Browsing by Author "Güler, Çetin"
Now showing 1 - 20 of 21
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Academicians' Practices, Opinions and Suggestions in the Context of Distance Education and Distance Teacher Training(2021) Çardak, Umut; Güler, ÇetinBu araştırma Covid-19 Pandemisi ile birlikte zorunlu ve ani bir biçimde uygulamaya geçilen acil uzaktan eğitim sürecinde, eğitim fakültelerinde ders veren akademisyenlerin acil uzaktan eğitim uygulamaları, bu süreçte karşılaştıkları sorunlar ile bunlara karşı çözüm önerileri ile uzaktan eğitime dair genel görüşleri ve bu görüşlerde pandemi sonrası ne tür değişimler olduğuna ilişkin bilgi toplamayı amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile yürütülmüştür. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu eğitim fakültelerinde farklı bilim dallarında görev yapan uzaktan eğitim yoluyla ders veren on akademisyen oluşturmaktadır. Görüşmeler video-konferanslar aracılığıyla yapılmış ve bu görüşmeler kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi ile çözümlenerek çok sayıda bulguya ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular alanyazındaki diğer bazı çalışmalar ışığında tartışılmış ve uzaktan öğretmen yetiştirmede yer alan paydaşlara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Article Bilgisayar Öğretmen Adayları için Bilgisayar Kullanmadan Algoritmik Düşünme Becerileri(2021) Güler, ÇetinAlgoritmik düşünme becerileri bu yüzyılda yaşayan herkes için gerekli bir özellik olarak düşünülebilir. Günümüzde bireyler ve toplumlar bilgi iletişim teknolojilerini (BİT) kullanmak durumunda kalıyorlar. Bu durum onların BİT okuryazarı olmalarını gerektirmektedir. Bu gerekliliğin karşılanmasında öğretmenlere önemli görev düştüğü söylenebilir. Bu çalışmada, bilişim teknolojileri öğretmen adayları için Algoritmik Düşünme adıyla sunulan seçmeli bir ders ele alınmıştır. Çalışmada karma yöntem yaklaşımı izlenmiştir. Çalışma, bir Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü altıncı yarıyılında öğrenim gören bilgisayar bilimleri öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir. Söz konusu dönem için açılan seçmeli dersi 28 öğrenci almıştır. Çalışma kapsamında öğrencilerin görüşleri ve sınav puanları doğrultusunda dersin öğretim süreci ve dersin değerlendirilmesine yer verilmiştir. Bununla beraber ders programının gelişim sürecine de yer verilmiştir. Araştırmanın bulguları, öğrencilerin bazı algoritmik düşünme becerilerinin yanı sıra diğer akademik ve yaşamla ilgili düşünme becerilerini kazanmaları noktasında Algoritmik Düşünme dersini yararlı bulduklarını göstermektedir. Ayrıca ders, özellikle bilgisayar bilimleri öğretmenlerinin yetiştirilmesi açısından gerekli bir ders olarak değerlendirilebilir. Ek olarak öğrencilerin, sunulan dersin etkili ve faydalı bir ders olduğu yönünde görüşler belirttikleri de belirtilebilir.Article Bilimsel Araştırma Yöntemleri Konulu Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi(2016) Çavuş, Hayati; Güler, ÇetinBu araştırmada \"Bilimsel Araştırma Yöntemleri\" konulu bir Hizmet içi eğitim (HİE) programının incelenmesi amaçlanmıştır. HİE programının incelenmesi iki boyutta ele alınmıştır. Bu boyutlardan ilki, ilgili HİE programına katılan öğretmenlerin programa yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. İkinci boyut ise gerçekleştirilen programın, katılan öğretmenlerin bilimsel araştırma yöntemleri ile ilgili bilgi düzeylerine etkisinin araştırılmasıdır. Çalışmada kontrol grupsuz ön ve son test yarı deneysel deseni kullanılmıştır. Çalışmaya 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar dönemi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan 25'i kadın (%35.20) ve 46'sı erkek (%64.80) toplam 71 öğretmen katılmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcıların gerçekleştirilen HİE programına yönelik görüşlerinin oldukça olumlu olduğu; programın katılımcı başarı düzeylerini anlamlı miktarda arttırdığı görülmüştür (F(1, 69)= 106.73, p<.001). Katılımcıların HİE programına yönelik görüşleri cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık gösterirken, başarı durumlarında demografik özelliklerine göre herhangi bir farklılık görülmemiştirMaster Thesis Digital Obesity in Adolescents and Adults(2024) Anuş, Siyabend; Güler, ÇetinBu araştırmanın amacı, ergenlerde ve yetişkinlerde dijital obezite kavramının incelenmesidir. Araştırma kapsamında, bağımlılık, obezite, dijital obezite, dijital oyun bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, cihaz bağımlılığı, internet bağımlılığı, tıkınmalı izleme ve teknolojik cihazlardan kaynaklı oluşan sağlık problemleri incelenmiştir. Anılan kavramlar, dijital obeziteye neden olan ve dijital obezite sonucu doğan sonuçlar olarak öngörüldüğünden