Browsing by Author "Demirbilek, Havva"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Examining the Relationships Between Cognitive Flexibility, Subjective Well-Being, Forgiveness and Self-Compassion in High School Students Using Structural Equation Modeling(2021) Demirbilek, Havva; Kaya, ZöhreBu çalışmada, literatür kapsamında ergenlerde öznel iyi oluşa dair bir model önerilmiştir. Bu model aracılığıyla bilişsel esneklik ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkide öz-şefkat ve affediciliğin aracılık rolü test edilmiştir. Bu çalışmaya, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Van ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı liselerde öğrenim görmekte olan 580 öğrenci (334 kadın, 246 erkek) katılmıştır. Araştırmanın verileri, Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği, Bilişsel Esneklik Ölçeği Öz-Şefkat Ölçeği Kısa Formu ve Heartland Affetme Ölçeği ile elde edilmiştir. Ayrıca katılımcıların yaş, cinsiyet, sınıf, lise türü, sosyo-ekonomik durum, anne öğrenim ve baba öğrenim düzeyi, anne ve baba mesleği, kardeş sayısı bilgilerinden oluşan demografik bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 ve AMOS 22.0 istatistik programlarından yararlanılmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında doğrulayıcı faktör analizi (DFA); güvenirlik çalışması kapsamında madde toplam korelasyonu ve Cronbach Alfa yöntemleri kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişki analizinde Pearson korelasyonundan; bilişsel esneklik ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkide öz-şefkat ve affecilik değişkenlerinin aracılık etkisini belirlemek amacıyla yapısal eşitlik modeli kapsamında aracı değişkenli yol analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, ergenlerde bilişsel esneklik ile öznel iyi oluş arasındaki iişkiye öz-şefkatin aracılık ettiği bulunmuştur. Bilişsel esneklik ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkide affediciliğin ise aracılık etkisi anlamlı bulunmamıştır. Anahtar sözcükler: Öz-şefkat, öznel iyi oluş, affetme, bilişsel esneklik.