Browsing by Author "Güler, Soner"
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Article Çelik Lif Katkılı Alüminyum Tüp İçine Beton Doldurulmuş Kirişlerin Eğilme Dayanımlarının İncelenmesi(2021) Yaltay, Namık; Güler, Soner; Yavuz, DemetÇelik tüp içine beton doldurulmuş (ÇTBD) kirişlerin özellikle yüksek yapılarda ve köprü kirişlerinde kullanımı gün geçtikçe artmaktadır. Ancak, son yıllarda normal ve paslanmaz çelik yerine daha hafif ve ucuz olan alüminyum tüp içine beton doldurulmuş (ATBD) kirişler inşaat uygulamalarında yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı çelik lif katkılı dikdörtgen en kesitli ATBD kirişlerin moment ve süneklik kapasitelerinin incelenmesidir. Çelik liflerin hacimsel lif oranları %0,5 ve %1,5 olarak, alüminyum tüp et kalınlıkları ise 2 ve 4 mm olarak seçilmiştir. Çalışma sonucunda, içi boş alüminyum tüplerin içine beton doldurulmasının ATBD kirişlerin dayanım ve süneklik kapasitelerini önemli oranda artırdığı belirlenmiştir. Çelik liflerin ATBD kirişlerin moment kapasitelerini arttırmada etkileri oldukça sınırlıyken, ATBD kirişlerin süneklik kapasitelerini arttırmada çok daha fazla etkili oldukları görülmüştür. Ayrıca, çelik lif hacimsel oranı %0,5’den %1,5’a çıkarıldığı zaman ATBD kirişlerin daha fazla elastik ötesi deformasyon yaptıkları ve bundan dolayı süneklik kapasitesindeki artışların daha belirgin olduğu belirlenmiştirArticle Çelik ve Sentetik Liflerin Kendiliğinden Yerleşen Betonların Taze ve Mekanik Özellikleri Üzerine Etkisi(2017) Taymuş, Refik Burak; Korkut, Fuat; Türkmenoğlu, Zehra Funda; Güler, SonerKendiliğinden yerleşen beton (KYB), kendi ağırlığı ile herhangi bir vibrasyon gerektirmeksizin, ayrışmaya uğramadan kalıbı doldurabilen özel bir beton türüdür. Bu çalışmada, beton içerisine katılan çelik ve sentetik liflerin kendiliğinden yerleşen betonların taze ve sertleşmiş özellikleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu amaçla, biri kontrol olmak üzere toplam 13 farklı beton karışımı hazırlanmıştır. Beton karışımlarının tamamında su/bağlayıcı oranı 0,40 olarak alınmıştır. Çelik ve sentetik lifler beton karışımına hacimce %0,25, 0,50 ve 0,75 oranlarında katılmışlardır. Kontrol betonunun hedef basınç dayanımı 40 MPa olarak belirlenmiştir. Lif katkısının taze beton özelliklerine etkisini belirlemek amacıyla çökme yayılma, V hunisi ve L kutusu deneyleri yapılmıştır. Sertleşmiş beton özelliklerini belirlemek için ise, basınç, yarmada çekme ve eğilme dayanımı deneyleri gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, lif oranı arttıkça KYB'lerin işlenebilme özelliklerinin oldukça olumsuz yönde etkilendiği belirlenmiştir. Buna ilave olarak, betonun basınç dayanımında sınırlı artışlar olmasına rağmen, betonun yarmada çekme ve eğilme dayanımlarında önemli artışlar meydana gelmiştir.Master Thesis Investigation of Behavior of Fiber Added Concrete Filled Short Steel Composite Columns(2019) Aydın, Muhammet; Güler, SonerBu tez çalışmasında, kare en kesitli aynı uzunluk/çap oranına sahip içi boş, içi sade veya lif katkılı beton dolu kısa kompozit kolonların eksenel yük, süneklik ve tokluk kapasiteleri karşılaştırılmıştır. Bu amaçla karbon çelik (CS), paslanmaz çelik (SS) ve alüminyum (AL) türlerinde 99 adet kolon hazırlanmıştır. Kolon en/boy/yüksekliği 100 mm/100 mm/ 250 mm, et kalınlıkları 2 mm, 3 mm ve 4 mm olarak seçilmiştir. Kolonlara basınç dayanımı 30 MPa ve 70 MPa olan sade ve hacimce %0.5 ve %1.5 oranında lif katkılı betonlar doldurulmuştur. Lif katkısı olarak çelik ve sentetik lifler seçilmiştir. Çelik lifler tekli olarak veya çelik ve sentetik lifler karma (hibrit lif ) olarak kullanılmıştır. Tüm kolonlar eksenel yük altında test edilmiştir. Deneylerde elde edilen sonuçlarla çeşitli karşılaştırmalar yapılarak kolonların burkulma modları, süneklik, eksenel yük taşıma ve tokluk kapasiteleri gibi davranışları incelenmiştir. Ayrıca kolonların eksenel yük altındaki davranışlarını daha iyi açıklamak amacıyla tanımlanan beton katkı oranı (CCR), süneklik indisi (DI) ve dayanım artış indisi (SI) gibi parametreler anlatılmıştır. Sonuç olarak, tüm içi boş AL, CS ve SS kolonlara beton doldurulmasının, yerel burkulmaları engellediği, süneklik, eksenel yük taşıma ve tokluk kapasitelerinde önemli oranda artış sağladığı görülmüştür. Beton karışımlarına liflerin ilave edilmesi ise kolonların eksenel yük taşıma kapasitelerine etkisinin sınırlı olduğu ancak CS ve SS kolonlarının süneklik ve tepe yükü sonrasındaki tokluk kapasitelerinde önemli oranda artışlara neden olduğu görülmüştür. Buna ek olarak, hibrit lifli kolonlar çelik lifli kolonlardan daha yüksek süneklik ve tokluk kapasitesine sahip oldukları görülmüştür.Master Thesis Investigation of Mechanical and Durability Properties of Concrete With Different Strengths With Nano Material(2021) Erden, Muhammed; Güler, SonerBu çalışmada, nano-SiO2 (NS), nano-Al2O3 (NA) ve nano-Fe2O3 (NF) katkılı düşük (DDB), normal (NDB) ve yüksek dayanımlı betonların (YDB) donma-çözülme (DÇ) çevrimleri sonrası su emme, görünür gözeneklilik, su penetrasyon derinliği, kütle kaybı ve kalan basınç dayanımı (KBD) gibi özellikleri incelenmiştir. Bu amaçla, tüm numuneler 50, 100 ve 200 donma-çözülme (DÇ) çevrimine tabii tutulmuşlardır. Ayrıca, oda sıcaklığında ve sadece 200 DÇ döngülerinden sonra kontrol ve %1.5 NS-, NA- ve NF katkılı DDB ve YDB numunelerinin mikro yapısındaki değişiklikleri araştırmak için taramalı elektron mikroskobu (SEM) analizleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, NS, NF ve NA betonların dayanım ve dayanıklıklık özelliklerini iyileştirmede etkili bir şekilde kullanılabilirler. Ancak, NF ve NA'ya kıyasla NS daha üstün puzolanik aktivite göstermesinden dolayı, NA ve NF katkılı betonlara kıyasla NS katkılı betonların dayanım ve dayanıklılık özelliklerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, NS, NA ve NF malzemeleri NDB ve YDB'a göre daha geçirgen ve daha zayıf mikro yapıya sahip olan DDB'nun dayanım ve dayanıklılık özelliklerini arttırmada daha etkili olmuşlardır.Master Thesis Investigation of Strength and Toughness Capacity of Steeland Synthetic Fiber Reinforced Shotcrete(2021) Öker, Behice; Güler, Soner; Türkmenoğlu, Zehra FundaPüskürtme beton, önceden hazırlanmış betonun, bir yüzey üzerine basınçlı hava yardımıyla yüksek hızla püskürtülmesi sonucu yüzeyde katman oluşmayı sağlayan bir kaplama yöntemidir. Püskürtme betonlar, kullanım yerleri itibari