dolayı bu kavramların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu süreçte bireylerin dijital obezite düzeylerinin anlaşılması için bir ölçek geliştirilme ihtiyacı duyulmuş, alanyazında yapılan araştırmalarda dijital obezite ölçeğine rast gelinemediğinden dijital obezite ölçeği geliştirilmiştir. Araştırma sürecinde uzman görüşleri sonucunda yapılan düzeltmelerden sonra 46 maddeden oluşan bir taslak ölçek oluşturulmuş 289 katılımcıdan Google formlar aracılığıyla veri toplanılmıştır. Yapılan geçerlilik, güvenirlik ve açımlayıcı faktör analizleri sonucunda 25 maddeden oluşan bir dijital obezite ölçeği geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçek 5 faktörden oluşmakta bu faktörler, dijital oyun bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, cihaz-internet bağımlılığı, tıkınmalı izleme ve sağlık problemleri olarak adlandırılmıştır. Geliştirilen ölçek dijital obezite düzeyini 5 faktörle ölçebilen geçerli ve güvenilir bir ölçektir. Geliştirilen dijital obezite ölçeği için 223 bireyin katılımıyla yeniden veriler toplanmış, doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Çalışmada ölçek maddelerine ek olarak, katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla, kişisel bilgi formu oluşturulmuş ve ölçeğe eklenmiştir. Araştırma, bir ana problem ve 12 alt problemden oluşmaktadır. Ana problem katılımcıların dijital obezite düzeylerini, alt problemler ise katılımcıların dijital obezite düzeylerinin, yaşa, eğitim durumuna, yaşadığı yere, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, internete sahip olma durumu, telefon kullanmaya başlama yaşı, sosyal medya kullanmaya başlamaya yaşı, dijital oyuna başlama yaşı, günlük ortalama ekran süresi, günlük ortalama dijital oyun oynama süresi ve günlük internete bağlı olma durumlarına göre farklılıkları olarak belirlenmiştir. Her bir alt problemin, ölçek alt boyutlarına göre analiz sonuçları belirlenmiş ve tartışılmıştır.Article Eba Platformundaki Ders Materyallerinin Eğitsel Yazılım Değerlendirme Ölçütlerine Göre Değerlendirilmesi(2017) Erensayın, Elif; Güler, ÇetinBu çalışma, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformunda bulunan materyallerin eğitsel yazılım ölçütlerine göre branş öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi ve sonuçlarının incelenerek daha nitelikli materyallerin geliştirilebilmesi için öneriler sunulması amacıyla yapılmıştır. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, nitel veriler görüşme formu yaklaşımı ile nicel veriler ise eğitsel yazılım değerlendirme ölçeği ile toplanmıştır. Çalışma grubu bir ilkokul, ondört ortaokul ve onsekiz lise kademesi branş öğretmeni ve iki bilgisayar ve öğretim teknolojileri uzmanı olmak üzere otuzbeş kişiden oluşmaktadır. Yapılan nicel değerlendirmede öğretmen ve uzmanların değerlendirdikleri EBA materyallerine ortalama üç puan vererek iyi olarak nitelendidikleri sonucuna ulaşılmıştır. Nitel değerlendirmelerde ise farklı branşlardaki öğretmenlerin değerlendirmeleri ile oluşturulan tema ve kodlarda benzerlikler olduğu gibi farklılıklar da bulunmaktadır. Farklı branşlara ait EBA materyallerinin değerlendirilmesine yönelik elde edilen nitel bulgulardaki kodların %72'si olumlu iken %28'i olumsuzdurMaster Thesis Effects of Artificial Intelligence Applications and Coding Training on Algorithmic Thinking Competencies and Attitudes Towards the Course(2024) Gören, Fatih; Güler, ÇetinBu çalışmanın amacı yapay zekâ uygulamaları ile kodlama eğitiminin algoritmik düşünme yeterlikleri ve derse yönelik tutumlara etkilerini incelemektir. Bu çalışmada kontrol gruplu ön test son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Van ili Muradiye ilçesinde bir ortaokulda 2022-2023 eğitim-öğretim yılında 5. sınıfta eğitim gören 60 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubu deney ve kontrol grubuna ayrılmıştır. Deney grubu öğrencileri ile yapay zekâ uygulamalarından Pictoblox AI ve Mblock AI programları ile çalışılmıştır. Kontrol grubu öğrencileri ise MEB Bilişim ve Yazılım dersi programındaki etkinliklere dayalı olarak bilgisayarsız kodlama ve akış diyagramları kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında Akkuş, Özhan ve Kan (2019) tarafından geliştirilen 'Ortaokul Öğrencileri İçin Kodlamaya Yönelik Tutum Ölçeği', Gülbahar, Kert ve Kalelioğlu (2018) tarafından geliştirilen 'Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği' ve öğrencilerin demografik bilgilerinin alındığı 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılmıştır. Kontrol ve deney grupları karşılaştırıldığında kodlamaya yönelik tutum ve algoritmik düşünme yeterlik ön test puanlarında fark gözlemlenmezken, son test puanlarında deney grubu lehine fark gözlemlenmiştir. Deney grubu