Browsing by Author "Behcet, Rasim"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Article Benzinli Bir Motorda Kullanılan Alkol Katkılı Yakıtların Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi(2021) Yakın, Ahmet; Behcet, RasimÜlkelerin gelişmişlik düzeyinin artmasına paralel olarak motorlu taşıt sayısında her gün artış meydana gelmektedir. Fosil yakıt ile çalışan taşıtlardan kaynaklanan egzoz emisyonları havayı kirletip çevre ve insan sağlığını tehdit etmektedir. Temiz ve sağlıklı bir yaşam solunan havanın kalitesi ile doğrudan ilişkilidir. Hava kirliliğinin en önemli unsurları fosil kaynaklı yakıtlardır. Hava kirliliğini önlemenin yollarından biride kirliliğe sebep olan fosil kaynaklı yakıtlara alternatif yakıtlar kullanmaktır. Günümüzde taşıtlarda kullanılan fosil kökenli yakıtlara alternatif olabilecek temiz ve yerel yakıtlar, bitkisel ve hayvansal kaynaklı biyoyakıtlardır. Benzinli motorlarda en çok kullanılan alternatif yakıtlar ise alkol tabanlı yakıtlardır. Bu çalışmada, saf benzin içerisine hacimsel olarak %25 oranında metanol ilave edilmesi ile MB25 olarak isimlendirilen karışım yakıt ve yine saf benzin içerisine hacimsel olarak %25 oranında etanol ilave edilmesi ile EB25 olarak isimlendirilen karışım yakıtlar oluşturulmuştur. Bu yakıtlar, içten yanmalı benzinli bir motorda test edilmiş ve yakıtların motor performans ve egzoz emisyonlarına etkisi benzin ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. MB25 ve EB25 karışım yakıtlarının benzinli motorda test edilmesi ile elde edilen sonuçlar saf benzin ile kıyaslandığında sırasıyla, CO emisyonlarında %41.61; %16.97 azalma, HC emisyonlarında %14.60; %8.79 azalma meydana gelirken NOx emisyonlarında %35.43; % 4.53 artma, CO2 emisyonlarında %12.19; % 5.71 artma meydana gelmiştir. Motor performans değerleri olan motor gücünde %1.32 artma; %0.04 azalma, motor momentinde %2.10; %1.23 artma ve özgül yakıt tüketimlerinde de %5.20; %1.58 artma meydana gelmiştir.Article Benzinli Bir Motorda Yakıt Olarak Kullanılan Sodyum Borhidrür Katkılı Metanol-benzin Karışımlı Yakıtların Performans ve Emisyon Analizi(2021) Behcet, Rasim; Yakın, AhmetTaşıtlarda kullanılan fosil kökenli yakıtların yakın gelecekte tükenecek olması, yerel olmaması, çevre ve insan sağlığı açısından zararlı etkilere sahip olmaları gibi nedenlerden dolayı alternatif yakıtlar gündeme gelmiştir. Hidrojen, biyoyakıtlar ve alkoller (etanol, metanol, bütanol vb.), yenilenebilir, yerel, temiz ve çevreye duyarlı alternatif yakıtlardır. Bu çalışmada, saf benzin, MB15 karışım yakıtı (hacimsel olarak % 15 metanol ve %85 benzin) ve MSB15 karışım yakıtı (hacimsel olarak %15 sodyum borhidrür katkılı metanol çözeltisi ve %85 benzin)'ından oluşan üç çeşit yakıt benzinli bir motorda test edilerek yakıtların motor performans ve egzoz emisyonları üzerindeki etkisi deneysel olarak araştırılmıştır. Motor test sonuçlarından elde edilen değerler birbirleri ile karşılaştırıldığında, saf benzine göre MB15 ve MSB15 karışım yakıtların CO emisyonları sırasıyla % 63.17 ve % 52.65 azalırken, HC emisyonları sırasıyla % 15; % 31.42 artmıştır. Ayrıca MB15 ve MSB15 karışım yakıtların motor momenti saf benzine göre sırasıyla % 0.95 ve % 2.24 artma meydana geldiği, özgül yakıt tüketiminde ise sırasıyla % 3.27 ve % 7.52 artma meydana gelmiştir. MB15 ve MSB15 karışım yakıtlarının motor gücü de saf benzin yakıtlı motor gücüne göre sırasıyla % 1.18 ve % 3.04 artmıştır.Article Effect of Different Types of Fuels Tested in a Gasoline Engine on Engine Performance and Emissions(Pergamon-elsevier Science Ltd, 2021) Yakin, Ahmet; Behcet, RasimIn this study, three different fuels named G100 (pure gasoline), E20 (volume 20% ethanol and 80% gasoline blend) and ES20 (20% sodium borohydride added ethanol solution and 80% gasoline) were used to test in a gasoline engine. First of all, G100 fuel, E20 and ES20 blended fuels, respectively, were tested in a gasoline engine and the effects of fuels on engine performance and exhaust emissions were investigated experimentally. Experiments were carried out at full load and at five different engine speeds ranging from 1400 to 3000 rpm, and engine performance and exhaust emission values were determined for each test fuel. When the test results of the engine operated with E20 and ES20 blended fuels are compared with the test results of the engine operated with gasoline; engine torque of E20 blended