Browsing by Author "Cavak, Gizem Dilek"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Critical Pedagogy: Views of Teachers and School Administrators(2022) Cavak, Gizem Dilek; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, öğretmen ve okul yöneticilerinin eleştirel pedagojiye dair görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi ile yapılan bu araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen ve okul yöneticileri Van İli merkez ilçeleri olan Edremit, İpekyolu ve Tuşba'da görev yapmaktadır. Araştırmaya ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinden ve farklı branşlardan 20 öğretmen ile 15 okul yöneticisi katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenler maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi, okul yöneticileri ise maksimum çeşitlilik ve ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırma kapsamında geliştirilen 'yarı-yapılandırılmış görüşme formu' kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmen ve okul yöneticileri daha yaşanılır bir toplum için eleştirel ve sorgulayıcı düşünebilen, özgür, kendine ve çevresine faydalı, kendini gerçekleştirmiş bilinçli bireyler yetiştirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Eğitimin bireyin kendini geliştirme sürecini desteklemesi, bireysel ve toplumsal dönüşüme öncü olması ve bireyin doğasına uygun şekilde hayata hazırlaması gerektiğini vurgulamışlardır. Katılımcılar ilerlemiş, gelişmiş bir toplum oluşturmak, ekonomik ve sosyal adaleti sağlamak için eğitimde fırsat ve imkan eşitliğini sağlayacak çalışmalar yapılması gerektiğini belirtmişlerdir. Öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerinden eğitimde sert bir otorite ve disiplini uygun görmedikleri, bireyin iç disiplinini geliştirecek, kendilerini rahatça ifade edebilmelerine olanak tanıyacak özgür ve demokratik öğrenme ortamlarını gerekli gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen ve okul yöneticilerinin mevcut eğitim sistemini eleştirel pedagoji bağlamında değerlendirmeleri neticesinde ise istenen düzeyde olmadığına dair görüş belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma kapsamında bireyi, toplumu ve eğitim sistemini geliştirecek, daha demokratik ve daha özgür bir eğitim anlayışına dair önerilerde bulunulmuştur.Article Öğretmenlerin Otantik Öğrenmeye İlişkin Hazırbulunuşlukları İle Problem Çözme Becerisi Kazandırma Yeterliklerı Arasındakı İlişki(2022) Kozikoğlu, İshak; Cavak, Gizem Dilek; Arkalı, YoncaBu araştırma, öğretmenlerin otantik öğrenmeye ilişkin hazırbulunuşlukları ile problem çözme becerisi kazandırma yeterlikleri arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubu, 305 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada “Öğretmenler İçin Otantik Öğrenme Hazırbulunuşluk Ölçeği” ve “Öğretmen Problem Çözme Becerisi Kazandırma Yeterliği Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon katsayısı ve aşamalı regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada sonuç olarak öğretmenlerin otantik öğrenme hazırbulunuşluklarının çok yüksek, problem çözme becerisi kazandırma yeterliklerinin ise yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin otantik öğrenme hazırbulunuşluğu ile problem çözme becerisi kazandırma yeterliklerinin cinsiyete, branşa ve mesleki deneyime göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin otantik öğrenme hazırbulunuşlukları ile problem çözme becerisi kazandırma yeterliği arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişkinin olduğu saptanmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin problem çözme becerisi kazandırma yeterliklerinden doğru yaklaşımı benimsetme, ilgili yöntemi uygulama ve motive etmenin öğretmenlerin otantik öğrenme hazırbulunuşluklarındaki varyansın %46.6’sını açıklayacak güçte olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin hizmet içi eğitim programları ile otantik öğrenme uygulamalarını tanımaları ve problem çözme süreçlerine entegre edebilmeleri kolaylaştırılabilir.