öğrencilerinin algoritmik düşünme yeterlik ve kodlamaya yönelik tutum son test puanları, ön test puanlarından yüksek çıkmıştır. Kontrol grubu öğrencilerinin algoritmik düşünme yeterlik ve kodlamaya yönelik tutum ön test ve son test puanları arasında fark çıkmamıştır. Kontrol grubu öğrencilerinin cinsiyete göre algoritmik düşünme yeterlik ve kodlamaya yönelik tutumlarında ön test ve son test puanları arasında fark gözlemlenmemiştir. Deney grubu öğrencilerinin cinsiyete göre algoritmik düşünme yeterlik son test puanlarında erkekler lehine fark tespit edilse de kodlamaya yönelik tutumlarının cinsiyete göre ön test ve son test puanları arasında fark bulunmamıştır. Kontrol grubu öğrencilerinin BİT (bilgi ve iletişim teknolojileri) kullanma sürelerine göre algoritmik düşünme yeterlilik puanları arasında fark çıkmazken, BİT kullanma süreleri ile kodlamaya yönelik tutum puanları arasında son testte fark çıkmıştır. Bu farklılığın 1 yıl ile 4 yıl, 1-2 yıl ile 4 yıl ve 3 yıl ile 4 yıl arasında olduğu görülmüştür. Ancak BİT başında harcanan ortalama sürenin algoritmik düşünme yeterlik ve kodlamaya yönelik tutum puanları üzerinde bir fark bulunmamıştır. Deney grubu öğrencilerinin BİT kullanma sürelerine göre algoritmik düşünme yeterlik ve kodlamaya yönelik tutum ön test puanları arasında fark bulunmazken, son testte bir fark tespit edilmiştir. Bu farklılığın BİT kullanan öğrencilerin algoritmik düşünme yeterlik son test puanları 1 yıl ile 1-2 yıl, 1-2 yıl ile 4 yılları arasında görülürken, kodlamaya yönelik tutum son test puanlarında ise 1 yıl ile 4 yıl, 1-2 yıl ile 4 yılları arasında görülmüştür. Deney grubu öğrencilerinin BİT Başından harcanan ortalama süreye göre algoritmik düşünme yeterlik ön test-son test puanları arasında fark çıkmamıştır. Benzer şekilde kodlamaya yönelik tutum ön test-son test puanları arasında da fark gözlemlenmemiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrencilerin algoritmik düşünme yeterlik ve kodlamaya yönelik tutum düzeylerinin arttırılması amacıyla eğitim programlarında yapay zekâ uygulamalarına daha fazla yer verilmesi önerilebilir. Anahtar sözcükler: algoritmik düşünme becerisi, kodlama, tutum, yapay zekâMaster Thesis The Effects of Different Programming and Educational Applications on the Computational Thinking Skills of Secondary School Students(2021) Dinci, Dilan; Güler, ÇetinBu araştırmanın amacı Scratch, Code.org, Robotik Kodlama ve Bilgisayarsız Kodlama ortamları ve uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin bilgi-işlemsel düşünme becerilerine etkilerini incelemektir. Bunun yanında Scratch, Code.org, Robotik Kodlama ve Bilgisayarsız Kodlama ortamları ve uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin algoritmik düşünme becerileri ve döngü konusu başarılarının incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırma öntest sontest kontrol grupsuz yarı deneysel modelde tasarlanmıştır. Bu kapsamda araştırma Van ili Saray ilçesine bağlı bir köy ortaokulunda 5. ve 6.sınıf öğrencilerinden 50 kişinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Her grup döngü konusunu farklı uygulama ve ortamda işleyecek şekilde çalışmada öğrenciler dört gruba ayrılmıştır. Uygulama süreci 6 hafta sürmüştür. Araştırma verileri Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U testleri kullanılarak analiz edilmiştir. İnceleme sonucunda Scratch, Code.org, Robotik Kodlama ve Bilgisayarsız Kodlama ile programlama yapan öğrencilerin bilgi-işlemsel düşünme becerilerinin, algoritmik düşünme becerilerinin ve döngü konusu başarılarının anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Bilgi-işlemsel düşünme becerisinde gruplar arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Bu farklılığın Scratch grubu lehine olduğu görülmüştür. Algoritmik düşünme becerilerinde gruplar arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Bu farklılığın Robotik Kodlama grubu lehine olduğu görülmüştür. Döngü konusu başarılarında gruplar arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Bu farklılığın da Robotik Kodlama grubu lehine olduğu görülmüştür. Scratch, Code.org ve Robotik Kodlama gruplarının bilgi-işlemsel düşünme beceri puanlarında cinsiyete göre anlamlı farklılık görülmemiştir. Ancak Bilgisayarsız Kodlama grubu bilgi-işlemsel düşünme beceri puanlarında cinsiyet erkek öğrencilerin lehine anlamlı şekilde farklılaşmıştır. Scratch, Code.org ve Robotik Kodlama ve Bilgisayarsız Kodlama grupları bilgi-işlemsel düşünme beceri puanlarında bilgisayar ve internet kullanma becerileri açısından anlamlı farklılık görülmemiştir.Master Thesis The Effects of Use of Plickerstm on the Vocabulary Learning Motivation, Anxiety and Achievement in Efl Classes(2021) Babacan, Nuri; Güler, ÇetinBu araştırmanın amacı çevrimiçi