Browsing by Author "Cihangir, Emine"
Now showing 1 - 19 of 19
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Decision Makers' Accounts on City (non) Branding: a Case Study of Van City(2019) Karaduman, Emre; Cihangir, Emine; Şeremet, MehmetBu çalışmada, kentlerin markalaşma çalışmalarında etkin rol oynadığı düşünülen -yerel aktörler olarak nitelendirebileceğimiz- kamu veya özel sektöre ait kurumlar ile sivil toplum örgütlerinde anahtar rolde yer alan kişilerin ve ayrıca şehrin hafızası olarak görülen kanaat önderlerinin Van kentinin markalaşmasına ve markalaş(ama)masına ilişkin görüş, düşünce ve değerlendirmeleri ele alınmıştır. Çalışmanın amacı kentlerin markalaşma süreçlerinde yaşanan sorunların ele alınması ve markalaş(ama)manın unsurlarını ortaya koymaktır. Markalaş(ama)mayı yaratan unsurların açıkça ortaya konulması kentin markalaşma stratejilerinin oluşturulmasında önemli bir adım olarak düşünülmektedir. Çalışma süresince kentte karar verici veya karar verme sürecinde etkileyici konumda bulunan kısaca anahtar rol üstlenen otuz kişi ile mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Yerel aktörler olarak şehrin markalaşmasında etkin rol oynaması beklenen kurum ve STÖ lerin karar vericilerinin/yöneticilerinin marka ve marka kent ile ilgili düşünceleri Van özelinde ele alınarak marka ve marka kente ilişkin düşüncelerinin kavramsallaştırmasına ve kuramsallaştırılmasına çalışılmıştır. Çalışmanın bulguları değerlendirildiğinde anahtar rol oynayan kişiler markalaşmayı; semboller, akılda kalan öğeler, kültürel izler ve kalite olarak kavramsallaştırmaktadırlar. Kentin markalaşması sürecinde ise başarılması gereken en önemli aşamalardan ilkinin şehrin altyapısının (teknik, sosyokültürel ve ekonomik boyutları ile) tamamlanması olduğu, şehrin sakinlerinin mekânsal boyutta bilinçlendirilerek farklıklarının zenginlik olduğu kabulü ile hoşgörü esaslı birlikte yaşama kültürünün yerleştirilmesi gerektiği, şehrin ve sakinlerin kentin geleceğine ilişkin stratejileri oluşturmak ve uygulamak noktasında ortak düşünme ve birlikte hareket etmeyi başarmaları gerektiği, kentin sahip olduğu derin tarihsel ve kültürel değerlerin kentin markasına katacağı değerin objektif olarak belirlenmesi ve korumaya alınması gerektiği bu kişiler tarafından vurgulanmaktadır. Şehrin hafızası rolünde olan kanaat önderlerinin geçmiş deneyimlerinden hareketle vurguladıkları önemli bir sorun ise kentin tarihi ve kültürel geçmişine ait birçok tarihsel yapının ve dokunun yaratılan tarihsel travmalar ile bilinçli olarak yok edildiği ve yerine yapılan popüler kültüre ait yapılar ile kent dokusunun hızla bozulmasıdır. Çalışma sonucunda yerel aktörlerde görev yürüten karar vericilerden, anahtar rolde bulunan kişilerden ve kanaat önderlerinden sağlanan bulgular ile markalaş(ama)manın temel unsurlarını ortaya koyularak kentin markalaşmaya sürecinde nelerin yapılması gerektiğine ilişkin önermeler ve alana sağladığı bilimsel katkıya değinilmiştir. Anahtar Kelimeler: Marka, markalaşma, kent markalaşması, markalaş(ama)ma, aktör temelli yaklaşım, yerel aktörler.Master Thesis Digitalization in Hospitality Industries and the Relationship of Digitalization With Sustainable Tourism(2019) Yetkin, Yunus; Cihangir, EmineBu çalışmada, Türkiye'de bulunan ulusal ve uluslararası zincir otel işletmeleri yöneticileri ile görüşmeler gerçekleştirilmiş; konaklama hizmetleri sektörünün çevresel değişiklikleri, yeni ürün, hizmet veya süreç yaratmanın adaptasyonu ile uyum içinde olma durumları, endüstriyi geliştirmek için sunulan yenilikçi yöntemler araştırılmıştır. Bu çalışmanın kapsamı; konaklama endüstrisinin 'dijital resmini göstermek' konaklama endüstrisindeki inovasyon çalışmalarına katkıda bulunmak, endüstrideki liderlerin rolüne ilişkin bazı açıklamalar yapmak çalışmanın kapsamını oluşturmuştur. Ayrıca dijitalleşme ve sürdürülebilir turizm arasında ilişki ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada ulusal ve uluslararası on otel yöneticisi ile mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Mülakatlar ile yöneticilerin ve işletmelerin konaklama işletmelerinde dijitalleşmeye bakışları ve teknolojiye adaptasyon durumları araştırılmıştır. Birçok yönetici işletmelerinin teknoloji ile yenilikçi hale geldikçe, konaklama endüstrisi ve