ile basınç, çekme ve eğilme gibi çeşitli yüklere maruz kalmaktadır. Betonun bu özelliklerini iyileştirmek amacıyla beton içerisine çeşitli lifler eklenerek çatlak oluşumu azaltılabilir. Bu çalışmanın ilk kısmında çelik (ST), poliamid (PA) ve forta ferro (FF) sentetik lif katkılı püskürtme betonların işlenebilirlik (çökme), dayanım (basınç, yarmada çekme ve eğilme dayanımı) ve tokluk özellikleri öncelikle laboratuvar koşullarında üretilen karışım ve numuneler üzerinde incelenmiştir. Çelik ve sentetik lifler beton karışımlarına hacimsel olarak %0.25, %0.5 ve %1 oranlarında katılmışlardır. Çalışmanın ikinci aşamasında ise aynı reçeteler kullanılarak sahada sadece %1 hacimsel orana sahip lifli püskürtme betonların geri yansıma oranları elde edilmiştir. Çalışma sonucunda; hacimsel lif oranının artmasıyla kontrol betona kıyasla lif katkılı püskürtme betonlarda işlenebilirliğin önemli oranda azaldığı belirlenmiştir. Karışımlara lif eklenmesinin çelik lif katkılı püskürtme betonların yarmada çekme ve eğilme dayanımlarında basınç dayanımlarına kıyasla daha fazla oranda artışların olduğu belirlenmiştir. Buna ilave olarak, liflerin beton numunelerin eğilme etkisi altındaki davranışına özellikle ilk tepe yükü aşıldıktan sonra kırılma anına kadar olan bölgede önemli oranda katkı sundukları belirlenmiştir. ST liflerin yüksek çekme dayanımı ve üstün geometrik özellikleri sayesinde PA ve FF liflere kıyasla daha etkili oldukları görülmüştür. Ancak, sahada yapılan püskürtme uygulamalarında PA ve FF liflere kıyasla ST liflerin biraz daha fazla geri yansıma oranlarına sahip olduğu görülmüştür.Master Thesis Investigation of the Behavior of Waste Iron Powder and Steel Fiber Reinforced Geopolymer Concrete Under the Effect of High Temperature(2023) Sakin, İdris; Güler, SonerBu çalışmada yüksek fırın cürufu kullanılarak sodyum hidroksit (NaOH) ve sod-yum silikat (Na₂SiO₃) alkalileri ile aktifleştirilerek atık demir tozu ve çelik lif katkılı ge-opolimer betonların yüksek sıcaklık etkisi altındaki davranışı incelenmiştir. Numune üre-timinde standart kum, alkali/bağlayıcı oranı (0.55), çelik lif oranı (%0.5, %1), atık demir tozu (%10) ve sodyum silikat/sodyum hidroksit oranı (2.5) kullanılmıştır. Üretilen nu-muneler 24 saat kalıpta kaldıktan sonra çıkarılıp 1 gün boyunca 80 oC etüvde bekletilip daha sonra 28 gün boyunca oda sıcaklığında kür edilmiştir. Daha sonra 2 saat boyunca 300 oC, 600 oC ve 900 oC yüksek sıcaklığa maruz bırakılıp kütle kaybı, basınç dayanımı ve eğilme dayanımı deneylerine tabi tutulmuştur. Deney sonuçları kendi arasında ve kont-rol numunesiyle kıyaslanmıştır. Deneyler sonucunda tüm numunelerde yüksek sıcaklık etkisiyle kütle kaybı, basınç dayanımı ve eğilme dayanımı kaybı gözlenmiştir. Üretilen numuneler içerisinde üç farklı derecede yüksek sıcaklıkta en iyi performansı veren %1 oranında çelik lif içeren G3 numunesi olmuştur. Çelik liflerin yüksek sıcaklığa maruz kalan geopolimer betonların mekanik özelliklerini iyileştirdiği tespit edilmiştir.Master Thesis The Investigation of the Effect of Recycled Plastic Waste on the Mechanical Properties of Concrete(2022) Al-shammarı, Amjed Jasım Mohammed; Güler, SonerÇevreye zarar veren sayısız değişkenden biri