anında yanıt sistemi olarak kullanılan ve aynı zamanda bir web 2.0 aracı olan Plickers™'ın yabancı dil öğretiminde kullanımının öğrencilerin kelime öğrenme motivasyonlarına, kelime öğrenme kaygılarına ve kelime öğrenme başarılarına herhangi bir etkisinin olup olmadığını incelemektir. Bu kapsamda araştırma Van ili İpekyolu ilçesine bağlı kırsal bölgede yer alan bir lisenin dokuzuncu sınıf düzeyinden 61 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada Plickers™ kullanımının öğrencilerin İngilizce dersleri kapsamında kelime öğrenme motivasyonları, kelime öğrenme kaygıları ve kelime öğrenme başarılarına etkileri ele alınmış ve bu değişkenler katılımcıların bazı bağımsız demografik değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmada öntest sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen, verilerin çözümlenmesinde ise ANCOVA ve ilişkili örneklem t testleri kullanılmıştır. İnceleme sonucunda deney grubu öğrencilerinin motivasyonlarının ve kelime öğrenme başarılarının kontrol grubu öğrencilerine göre anlamlı bir şekilde arttığı, kaygı değişkeninde ise kontrol grubu öğrencilerinde anlamlı bir yükseliş, deney grubu öğrencilerinde anlamlı bir düşüş olduğu görülmüştür. Ayrıca demografik değişkenlere yönelik gerçekleştirilen analizler sonucunda cinsiyet değişkeninin, öğrencilerin kelime öğrenme kaygıları, kelime öğrenme motivasyonları ve kelime öğrenme başarıları üzerinde herhangi bir değişikliğe neden olmadığı, ancak telefon ile ders çalışma değişkeninde kelime öğrenme başarısı üzerine deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma sonucunda yabancı dil eğitiminde Plickers™ kullanımının öğrencilerin kelime öğrenme motivasyonlarına, kelime öğrenme kaygılarına ve kelime öğrenme başarılarına olumlu etkileri olduğu görülmüştür.Master Thesis Examining the Applicability of the Flipped Class Room Model in Secondary Education According To Teacher Perceptions(2019) Erensayın, Eren; Güler, ÇetinTers yüz sınıf modeli günümüz eğitim sisteminde önem kazanan yapılandırmacı yaklaşımla farklı öğretim stratejilerinin geliştirilmesinde önemli bir hale gelmiştir. Ters yüz edilmiş sınıfların eğitimde kullanımının avantaj ve dezavantajlarının araştırıldığı, ters yüz öğrenme uygulamalarını içeren örneklerin sunulduğu çalışmalara alanyazında rastlamak mümkündür. Ayrıca öğrenci ters yüz öğrenme hazırbulunuşluk düzeyinin belirlenmesine yönelik ölçek uyarlama çalışması örneği de Türkçe alanyazında yer almaktadır. Fakat ters yüz öğrenme modelinin farklı öğretim kademelerinde ne derece uygulanabilir olduğunu belirlemeye yönelik çalışmaya rastlanmamıştır. Bu tez çalışmasında ters yüz öğrenme modelinin ortaöğretimde uygulanabilirliğinin öğretmenlerin yaş, cinsiyet, branş, teknoloji okuryazarlığı düzeyleri, teknoloji kullanabilme yeterlilikleri, hitap ettiği hedef kitlenin özelikleri, öğretmenlerin çalıştıkları okulun özellikleri gibi değişkenlere göre incelenmiştir. Betimsel tarama modelinde yürütülmüş olan bu çalışma araştırmanın çalışma grubunu Van İli İpekyolu, Edremit ve Tuşba ilçelerindeki MEB ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenler oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından geliştirilen dört adet ölçek formu ile nicel veriler toplanmıştır. Yapılan alanyazın taramasında çalışmanın amacına uygun ölçme ve değerlendirme aracına rastlanmadığından ölçeklerin geliştirilmesinde ölçek geliştirme süreci uygulanmıştır. Hazırlanan bu ölçekler çalışma grubundaki öğretmenlere uygulanmıştır. Nicel verilerin analiz işlemleri SPSS programında gerçekleştirilmiştir. Bulguların sunulması ve sonuçların değerlendirilmesi araştırma problemleri doğrultusunda ölçek özellikleri dikkate alınarak yapılmıştır.Master Thesis Investigation of the Effects of Phubbing Behavior on Learning Processes According To Various Variables(2021) Sevinç, Sümeyye; Güler, ÇetinTele-hiçleme davranışı, bireylerin telefonlarıyla ilgilenmelerini bulundukları ortamdakilerle iletişim kurmaya tercih etmeleri, böylece onları yok saymaları şeklinde tanımlanabilir. Tele-hiçleme kelimesi görmezden gelmek veya ihmal etmekle ilgilidir. Tele-hiçleme artık yaşamın her alanında, ortamında ve anında kendini gösterebilmektedir. Bu çalışmada tele-hiçleme davranışının üniversite öğrencilerinin öğrenim sürecine etkileri farklı değişkenlere göre incelenmiştir. Bu kapsamda araştırma Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinde öğrenim gören 148 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama süreci 4 hafta sürmüştür. Bu çalışmada tele-hiçleme davranışı ve tele-hiçleme davranışına maruz kalma durumlarının ders içinde ve ders dışındaki öğrenim durumları farklı değişkenler açısından incelenmiştir. Kişisel Bilgi Formu, Tele-hiçleme Davranışı Ölçeği, Derslerde