Browsing by Author "Atli, Sibel"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Article Comparison of Parental Attitudes Before and During the Covid-19 Pandemic(Moscow State Univ Psychology & Education, 2022) Atli, Sibel; Gunuc, SelimThe goal of this study was to investigate changes in parental attitudes and family variables during the COVID-19 pandemic.Survey methodology was employed to collect the data; the questionnaires included a family information form prepared by the researchers and the "Parental Attitude Research Instrument" (PARI), used to examine changes in parental attitudes related to the pandemic. The initial data, collected immediately before the outbreak of COVID-19, were compared with data gathered in May 2020, by which time the pandemic had already spread throughout Turkey.The research sample included 119 mothers with preschool children aged 5-6 years enrolled in four public schools.Our findings indicated that changes in family life and parental attitudes occurred during the pandemic. While scores measuring the two PARI subscales of dependency and egalitarianism and democratic attitudes increased, the scores for rejection of the homemaking role and strictness and authoritarianism decreased. According to the multivariate analysis of covariance (MANCOVA) results, there was a statistically significant difference between the time measurements (taken before and during the pandemic) with respect to the combined dependent variables of egalitarianism and democratic attitudes and strictness and authoritarianism, even after controlling for the demographic variables.Master Thesis Evaluation of Influences To Republican Period Applications of Ii. Constitutional Monarchy Period Pre-School Education Studies(2011) Atli, Sibel; Gurbetoğlu, AliBu araştırmada II. Meşrutiyet Döneminden günümüze kadar yapılan okul öncesi eğitim çalışmaları incelenmiştir. II. Meşrutiyet Dönemindeki okul öncesi eğitim çalışmalarının Cumhuriyet Dönemindeki çalışma ve uygulamalara ne gibi etkisi olduğu amaçlanmıştır. Tarama modelinde yapılan bu çalışma özellikle okul öncesi eğitim programları, öğretmen kılavuz kitapları ve yasal düzenlemeler kapsamında yapılmıştır.Çalışma altı bölümde hazırlanmıştır. İlk bölümde problem ve kullanılan yöntem açıklanmıştır. İkinci bölümde okul öncesi eğitim ve önemi üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi ele alınmıştır. Bu bölümde çeşitli medeniyetlerde okul öncesi eğitimin gelişimi ve modern anlamda okul öncesi eğitime öncülük eden Avrupa ülkelerinde okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi incelenmiştir. Türkiye'de okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi üç başlık altında araştırılmıştır; II. Meşrutiyet döneminde okul öncesi eğitim çalışmaları, 1923'den 1952'ye kadar okul öncesi eğitim, 1952'den 2010'a kadar okul öncesi eğitim çalışmaları. Eğitim çalışmaları açısından birçok alana kaynaklık eden II. Meşrutiyet Dönemdeki çalışmalar ile Cumhuriyet Dönemi'ndeki çalışmalar ayrıntılı olarak incelenmiştir. Dördüncü bölümde II. Meşrutiyet Dönemi okul öncesi eğitim çalışmalarının Cumhuriyet Dönemi uygulamalarına etkileri değerlendirilmiştir.Sonuç olarak II. Meşrutiyetten günümüze kadar olan okul öncesi eğitim çalışmaları ayrıntılı olarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çalışmaların alana katkı sağlaması beklenmektedir. Yapılan değerlendirme sonucunda yapılan ilk çalışmaların neredeyse Cumhuriyet'in 1952 yılına kadar üzerine katkı yapılamadan tam tersine özünü kaybederek devam ettikleri görülmüştür. 1952'den 2010'a kadar hazırlanan programların eğitim etkinliklerinde, öğretmen rehberlerinde ve yasal düzenlemelerinde de II. Meşrutiyet dönemi okul öncesi eğitim çalışmaları etkilerini geniş ölçüde devam ettirmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitimi, Türk eğitim tarihi, Türk çocukluk tarihi, okul öncesi programı, anaokulu, çocuk bahçesi, çocuklukArticle Investigating the Impact of a Home-Centred Cognitive Development Support Programme on the Cognitive Development of Infants Aged Between 18 and 24 Months(Wiley, 2022) Atli, Sibel; Baran, GulenBackground The experiences acquired in the first years when development and learning are most rapid make up the basis for subsequent periods. The aim in this research to determine whether the 'Home-Centered Cognitive Development Support Program', delivered to socio-economically disadvantaged infants aged between 18 and 24 months, had an impact on the cognitive development of the infants. Methods An experimental design with pre-test, post-test and retention test control group was used as methodology for the research. Thirty infants, 15 in the experiment group and 15 in the control group, were included in the study. The Cognitive Assessment Tool for Young Children - CAYC, which was adapted to Turkish, was used to measure the cognitive development of infants in the study. In line with the objective of the study, a cognitive development support programme was implemented for infants aged 18 to 24 months, 2 days a week during 12 weeks, through home visits. To assess the effectiveness of the programme, pre-test, post-test and retention test results were compared. Results Based on the results of the study, the Home-Centered Cognitive Development Support Program revealed a significant difference in the cognitive development of infants in the experiment group. The post-test mean score for all infants in the experimental group was significantly higher compared with the pre-test score. Conclusion The outcomes related to the Home-Centered Cognitive Development Support Program, which was applied individually to infants aged between 18 and 24 months, were discussed in terms of the cognitive development of the infants.Master Thesis Investigation of Pragmatic Language Skills and Symbolic Play Skills in 36-48 Months Children(2023) Durmuş, Rabia Baysal; Atli, SibelBu çalışmada okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 36-48 aylık çocukların pragmatik dil becerileri ile sembolik oyun becerilerini değerlendirmek ve pragmatik dil becerileri ile sembolik oyun becerileri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklem; 2022-2023 eğitim-öğretim yılı Bitlis ili Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel ve resmi bağımsız anaokulu ve anasınıfına devam eden çocuklardan tesadüfü örneklem yoluyla belirlenmiş ve aileler çalışma ile ilgili bilgilendirilmiş, onam formları aracılığıyla onayları alınmış ve kabul eden ailelerin çocukları çalışmaya dâhil edilmiştir. 