de katı atıklardır. Atıkların geri dönüşümünün zorluğu ve yeniden kullanımının azlığı gibi faktörler nedeniyle çevre sorunları ortaya çıkmaktadır. Plastik, ciddi çevre sorunları yaratan yaygın bir katı atık türüdür. Bu çalışmada, beton karışımlarında kum yerine belirli oranlarda polietilen tereftalat (PET) kullanılmasının betonun fiziksel ve mekanik özellikleri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Kumun %0, %5, %10, %15, %20 ve %25'i PET malzeme ile yer değiştirilerek beton karışımları hazırlanmıştır. Elde edilen PET katkılı beton numunelere taze ve sertleşmiş beton testleri uygulanmıştır. Bu testler işlenebilirlik, birim hacim ağırlık, basınç dayanımı testleri ve eğilme dayanımı testleridir. Çalışma sonucunda belirli oranlarda PET atıklarının kullanılmasının betonun fiziksel ve mekanik özelliklerine olumlu etkileri olduğu görülmüştür. Ancak belirli bir miktardan fazla PET malzeme kullanılmasının beton karışımlarının boşluk oranını arttırdığı ve dolayısıyla dayanım özelliklerini azalttığı tespit edilmiştir.Master Thesis Investigation of the Effect of Waterproofing Additives on Strength and Durability Properties of Concrete(2023) Turanlı, Emre; Güler, SonerBinanın taşıyıcı elemanları olan temel ve bodrum perdeleri, bina ömrü boyunca sürekli olarak su ve/veya neme maruz kalmaktadır. Su/nem yalıtımının yanlış veya kalitesiz uygulamaları, yapı elemanlarının kullanım ömrünü önemli ölçüde kısaltmakta ve yapı güvenliği, insan sağlığı ve güvenliği ile ilgili telafisi mümkün olmayan kalıcı sorunlara neden olabilmektedir. Bu çalışmada yeni nesil serpme tipi su yalıtım malzemesi katkılı beton numunelerin donma-çözülme etkisi sonrası kütle kaybı, basınç dayanımı ve eğilme dayanımları incelenmiştir. Su yalıtım malzemesi beton karışımlarına ağırlıkça çimentonun %0.5, %1 ve %1.5'u olarak katılmıştır. Çalışma sonucunda su yalıtım malzemesinin betonun donma-çözülme etkisi sonrası kütle kaybı, basınç dayanımı ve eğilme dayanımındaki azalmaları önlemede etkisinin oldukça sınırlı düzeyde kaldığı görülmüştür. CO kontrol betonun 120 F-T çevrim sonrası kütle kaybı %2.09 iken, %0.5, %1 ve %1.5 su yalıtım malzemesi katkılı C1, C2 ve C3 numunelerinin kütle kayıpları sırasıyla %2.03, %1.94 ve %1.98 olmuştur. C0 kontrol betonun 120 F-T çevrim sonrası basınç dayanımındaki azalma %54.61 iken, %0.5, %1 ve %1.5 su yalıtım malzemesi katkılı C1, C2 ve C3 numunelerinin basınç dayanımındaki azalmalar sırasıyla %51.74, %47.41 ve %47.47 olmuştur. Buna ilave olarak, C0 kontrol betonun 120 F-T çevrim sonrası eğilme dayanımındaki azalma %40.83 iken, %0.5, %1 ve %1.5 su yalıtım malzemesi katkılı C1, C2 ve C3 numunelerinin basınç dayanımındaki azalmalar sırasıyla %38.74, %33.25 ve %36.03 olmuştur.Master Thesis Investigation of the Physical and Mechanical Properties of 3d, 4d and 5d Steel Fiber Reinforced Concrete After Freeze-Thaw Effect(2022) Turunç, Dilan; Güler, SonerBetonun çekme ve eğilme dayanımlarının iyileştirilmesi yönündeki çalışmalar genellikle betona lif katkısı ile gerçekleşmektedir. Bu nedenle çelik liflerin uç geometrileri geliştirilerek lifin beton içerisindeki çatlak köprüleme etkisini sağlamak amacıyla yeni nesil 3D, 4D ve 5D çelik lifler üretilmiştir. Üretilen lifsiz, 3D, 4D ve 5D çelik lif katkılı beton numunelerinde hedef beton basınç dayanımı 40 MPa olarak belirlenmiştir. Beton karışımına 3D, 4D ve 5D çelik liflerin katkısı hacimce %0.5 ve %1.5 oranlarında olmuştur. Çalışma kapsamında kontrol dâhil toplam 7 beton karışımı, belirlenen kalıplara deney şartlarına uyularak yerleştirilmiştir. Taze betona çökme yayılma testi uygulanmıştır. 