ve Ders Dışında Tele-hiçleme Davranışı Anketi, Tele-hiçleme Davranışına Maruz Kalma Ölçeği, Derslerde ve Ders Dışında Tele-hiçleme Davranışına Maruz Kalma Anketi veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırma verileri Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca öğrencilerinin tele-hiçleme düzeyi ile tele-hiçleme davranışına maruz kalma düzeylerinin arasındaki ilişkinin incelenmesinde Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Testi yapılmıştır. İnceleme sonucunda tele-hiçleme davranışının, derslerde arkadaşlarının ve bireyin öğretim sürecinden olumsuz etkilenmesine yönelik anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Tele-hiçleme davranışına maruz kalma durumlarının derslerde arkadaşlarının ve öğretmenlerin öğretim sürecinden olumsuz etkilenmesine yönelik anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırma sonucunda tele-hiçleme davranışı ve tele-hiçleme davranışına maruz kalma durumunun olumsuz etkileri olduğu görülmüştür. Araştırma bulgularına göre tele-hiçleme davranışı ile tele-hiçleme davranışına maruz kalma düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı ve düşük düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, alanyazın çerçevesinde tartışılarak öneriler sunulmuştur.Master Thesis A Longitude Examination of Teacher Self-Efficiencies and Student Skills in Teaching Computational Thinking at Secondary School Level(2021) Malatyalı, Mehmet Akif; Güler, ÇetinAraştırmanın amacı; ortaokul düzeyinde Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) dersi öğretim programıyla gerçekleştirilen programlama öğretiminin, öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme (BİD) becerilerine ve öğretmenlerin özyeterliklerine etkisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada karma yöntemin sıralı açıklayıcı deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda iki faktörlü karışık yarı deneysel model, nitel boyutunda ise bireysel görüşmeler yapılmıştır. Çalışma grubunu 2018-2021 yılları arasında Van ilinde 10 ortaokuldaki, öğrenim gören beşinci sınıf öğrenciler ve BTY dersi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma verileri, öğrenciler için Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyler Ölçeği; öğretmenler için Hesaplamalı Düşünmenin Öğretimine İlişkin Özyeterlik Algısı Ölçeği, Görüşme Formu ve öğretmen ve öğrenciler için oluşturulan Demografik Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Ölçekler programlama öğretimi öncesinde, sonrasında ve üç yıl sonrasında uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde, tek faktörlü ve iki faktörlü ANOVA, Friedmann, Mann-Whitney U ve betimsel istatistikler kullanılmış; nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin BİD becerilerinin tekrarlı ölçümlerde arttığı belirlenmiştir. Bu durum cinsiyet ve bilgisayara sahip olma değişkenleri için kontrol edildiğinde farklılaştığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin BİD'in alt becerilerinden yalnızca problem çözme becerilerinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretmene ilişkin bulgularda; BİD'in öğretimine ilişkin özyeterliklerin tekrarlı ölçümlerde farklılaşmadığı bulunmuştur. Bu durumun cinsiyet ve yaş değişkenleri kontrol edildiğinde de farklılaşmadığı görülmüştür. Nitel bulgular, nicel bulguları desteklemiştir. Araştırmada, nitel çalışmaların sonunda çeşitli bulgulara ulaşılmıştır. Bulgulara dayalı olarak etkili ve kalıcı şekilde BİD'in öğretimi için uygulayıcılara, araştırmacılara ve ilgili kurumlara yönelik öneriler sunulmuştur.Article Mobil Uygulama Kullanılabilirliğini ve Kullanımını İncelemek İçin Bir Yapısal Eşitlik Modeli(2019) Güler, ÇetinBu çalışmanın amacı, mobil uygulama kullanılabilirliği ölçeğini Türkçeye uyarlamak ve bir yapısal ölçüm modeli içinde kendi nomolojik ağını test etmektir. Çalışmada kullanılan model, teknoloji kabul modeline dayanmaktadır. Kullanılabilirlik algıları, kullanmaya devam etme isteği, marka sadakati ve kullanıcıların mobil uygulamalarının fiili kullanımı arasındaki ilişki göz önüne alınarak, bu dört değişken modele dahil edilmiştir. Çalışmada 476 katılımcıdan veriler toplanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenilirliğini test etmek için ölçeklerin çevirisi, doğrulayıcı faktör analizi ve güvenilirlik testleri yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi ile üç ölçeğin orijinal yapısının Türkçe için korunduğunu göstermiştir. Cronbach alfa katsayıları tüm yapılar için yüksek veya en azından kabul edilebilir çıkmıştır. Modelin uyum indeksleri, modelin kabul edilebilir sınırlar içinde kaldığını göstermiştir. Kullanılabilirlik, kullanma isteği, marka sadakati ve fiili kullanım arasındaki ilişkiler çalışma verileriyle doğrulanmıştır.Article