1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Cakmakci, Gultekin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Argümantasyon Tabanlı Bilim Eğitiminde Etkileşimsel Kaynaklar ve Öğretmen Soruları
    (2021) Cakmakci, Gultekin; Sardag, Metin
    Sınıf içi etkileşim, öğrenme sürecinin dinamiklerini şekillendirmekte olup anlamlı öğrenmeler için zemin oluşturabilmektedir. Bu çalışmada sınıf içi etkileşime odaklanılarak argümantasyon tabanlı bilim eğitiminde fen bilimleri öğretmenleri tarafında kullanılan etkileşimsel kaynaklar, etkileşimsel kaynak olarak kullanılan sorular ve bu soruların kullanım amaçları araştırılmıştır. Bu bağlamda çalışma Konuşma Çözümlemesi bakış açısıyla nitel bir araştırma olarak yürütülmüştür. Çalışma biri kadın, ikisi erkek olmak üzere üç Fen Bilimleri öğretmeniyle 2016-2017 eğitim öğretim yılında 7. sınıf öğrencileriyle Elektrik Enerjisi ünitesinde yürütülmüştür. Toplamda 49 saatlik (ders saati) sınıf içi etkileşim verisi toplanmıştır. Toplanan veriler Gail Jefferson transkript sistematiğine göre transkript edilmiştir. Toplanan veriye gerekçesiz arama ve içerden bakış açısıyla yaklaşılmıştır. Sonuçlar öğretmenlerin diyalojik argümantasyonu desteklemek için bazı etkileşimsel kaynaklar kullandıklarını göstermiştir. Ayrıca öğretmenler etkileşimsel kaynak olarak yankı soruları (netleştirme istemi, anlamayı kontrol etme ve teyit etme soruları) ve epistemik soruları (gösterim ve gönderimsel sorular) kullanmışlardır. Öğretmenler bu soruları öğretimsel bağlama bağlı olarak farklı amaçlarda kullanmaktadırlar. Çalışma bulguları etkileşim kalitesinin artırılması açısından mevcut literatüre katkıda bulunmaktadır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Başarıyla İlgili Çeşitlilikte Sınıf İçi Etkileşim Yönetimi: Bir Konuşma Çözümleme İncelemesi
    (2024) Sardag, Metin; Kaya, Gökhan; Cakmakci, Gultekin
    Bu araştırma, potansiyel olarak yüksek ve düşük başarılı olarak algılanan öğrencilerin, epistemik statülerini etkileşimler içinde nasıl gösterdiklerine ve öğretmenlerin bu gösterilere nasıl karşılık verip yönettiklerine odaklanarak sınıf içi etkileşimlerin iç dinamiklerini incelemektedir. Mikro-analitik bir bakış açısı kullanılan bu çalışmada, araştırma süreci boyunca hem öğrenciler hem de öğretmenler tarafından kullanılan etkileşimsel stratejiler ve özellikler titizlikle incelenmektedir. Veriler, öğretim uygulamalarını geliştirmeyi amaçlayan kapsamlı, uzun vadeli bir mesleki gelişim programının bir parçası olarak Türkiye'deki fen ve matematik sınıflarından toplanmıştır. Bulgular, öğrencilerin epistemik statü olarak adlandırılan ve epistemik statü durumlarına göre değişen belirli etkileşimsel araçları kullandıklarını ortaya koymaktadır. Bu durumlar, öğrencilerin bilgi, anlayış ve öğrenme ortamına katılımlarının göstergeleri olarak işlev görmektedir. Ayrıca çalışma, epistemik erişim kavramına dayanan sınıf etkileşimlerinin kasıtlı tasarımının, fen ve matematik öğretmenlerini sınıflarındaki farklı başarı düzeylerini etkili bir şekilde yönetme araçlarıyla nasıl desteklediğini vurgulamaktadır. Bu tasarım sadece kapsayıcı katılımı teşvik etmekle kalmıyor, aynı zamanda hem yüksek hem de düşük başarılı öğrencilerin öğrenme sürecine aktif olarak katılmalarını sağlıyor. Bu çalışmanın sonuçları, anlık bulguların ötesine uzanmaktadır. Epistemiklerin sınıf ortamlarında sergilenme ve yönetilme biçimlerine ilişkin daha fazla araştırma yapılması gerektiğinin altını çizmektedir. Ayrıca, bu araştırmadan elde edilen bulgular fen ve matematik eğitimi alanlarına önemli katkılarda bulunma potansiyeline sahiptir. Öğretmenler, öğretmen eğitimcileri ve eğitim politikacıları için sınıf içi söylemin kalitesini artırmayı amaçlayan mesleki gelişim programları tasarlama konusunda değerli bir rehberlik sunmaktadır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Discourse Patterns and Communicative Approaches for Teaching Nature of Science
    (Turkish Education Assoc, 2016) Kaya, Gokhan; Sardag, Metin; Cakmakci, Gultekin; Dogan, Nihal; Irez, Serhat; Yalaki, Yalcin
    This study aims to determine discourse patterns and communicative approaches utilised for teaching the nature of science (NOS) using an explicit-reflective approach. This study was conducted as part of a research project aiming to support teachers' classroom practices through a long-term professional development program focusing on teaching NOS. Discourse analysis was used to determine classroom discourse patterns and communicative approaches. Audio and video recordings of classroom lectures conducted by 8 of the 22 teachers participating in the project were used for analysis. A total of 505 minutes of teacher-student dialogue was recorded and subsequently analysed. The results indicated that teachers used three different discourse patterns (triadic, chain, and adjacency pair) and three different communicative approaches (interactive-dialogic, interactive-authoritative, and non-interactive-dialogic) for teaching NOS using the explicit-reflective approach. The most common discourse pattern was the triadic pattern (initiation-response-evaluation), and the interactive-authoritative approach was the most common communicative approach. These findings contribute to the literature in terms of increasing the efficiency of using the explicit-reflective approach by considering classroom discourse to teach students NOS.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Informal Formative Assessment in Argumentation-Based Science Education: A Micro-Analytic Investigation of Teachers' Pedagogical Practices
    (Springer, 2025) Sardag, Metin; Cakmakci, Gultekin
    In this study, we identify the pedagogical practices the science teachers use for successfully conducting their argumentation-based science lessons and examine the process of managing informal formative assessments. For this qualitative study, we collected data via video and audio devices from classroom implementations after conducting two professional development courses on assessment practices in inquiry settings and argumentation in science classrooms. We analysed the data from the conversation analysis (CA) perspective to conduct a data-driven study. Our results show that there are multiple pedagogical practices that teachers use to achieve lesson purposes and shape lessons. These are primarily the revealing of different claims and warrants or counterarguments about the same phenomenon or situation, prompting the class to discuss different arguments, including more than one student in interaction. Regarding the nature of answers produced by students, the teachers also make implicit or explicit positive and negative assessments, avoid explicit assessments, and give content feedback as pedagogical practices and use them for managing the informal formative assessment process. The results show that the teachers perform some pedagogical practices via the information gained by the informal formative assessment process. These pedagogical practices provide them with new road maps to achieve the lesson goal by increasing classroom interactions.