36-48 ay aralığındaki 143 çocukla çalışma yürütülmüştür. Araştırma da veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Erken Çocuklukta Dil Kullanım Envanteri Pragmatik Dil Gelişimi Değerlendirmesi (LUI) ve Sembolik Oyun Testi (SOT) kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 22.0 istatistik programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde parametrik yöntemlerde İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (One way) Anova testi kullanılmıştır. Anova testi sonrasında farklılıkları belirlemek üzere tamamlayıcı post-hoc analizi olarak Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 36-48 aylık okul öncesi eğitime devam eden çocukların sembolik oyun becerilerinin ve pragmatik dil becerilerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların sembolik oyun becerilerinde çocuğun yaşı ve babanın çalışma durumuna göre anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Çocukların pragmatik dil becerilerinin ise çocuğun yaşı, annenin çalışma durumu ve annenin eğitim düzeyine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Sembolik oyun becerilerindeki artışın pragmatik dil becerilerini de etkilediği ve arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmada pragmatik dil becerileri ile sembolik oyun becerileri arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlar literatür dikkate alınarak tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.Article Okul Öncesi Dönem: Anne Baba Tutumları(2015) Atli, Sibel; Yonca, Betül Kübra Şahin; Şahin-sak, İkbal Tuba; Sak, RamazanBu çalışmanın amacı 4-6 yaş aralığında çocuğu olan anne babaların ebeveynlik tutumlarını incelemektir. Çalışmada açıklayıcı karma yöntem kullanılmış; bu nedenle de ilk olarak nicel veriler toplanmış, ardından nicel verilerin açıklanması için nitel veriler toplanmıştır. Veri toplama sürecinde öncelikle 258 anne-babaya Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) uygulanmış, sonrasında ise bu annebabalardan 20'si ile görüşmeler yapılmıştır. Nicel verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t testi ve tek faktörlü ANOVA kullanılmıştır. Nitel veriler ise kelime listeleme tekniği kullanılarak kodlanmıştır. Çalışma sonucunda, anne-babaların cinsiyetlerine, yaşadıkları bölgeye, öğrenim durumlarına, yaşlarına, evlendikleri yaşa ve sahip oldukları çocuk sayısına göre ebeveynlik tutumları arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, anne-babaların çoğunun, kendi anne-babalık tutumu hakkında bir farkındalık sahibi olduğu ve sahip oldukları tutumları açıklarken alan yazına paralel ifadeler kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca, anne-babalar sahip oldukları anne-babalık tutumlarını etkileyen faktörler olarak en çok yetiştirilme tarzlarını ve psikolojik durumlarını ifade etmişlerdirArticle Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Beslenme Menülerinin Sağlıklı Beslenme Açısından Değerlendirilmesi(2021) Osmanoğlu, Nurşen; Atli, SibelOkul Öncesi dönemde sağlıklı beslenme alışkanlığı çocuğun gelişimi açısından ve daha sonraki aşamalarda ortaya çıkabilecek beslenme sorunlarının önlenmesi açısından temel teşkil etmektedir. Bu nedenle araştırmanın amacı okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan beslenme menülerinin okul öncesi dönem çocukların sağlıklı beslenmesi açısından değerlendirilmesidir. Bu araştırmada doküman/belge inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada beslenme menüleri betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Van ilinde bulunan 18 okul öncesi eğitim kurumu oluşturmaktadır. Kurumların menüleri alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyde olan bölgelerden yarım gün eğitim yapan her bölgenin 2 anaokulu ve 4 anasınıfından Mayıs 2019’da toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre beslenme menülerinin okulun bulunduğu sosyo-ekonomik bölgeye göre alt sosyo- ekonomik grup açısından farklılık gösterdiği görülmüştür. Okullar genel olarak bütün sosyo-ekonomik gruplarda haftanın günlerine göre besin gruplarına kısmen dengeli olarak yer vermişlerdir. Beslenme menülerinde bütün sosyo-ekonomik gruplarda ağırlıklı olarak tahıl grubu besinlerine yer verildiği görülmektedirArticle Parents' Views on the Impact of Technology on 18 To 24-Month Old Infants(Turkish Green Crescent Soc, 2018) Gunuc, Selim; Atli, SibelSpanning the first years of life, infancy constitutes an important development process for an individual. As it is known that environmental factors influence infants' development and as information and communication technologies, such as smart phones, tablet computers, and the Internet, have become integral components of the environment, the impact of technology on infants is a matter of concern. The importance of this discussion is compounded when it is born in mind that such devices attract the oft-undivided attention of 18 to 24-month old infants, possibly impairing infants' ability to fully take advantage of this stage of discovery. In that respect, the aim of this study is to investigate the impacts of technology on infants where parents use technological devices for themselves or their infant or where they allow their babies to use these devices. The data were through qualitative research methods. The study population consisted of 52 parents, of which 32 were mothers and 17 were fathers, with at least one 18 to 24-mont old infant in the province of Van, Turkey in 2017. A semi-structured interview form containing a single question was prepared and probes were asked to obtain detailed information and guide the interview. Content analyses were conducted to analyze the qualitative data. The study reveals three main themes gleaned from parents' views on the impact of technology on 18 to 24-month old infants, namely: (i) parents' reason for using technology, (ii) change of emotions in infants when technological devices are used and not used, and (iii) infants' reactions and behaviors during use. These results were discussed in terms of technology's impact on infants.