Browsing by Author "Erden, Rezzan Zeliha"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Article Beşinci Sınıf Fen Bilimleri Öğretim Programının Değerlendirilmesi(2018) Aslan, Mecit; Erden, Rezzan ZelihaBu çalışmanın amacı beşinci sınıf fen bilimleri öğretim programının Tyler’ın Hedefe Dayalı Program Değerlendirme Modeline göre değerlendirilmesidir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Van ilinde öğrenim gören 325 beşinci sınıf öğrencisi ve 17 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan başarı testi, gözlem formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde nicel veriler için betimsel istatistikler, bağımlı gruplar t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Ayrıca programın öğrenci başarısı üzerindeki etkisinin düzeyine Cohen’s d testi ile bakılmıştır. Nitel veriler için ise betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; programın öğrenci başarısında etkili olduğu, bununla birlikte öğrencilerin belirlenen 9 kazanımdan sadece 3’üne ulaştığı belirlenmiştir. Ayrıca, kazanımlara ulaşılamamasında programın yapısından, fiziki alt yapıdan, öğretmenden, öğrenciden ve ailelerden kaynaklanan nedenlerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Investigation of Expectations and Participations of Families on Inclusion Education(2021) Erden, Rezzan Zeliha; Aslan, MecitBu araştırmada ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde öğrencisi bulunan ailelerin kaynaştırma eğitiminden beklentilerinin, kaynaştırma eğitimine katılım düzeylerinin ve katılımı engelleyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda karma araştırma desenlerinden ardışık açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Çalışma, 2019-2020 öğretim yılında Van ili merkez ilçelerdeki (Tuşba, İpekyolu ve Edremit) ilkokul, ortaokul ve lisede öğrenim gören kaynaştırma öğrencisi bulunan 355 veli ile yürütülmüştür. Verilerin toplanması sürecinde 'Kaynaştırma Eğitiminde Aile Katılımı Ölçeği', 'Kaynaştırma Eğitiminde Aile Katılımını Engelleyen Faktörler Ölçeği', 'Kaynaştırma Eğitiminde Aile Beklentileri Envanteri' ve 'Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve post-hocLSD testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ailelerin kaynaştırma eğitiminden beklentilerinin; çocuklarının derslerinde başarılı olması, özgüvenlerinin yüksek olması, bir mesleği yapabilmesi için gerekli olan bilgi ve becerileri edinmesi, okuma yazma öğrenmesi, sosyal becerilerinin (iletişim gibi) gelişmesi, arkadaşlık kurması, tek başına hareket edebilmesi/ihtiyaçlarını kendi başına giderebilmesi ve toplum tarafından kabul görmesi olduğu belirlenmiştir. Kaynaştırma eğitiminde evde aile katılımının 'bazen', okulda aile katılımının ise 'sıklıkla' gerçekleştiği, lise düzeyinde aile katılımının ilkokul ve ortaokul düzeyine göre daha düşük olduğu ve eğitim düzeyi daha yüksek olan velilerin kaynaştırma eğitimine daha çok katılım gösterdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ailelerin kaynaştırma eğitimine katılımlarını engelleyen faktörlerin okuldan çok aileden kaynaklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İş yoğunluğu, çocuk sayısının fazlalığı, maddi imkânsızlıklar, ebeveynlerin sağlık sorunları, kaynaştırmaya ilişkin bilgi eksikliği ve okuma-yazma bilmeme kaynaştırma eğitiminde aile katılımını güçleştiren faktörler olarak ifade edilmiştir. Anahtar Sözcükler: özel eğitim, kaynaştırma eğitimi, aile katılımı, aile katılımını engelleyen faktörler.Article Kaynaştırma Eğitiminde Aile Katılımı: Bir Karma Yöntem Araştırması(2022) Erden, Rezzan Zeliha; Aslan, MecitBu çalışmanın amacı ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde kaynaştırma eğitiminde aile katılımının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda sıralı açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Çalışma, 2019-2020 öğretim yılında Van ili merkez ilçelerdeki (Tuşba, İpekyolu ve Edremit) ilkokul, ortaokul ve liselerde çocuğu kaynaştırma eğitimi alan 355 veli ile yürütülmüştür. Verilerin toplanması sürecinde “Kaynaştırma Eğitiminde Aile Katılımı Ölçeği” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, kaynaştırma eğitiminde evde aile katılımının “bazen”, okulda aile katılımının ise “sıklıkla” gerçekleştiği belirlenmiştir. Ayrıca, lise düzeyinde aile katılımının ilkokul ve ortaokul düzeyine göre daha düşük olduğu ve eğitim düzeyi daha yüksek olan velilerin kaynaştırma eğitimine daha çok katılım gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.Article Öğretmen Adaylarının Eğitim Felsefesi İnançları ile Eleştirel Pedagojiye İlişkin Görüşleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2018) Kozikoğlu, İshak; Erden, Rezzan Zeliha. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefesi inançları ile eleştirelpedagoji ilkelerine katılma durumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel taramamodelinde desenlenmiştir ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 341öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Eğitim İnançları Ölçeği’ ve‘Eleştirel Pedagoji İlkeleri Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t testi, ANOVA,Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda, öğretmen adaylarının en çok benimsedikleri eğitim felsefelerinin sırasıylavaroluşçuluk, ilerlemecilik, yeniden kurmacılık, daimicilik ve esasicilik olduğu ve eleştirel pedagojiilkelerine orta düzeyde katıldıkları belirlenmiştir. Araştırmada, öğretmen adaylarının eleştirel pedagojiilkelerine katılma durumları ile benimsedikleri eğitim felsefeleri arasında pozitif yönde ve anlamlı birilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerindenilerlemecilik, varoluşçuluk ve yeniden kurmacılık felsefelerinin öğretmen adaylarının eleştirel pedagojiilkelerine katılma durumlarındaki varyansın %12.8’ini açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmanınöğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefesi inançları ile eleştirel pedagoji ilkelerine katılmadurumları arasındaki ilişkiyi belirlemesi yönüyle ilgili alan yazına katkı getireceği düşünülmektedir.Article Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretim Programına Bağlılıklarının İncelenmesi(2020) Erden, Rezzan Zeliha; Aslan, MecitBu araştırmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Van ilinin köy, ilçe ve merkez ortaokullarında görev yapan 356 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Öğretim Programına Bağlılık Ölçeği” kull anılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler (aritmetik ortalama ve standart sapma), bağımsız gruplar için t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ortaokul öğretmenlerinin genel olarak öğretim programına bağlılık düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Alt boyutlar bazında incelendiğinde, en olumlu görüş belirtilen boyutların uygulamanın kalitesi ve katılımcıların tepkileri; en olumsuz görüş belirtilen boyutların ise süre ve öğretmen eğitimiboyutları olduğu belirlenmiştir. Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarının cinsiyet, mesleki deneyim ve görev yapılan yerleşim yeri değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği;eğitim düzeyi ve branş değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.