Browsing by Author "Günüç, Selim"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Article Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı: Belirtiler, Nedenler ve Etkiler*(2016) Keskin, Ayten Doğan; Günüç, SelimTeknolojinin insan yaşamını kolaylaştırdığı alanlardan biri de çevrimiçi alışveriş olanağıdır. İnsanların çevrimiçi alışveriş yapma ya da satın alma nedenleri arasında; arama kolaylığı, iyi bir fiyat, çeşitlilik, zaman, kullanışlılık, eğlence, promosyon, dürtü gibi faktörler gösterilebilir. Bazı bireylerde, kontrol edilemeyen satın alma davranışı çevrimiçi alışveriş bağımlılığına neden olmaktadır. Bu çalışmada, çevrimiçi alışveriş yapma nedenlerinin belirlenmesi ve çevrimiçi alışveriş bağımlılığının hedonik alışveriş bağlamında tanımlanması ve betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel ve nicel yöntemlerin kullanıldığı karma yöntem ile desenlenmiştir. Nicel verilerin toplanmasında kartopu örnekleme yöntemi ile 105 kişiye ulaşılmıştır. Nitel verilerin toplanması için sık sık çevrimiçi alışveriş yapan bireyler arasından rastgele 18 kişiden açık uçlu sorular ile veriler toplanmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından kimi zaman yüz yüze kimi zaman ise İnternet ortamında beş ay süren bir zaman diliminde toplanmıştır. Örneklemin %80'i kadın (84), %20'si (21) erkek ve yaş aralığı 18-55 (ort: 29) arasında değişmektedir. Çalışmada veri toplama araçları olarak açık uçlu soru formu, demografik değişken formu ve Hedonik Alışveriş Ölçeği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-Testi, ANOVA analizleri ve hedonik alışveriş puanlarının gruplandırılması için iki aşamalı kümeleme analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda çevrimiçi alışverişin nedenleri nitel ve nicel bulgular birlikte değerlendirilerek betimlenmiş, çevrimiçi alışveriş bağımlılığının nedenleri de ilişkili kavramlarla tartışılmıştırMaster Thesis Development of Internet Addiction Scale and Scrutinising the Relations Between the Internet Addiction and Some Demographic Variables(2009) Günüç, Selim; Kayri, MuratBu çalışmanın öncelikli amacı, Türkçe internet bağımlılık ölçeği geliştirmektir. Ölçek maddeleri, DSM-IV ve ilgili alanyazının yanında özellikle öğrencilerin internet ile ilgili düşüncelerinden alınan veriler ile oluşturulmuştur. Çalışmanın örneklemini, 301'i kız, 443'ü erkek ve 10'u kayıp veri olmak üzere ortaöğretim kademesindeki 754 öğrenci oluşturmaktadır. Bu yüzden, Türkiye'nin her coğrafi bölgesinden kozmopolit özellik arz eden birer il ve her ilden de ikişer okul seçilmiştir. Bölgelerdeki illerin seçimi uygun örnekleme, illerde belirlenen okullar ise seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Örneklemdeki bireylerin yaş aralığı 14-20 aralığında değişmekte olup, yaş ortalaması 15,82 olarak bulunmuştur. Ölçek beşli likert tipinde olup, 35 maddeden oluşmaktadır.Ölçeğin Cronbach alfa (?) iç tutarlık katsayısı .944 olarak bulunmuştur. Bu çalışmada, yapı geçerliği için açımlayıcı (exploratory) faktör analizi, elde edilen faktör yapısının doğruluğunu test etmek için de doğrulayıcı (confirmatory) faktör analizi yöntem olarak belirlenmiştir. Ölçek dört alt faktörden oluşmaktadır. Bu dört faktör; ?Yoksunluk?, ?Kontrol Güçlüğü?, ?İşlevsellikte Bozulma? ve ?Sosyal İzolasyon? olarak adlandırılmıştır. Ölçeğe ilişkin toplam açıklanan varyans %47,463 olarak bulunmuştur.Ölçeğin puanlanmasında; dağılım normal olmadığı için, dağılım ölçülerinden ortanca (median) ve çeyrek sapma (quartiles) değerleri kullanılmıştır. Burada ortanca değer eşik değer olarak kabul edilebilmiştir. Tutum düzeylerinin de düşük-orta-yüksek şeklinde sınıflandırılması için de; düşük (ortanca ? çeyrek sapma), orta (ortanca), yüksek (ortanca + çeyrek sapma) modeli kullanılmıştır. Ancak, bireylerin bağımlılık durumları hakkında daha detaylı sonuçlar elde edebilmek için örnekleme sınıflandırma tekniklerinden ?