüksek olan velilerin kaynaştırma eğitimine daha çok katılım gösterdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ailelerin kaynaştırma eğitimine katılımlarını engelleyen faktörlerin okuldan çok aileden kaynaklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İş yoğunluğu, çocuk sayısının fazlalığı, maddi imkânsızlıklar, ebeveynlerin sağlık sorunları, kaynaştırmaya ilişkin bilgi eksikliği ve okuma-yazma bilmeme kaynaştırma eğitiminde aile katılımını güçleştiren faktörler olarak ifade edilmiştir. Anahtar Sözcükler: özel eğitim, kaynaştırma eğitimi, aile katılımı, aile katılımını engelleyen faktörler.Master Thesis Investigation of Family Participation at Primary and Secondary Level in Line With Parental Views: Example of Van Province(2019) Çıkar, İbrahim; Aslan, MecitBu araştırmada, ilkokul ve ortaokul düzeyinde aile katılımının veli görüşleri doğrultusunda incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda karma araştırma desenlerinden Ardışık Açıklayıcı Karma Desen kullanılmıştır. Çalışma, 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Van ili Merkez ilçelerdeki (Tuşba, İpekyolu ve Edremit) ilkokul (3 ve 4. sınıflar) ve ortaokulda (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğrencisi bulunan 806 veli ile yürütülmüştür. Verilerin toplanması sürecinde nicel veriler için 'İlköğretimde Okul ve Aile Katılımı Ölçeği/Veli Formu', nitel veriler için 'Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson çarpım momentler korelasyon katsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır. Nicel veriler elde edildikten sonra maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenen 20 veli ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuncunda ulaşılan bazı önemli sonuçlar aşağıda sunulmuştur: • Okul ile veli arasındaki ilişkilerin iyi düzeyde olduğu, evde ve okulda aile katılımının sıklıkla gerçekleştiği, anne-babalık rolü yapılanmasının çok yüksek düzeyde olduğu, anne-baba yeterlik algısının yüksek düzeyde olduğu, veliler arasında ara sıra iletişim kurulduğu tespit edilmiştir. • Elde edilen bulgular neticesinde öğrencisinin sınıf seviyesi yükseldikçe, ebeveynlerin aile katılımlarının düştüğü sonucuna ulaşılmıştır. • Öğrencisi için daha üst seviyede bir eğitim-öğretim hayatı düşüncesi içerisinde olan velilerin, daha yüksek düzeyde aile katılımı davranışları sergiledikleri görülmüştür. • Okul ve veli arasındaki ilişkiler, anne-babalık rolü yapılanması, anne-baba yeterlik algısı ve diğer ailelerle kurulan iletişim boyutları ile evde aile katılımı ve okulda aile katılımı boyutları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde, anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca bu boyutların evde aile katılımı ve okulda aile katılımı boyutlarının anlamlı yordayıcıları olduğu saptanmıştır. Anahtar Sözcükler İlkokul, ortaokul, aile katılımı, veli görüşleriDoctoral Thesis An Investigation of the Effect of Authentic Learning Practise in Science Course(2018) Aynas, Naciye; Aslan, MecitBu araştırmada, fen bilimleri dersinde otantik öğrenme uygulamalarının etkisinin incelenmesi ve öğretme-öğrenme sürecine katkısının belirlenmesi amaçlanmıştır. Karma araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen bu çalışmada gömülü desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu, yarı deneysel desenin ön test- son test kontrol gruplu desenine göre gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılının güz yarıyılında Van ili İpekyolu ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı iki ortaokuldan seçilen 6. sınıfta öğrenim gören 31 deney grubu, 31 kontrol-I grubu ve 30 kontrol-II grubundan olmak üzere toplam 92 öğrenci ve bir Fen Bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada Fen Bilimleri dersi 'Vücudumuzdaki Sistemler' ünitesinde uygulanmak üzere araştırmacı tarafından 9 haftalık bir süreyi kapsayacak şekilde otantik öğrenmeye dayalı etkinlikler hazırlanmıştır. Deney grubunda bu etkinlikler uygulanırken kontrol gruplarında ise mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Araştırmada, nicel veri toplama araçları olarak 'Akademik Başarı Testi', 'Problem Çözme Becerisi Testi' ve 'Fen Bilimleri Tutum Ölçeği', nitel veri