Browsing by Author "Ebiri, Nuran"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis According To the İstanbul Press (milliyet, Vakit, Akşam) Literacy and Writing Mobilization in the Ataturk Period (1923-1938)(2023) Ebiri, Nuran; Bozkurt, UğurCumhuriyet'in kurulmasından sonra Türkiye'nin çağdaş ve laik bir devlete kavuşması amacıyla hemen hemen her alanda inkılaplara gereksinim duyulmuştur. Bu dönemde öncelikli olarak ikiliklere sebebiyet veren uygulamalar kaldırılmış ve bunların yerine çağın ihtiyaçlarına cevap verebilecek inkılaplara önem verilmiştir. Arap dilinin Türk dil yapısına uygun olmayışı ve okuma yazmada zorluklara neden olmasından dolayı Latin harflerinin kullanılması gündeme gelmiştir. Ayrıca Arap harflerinin milli bir devlet yapısına da engel olduğu düşüncesinden hareketle Latin harfleri üzerinde durulmuştur. Latin alfabesini savunanların yanı sıra sert bir şekilde karşı duranlarda olmuştu. Bunlara rağmen 1 Kasım 1928 tarihinde Latin alfabesi kabul edilmiş ve tartışmalara son verilmişti. Okuma yazma oranının çok düşük olduğu Anadolu toplumuna Latin harfleri öğretmenin formülleri araştırılmaya başlanmıştı. Bunun için kurulan Millet Mektepleri, Halk Dershaneleri, Gece Kursları, Halkevleri ve Halkodaları önemli bir misyonu yerine getirmeye çalışmışlardı. Baş öğretmen olarak okuma yazma seferberliğinde ön safta bulunan Atatürk, tüm bu gelişmeleri yakından takip etmiş ve sorunların yerinde çözümünü sağlamıştı. Savaş cephelerindeki başarısını okuma yazma seferberliğinde de gösterebilmişti. Bu bağlamda dönemin basınının yaşanan gelişmelere yaklaşımı çalışmanın odak noktası olmuştur. İstanbul basınında ön planda olan Milliyet, Vakit ve Akşam gazetelerinin okuma yazma seferberliğine bakışı irdelenmeye çalışılmıştır. Her üç gazetenin de okuma yazma seferberliğine katkıda bulunmaya çalıştıkları görülmüştür. Özellikle Milliyet ve Akşam gazetelerinin coşkulu haberler yaparak halkı okuma yazma seferberliğine teşvik ettikleri anlaşılmıştır.