turizm daha fazla rekabet avantajı elde edebilecekleri alanlardan biri haline geldiğini vurgulamıştır. Ayrıca konaklama endüstrisinin, yeni ve hızlandırılmış teknolojik ortamlara adapte olmaya zorlandığını ifade etmiştir. Geleneksel yönetim yolları uzun zamandan beri başarı sağlayan çözümler sunamamakta, bu nedenle de yenilik tüm iş ortamına yayılmakta ve yenilikçi yönetim araçları zorunlu hale gelmektedir. Sonuç olarak, özellikle internet teknolojilerinin gelişmesi işletmeleri dijitalleşmeye yönlendirmektedir. Anahtar Kelimeler: Dijitalleşme, Sürdürülebilir Turizm, Turizmde Dijitalleşme.Article Fostering Constructive Thinking About the 'wicked Problems' of Team-Work and Decision-Making in Tourism and Geography(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2021) Seremet, Mehmet; Haigh, Martin; Cihangir, EmineGeocapabilities developed during team project-based fieldwork add value to Tourism Geography service modules in professional Tourism and Hospitality Management curricula. This article is based on a case-study in Turkish Higher Education. Here, variations on the Prisoner's Dilemma were used to confront learners with some 'wicked problems' they may face in their professional careers. Comments on their decision processes are compared with those in individual reflective essays. Responses to the Prisoner's Dilemma exercises demonstrate optimism and idealism toward: team cooperation, prioritising sustainability, and investing in people. Reflective essay comments were less optimistic and more coloured by personal experience. Evaluation returns suggest most found these decision-making games helpful in clarifying personal priorities, concerns and values. This heightened self-awareness may be key to helping them to tackle the wicked problems they will face in their future careers.Article Kırsal Turizm Potansiyelinin Ortaya Çıkarılmasında Kırsalda Kadının Durumuna Bir Bakış: Van Otlu Peyniri Üretimi Örneği(2020) Şeremet, Mehmet; Cihangir, Emine; Demirhan, ÖzlemDoğu Anadolu Bölgesinde yer alan Van ili sahip olduğu tarihi ve kültürel zenginlikleri ile önemli bir turizm kentidir. Turizm, dezavantajlı kırsal alanların kalkınmasında önemli bir bileşen olabilmektedir. Çalışma kapsamında, kırsal turizm potansiyelinin ortaya konmasında kırsal kadının yeri değerlendirilmektedir. Çalışmanın amacı, turistik ürün olarak değerlendirilemeyen ve kırsal turizm çalışmalarında elealınması halinde önemli katma değer yaratacağı düşünülen Van Otlu Peyniri (VOP) ve peynirin yapımı sürecinde yoğun emek harcayan kırsal kadının durumunu ortaya koymaktır. Van’ın dört ilçesinde yürütülen araştırma, nitel araştırma yönteminde durum çalışması tasarımında çoklu vaka çalışması ile yapılmıştır. Ayrıca, etnografik yöntem de kullanılarak gözlemci olarak yer aldığımız araştırma ile peynir yapımı sürecinde yoğun emeği olan kadınların süreci yönetmeleri, günlük yaşamları, kültürleri, peynirin hayatlarındaki yeri hakkında veriler toplanması yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşmelerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları; toplumun geleneksel yapısının ve kültürel özelliklerinin kadınların günlük yaşamlarında önemli bir etkisinin olduğunu ve bunun da peynir üretim-pazarlama süreçlerine yansıdığını göstermektedir. Kırsal turizmin bölge için önemli bir kalkınma aracı olabileceği, ancak ekonomik değer yaratma noktasında VOP’un “üretim hikâyesinin” turistik ürün olma sürecinde aşılması gereken önemli sorunlar olduğu görülmüştür. Bu sorunlara yönelik çeşitli öneriler geliştirilmiştir.Article Local and Non-Local Women Entrepreneurship in Rural Türkiye: Innovation, Collective Agency and Human Capital(Pergamon–Elsevier Science Ltd, 2025) Cihangir, Emine; Seremet, Mehmet; Phua, Voon Chin; Bayram-Oz, EzgiWomen's entrepreneurship in tourism as a gendered practice and a form of empowerment has garnered much research interest. In the context of rural tourism, women entrepreneurs have to navigate a landscape marked by both potential opportunities and significant barriers produced by patriarchal norms. Building on interviews with 42 participants between 2017 and 2021, we examine how women entrepreneurs in the tourism sector frame their experiences and consider the challenges they face. Specifically, we study the