28 gün boyunca kür havuzunda bekletildikten sonra çıkartılan numunelere 100 donma-çözülme (D-Ç) çevrimi uygulanmıştır. Ardından hem 100 d-ç çevrimine maruz kalmış hem de oda şartlarında bekletilmiş numunelere ultra ses geçiş hızı (USH), basınç dayanımı ve eğilme dayanımı testleri uygulanmıştır. Eğilme dayanımı testi için100x100x400mm boyutlarındaki kiriş numuneler, ultrases geçiş hızı ve basınç dayanımı testleri için 100x100x100mm boyutlarındaki küp numuneler kullanılmıştır. Sonuçlar incelendiğinde, hacimce %1.5 oranında 3D, 4D ve 5D çelik lif içeren beton numunelerin100 D-Ç çevrimine maruz kalmış numunelerin oda koşullarındaki numunelere kıyasla sırasıyla %4.14%3.83 ve %3.23 oranında eğilme dayanımlarında azalış olduğu görülmüştür. Yine 100 D-Ç çevrimine maruz kalmış numunelerin kontrol beton numunesine göre ultrases geçiş hızını % 17, basınç dayanımını %12.5 ve eğilme dayanımını %19.2'lik değerler ile en çok arttıran numuneler hacimce %1.5 oranlı 5D çelik lif içerikli betonlar olduğu saptanmıştır.Master Thesis Investigation of the Physical and Mechanical Properties of Fly Ash and Silica Fume Added Concrete Road Pavements(2023) Borizan, Doğan; Güler, SonerBeton yol kaplama karışımlarında genellikle uçucu kül ve silis dumanı kullanılarak betonun fiziksel ve mekanik özellikleri iyileştirilmektedir. Bu tez bünyesinde kullanılan agregalara Los Angeles Aşınma, Metilen Mavisi, Yassılık Endeksi ile Hava Tesirlerine Karşı Dayanıklılık deneyleri yapılmış olup yol kaplama gövdesine uygun kalitede agregalar kullanılmıştır. Daha sonra bu agregalarla bağlayıcı olarak çimento, silis dumanı ve uçucu kül kullanılarak beton yol kaplama karışımı elde edilmiştir. Beton karışımlarının hazırlanmasında; kontrol betonu (%100 çimento), ST-1 (%10 UK+%90 Çimento), ST-2 (%20 UK+ %80 Çimento), ST-3 (%5 UK + %5 SD + % 90 Çimento) ve ST-4 (% 15 UK + % 5 SD + %80 Çimento) kodları kullanılmıştır. Taze betona çökmede yayılma testi uygulanmıştır. Yayılma testi sonrasında, taze betonlar kalıplara doldurulmuş ve laboratuvar ortamında 24 saat boyunca bekletilmiştir. Daha sonra, betonlar kalıptan çıkarılarak 28 gün kür havuzunda bekletilmiştir. Sertleşmiş betonun su emme ve boşluk oranı, basınç dayanımı ve yarmada çekme dayanımı deneyleri yapılmıştır. Deney sonuçları incelendiğinde silis dumanı ve uçucu külün betonun basınç dayanımını ve yarmada çekme dayanımını artırdığı işlenebilirliği azaltıp çökme miktarını düşürdüğü gözlenmiştir. ST-4 beton karışımında en yüksek dayanımın elde edilmiş olup buna göre silis dumanının dayanımı uçucu kül ve çimentoya göre daha da yükselttiği tespiti yapılmıştır.Master Thesis Investigation of the Physicial and Mechanical Characteristics of Waste Blended Cements Additive Freezing and Thawing(2021) Filiz, Berivan; Akbulut, Zehra Funda; Güler, SonerÇimento, ülkemizde