Browsing by Author "Bilgin, Enes Abdurrahman"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis An Analysis of the Relationship Between Math Teachers Mobbing Exposure and Motivation Levels(2022) Gülmez, Şirin; Bilgin, Enes AbdurrahmanBu çalışmanın amacı, matematik öğretmenlerinin maruz kaldıkları psikolojik yıldırma seviyeleriyle motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bu genel amaç çerçevesinde alt amaç ise psikolojik yıldırma ve motivasyonun matematik öğretmenlerinin demografik değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Model olarak ilişkisel tarama modeli kullanılan bu araştırmada, veri toplama aracı olarak da kişisel bilgilerin, Cemaloğlu'nun (2007) 'Olumsuz Davranış Ölçeği' ve Yılmaz'ın(2009) 'İş Motivasyonu Ölçeğinin' olduğu bir anket kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Muş Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı kurumlarda görev yapan 201 matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Öğretmenlerden elde edilen veriler SPSS 18 programıyla analiz edilmiştir. Analizlerde demografik bilgilerin yüzdeleriyle (%), frekans (f) değerleri hesaplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre matematik öğretmenlerinin maruz kaldıkları yıldırma seviyeleri ile motivasyon düzeyleri arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Yani öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma düzeyleri arttıkça motivasyon düzeyleri azalmaktadır. Özel okulda çalışan öğretmenlerin devlet okulunda çalışanlara kıyasla, doktora mezunu öğretmenlerin ise lisans mezunu öğretmenlere kıyasla daha fazla yıldırma davranışına maruz kaldıkları görülmüştür. Ayrıca evli öğretmenlerin bekârlara kıyasla, Sosyal Bilimler Lisesinde görev yapan öğretmenlerin de Anadolu Lisesinde görev yapan öğretmenlere kıyasla daha yüksek motivasyona sahip oldukları görülmüştür. Elde edilen bu bulgular literatürdeki çalışmalar dikkate alınarak tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.Master Thesis The Effects of Educational Technologies Used in Mathematics Education on Student Success: a Meta Analysis Study(2023) Putak, Elif Fayime; Bilgin, Enes AbdurrahmanMatematik eğitiminde yapılan araştırmalar teknoloji destekli matematik öğretiminin, matematiğin soyut kavramlarını, çeşitli eğitim teknolojileri ile somut hale getirilmesi, zamandan ve mekândan bağımsız olarak tekrar imkânı verip konunun kalıcılığının sağlanması, zengin içerik sayesinde öğrenmenin eğlenceli hale gelmesi, öğrencilerin matematiğe karşı olan olumsuz tutumlarının olumlu yönde değişmesi gibi pek çok faydası olduğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle literatürde matematik eğitimine yönelik oldukça fazla çalışmaya rastlanmaktadır. Bu bağlamda bu araştırmada ülkemizde yapılmış olan güncel çalışmaların sonuçlarının bir bütün olarak ele alınarak değerlendirilmesi amacıyla meta-analiz yöntemi kullanılarak, ilgili çalışmaların sonuçları sentezlenmiştir. Bu amaca yönelik olarak Google Scholar, Ulusal Tez Merkezi, Ulakbim gibi akademik veri tabanları kullanılarak matematik eğitimde teknoloji kullanımına dair çalışmalar taranarak çalışmaların bulguları üzerinden genel sonuca ulaşılması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamına 2017-2022 yılları arasında ülkemizde gerçekleştirilmiş olan 44 makale ve 71 tez çalışması olmak üzere toplam 115 çalışma alınmıştır. Araştırma sonucunda teknoloji destekli eğitime ilişkin genel etki değeri 0,807 olarak bulunmuştur. Ayrıca çalışmaların genel etki değerlerine yönelik çeşitli bulgular derlenerek sunulmuştur.Master Thesis Examining the Opinions of Secondary School Students and Teachers on the Use of Chatgpt Artificial Intelligence Application in Mathematics Education(2024) Karabacak, Soner; Bilgin, Enes AbdurrahmanBu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin ve matematik öğretmenlerinin ChatGPT yapay zekâ uygulamasının matematik eğitiminde kullanımına yönelik görüşlerini incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden 'durum çalışması' kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Van ilinde bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 17 öğrenci ile aynı ilde farklı okullarda görev yapan 16 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Gruplara, uygulama öncesinde ve sonrasında olmak üzere 'yarı yapılandırılmış görüşme formu' uygulanarak betimsel analiz yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin matematik derslerindeki öğrenci başarısını artırmak için birçok yöntem kullandıkları görülmüştür. Katılımcılar yapay zekâ tabanlı matematik eğitiminin, öğretimde yenilikçi bir yöntem olarak sunabileceğini, eğitime entegrasyonu gereken bir yöntem olduğunu, öğrenme