differences between local and nonlocal women entrepreneurs. Our results indicate that both groups of participants shared similar constraints in their venture. To start, women have less access to financial resources and are incumbered by familial gender role expectations. In the absence of social policy provisions for women entrepreneurs, only women with enough resources such as savings or a family estate can enter and sustain their entrepreneurship. The results demonstrate that even women so favored face challenges and their entrepreneurship has not always been sustainable. The combination of patriarchy and resource-scarce environments perpetuates gender inequality in the entrepreneurial milieu. Still, participants consider this phase as their second life, where they feel empowered, however limited, to move away from the confines of the domestic realm and contribute to the larger society.Master Thesis Nature, Culture and Gastronomy Experiences of Middle Eastern Tourists: the Case of Turkey(2023) Musa, Jaılan Abdulkareem; Cihangir, Emine; Şeremet, MehmetTüm dünyada en önemli gelir sektörlerden biri olan turizm sektörü Türkiye'de de en önemli sektörlerinden biri olmuştur. Her yıl farklı milletlerin turistlerine ev sahipliği yapan Türkiye, son zamanlarda Ortadoğulu turist akımına uğramıştır. Arap turistlerin profillerini, motivasyonlarını ve deneyimlerini anlamak. Türkiye'nin turizm gelişimi ve turistlerin memnuniyeti için çok önemlidir. Bu bağlamda bu tez Ortadoğulu turistlerin doğa, kültür, ve gastronomi deneyimlerini anlamayı amaçlamıştır. Bu çalışmada nitel yöntemi ve durum çalışması metodunu kullanılmıştır, turistlerle mülakat ve gözlem yapılmıştır. Örneklemimiz farklı Ortadoğu ülkelerinden gelen Arap turistlerdi. Katılımcılara toplamda 32 mülakat soru vardı, turist rehberlerine ise 9 soru. Ağustos 2022'de 26 katılımcı, 13 katılımcı içeren bir odak grup, 7 turist rehberi ve servis şöförü ile görüşme ve gözlem yoluyla veriler toplanmıştır. Sonuç olarak Arap turistlerin Türkiye'yi ziyaret etmelerinin temel sebebinin doğa olduğunu gördük. Bu sonuçlar, Türkiye'nin doğası turist memnuniyetini karşılayan en güçlü nesne olduğunu göstermektedir. Arap turistlerin en çok doğadan etkilendikleri ve memnuniyetleri için en çekici unsurun doğa olduğu, ikinci sırada gastronomi ve üçüncü sırada kültür vardı. Ayrıca, Türkiye'nin sosyo kültürel değerlerinde çok etkilendiklerini gördük özellikle türk dizileri ve programları. kültürlerini çok etkiliyor, kendi kültürlerini unutup Türk kültürünü taklit ediyorlar veya kültürlerine yeni şeyler katıyorlar. Tezin sonunda da Turizmde çalışanlar için önerilerde bulunduk kendilerini bu konuda daha fazla geliştirmeleri ve Türkiye'nin sahip olduğu Arap turistlerini kaybetmemek için.Article (Non)branding Cities and (De)institutionalization Perspectives: a Case Study of Van, Turkey(Istanbul Univ, Fac Letters, dept Geography, 2022) Seremet, Mehmet; Cihangir, Emine; Karaduman, EmreThis study focuses on place branding theory with a case study from a city in Eastern Turkey. The experiences of the city of Van in branding its physical, cultural, and living memories potentially revise the stakeholder approach in tourism branding. The present phenomenological article adopts a qualitative case study, which was based on both face-to-face and phone interviews (n=30) with stakeholders. Although the participants were all enthusiastic about the branding of their city, the study revealed that Western-based approaches such as professional branding organizations and stakeholder-based branding processes do not seem to meet the needs of a community organized around rural "clan" culture and social customs. Rather, in the case study, the brand image had to be agreed upon by all groups involved and the spatial and temporal contexts had to be considered. This paper offers suggestions which will aid policymakers and tourism professionals in place branding in the context of emerging economies.Article Peynir Turizmi Temelli Kültür Rotaları Oluşturulmasına Yönelik Bir Araştırma: Van Otlu Peynir Örneği(2020) Demirhan, Özlem; Cihangir, EmineDoğu Anadolu Bölgesinde yer alan Van İli, farklı deneyimler yaşamak isteyen turistler için eşsiz doğası, zengintarihi ve kültürel varlıkları ile alternatif turizm potansiyeline