Multimedya Yazılım Değerlendirme Formunun Türkçeye Uyarlanması(2018) Erensayın, Elif; Güler, ÇetinBu çalışmada çevrimiçi ders materyallerinin değerlendirilmesinde kullanılabilecek, orijinaldili İngilizce olan Multimedya Yazılım Değerlendirme Formu (MYDF)’ nun Türkçe’yeuyarlama süreci raporlanmıştır. MYDF’nin uyarlama sürecinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlıokullarda çalışan 352 branş öğretmeninden toplanan verilerle analiz işlemleri yapılmıştır.MYDF bütünlük, açıklık ve anlaşılırlık, kullanım kolaylığı, mantıksal sıralama, derecelendirmeölçeği niteliklerine göre değerlendirilmiştir. Bulgular, uyarlanan formun bu niteliklere göreyeterli düzeyde olduğunu göstermiştir. Uyarlanan formun çevrimiçi ders materyalleriningeliştirilmesi ve/veya seçilmesi aşamalarında değerlendirme amacıyla kullanılabilir olduğusöylenebilir.Article Öğretmen Yetiştirmede Etkileşimli Tahta Kullanımı: Bir Yıllık Deneyimli Akademisyen ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri(2018) Güler, Çetin; Çavuş, HayatiBu çalışmanın amacı, öğretmen yetiştirme sürecinde etkileşimli tahta teknolojisin kullanımına yönelik öğretimelemanlarının ve öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek ve bu görüşler doğrultusunda etkileşimli tahtakullanımıyla daha etkili ve verimli bir öğretmen yetiştirme süreci için önerilerde bulunmaktır. Çalışmada betimseltarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, 2015 yılında Anadolu’daki bir üniversitenin eğitim fakültesindeçalışmakta olan 35 öğretim elemanı ve kayıtlı 969 öğretmen adayından oluşmaktadır. Katılımcıların etkileşimlitahtalarla bir yıllık deneyimlerinin ardından, her iki grubun deneyimlerine yönelik veri toplanmıştır. Öğretimelemanlarının ve öğretmen adaylarının bir yıllık etkileşimli tahta kullanma deneyimleri sonrasında kendilerinden eldeedilen verilerin çözümlenmesi sonucunda öğretim elemanlarının ve öğretmen adaylarının etkileşimli tahta ile ilgiligörüşlerinin genel olarak olumlu olduğu söylenebilir. Öğretim elemanlarının etkileşimli tahtaları daha çok sunumyapmak için kullandıkları ve bu kullanımlarda daha çok etkileşimli tahtaların yazılımsal ve donanımsal sorunlarındanrahatsız oldukları görülmüştür. Hem öğretim elemanlarının hem de öğretmen adaylarının etkileşimli tahta kullanımıkonusunda kendilerini yeterli görmedikleri ve bu konuda eğitimlere ihtiyaçları olduğu sonucuna varılmış ve budoğrultuda hem uygulayıcılara hem de araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.Article Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Farkındalıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi(2021) Güler, Çetin; Çardak, UmutÇalışmanın amacı: Türkiye’de eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve teknolojinin eğitime entegrasyonun sağlanması amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) projesi yürütülmektedir. Bu projenin 5 temel ayağından biri olan “eğitsel e-içeriğin sağlanması ve yönetilmesi” ayağını; öğrenci, öğretmen ve velilerin ücretsiz erişimine sunulan ve on binlerce eğitim içeriğine ulaşılmasını sağlayan bir çevrimiçi sosyal eğitim platformu olan Eğitim Bilişim Ağı (EBA) oluşturmaktadır. EBA’nın tüm paydaşlarına sağladığı birçok imkan ve yarar bulunmasına rağmen öğretim süreçlerinin planlayıcı ve uygulayıcıları olan öğretmenlerin bu platform ile yapabileceklerinin farkında olup olmadığı bilinmemektedir. Bu araştırma ile; MEB’e bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin, EBA farkındalıklarının ortaya çıkarılması ve bu farkındalıklarının görev yaptıkları il, branş, okul türü, mesleki deneyim, öğrenim düzeyi, EBA eğitimi alıp almama durumu gibi birçok değişken açısından irdelenmesi amaçlanmıştır. Materyal ve Yöntem: İki yüz kırk dört öğretmenin katıldığı ve nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinin kullanıldığı çalışmada veriler Kişisel Bilgi Formu ve araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretmen EBA Farkındalık Ölçeği” ile toplanmıştır. Bulgular: Yapılan betimsel analizler ve karşılaştırmalar sonucunda Öğretmenlerin EBA’ya ilişkin farkındalıkları “”orta” düzeyde bulunmuş ve bu farkındalıkların branş, okul türü, sahip olunan teknolojik araç sayısı, teknoloji kullanma becerisi, EBA ile ilgili eğitim alma durumu, EBA’da yapılan güncellemeden haberdar olma durumu, kullanılan EBA modül sayısı ve EBA kullanım sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği ancak okullarda BTR öğretmeni bulunma durumu değişkeninden etkilenmediği tespit edilmiştir. Önemli Vurgular: EBA kullanımında platform hakkında haberdar olmanın önemli olması nedeniyle platformda yayına alınan yeni uygulamaların ve özelliklerin öğretmenlere duyurulması, paylaşılması için tedbirler alınması ve tanıtım konusunda daha etkili