Browsing by Author "Doğan, Ezgi"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Investigation of the Effect of Narcissism and Some Personal Characteristics on Online Shopping Addiction by Exhaustive Chaid Analysis Method(2024) Emin, Cansu; Kayri, Murat; Doğan, EzgiBu araştırmada, narsisizm ve bazı kişisel özelliklerin çevrimiçi alışveriş bağımlılığına etkisinin Kapsamlı CHAID Analizi yöntemi ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla tarama, nedensel karşılaştırma ve korelasyonel araştırma ile desenlenen çalışmada Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı Ölçeği (ÇABÖ) ve Narsisizm Ölçeği (NÖ) ile 1010 yetişkinden veri toplanmıştır. Araştırmada ilk olarak ÇABÖ ve NÖ'nün geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için doğrulayıcı faktör analizi yapılarak başlanmıştır. Elde edilen veriler betimsel istatistikler, MANOVA ve kapsamlı CHAID ile analiz edilmiştir. Bulgular katılımcıların düşük düzeyde çevrimiçi alışveriş bağımlılığı ve orta düzeyde narsisizm sergilediğini göstermiştir. Katılımcıların çevrimiçi alışveriş bağımlılığı düzeylerine ilişkin analiz sonuçlarına göre kadınların ortalamalarının erkeklere, bekarların evlilere, lisans derecesine sahip olanların lisansüstü derecesine sahip olanlara, çalışmayanların çalışanlara, öğrencilerin memur ve akademisyenlere göre anlamlı derecede yüksek olduğu görülmektedir. Narsisizm düzeylerine ilişkin sonuçlar; bekarların evlilere, çalışmayanların çalışanlara, öğrencilerin memurlara oranla daha yüksek narsisizm davranışı sergilediğini göstermektedir. Kapsamlı CHAID analizi sonuçlarına göre çevrimiçi alışveriş bağımlılığını en çok etkileyen değişkenlerin yaş, cinsiyet ve narsisizm düzeyi olduğu ortaya konmuştur. Analiz sonuçlarına göre yaşın artmasıyla çevrimiçi alışveriş bağımlılığı azalmaktadır. Yaşın daha küçük olduğu gruplardaki kadınlar erkeklere oranla daha fazla çevrimiçi alışveriş bağımlılığı göstermektedir. Ayrıca narsisizm düzeyinin artması da yaşı küçük gruplardaki kadınların çevrimiçi alışveriş bağımlılığını arttıran bir durumdur. Araştırmanın en önemli sonuçlarından birinin narsisizme erkeklerde ve yaşı daha küçük bireylerde daha sık rastlandığı bilgisinin literatürde yer almasına rağmen bu araştırmada en fazla çevrimiçi alışveriş bağımlılığı gösteren bireylerin yaşı görece küçük, narsisizm düzeyi yüksek kadın katılımcılar olduğu bulgusuna ulaşılmasıdır.