sahip bir kenttir. Bu çalışmanın amacı, Van otlupeynirinin hikayesinin turistik bir ürün olarak pazarlanabilmesi için peynir üretiminin deneyimlenebileceği vepeynir tadımının yapılabileceği peynir çiftliklerinin kurulması ve önerilen peynir çiftliklerine planlanacak tematik kültür rotalarında yer verilebilmesi için turizm sektörü paydaşlarında farkındalık yaratmaktır. Araştırmakapsamında, Van kırsalında üretilen Van otlu peynir üretim sürecinin araştırılması ve üretim süreci arkasındayer alan hikâyenin ortaya konabilmesi için Van’ın dört farklı ilçesinde ön saha çalışması yapılmıştır. Çalışmadapeynir yapım sürecini gözlemlemek ve yerel üreticilerin (köylülerin) yaşam koşullarına yönelik bilgi sahibiolmak amacıyla katılımcı olmayan gözlem tekniği kullanılmıştır. Ön saha çalışması sırasında yerel üreticileresorular yöneltilerek peynir yapım sürecine yönelik ayrıntılı veriler toplanması sağlanmıştır. Araştırmanın anaamacına yönelik boyutunda ise, Van TÜRSAB Bölgesi üyesi olan gönüllü tur acente işletmecileri ve ŞURAüyesi tur rehberleri ile yüz yüze görüşmeler yürütülerek Van otlu peyniri üretim sürecinin deneyimlenmesineyönelik oluşturulabilecek rotaların belirlenmesi sağlanmıştır. Görüşmelerde 5 üye acente ve 3 tur rehberiningörüşleri alınmıştır. Bu görüşler ve araştırmacıların Van ilinde yapmış oldukları saha çalışmaları sonucundaelde etmiş oldukları veriler sentezlenerek Google haritalar aracılığıyla potansiyel peynir turizm rotaları oluşturulmuştur. Araştırma sürecinde Van otlu peynirinin turistik bir ürün olarak pazarlanması noktasında henüzkolektif bir bilincin oluşmadığı ve çözülmesi gereken sorunlar olduğu görülmüştür. Bununla birlikte hem yüzyüze görüşmelerde alınan uzman görüşleri hem de saha çalışmalarında yerel üreticilerin bu noktada oldukçaistekli oldukları gözlenmiştir. Yakın gelecekte turizm paydaşları ve özellikle yatırımcıların iyi uygulama örneklerinde görüldüğü üzere Van otlu peynirinin hikâyesini turistik ürün olarak pazarlamaları beklenmektedirArticle Precarity and Patriarchal Bargain: Women's Experiences in Post-Disaster Recovery Housing After the 2011 Van Earthquake(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Seremet, Mehmet; Phua, Voon Chin; Cihangir, Emine; Bayram-Oz, Ezgi; Okudum, Ramazan; Alaeddinoglu, FarukIn this paper, we frame women's experiences in post-disaster recovery housing to highlight the differential distribution of their vulnerabilities. While studies have reported women's resilience in their new residence, their social vulnerability is often exacerbated in post-disaster recovery housing as they disproportionately shoulder the familial responsibilities with limited resources. We collected and analyzed 350 face-to-face interviews with women survivors living in the post-disaster recovery housing after the 2011 Van earthquake. Using Butler's concept of precarity, we argue that under the prevailing patriarchal system, the physical location and the configuration of the new residence, and women's familial status continue to differentially pose challenges for displaced women and worsen their vulnerabilities even years after their relocation. We found that while some women experienced positive changes, they continue to bargain with patriarchy, underlining the oppressiveness of the patriarchal systemArticle Psikolojik Sermaye ve İş Tatmini Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Hakkari Üniversitesi Örneği(2020) Turgut, Nurdan Akpınar; Cihangir, EminePsikolojik Sermaye, her bir bileşeni oldukça köklü bir geçmişe sahip olan yeni bir kavramdır. Bu ifade örgütsel alanda ve işgörendavranışlarını anlama noktasında tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de kabul görmüştür. Çalışmamızda, akademisyenlerin psikolojiksermaye düzeyleri ile iş tatmini seviyeleri arasındaki ilişkinin demografik değişkenler aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada2008 yılında kurulmuş genç bir üniversite olan Hakkari Üniversitesinde görevli Profesör, Doçent, Doktor Öğretim Üyesi,ÖğretimGörevlisi ve Araştırma Görevlisi 205 akademik personele basit tesadüfi örneklem yöntemi ile ulaşılmış, ancak 176 akademik personelanket doldurmuştur. Bu anketlerden ise 151 tanesi değerlendirilmeye uygun bulunmuştur. Çalışmanın verileri araştırmaya gönüllülükesasıyla