fuel increased by 1.87% compared to pure gasoline, while engine torque of ES20 blended fuel decreased by 1.64%. However, the engine power of E20 and ES20 blended fuels decreased by 2.02% and 5.10%, respectively, compared to the power of pure gasoline engine, while their specific fuel consumption increased by 5.02% and 6.57%, respectively, compared to pure gasoline fueled engine. On the other hand, CO and HC emissions of the engine operated with E20 and ES20 blended fuels decreased compared to the pure gasoline engine, while CO2 and NOx emissions increased. (C) 2021 Hydrogen Energy Publications LLC. Published by Elsevier Ltd. All rights reserved.Article Evaluation of Hydrogen-Containing Nabh4 and Oxygen-Containing Alcohols (Ch3oh, C2h5oh) as Fuel Additives in a Gasoline Engine(Pergamon-elsevier Science Ltd, 2022) Behcet, Rasim; Yakin, AhmetThe aim of this study is to obtain alternative fuels with hydrogen-containing (NaBH4) and oxygen-containing (ethanol, methanol) fuel additives and to test these fuels in a gasoline engine. For this purpose, each of the NaBH4 added ethanol and methanol solutions was added to pure gasoline at a volume of 10% and mixed fuels named SE10 and SM10 were obtained, respectively. The obtained SE10 and SM10 mixed fuels were tested in a spark ignition engine and the performance and emission effects of the fuels were compared with the pure gasoline fueled engine test data. When the test results of the mixture fuel engine were compared with the test results of the engine running with pure gasoline, the torque of the SE10 fuel engine decreased compared to the pure gasoline engine, while the torque of the SM10 blended engine increased. In addition, while the exhaust gas temperatures of both blended fuels decreased, their specific fuel consumption and thermal efficiency increased. On the other hand, adding NaBH4 doped ethanol and methanol solutions to pure gasoline resulted in better combustion, reductions in CO emissions of SE10 and SM10 blended fuels by 31.04% and 53.7%, but CO2 emissions increased by 11.20% and 19.51% respectively. In addition, NOx emissions of SE10 and SM10 blended fuels decreased by 15.17% and 8.73%, respectively. (C) 2022 Hydrogen Energy Publications LLC. Published by Elsevier Ltd. All rights reserved.Article Malatya İli Trafik Kaynaklı Hava Kirleticilerinin Emisyon Envanteri(2020) Behcet, Rasim; Yakın, AhmetMalatya ili coğrafik konum nedeniyle karasal iklime sahiptir. İklim şartlarından dolayı kış aylarısoğuk ve uzun sürmektedir. Özellikle bu aylarda, evlerden, iş yerlerinden, fabrikalardan, taşıtlardan;atmosfere atılan kirletici emisyonlar fazla görülür. Türkiye’nin Nüfus yoğunluğu bakımından 27. sıradabulunan Malatya ili, trafik yoğunluğu bakımından da oldukça kalabalık bir yerleşim yeridir. Trafikyoğunluğu beraberinde hava kirliliğini de getirmektedir. Hava kirliliği çevre ve canlılar üzerindeolumsuz etkiler oluşturur. İnsanlığın temel görevlerinden biride, canlıların yaşam alanı olan çevreyikorumaktır. Bu çalışmada, Malatya ilini çevreleyen yollarda seyreden taşıtların sayımları yapılarak trafikyoğunluğu belirlenmiş ve trafik kaynaklı hava kirleticileri hesaplanarak, emisyon envanterioluşturulmuştur. Çalışma sonuçlarından elde edilen verilere göre Malatya ilinde atmosfere verilentoplam emisyon miktarları içindeki CO miktarı 768.22 ton yıl-1 , NOx miktarı 153.73 ton yıl-1, PM miktarı 13.99 ton yıl-1 ve VOC miktarı 121.79 ton yıl-1şeklinde yaklaşık olarak bulunmuştur. Malatya ilindetaşıt kaynaklı hava kirliliğinin azaltılması için, taşıtlarda kullanılan fosil yakıtlar yerine alternatifyakıtların kullanılması kısa mesafelerde taşıt kullanımı yerine yürümenin teşvik edilmesi ile sağlanabilir.Article Second Law Analysis of an Internal Combustion Engine for Different Fuels Consisting of Nabh4, Ethanol and Methanol Mixtures(Pergamon-elsevier Science Ltd, 2024) Uckan, Irfan; Yakin, Ahmet; Behcet, RasimThis study was carried out to investigate the effects of NaBH4, which is not used as an internal combustion engine fuel in the literature, on system energy and exergy when used in internal combustion engines. In the study, fuels containing oxygen and hydrogen (MSG12.5, EG12.5, ESG12.5 and MG12.5) and pure gasoline (G100) were tested at different engine speeds and the changes in the energy and exergy analyzes of the system were inves-tigated. In the experimental study, the energy