yöntemler kullanılması gerektiği düşünülmektedir.Article Ortaöğretim Öğretmenlerinin Tpab Düzeylerinin Öğretim Teknolojilerini Kullanma Durumlarına Göre İncelenmesi(2016) Bilici, Sinan; Güler, ÇetinBu araştırma, ortaöğretim öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) düzeylerini,öğretmenlerin genel demografik özelliklerinin yanı sıra etkileşimli tahta ve diğer öğretim teknolojilerinikullanma durumlarına göre incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır.Araştırmanın nicel örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Van ili üç merkez ilçesinde 22 ortaöğretimokulunda görev yapan değişik ders alanlarından 436 öğretmen, nitel örneklemini ise iki farklı okuldan toplam12 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, TPAB ölçeği ve görüşme formukullanılmıştır. Katılımcıların demografik değişkenlerine ilişkin bilgiler, frekans ve yüzde içeren betimselistatistikler ile verilmiştir. Araştırmada veri analizi için bağımsız örneklem T-Testi, tek yönlü ANOVA testi,Tukey testi, Games-Howell testi ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi iletemalar altında kodlanarak sunulmuştur. Yapılan nicel analizler sonucunda öğretmenlerin cinsiyet, meslekideneyim, eğitim düzeyi, alan, okul türü ve kategorisi, bilgisayar kullanma yeterliliği algıları, okullarındaetkileşimli tahta bulunma durumları, etkileşimli tahta kullanım kursuna katılma durumları, etkileşimli tahta vediğer öğretim teknolojilerini kullanım yeterliliği algıları ve kullanma sıklıkları değişkenlerinde anlamlı farklargörülmüştür. Araştırmada nitel verilerin analiz sonuçlarına göre ise öğretmenlerin derslerinde teknolojiyidersin hangi bölümlerinde ve en çok hangi amaçlarla kullandıkları, derslerinde çağdaş öğretim teknolojileriniiçeren ve içermeyen hangi yöntem ve tekniklere başvurdukları, günümüz öğretmenlerinin hangi yeterlilikleresahip olması gerektiği, gördükleri üniversite eğitimi ve aldıkları hizmet içi eğitimlerin bu yeterliliklerikazandırma durumları, öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre derslerini nasıl şekillendirdikleri ve teknolojientegrasyonu konusunda hangi engellerle karşılaştıklarına ilişkin görüşler elde edilmiştir.Article Ortaöğretim Proje Okulu Öğrencilerinin Acil Uzaktan Eğitim Sürecinde E-öğrenme Hazır Bulunuşlukları: Doğubayazıt Örneği(2022) Şener, Kübra; Güler, ÇetinAraştırmada, Covid-19 sürecinde proje okulu öğrencilerinin e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Öğrencilerin hazır bulunuşlukları cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine, bilişim cihazlarına sahip olmalarına, internet erişim durumlarına, bilişim cihazı ve internet kullanımlarına; canlı derslere katılmalarına, derslerde zorlandıkları noktalara ve pandemi sonrasında canlı derslerle eğitime devam etme isteklerine göre değerlendirilmiştir. 284 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilen nicel araştırmada kesitsel tarama modeli, verilerin analizinde betimsel istatistikler, ortalama puanların karşılaştırılmasında t-testi ve Anova testleri kullanılmıştır. Bulgularda öğrencilerin hazır bulunuşluklarının olduğu ancak bilgisayar öz-yeterliği ve motivasyon alt boyutlarında hazır bulunuşluklarının yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmış, bilişim cihazlarına sahip olmalarına, internet erişimlerine, bilişim cihazı ve internet kullanımlarına, canlı derslere katılmalarına ve derslerde zorlandıkları noktalara göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Öğrencilerin hazır bulunuşluklarının arttırılması için e-öğrenme sürecine yönelik uyum eğitimleri düzenlenebilir, e-öğrenmenin avantaj ve dezavantajlarıyla ilgili bilgilendirmeler yapılabilir.Article Ortaokul Öğrencilerinin Bilgisayarca Düşünme Becerileri ve Öğrenme Stilleri ile Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2019) Dinci, Dilan; Güler, ÇetinÇalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin bilgisayarca düşünme becerileri ile demografik özellikleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın katılımcıları, Van ilinde bulunan bir ortaokulda beşinci ve altıncı sınıflarda öğrenim görmekte olan toplam 292 öğrenciden (149 kadın ve 143 erkek) oluşmaktadır. Bu araştırmada kümeler arasındaki ilişkilerin incelenmesinde kullanılan doğrusal olmayan kanonik korelasyon analizi kullanılmıştır. Birinci kümede cinsiyet, yaş, öğrenme stili, sınıf, internet kullanım yeterliliği, bilgisayar kullanım yeterliliği ve kendilerine ait bilgisayar olma değişkenleri bulunmaktadır. İkinci kümede ise bilgisayarca düşünme, yaratıcı düşünme, algoritmik düşünme, işbirlikli düşünme, problem çözme ve eleştirel düşünme değişkenleri bulunmaktadır. İki değişken kümesi arasında çok kuvvetli olmayan bir ilişki tespit edilmiştir. Analizde