katılan akademik personelle gerçekleştirilen anketlerden elde edilmiş ve bu veriler SPSS 23.0 programı aracılığıyla analizedilmiştir. pMaster Thesis The Relationship Between Psychological Capital and Business Satisfaction: a Study on Hakkari University Academicians(2019) Turgut, Nurdan Akpınar; Cihangir, EmineHenüz çok yeni bir kavram olmasına karşın her bir bileşeni oldukça köklü bir geçmişe sahip olan Psikolojik Sermaye, örgütsel alanda ve işgören davranışlarını anlama noktasında tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de ilgiyle karşılanmıştır. Bu noktadan hareketle belirlenen bu çalışmada, amaç; akademisyenlerin psikolojik sermaye düzeyleri ile iş tatmini seviyeleri arasındaki ilişkiyi birtakım demografik değişkenler aracılığıyla tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda 11 yıllık geçmişe sahip bir üniversitenin akademik personeliyle saha çalışması yapılmıştır. Çalışmanın verileri gönüllü olarak katılan akademik personelle gerçekleştirilen anketlerden elde edilmiş ve bu veriler SPSS 23.0 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Analizde iki bağımsız değişken için Mann-Whitney U testi, bağımsız gruplar için ise Kruskal-Wallis H Testi, verilerin dağılımlarını görmek için Kolmogorov–Smirnov Testi, ilişki ve etkiye yönelik analizler için Spearman's Rho Korelasyon Analizi tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda, daha önce yapılan araştırma sonuçlarıyla örtüşme görülerek akademisyenlerin psikolojik sermaye ve iş tatmini düzeylerinin yüksek, aralarında ise anlamı bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Revisiting Authenticity and Cultural Tourism in Indonesia: the Case Study of Bali Island(2022) Anggrahını, Novıta; Şeremet, Mehmet; Cihangir, EminePostmodernist paradigma bağlamında yerel halk geleneksel kültürünü ve bölgeyi kendi kimliğini kaybetmeden sunarken, ziyaretçilerin tutumunu maddi ve maddi olmayan nesnelerden beslemek için bireysel otantik deneyimi teşvik etmektedir. Bu bağlamda, bu tezin temel amacı, dünyanın hem kültürel hem de doğal turizmi için çok çekici bir turistik yer olan ve sürdürülebilir turizm politikası ve planlamasına sahip olan Bali'nin örnek olay çalışması temelinde, kültür turizmini otantiklik bağlamında yeniden kavramsallaştırmaktır. Tezin temel amacına ulaşmak için nicel ve nitel verilerden oluşan karma veri seti toplanmıştır. Verilerin büyük bir kısmı Covid öncesi (2019 yaz dönemi) bölgeyi ziyaret eden uluslararası turistlerden birincil veri olarak elde edilmiştir. Bu veri seti ülkeleri ağırlıklı olarak gelişmiş ülkelerden (Avrupa, Amerika, Birleşik Krallık) gelen gönüllü katılımcılarla yapılan 360 anketle temsil edilmektedir. Bu tezin temel bulgularından bir tanesi, bölgenin kültürel varlıklarının hala turistik ziyareti teşvik etmek için büyük bir potansiyele sahip olduğunu göstermiştir. Köylerin inanca dayalı kültür turizm çekicilikleri güvenli ve bozulmamış halde tutulduğu için tapınaklardaki materyallere bakmaya çalışan kültür turistleri tarafından bir özgünlük olarak deneyimlenmiştir. Bu bulgu, özellikle bölgeyi kapsamlı bir şekilde deneyimleyenlerin yüksek memnuniyet ve beklentilerinin karşılanması sonuçlarıyla da desteklenmektedir. Kültür turizminin yüksek düzeyde tatmin edici deneyiminin bu ana nedeni, esas olarak yerel halkın ev sahibi-misafir ilişkisinin geliştirilmesine yönelik kolektif uygulamalarıyla ilgilidir. Bu çalışma, eklektik deneyimin turist motivasyonuna ve maddi ekonominin boyutuna bağlı olarak farklılaşabileceğini göstermektedir. Bu sonuçlara göre, maddi kültürel nesnelerin beklentiyi karşıladığını, 'kültürel omnivor' ve 'gündelik hayatın kültürleştirilmesinin' gibi kavramların turistlerin memnuniyetine yönelik daha güçlü unsurlar olduğunu göstermektedir.Article Turizm Endüstrisinde Hayvan Kullanımı: Yıkıcı-yıkıcı Olmayan Temas Temelli Yaklaşım(2021) Yenişehirlioğlu, Emirhan; Cihangir, EmineSon yıllarda hayvanlarla ilişkilendirilen turizm türlerine olan ilginin giderek artmasıyla birlikte turizm endüstrisinde hayvan kullanımı ve dolayısıyla hayvan etiği konuları yoğun olarak tartışılankonular arasına girmeye başlamıştır. Turistlerin hayvanlara bakışı ve tutumu, gruplar hatta milletlerarasında farklılık gösterebilmektedir. Pek çok turist, hayvan kullanımının söz konusu