sürecini destekleyeceğini ve derslerin öğrenci merkezli olmasını sağlayabileceğini ifade etmişlerdir. Ayrıca yapay zekâ tabanlı eğitim araçlarını öğrencilerin öğretmenlerden daha fazla kullandığı tespit edilmiştir. Öğretmenler; CHATGPT uygulamasını kullanarak eğitimde yenilikçi bir yaklaşım elde edebileceklerini ve bireysel öğrenmeleri destekleyebileceklerini; öğrenciler ise konu eksiklerini tamamlayabileceklerini, yaratıcılık ve ilham kaynağı oluşturabileceğini ifade etmişlerdir. Katılımcılar, uygulamanın matematiğin birçok konusunda yardımcı olabileceğini, bununla birlikte iş birliğini artırabileceğini ifade etmiştir. Buna karşın iş birliğini olumsuz etkileyeceğini belirten katılımcılar da tespit edilmiştir. Katılımcılar uygulamanın öğrenme sürecini hızlandıracağı ve verimini artıracağı gibi olumlu yönlerinin yanında ücretli olması, bağımlılık oluşturması gibi dezavantajlarının da olduğunu dile getirmiştir. Uygulamayla ilgili etkinlik sorularına verilen cevaplara bakıldığında olumlu görüşlerin olmasına karşın fazla detaylı ve sıkıcı olduğuna dair olumsuz görüşlerin de olduğu tespit edilmiştir. Okullarda yapay zekâ uygulamaları dersinin verilmesini isteyen katılımcıların olmasına karşın istemeyen katılımcıların da olduğu görülmüştür. Anahtar sözcükler: Matematik, matematik eğitimi, yapay zekâ, ChatGPT, öğrenci ve öğretmen görüşleriMaster Thesis Investigation of the Effect of Modeling Activities on Operations With Fraction Numbers on the Conceptual and Procedural Knowledge of 6th Grade Students(2024) Yarka, Selam; Bilgin, Enes AbdurrahmanBu araştırmada ortaokul öğrencilerinin kesir sayılarıyla işlemler konusunda modellemenin kavramsal ve işlemsel bilgilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılında Van ilinin Tuşba ilçesine bağlı bir devlet ortaokulunda 6. Sınıfta okuyan 50 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada açıklayıcı desen karma yöntem metodu kullanılmıştır. Bu çalışmada, araştırmacı tarafından geliştirilen kesir sayılarıyla işlemler konusuna yönelik kavramsal bilgi testi ve işlemsel bilgi testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 18 programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre, kesir sayılarıyla işlemler konusunun öğretiminde, modelleme etkinleri kullanımının öğrencilerin kavramsal ve işlemsel bilgi düzeylerine anlamlı ve pozitif yönlü bir etkisi bulunduğu görülmüştür.Master Thesis Investigation of the Effect of Realistic Mathematics Education Approach on Students' Success, Motivation and Attitudes in Teaching the Subject of 10th Grade Quadrilaterals and Polygons(2023) Çakay, Taha Emre; Bilgin, Enes AbdurrahmanBu çalışmanın amacı Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) yaklaşımına dayalı olarak yapılan öğretim ile ortaöğretim 10. sınıf Dörtgenler ve Çokgenler Ünitesinin öğretiminin öğrenci başarısına, motivasyonuna ve tutumuna olan etkisini incelemektir. Çalışmanın örneklemi Van ilinde bir devlet Anadolu Lisesinde 10. Sınıfta öğrenim gören 62 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada araştırma deseni olarak ön test- son test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. İki grubun denkliğinin sağlanması amacıyla önceki dönem matematik dersi karne notları dikkate alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 10.sınıf Çokgenler ve Dörtgenler ünitesi ile ilgili 30 maddeden oluşan çoktan seçmeli başarı testi ile motivasyon ölçeği ve tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 istatistik programı kullanılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda deney grubu öğrencilerinin, kontrol grubu öğrencilerine göre anlamlı biçimde ek başarı artışı gösterdikleri tespit edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda GME'ye dayalı öğretimin akademik başarı, motivasyon ve öğrenci tutumları üzerinde olumlu etki yarattığı sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Investigation of the Effects of Basic Statistics of Student Achievement and Attitude of a Computer Program in the Subject(2014) Bilgin, Enes Abdurrahman; Çimen, ErkanBu araştırmanın amacı, Temel istatistik işlemlerin öğretimine yönelik bir bilgisayar yazılımı geliştirmek ve bu yazılımın öğrencilerinin başarı ve istatistiğe karşı tutumuna etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın evreni, 2014-2015 öğretim yılı Eğitim Fakültesi Güz dönemi Formasyon programında öğrenim gören Ölçme ve değerlendirme dersini alan (Temel istatistik işlemler konusu işlenmekte) öğrencileridir. Araştırmanın çalışma grubunu 38 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında, Yaşar (2014) tarafından geliştirilen ' İstatistiğe Yönelik Tutum Ölçeği' ve Araştırmacı tarafından geliştirilen 