önemli olduğu görülen değişkenler problem çözme, sınıf, algoritmik düşünme ve bilgisayarca düşünme değişkenleridir. Araştırma sonucunda problem çözme becerileri düşük olanların, kendilerine ait bilgisayarı olanların, bilgisayar kullanma düzeyleri ileri, internet kullanma düzeyleri orta olanların Ayrıştıran öğrenme stiline sahip oldukları görülmektedir. Problem çözme becerileri yüksek, bilgisayar kullanma düzeyleri acemi olanların Özümseyen öğrenme stiline sahip oldukları görülmektedir. Cinsiyeti kadın, algoritmik düşünme becerileri yüksek, internet kullanım düzeyleri ileri, bilgisayar kullanım düzeyleri orta olanların Yerleştiren öğrenme stiline sahip oldukları görülmektedir. Kendilerine ait bilgisayarları olmayan, yaratıcı düşünme becerileri yüksek, 10-11yaş grubunda, internet kullanım düzeyleri uzman, beşinci sınıfta olan bireylerin ise Değiştiren öğrenme stilinde yer aldıkları görülmektedir.Master Thesis Prospective Teachers' Opinions of Computer Education and Instructional Technology for Stem Education and Attitude(2019) Özgüner, Özge; Çavuş, Hayati; Güler, ÇetinBu çalışmada Türkiye'de bir üniversitenin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümünde 7. ders dönemine kayıtlı olan 30 öğretmen adayının 'Eğitim Ortamlarında Teknoloji Uygulamaları' dersinde bir dönem boyunca STEM (FeTeMM) eğitimi ve uygulamaları, mühendislik, teknoloji ve bu disiplinler arasındaki ilişkiye yönelik tutumlarını ve görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının STEM eğitimi ve uygulamaları hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla karma desen kullanılmıştır. Çalışmada veriler, uygulamalı ders öncesinde ve sonrasında demografik veri anketi, STEM tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının; cinsiyet, kişisel bilgisayar sahibi olma durumlarının STEM eğitimine yönelik tutumlarında anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Sadece 20 yaş grubundaki öğrencilerin STEM öntest ve fen öntest sonuçlarının 22 yaş grubuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna varılmıştır. STEM eğitimi ve uygulamaları sayesinde bu eğitime yönelik düşüncelerinin olumlu yönde değiştiği, önyargılarının azalıp bu alanlara yönelik ilgilerinin arttığı tespit edilmiştir. STEM eğitiminin öğretim programlarında yer alması gerekliliğini vurgulayıp, bu eğitimi alan öğretmenlerin; öğrencilerin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmede, problem çözme becerilerinde ve derslere yönelik ilgilerini arttırmada önemli rol oynayacağını belirtmişlerdir. Öğretmen adayları mezun olduktan sonra STEM eğitimini kendi derslerinde de kullanmak istediklerini belirtmişlerdir.Master Thesis Teacher and Student Opinions on Face-To Hybrid and Distance Education Applications in Secondary Schools(2023) Kara, Özlem; Güler, ÇetinBu çalışmada ortaokuldaki öğrencilerin ve öğretmenlerin yüz yüze, hibrit ve uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelemesi amaçlanmıştır. Bu çalışma Van ili İpekyolu ilçesindeki bazı ortaokullardaki 15 öğrenci ve 15 öğretmen ile gerçekleşmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik model kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu uygulanmıştır. Görüşme formu öğrenciler ve öğretmenler için ayrı hazırlanmış açık uçlu sorulardan oluşturulmuştur. Ayrıca demografik bilgilere erişmek için sorular da bulunmaktadır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler içerik analiz yöntemiyle düzenlenerek yorumlanmıştır. Bulgular eğitim uygulamalarına yönelik; olumlu görüşler, olumsuz görüşler ve çözüm önerileri temasından oluşmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre eğitim uygulamalarında anında geri dönüt, etkileşim, mekândan bağımsızlık, sosyalleşme ve öğrenme ortamının işlevselliği olumlu özellikler olarak ifade edilmiştir. Sınıf mevcutlarının fazlalığı, ortamın eğitim öğretime hazır olmaması, öğretim programı uyum sorunu, zamanı etkili kullanamama, altyapı ve materyal eksikliği olumsuz özellikler olarak ifade edilmiştir. Karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri; sınıf mevcutlarının azaltılması, öğretim ortamının iyileştirilmesi, öğretim programının düzenlenmesi, altyapı ve materyal eksikliklerinin giderilmesi, hizmet içi eğitim verilmesi, ölçme ve değerlendirme yapılması şeklinde belirtilmiştir. Öğrenciler ve öğretmenlerden alınan demografik bilgilere göre kendine ait bilgisayara sahip olmalarının eğitim uygulamalarına yönelik düşüncelerini etkilediği görülmüştür. Öğrenciler ve öğretmenlerin en fazla tercih edeceği uygulama yüz yüze eğitim olmuştur. Çalışmanın sonuçları doğrultusunda uzaktan eğitim ve hibrit eğitim için materyal, alt yapı, öğretim programı ve ölçme değerlendirme bakımından iyileştirmeler olması gerektiği önerilmiştir.