olduğu turizmtürlerinin arkasında büyük acıların yaşandığını bilmeden, sadece hayvanları sevdikleri için ilgili turizm hareketliliklerine dahil olabilmektedir. Hayvan refahına ve korunmasına önem veren bu turistlerhayvanların kullanıldığı turizm faaliyetlerine katılmakta, talep neticesinde gerçekleşen ticari ilişki dedaha fazla hayvanın endüstriye konu olmasına paradoksal olarak sebebiyet vermektedir. Yaşanan bubilinçli ya da bilinçsiz istismarın önüne geçilebilmesi ve hayvanların endüstri içerisine sürdürülebilirbir algıyla dahil edilmesi gerekliliği, hayvanların turizm endüstrisindeki kullanımının tüm yönleriile açıkça ortaya koyulması ve incelenmesi ile mümkün olabilir. Bu çalışma turizm endüstrisininhayvanlar ile ilişkisini, turist-hayvan ilişkisinin ortamını ve türünü incelemektedir. İlgili incelemeler; Turist-hayvan temasının gerçekleştiği alanlar, gerçekleşen temasın yapıcı veya yıkıcı oluşu, hayvanın doğal ortamından koparılıp koparılmasığı gibi unsurlar üzerinden gerçekleştirilmektedir.Article Turkey at the Crossroads: a Study of Geopolitics and Tourism Re-Alignment(Taylor & Francis Ltd, 2022) Cihangir, Emine; Seremet, Mehmet; Cihangir-Camur, KubraThis article examines the development of tourism in Turkey. It focuses mainly on the relationship between the country's shifting geopolitical alignment and the recent changes in the countries of origin of its international tourist clientele. The study outlines geopolitical aspects of tourism, highlighting how it can be part of government strategies to reflect shifting geopolitical alliances and relationships. In the case of Turkey, there has been something of a move away from Europe and NATO towards enhanced relations with Russia and China. The article draws on an analysis of of?cial statistics, interviews with key stakeholders in the Turkish tourism sector and direct ?eld observations at tourist sites.Master Thesis Van Herby Cheese on the Way of Becoming a Touristic Product(2021) Demirhan, Özlem; Cihangir, EmineDoğu Anadolu Bölgesi'nde yer alan Van şehri coğrafya bakımından önemli bir konuma sahiptir ve birçok medeniyete ev sahipliği yapmıştır. Şehir sınırları içerisinde bulunan Van Gölü, Akdamar Kilisesi, 'kaleler kenti' olarak anılmasını sağlayan kaleleri, dünyaca ünlü kedisi, kahvaltısı ve Van otlu peyniri ile adından sıkça söz ettirmektedir. Van, sahip olduğu bu zenginlikleriyle ve pek çok turizm aktivitesine olanak veren coğrafyası ile Doğu'nun önemli bir turizm kentidir. Van ili bu zenginliklerinin yanı sıra özellikle hayvancılık alanında Türkiye'de önemli bir potansiyele sahiptir ve ekonomik girdilerinin büyük kısmını bu sektörden sağlamaktadır. Ancak sahip olduğu bu zenginliklerine rağmen sosyo-ekonomik olarak gelişmişlik düzeyinde Türkiye'de iller bazında çok arka sıralarda yer almaktadır. Özellikle kırsal bölgelerde yaşanan sosyo-ekonomik sorunlar genç nüfusun kırdan kente ve kent dışına göçmesinin nedeni olarak görülmektedir. Kentin sahip olduğu hayvancılık ve hayvancılıktan elde edilen ürünlerini kırsal kalkınmada tarım ve turizm bileşeni kapsamında kullanmanın önemli bir katma değer yaratacağı benzer iyi uygulamalar göz önüne alındığında açıktır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, önemli yerel bir lezzet olan ancak turistik ürün olarak henüz yeterince değerlendirilemeyen Van otlu peynirinin sürdürülebilir turizm bakışı çerçevesinde turistik ürün olarak pazarlanabilmesi ve turizmin kırsal kalkınma bileşeni olarak kullanılmasıdır. Bu doğrultuda çalışmada Van otlu peynirinin turistik ürün olması yolunda yapılması gerekenlerin ortaya konulabilmesi ve ne şekilde bir ürün yaratılabileceği üzerinde durulmuştur. Van'ın dört farklı ilçesinde saha çalışmaları ile yürütülen araştırma, nitel araştırma yöntemi ile durum çalışması olarak yorumlayıcı bir paradigma ile yürütülmüştür. Ayrıca, çalışma araştırmacının da katılımcı gözlemci olarak yer aldığı etnografik yöntem ile desteklenmiştir. Araştırmada peynirin üretim süreci, hikâyesi, turistik ürün olması yolunda var olan sorunlar hakkında veri toplamak amacıyla yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sahaları, Van Tarihi Peynirciler Çarşısı'nda 16 esnaf ile yapılan görüşmeler neticesinde belirlenmiştir. Buna göre Van'ın Başkale ilçesinin Ortayol köyü, Çatak ilçesinin