toplama araçları olarak da 'Gözlem Formu' ve 'Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formları' kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından akademik başarı testi gruplara ön test, son test ve kalıcılık testi şeklinde, problem çözme becerisi testi ve fen bilimleri tutum ölçeği gruplara ön test ve son test şeklinde uygulanmıştır. Gözlemler araştırmacı tarafından otantik öğrenme uygulamalarının gerçekleştirildiği deney grubunda 9 hafta süreyle gerçekleştirilmiş olup yarı yapılandırılmış görüşmeler ise deney grubundan 10 öğrenci ve deneysel uygulamayı sürdüren öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Elde edilen nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, ilişkili örneklemler için t- testi, ilişkisiz örneklemler için ANOVA, ilişkili örneklemler için ANOVA ve ANCOVA, Kruskal Wallis-H testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi ve betimsel analiz tekniklerine başvurulmuştur. vii Araştırmada akademik başarı, fen bilimlerine yönelik tutum, problem çözme becerisi, otantik öğrenme ortamına yönelik gözlemler ve öğrenci ve öğretmen görüşlerine yönelik sonuçlar elde edilmiştir. Bu sonuçların bazıları aşağıda verilmiştir: Otantik öğrenme uygulamaları öğrencilerin akademik başarılarını, derse yönelik tutumlarını ve problem çözme becerilerini olumlu yönde etkilemektedir. Otantik öğrenme uygulamaları kalıcı öğrenmeler gerçekleştirmektedir. Otantik öğrenme uygulamaları öğrencilerin akademik başarılarını, derse yönelik tutumlarını ve problem çözme becerilerini geliştirmede mevcut programdan daha etkilidir. Otantik öğrenme uygulamalarına dayalı öğretme-öğrenme süreci fiziksel, sosyal, duyuşsal ve bilişsel olarak olumlu özelliklere sahiptir. Otantik öğrenme uygulamaları ile öğrenciler konuları gerçek yaşam ile ilişkilendirebilmişlerdir. Otantik öğrenme sürecinde öğrencilerin bilgi toplama ve araştırma yapma becerilerinin geliştiği, farklı bakış açıları geliştirdikleri, öğrendiklerini yansıtabildikleri, işbirliği içinde çalıştıkları, iletişim kurma becerileri, kendini ifade etme becerileri ve özgüvenlerinde olumlu yönde gelişmeler olduğu tespit edilmiştir. Otantik öğrenme uygulamaları sırasında öğrenciler olumlu duygular içerisinde olmuşlardır.Article Kaynaştırma Eğitiminde Aile Katılımı: Bir Karma Yöntem Araştırması(2022) Erden, Rezzan Zeliha; Aslan, MecitBu çalışmanın amacı ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde kaynaştırma eğitiminde aile katılımının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda sıralı açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Çalışma, 2019-2020 öğretim yılında Van ili merkez ilçelerdeki (Tuşba, İpekyolu ve Edremit) ilkokul, ortaokul ve liselerde çocuğu kaynaştırma eğitimi alan 355 veli ile yürütülmüştür. Verilerin toplanması sürecinde “Kaynaştırma Eğitiminde Aile Katılımı Ölçeği” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, kaynaştırma eğitiminde evde aile katılımının “bazen”, okulda aile katılımının ise “sıklıkla” gerçekleştiği belirlenmiştir. Ayrıca, lise düzeyinde aile katılımının ilkokul ve ortaokul düzeyine göre daha düşük olduğu ve eğitim düzeyi daha yüksek olan velilerin kaynaştırma eğitimine daha çok katılım gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.Article Kırsalda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin İlk Okuma-yazma Öğretimine İlişkin Görüşleri(2023) Aslan, Mecit; Gönülal, HamzaBu araştırma Van ili kırsalında görev yapan sınıf öğretmenlerinin ilk okuma-yazma öğretimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Karma araştırma yöntemi ile yapılan bu araştırmada sıralı açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri küme örnekleme yöntemi ile belirlenen 215 sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Nitel veriler ise maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenen 16 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler; nitel verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yeterliklerine ilişkin genel anlamda olumlu görüşe sahip oldukları belirlenmekle birlikte, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim, programın yoğunluğu, ses temelli cümle yöntemi, kırsaldaki okulların