'Temel İstatistik İşlemler Başarı Testi' kullanılmıştır. Tutum ölçeğinin güvenirlik katsayısı 0.927 olarak bulunmuştur. Araştırma verilerinin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplarına, deneysel işlemlerden önce ön test olarak ve uygulama bitiminde de son test olarak 'Temel İstatistik İşlemler Başarı Testi' ve 'İstatistiğe Yönelik Tutum Ölçeği' uygulanmıştır. Temel İstatistik İşlemler konusunda tasarlanan bilgisayar destekli öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarılarını arttırdığı tespit edilmiştir. Her iki gruba uygulanan İstatistiğe Yönelik tutum ölçeğinin sonucunda tutumlarının orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler:Bilgisayar Destekli Öğretim, Temel İstatistik İşlemlerin öğretimi, Bilgisayar Yazılımı, Başarı, Tutum.Doctoral Thesis Nested Variance Analysis Technique for Detection of Biological Variation and Software Design for Its Application(2023) Bilgin, Enes Abdurrahman; Keskin, SıddıkBu çalışmada, Tıp ve Biyokimya alanlarında ölçümlerin güvenirliğini test etmek ve yeni referans aralıkları elde etmek amacıyla sıklıkla kullanılan biyolojik varyasyon kavramına yönelik istatistik analizlerin yapılabilmesini kolaylaştıracak bir uygulama tasarımı yapılması amaçlanmıştır. Süreç sonunda bir ürünün ortaya konduğu Tasarım ve Geliştirme araştırma yöntemine göre yürütülen bu araştırmada biyolojik varyasyonun matematiksel altyapısını oluşturan İç-içe (Nested) deney tasarımının analizine yönelik teorik bilgiler verilmiş, ardından matematiksel modele uygun olarak Excel VBA'da algoritmalar geliştirilmiştir. Daha sonra varyans analizi bulgularından Fraser'in modeline göre biyolojik varyasyon paramaterelerinin elde edilmesine yönelik makrolar oluşturulmuştur. Elde edilen uygulama yardımı ile hali hazırda sonuçları bilinen bazı veri setlerine yönelik hesaplamalar yapılarak sonuçlar değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, araştırma sonucunda geliştirilen uygulamanın İç-içe deney tasarımı analizini gerçekleştirdiği, ayrıca Varyans Analizi tablosundan elde edilen varyans bileşenlerini de doğru hesaplayabildiği gözlenmiştir. Uygulama yazılımının, konuya yönelik araştırmacılara kolaylık sağlamayabileceği ve ileriki dönemlerde geliştirilmeye uygun olabileceği düşünülmektedir.Master Thesis The Views of Mathematics Teachers Who Worked in the Rural Sector on the Integration of Technology Into Mathematics Courses(2021) Güray, Ufuk Şakir; Bilgin, Enes AbdurrahmanBu çalışmanın amacı kırsal kesimdeki ortaokullarda görev yapan matematik öğretmenlerinin teknolojinin matematik derslerine entegrasyonuna ilişkin görüşlerini almak, konuya yönelik yaşanan problemleri ortaya çıkarmak ve öğretmenlerin görüşlerinden istifade ederek çözüm önerilerinde bulunmaktır. Bu bağlamda araştırmada karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel desen yöntemi kullanılmış ve araştırma sürecinin sonunda nicel ve nitel verilerden elde edilen bulgular birlikte yorumlanarak sonuca ulaşılmıştır. Nicel verilerin toplanması amacıyla bir ölçek ve anketten yararlanılmıştır. Nitel verilerin toplanması amacıyla yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Van il genelinde kırsal kesimlerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem ise kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenen 103 matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak nicel veriler için Rukiye Bayraktar tarafından 2015 yılında geliştirilen 'Öğretmenlerin Eğitim Teknoloji Yeterliliklerini Belirleme' Ölçeği ile 10 sorudan oluşan anket formu kullanılırken, nitel veriler için literatür incelenerek hazırlanan 9 adet açık uçlu yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan nicel veriler SPSS 18 programında normallik testleri, eksik veri analizi, Bağımsız Örnekler T testi, Anova ve Kruskal Wallis H testleri yardımıyla analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin teknolojik yeterliklerinin istenen düzeyde olmasına karşın, teknolojinin entegrasyonu açısından birtakım imkansızlıklar yaşandığı görülmüştür. Bu sorunlar başlıca; teknolojik yetersizlikten kaynaklı matematik konularının somutlaştırılmaması, matematik öğretim programının bölgedeki öğrencilere göre ağır olması, bölge öğrencilerinin temel matematik seviyelerinin düşük seviyede olması, sınıfların mevcut imkanlardan dolayı kalabalık olması sebebiyle matematik öğretim programının uygulamada zaman yönünden sıkıntılar yaşanması, kırsal bölgelerdeki teknolojik altyapının yetersiz olması ve öğrencilerde telefon, tablet, bilgisayar vb. araçların yeterince bulunmamasından kaynaklı uzaktan eğitim safhasında yaşanan zorluklar şeklindedir. Anahtar Kelimeler: kırsal bölge, teknoloji, matematik eğitimi