en çok kullanılan yapı malzemelerinden biridir. Çimento üretimi sırasında atmosfere çeşitli zararlı gazlar yayılmaktadır. Çimentodan kaynaklı çevresel etkilerin azaltılması amacıyla çimento üretiminde atık malzeme kullanımı giderek artmıştır. Bu çalışmanın amacı, uçucu kül (UK), silis dumanı (SD) ve mermer tozu (MT) katkılı çimento harçlarının donma-çözülme (DÇ) etkilerine maruziyet sonrasında fiziksel ve mekanik özelliklerindeki değişikliklerin araştırılmasıdır. Bu amaçla, UK, SD ve MT katkıları çimento ile % 10, % 20 ve %30'u oranında yer değiştirilerek karışımlar hazırlanmıştır. Çimento harçlarının ilk olarak, yayılma çapları, priz başlangıç ve priz bitiş süreleri gibi taze harç özellikleri belirlenmiştir. Daha sonra, 0, 50, 100 ve 200 DÇ çevrimine tabii tutulmuş çimento harçlarının birim ağırlığı, su emme, görünür gözeneklilik, kütle kaybı, gibi özellikleri belirlenmiştir. Son olarak da DÇ çevrimine tabii tutulmuş kontrol ve UK, SD ve MT tozu katkılı çimento harç numunelerinin mineralojik ve mikro yapılarındaki değişiklikleri tespit etmek amacıyla X-ışını kırınımı (XRD) ve taramalı elektron mikroskobu (SEM) analizleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre SD katkılı çimento harçlarının, UK ve MT katkılı çimento harçlarına göre daha yüksek DÇ direncine sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca oda şartlarına kıyasla 200 DÇ çevriminden sonra kontrol ve tüm katkılı çimento harçlarının kütle kayıplarının ve buna bağlı olarak mikro yapılarının önemli ölçüde bozulduğu tespit edilmiştir.Master Thesis The Investigation of Use of Recycled Glass Powder in Conventional Concrete(2022) Abud, Ayad Jamel; Güler, SonerGünümüzde çimento üretimi sırasında karbondioksit (CO2) emisyonlarının azaltılmasına yönelik çalışmalar devam etmektedir. Atık camlardan belirli bir yumuşaklık derecesinde faydalanmak mümkün olduğundan puzolanik cam özelliği gösterir. Bu araştırmada atık cam, (80) mikron çap altında öğütüldükten sonra çimento ile %0, 2.5,7.5,12.5ve17.5% oranlarında yer değiştirerek kullanılmıştır. Basınç, eğilme ve yarma çekme dayanımı testleri için toplam 135 numune hazırlanmıştır. Betonun karışım oranları (1:1.5:3) olarak belirlenmiştir. Çalışmada atık cam tozu katkılı betonların işlenebilirliği, çimento hamurunun ilk ve son priz süreleri ve mekanik özellikleri incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, çimentonun cam tozu ile yer değiştirme oranının arttırılmasının betonun işlenebilirliğini azalttığı görülmüştür. Ayrıca, çimentonun geri dönüştürülmüş atık cam tozuyla değiştirilme oranının arttırılması, çimentonun ilk ve son priz süresini arttırmıştır. Ayrıca farklı atık cam tozu katkılı beton karışımları için su emme testi yapılmıştır. Çimento yerine kullanılan atık cam tozu miktarı arttıkça betonun su emme kapasitesinin arttığı görülmüştür. Ayrıca, çimentonun geri dönüştürülmüş cam tozuyla değiştirilmesi için optimum değer %7,5 olarak belirlenmiştir. Kontrol betona kıyasla %7.5 cam tozu içeren betonda28 günlük basınç dayanımındaki artışın %20.77 olduğu belirlenmiştir. Kontrol betonu ile karşılaştırıldığında, 28 günlük yarmada çekme ve eğilme dayanımındaki artışların sırasıyla %20.37 ve %50.68 olduğu görülmüştür.