koşulları, öğrencilerin hazırbulunuşlukları ve aile katılımı konularında bazı olumsuz görüşlere sahip oldukları tespit edilmiştir.Conference Object A New Value Classification and Values To Be Acquired by Students Related To This Classification(Edam, 2012) Acat, M. Bahaddin; Aslan, MecitThe aim of this study is to access a new value classification and analyse the views of teacher and parents related to this classification. The general survey model was employed in this study. The population of this study is composed of school teachers working in primary schools and parents of their students in Eskisehir. The present study adopted a stratification sample, known as a purposeful sampling. The sample consists of 575 teachers and 1726 parents selected from the primary schools in Eskisehir. The Living Values Table was used to collection data. The data obtained were analysed on the computer with "SPSS for Windows, ver: 18.0" program. Signification of the analyses we made were tested at the level of .05. Hierarchical cluster analysis was used to access the value classification. A value classification composing of five classes (conservative-traditional values, national-ethnic values, self oriented-personal values, social-community values, scientific-innovative values) was obtained in the study. The scores given for conservative-traditional values and social-community values showed a statistical significance in favour of parents; the scores given for national-ethnic values, self oriented-personal values, and scientific-innovative values showed a statistical significance in favour of teachers.Article Öğretmen Adaylarının Duygusal Zekâları ile Problem Çözme Yaklaşımları Arasındaki İlişki(2019) Aslan, MecitBu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile problem çözme yaklaşımları arasındaki ilişkiyibelirlemektir. Tarama modelinde gerçekleştirilen çalışma Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenimgören 335 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Problem Çözme Envanteri”ve “Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ise betimsel istatistikler, Pearsonmomentler çarpımı korelasyon analizi ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, öğretmenadaylarının duygusal zekâ ve problem çözme puanlarının iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, duygusal zekâve problem çözme arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu ve duygusal zekânın problem çözmeyi %14 oranındaaçıkladığı ortaya çıkmıştır. Son olarak, problem çözme yaklaşımlarının duygusal zekâ boyutları tarafından açıklandığıtespit edilmiştir.Article Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulamasında Yaşanan Sorunlara İlişkin Görüşlerinin Q Metodu İle Analizi(2019) Zırhlıoğlu, Gürol; Aslan, MecitBu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasında yaşanan sorunlara ilişkingörüşlerinin Q metodu ile incelenmesidir. Çalışmada öğretmenlik uygulamasında yaşanan sorunların ve önemsıralarının belirlenmesi için karma araştırma yöntemi ve gömülü desen kullanılmıştır. Çalışmanın verileri VanYüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören ve öğretmenlik uygulamasına devam eden 27öğretmen adayından toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından ilgili alanyazınışığında hazırlanan 22 maddelik anket kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde PQ Method programıkullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,öğretmen adaylarının üç faktör altında toplandıkları belirlenmiştir. Birinci ve ikinci faktörler altında toplananöğretmen adaylarına göre öğretmenlik uygulamasındaki en önemli sorun uygulama süresinin yetersiz olmasıdır.Üçüncü faktör altında yer alan öğretmen adaylarının ise özellikle uygulama öğretmeni ile ilgili konularda sorunyaşadıkları ortaya çıkmıştır. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda öğretmenlik uygulaması süresinin arttırılması veilgili paydaşların katılımıyla öğretmenlik uygulaması programının/ders yönergesinin hazırlanmasıgerekmektedir. Ayrıca, öğretim elemanları ile öğretmenlerin süreçte daha etkin olmaları için hizmet içi eğitimlerve seminerler ile eğitilmeleri önerilebilir.Article Öğretmen Kimliği Algıları ve Öğretmen Kimlik Algılarının Demografik Değişkenlere Göre Değişimi(2024) Aydın, Fadile; Aslan, MecitÖğretmen kimliği, öğretmenlik mesleğinin merkezinde yer alır. Bu nedenle öğretmen kimliğini anlamak öğretmenlerin, mesleki benlik algıları, mesleki yeterlikleri, mesleki adanmışlıkları, iş tatminleri, motivasyonları ve görev algılarını anlamaya yardım edebilecektir. Bu araştırma ile öğretmenlerin, öğretmen kimliklerine ilişkin algı düzeylerini ve öğretmen kimliklerinin demografik değişkenlere (cinsiyet, mesleki deneyim, eğitim düzeyi, branş, görev yapılan okul kademesi ve görev yapılan yerleşim yeri) göre değişimini incelemek amaçlanmıştır. Mevcut araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında, Türkiye’nin Batman ilinde okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise devlet eğitim kurumlarında görev yapan toplam 8834 öğretmen oluşturmuştur. Mevcut araştırma örneklemi küme örnekleme yöntemi kullanılarak il, ilçe ve köy okullarında görev yapan her branştan 875 öğretmene ulaşılarak oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama aracı Öğretmen Kimliği Ölçeğidir. Ulaşılan veriler betimsel analizler t-test ve tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırma sonucunda: Öğretmenlerin, öğretmen kimliği algıları yüksek düzeyde saptanmıştır. Ayrıca öğretmen kimliğine ait öğretmen benliği, görev algısı, motivasyon, mesleki adanmışlık algıları yüksek düzeyde saptanmıştır. Sadece öğretmen kimliğine ait iş tatmini algıları orta düzeyde saptanmıştır. Öğretmen kimliği algıları üzerinde etkileri araştırılan, eğitim düzeyi, okul kademesi, görev yapılan yerleşim yeri, branş, demografik değişkenlerinin öğretmen kimliği üzerinde anlamlı bir farklılaşma yaratmadığı ancak cinsiyet ve mesleki deneyim değişkenlerinin anlamlı farklılıklar yarattığı saptanmıştır. Cinsiyet değişkeni, öğretmen kimliği görev algısı faktörüne ait algılarda kadın öğretmenler lehine anlamlı farklılıklar yaratmıştır. Mesleki deneyim değişkeni, öğretmen kimliği öz yeterlik ve iş tatmini algılarında deneyimi fazla olan öğretmenler lehine anlamlı farklılıklar yaratmıştır Bu araştırma sonucunda öğretmenlerin sosyo-ekonomik koşullarının ve iş yüklerinin iyileştirilmesine yönelik düzenlemelerin yapılması önerilebilir.Article Öğretmen Kimliği Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2024) Aydın, Fadile; Aslan, MecitÖğretmen kimliği konusu son yıllarda dünya çapında oldukça ilgi gören bir konu olmuş durumdadır. Bu nedenle öğretmen kimliğini ölçmeye yönelik araştırmalar oldukça artmış durumdadır. Bu araştırma ile hizmet içi öğretmenlere yönelik, hizmet içi öğretmenler ile geliştirilen, branş sınırlaması içermeyen, ölçek geliştirme bilimsel basamaklarına uyularak geliştirilen geçerli ve güvenilir bir Öğretmen Kimliği Ölçeği geliştirmek amaçlanmıştır. Ölçek geliştirme süreci 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye'nin altı farklı bölgesinde, çeşitli illerde okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 850 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) için 425 öğretmen, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) için farklı 425 öğretmen ile ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yürütülmüştür. Ölçek faktör sayısının belirlenmesinde AFA öz değer ve yamaç-birikinti grafiği dikkate alınmıştır. Ölçekte öz değeri birin üzerinde olan altı faktör var olduğu belirlenmiştir. Söz konusu altı faktörde yer alan uygun olmayan maddeler (faktör yük değerleri 0.30’dan düşük olanlar) analiz dışı bırakılmıştır. Ölçek maddelerine ait AFA faktör yük değerlerinin 0.433 ile 0.875 arasında değiştiği ve altı faktörlü yapının toplam varyansın %60.863’ünü açıkladığı belirlenmiştir. DFA sonucunda madde faktör yüklerinin 0.51 ile 0.86 arasında değiştiği, 41 madde ve altı faktörden oluşan yapının doğrulandığı görülmüştür. Ölçeğin tamamına ilişkin Cronbach alfa güvenirlik değeri AFA uygulamasında 0.942, DFA uygulamasında ise 0.946 olarak bulunmuştur. Ölçek geliştirme geçerlik ve güvenirlik çalışmalarından elde edilen bulgular ölçeğin okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin öğretmen kimliği algılarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.