Görentaş köyü Badılhali yaylası, Özalp İlçesi'nin Aşağı Molla Hasan köyü, Gürpınar ilçesinin Yoldüştü köyü ele alınmıştır. Araştırmada belirtilen mahallelerde (köylerde) 25 kadın ile ve ayrıca ziyaret edilen köylerde muhtarlar ve yaylalarda ise çobanlar ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışma sonucunda Van otlu peynirinin üretim hikâyesinin çok özel ve bir ürün olarak sunulabilecek içeriğe sahip olduğu ve bu hikâyenin paylaşılabilmesi için yerel halkın turizm paydaşları ile birlikte bu hikâyeyi bir ürün olarak benzer iyi uygulamalarda olduğu gibi pazarlayabileceği ortaya konulmuştur. Bu çalışma sırasında yerel halkın bu konuda son derece istekli olduğu ancak kırsal turizm konusunda yeterli bilgilerinin olmadığı ve yerel dinamiklerin ayrı ayrı bu konuda istekli oldukları ancak birlikte çalışma noktasında sorunlar olduğu görülmüştür. Ayrıca Van otlu peynirin geleneksel üretiminin giderek yok olduğu ve bu somut olmayan kültürel miras olarak tescil edilerek geleneği devam ettirilmesinin ve tamamen geleneğe uygun üretimin desteklenmesinin gerekliliği görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Van, Van otlu peyniri, Turistik ürün, etnografı ve çoklu vaka çalışması.Article Van Otlu Peynirinin Geleneksel Üretim Hikayesi(2021) Demirhan, Özlem; Cihangir, EmineDoğu Anadolu bölgesinde bulunan kadim şehir Van, coğrafyası, tarihi ve kültüreldeğerlerinin yanı sıra zengin gastronomi kültürüne de sahiptir. Keledoş, Helise, Kavut,Ayran aşı ve Van otlu peyniri en çok bilinen ürünlerindendir. Bu çalışmanın amacı,geleneksel Van otlu peynirinin üretim süreçlerini ve karşılaşılan sorunları ortaya koyarakhem kaybolmaya başlayan geleneksel üretimin sürdürülebilirliğinin sağlanması hem de Vanotlu peynirinin üretim hikayesinin turistik bir ürün olarak değerlendirilebilmesi içinfarkındalık yaratmaktır. Araştırma, Van’ın ilçelerinde nitel araştırma paradigmasıyla durumçalışması tasarımında ve ayrıca katılımcı gözlemci olarak etnografik yöntemleyürütülmüştür. Veriler yarı yapılandırılmış yüz yüze görüşmelerle toplanarak, yorumsayıcıbetimsel analizi yapılmıştır. Bulgular; geleneksel üretimde kullanılan toprak küplerdeüretimin kaybolduğunu, doğal mayanın yerini ticari hazır mayaların almaya başladığını,yerel otların doğada azaldığını, üretimi gerçekleştiren kadınların sosyo-ekonomiknedenlerle kente göç etmeyi istediklerini ve dolayısıyla geleneksel üretim kültürünün yokolma tehdidiyle karşı karşıya olduğunu ortaya koymaktadır.Bu çerçevede, peynirin üretimhikayesinin kırsal turizm, gastronomi turizmi ve peynir turizmi gibi yeni yaklaşımlarladeğerlendirilerek bu üretim geleneğinin sürdürülebilirliğinin sağlanması önerilmektedir.Article Van Tarihi Peynirciler Çarşısının Turizm Sektörü ve Turizm Girişimciliği Açısından Değerlendirilmesi: Restorasyon ve Covid-19 Süreci(2021) Demirhan, Özlem; Cihangir, EmineTarihi Peynirciler Çarşısı girişimcileri 2018-2021 yılları arasında önemli iki sürece tanıklık etmişlerdir. Birincisi 2018 yılında gerçekleştirilen restorasyon ve ikincisi ise tüm dünyayı ve ülkemizi etkileyen ve etkileri halen devam eden Covid-19 Pandemi sürecidir. Çalışmada Van Tarihi Peynirciler Çarşısı’nın hem turistik bir mekan hem de girişimcilik boyutu tartışılarak kent turizmi için yarattığı değer ve Çarşı girişimcilerinin ne şekilde konumlandırıldıkları araştırılmıştır. Araştırma nitel araştırma paradigmasında durum çalışması olarak yürütülmüştür. Araştırmanın ilk aşamasında amaçsal örneklem ve kartopu örneklem yöntemi ile belirlenen Çarşı girişimcileri ile yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. İkinci aşama girişimciler, yerel rehberler, acentalar ile telefon görüşmeleri yapılarak yürütülmüştür. Görüşmeler 28 girişimci, 7 rehber ve 4 acenta ile tamamlanmıştır. Kentin yakın geçmişine hâkim kişi ve kurum yetkililerinin uzman görüşleri alınmıştır. Katılımcılar, restorasyonun hem ticari olarak hem de turizm sektörü açısından olumlu ve olumsuz sonuçları olduğunu belirtilmişlerdir. Covid-19 sürecinde pazarda oluşan daralmaya karşı e-pazarlama çalışmaları artmıştır.Article Van’ın Edremit İlçesinde Turizmin Gelişimi: Rezilyans ve Değişim(2020) Şeremet, Mehmet; Cihangir, EmineTurizm hem gelişmekte olan hem de gelişmiş ülkeler için önemli bir istihdam yaratma ve katmadeğer üretme