and exergy values of gasoline used as fuel were at the highest values with 33.21 kW and 35.62 kW, respectively, while the energy and exergy efficiencies were 27 % and 25 %, respectively. MG12.5 fuel used in the study showed the best performance among all fuels with 38 % energy efficiency and 35 % exergy efficiency. On the other hand, it was seen that boron added ESG12.5 % fuel was the second best fuel with 35 % energy efficiency and 33 % exergy efficiency. Another fuel, boron added MSG12.5 fuel, performed better than gasoline in terms of both energy and exergy efficiency. In addition, it was determined that more than 50 % of the exergy of the fuel entering the system was lost due to exergy destruction and the exergy destruction of the fuels used in the experiments was determined at least in MG12.5, ESG12.5, EG12.5 and G100, respectively.Article Testing Sodium Borohydride as a Fuel Additive in Internal Combustion Gasoline Engine(Pergamon-elsevier Science Ltd, 2022) Yakin, Ahmet; Behcet, Rasim; Solmaz, Hamit; Halis, SerdarAdditives are added to conventional fuels to ensure complete combustion of fuels, increase engine performance and reduce harmful emissions from vehicles. Hydrogen and oxygen-containing fuel additives added to fossil-based internal combustion engine fuels improve the properties of the fuels and reduce vehicle-related emissions. Evaluation of mixed fuels created by adding different types of alcohol and nano-sized additives to motor fuels as an alternative fuel in motor vehicles is among the most researched scientific studies recently. In this study, alcohol-gasoline fuels (E5, M5), NaBH4-alcoholgasoline fuels (ES5, MS5), and pure gasoline were tested in a gasoline engine. Fuels used in engine tests; E5 fuel (5% by volume ethanol 95% gasoline blend), M5 fuel (5% by volume methanol 95% gasoline blend), ES5 fuel (5% by volume NaBH4-ethanol solution 95% gasoline blend), MS5 fuel (5% by volume NaBH4methanol solution 95% gasoline mixture) and pure gasoline. In the experiments, brake thermal efficiency, engine torque, specific fuel consumption, and exhaust gas temperature were measured and compared with pure gasoline. Compared to gasoline, the exhaust gas temperatures of all blended fuels decreased. On the other hand, there was an increase in engine torque values, except for ES5 fuel. At the same time, there was an increase in both specific fuel consumption and brake thermal efficiency. When the CO and HC emission values of the blended fuels are compared with the gasoline fuel values, the highest reduction in CO emissions occurred in ES5 blended fuel with 65.53%, while the highest decrease in HC emission was realized in E5 fuel with 19.09%. On the other hand, when NOx and CO2 emissions of E5, M5, ES5, MS5 mixed fuels are compared with gasoline, NOx emissions are 12.63%, 28.37%, 19.65%, respectively; decreased by 36.03% but CO2 emissions increased by 8.51%, 30.46%, 34.48%, 25.95% respectively.(c) 2022 Elsevier Ltd. All rights reserved.Article Van İli Trafik Kaynaklı Hava Kirleticilerinin Emisyon Envanteri(2019) Behcet, Rasim; Yakın, AhmetTeknolojideki ilerlemeler, insanların yaşamlarına birçok kolaylık sunarken diğer yandaninsanların ortak kullanım alanı olan çevrede geri getirilmesi zor, hatta imkânsız olan tahribatlara yolaçmaktadır. Çevre kirliliği, birçok faktörden oluşmasına rağmen, çevreye en fazla zarar verenfaktörlerin başında; taşıt kaynaklı çevre kirliliği gelmektedir. İçten yanmalı motorlardan kaynaklananhava kirleticilerinin belirlenmesi, insan sağlığı ve çevreye olan olumsuz etkilerinden dolayı büyükönem taşımaktadır. Bu çalışmada Van ilini çevreleyen yollarda taşıt sayımları yapılarak trafikyoğunluğu belirlenmiştir. Trafik kaynaklı hava kirleticilerinin (CO, NOx, PM, VOC) “EMEP/EEA AirPollutant Emission Inventory Guidebook” emisyon faktörleri kullanılarak, emisyon envanteriçıkarılmıştır. Böylece Van iline etki eden emisyon miktarları belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarındanelde edilen verilere göre atmosfere verilen toplam emisyon miktarları içindeki CO miktarı 442.78 tonyıl-1, NOx miktarı 83.01 ton yıl-1, PM miktarı 8.01 ton yıl-1 ve VOC miktarı 70.41 ton yıl-1 şeklindeyaklaşık olarak bulunmuştur. Önlem alınmadığı takdirde ildeki kirlilik canlıların hayatını olumsuzyönde etkileyerek çevre ve insan sağlığı üzerinde telafi edilemeyecek sonuçlar meydana getirmesimuhtemeldir.