kaynağıdır. Gelişmekte olan ülkeler açısından turizmin gelişimi özellikle bölgesel eko-nomik, sosyal ve kültürel dengesizliklerin ortadan kaldırılması noktasında da önemlidir. Ancak, ge-lişim ve kalkınma sürecinin doğrusal bir ivme ile devam etmesi çoğu zaman beklenemez. Bununsosyal, politik, doğal ve çevresel nedenleri olabilmektedir. Bu araştırmada, Turizm Coğrafyası araş-tırmalarında son yıllarda kullanılan ve beklenilmeyen durumlara karşı yerel toplumların geliştirmeleribeklenilen “rezilyans” teorisi ile turizm ilişkisi ele alınmaktadır. Bu çerçevede, daha önce turizmingelişmesi noktasında farklı olumsuz (deprem, terör, ekonomik istikrarsızlık) gibi durumlara maruzkalmış olan Van’ın Edremit ilçesi örnek alan olarak seçilmiştir. Araştırma’da veriler nitel araştırmastratejisine bağlı olarak yüz yüze mülakatlar aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma sonucunda, yerel sektörtemsilcilerinin Edremit ilçesindeki turizmin gelişimi ile değişimi sürecinde adaptasyonları eleştirelbir boyutta değerlendirilmiştir. Çalışma, özellikle rezilyans teorinin turizmle ilişkisinin yerel aktörleraracılığıyla ortaya konulması noktasında literatürde önemli bir boşluğu dolduracağı düşünülmek-tedir. Çalışma sonucunda, yerel işletmelerin ve sektör temsilcilerinin değişen sürece yönelik bakışaçılarının olumlu olduğu, turistik ürünlerin çeşitlendirilmesi ve yenilikçi bir perspektifle sunulmasınoktasında fikir birliği içerisinde olduklarını ortaya çıkmaktadır. Bununla birlikte, işbirliği, birliktehareket etme, katılımcı yönetim gibi zorlukların ise rezilyans bir turizm toplumu olma noktasındazayıf yönlerinin olduğu görülmektediMaster Thesis Yavaş Şehirlerin Sürdürülebilir Turizm Bağlamında Değerlendirilmesi: Ahlat Örneği(2022) Yüregen, Ayla; Cihangir, EmineKüreselleşme ve sanayi devrimi ile birlikte hızlı kentleşme ve hızlı nüfus artışı daha hızlı yaşamayı ve daha hızlı tüketmeyi zorunlu kılmıştır. Toplumlar bu hızlı tempoya ayak uydurmaya çalışırken doğaya ve çevreye zarar vermeye başlamışlardır. Doğal, kültürel ve yerel varlıkların devamının sağlanması için sürdürülebilirlik kavramı önem kazanmaya başlamıştır. Sürdürülebilirlik doğal ve kültürel unsurların kullanıldıktan sonra zarar görmeden devamının sağlanması ve bir sonraki nesillerin de kullanabilmesi ve onlara yol gösterici olması anlamına gelmektedir. Modernizm ve kentleşmenin sonucu olan hızlı yaşama tepki olarak doğan hareketi tüm dünyada ve ülkemizde önemi giderek artan bir yaklaşım olmaya başlamıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmanın alt modeli olan betimsel dizayn temel araştırma modelini oluşturmaktadır. Araştırma için 397 kişiden elde edilen anketler değerlendirilmiştir. Ahlat ilçesinin turizm potansiyeli, sakin şehir üyeliği, üyelik süreci ve üye olduktan sonra ki güncel durumu hakkında son durumlar değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında; sürdürülebilir turizmin gelişiminde sakin şehirlerin potansiyeli ve Sakin Şehir Hareketinin, sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir turizm bağlamında yerel halkın yaşamında yarattığı ekonomik, sosyal ve çevresel farklılığı değerlendirmek amaçlanmaktadır. Bu bağlamda çalışma sahası olarak seçilen Bitlis ili Ahlat ilçesinde araştırma yürütülecektir. Yerel toplumun yavaş şehir (citta slow) adaylık süreci öncesi, süreç boyunca ve sonrasında ekonomik, psikolojik, çevresel ve sosyal olarak yaşadığı değişim ele alınarak yavaş şehirlerin bu değişim ile ilişkisi kurulacaktır. Bulgular değerlendirildiğinde COVİD sürecinin etkileri ile birlikte 2019'da sakin şehir olma ile yaşanan değişimin katılımcılar üzerinde algının orta düzeyde kaldığı belirlenmiştir. Alt boyutlar bazında incelendiğinde; sakin şehir olduktan sonra Ahlat'ta kısmen üretim artışının yaşandığı, kısmen tarih ve kültürel mirasın değerlendiği, çevre bilincinin kısmen arttığı, yerelin kısmen güçlendiği ve kentsel yaşam kalitesinin de kısmen arttığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte yerel ve kültürel aidiyetin arttığı, ekonomik büyümenin meydana geldiği, fırsat eşitliğinin sağlandığına ilişkin sonuçlar elde edilen bulgular arasındadır. Anahtar Kelimeler : Sürdürülebilir Turizm, Ahlat, Sakin Şehir, Cittaslow, Van. Sayfa Sayısı : xvi+ 97 Tez Danışmanı : Doç. Dr. Emine CİHANGİR