İki Aşamalı Kümeleme Analizi? tekniği uygulanmıştır.Bireylerin madde toplam puanlarına göre bağımlılık durumu ?iki aşamalı kümeleme analizi? yöntemi ile dört gruba ayrılmış olup birinci grup ?bağımlı grup?, ikinci grup ?bağımlılık riski taşıyan grup?, üçüncü grup ?eşik grubu?, dördüncü grup ise ?bağımlı olmayan grup? olarak tanımlanmıştır. Bu çalışmada 754 bireyden 76 (%10,1) birey internet bağımlısı ve 199 (%26,4) birey olası bağımlı (risk altında) olarak bulunmuştur. Geriye kalan 222 (%29,4) eşik grubundaki birey ve 257 (%34,1) bağımlı olmayan gruptaki birey ile toplam 479 ( %63,5) birey ise bağımlı olarak tespit edilmemiştir.Bu çalışmada, bazı demografik değişkenlere ilişkin tanımlayıcı istatistiklerin yanında bu değişkenler ile internet bağımlılık durumu arasındaki ilişkiler de incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Bu sonuçlara göre; il, cinsiyet, sınıf, yaş, baba mesleği, sigara kullanma durumu, aile geliri, interneti en sık kullanım amacı, interneti yıllık ve günlük kullanım miktarı ile internet bağımlılığı arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.Research Project Eğitim Fakültelerindeki Öğrenci Bağlılığı Profilinin Belirlenmesi ve Öğrenci Bağlılığı ile Teknoloji Entegrasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2017) Yiğit, Emrullah; Aykat, Şükrü; Güngör, Fisun; Keser, Hafize; Artun, Hüseyin; Günüç, SelimBu çalışmada; Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde yer alan yükseköğretim kurumuna bağlı üniversitelerde; kampüs olanakları/koşulları ile bu olanaklardan öğrencilerin ne derece faydalanabildiği ve öğrenci bağlılığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi, fakülte ve dersliklerin teknolojik altyapısı ve öğrenci bağlılığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi, öğretim elemanının derste teknolojiyi kullanma yeterliği ve öğrenci bağlılığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi, kampüs, dersler ve teknoloji entegrasyonuna ilişkin faktörler ve öğrenci bağlılığı arasındaki ilişkilerin belirlenmesi ve Türkiye’nin farklı coğrafik bölgelerinde bulunan üniversitelerin kampüs yapısına göre öğrenci bağlılığı düzeyindeki farklılıkların incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları rastgele bir şekilde tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veriler 26 ildeki devlet üniversitelerin toplanmıştır. Her eğitim fakültesine bağlı 400’er öğrenci olmak üzere toplamda 10.400 (26*400) öğrenciye ölçme araçları yollanmıştır. Veri toplama aracı olarak, Öğrenci Bağlılığı Ölçeği (ÖBÖ), Kampüs İklimi Kontrol Listesi (KİKOL) (öğrenci ve Araştırmacı formu), Teknolojik Altyapı Kontrol Listesi (TAKOL) ve Öğretim Elemanlarının Teknoloji Entegrasyonu Yeterliğine Yönelik Öğrenci Algısı Ölçeği (TEÖAÖ) kullanılmıştır. Tüm veriler SPSS 18.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen öğrenci bağlılığı, kampüs olanaklarını değerlendirme, kampüs olanaklarından faydalanma ve teknoloji entegrasyonuna ilişkin veriler ile frekans ve yüzde gibi betimleyici istatistikler, ortalama, korelasyon ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Öğrencilerin kampüs olanaklarından faydalanma düzeyi, öğretim elemanlarının teknoloji entegrasyonu gerçekleştirme durumu ile öğrenci bağlılığı ve alt faktörleri arasında korelasyon değerleri incelendiğinde, genel olarak tüm bölge ve üniversitelerde bu değişkenler arasında anlamlı bir korelasyon olduğu; diğer bir deyişle öğrencilerin kampüs olanaklarından faydalandıkları ve teknoloji entegrasyonu gerçekleştirildiği zaman kampüse, derslere, öğrenmeye ve kısacası üniversite yaşamına yönelik öğrenci bağlılıklarının arttığı sonucuna ulaşılmıştır.Article İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2009) Kayrı, Murat; Günüç, SelimTemelde bireyin internet başında uzun süre kalmasını ifade eden internet bağımlılığının tespitine yönelik, ulusal alanyazında yeterli sayıda ölçeğin bulunmaması bu alanda ölçme aracı geliştirme ya da uyarlama ihtiyacını doğurmuştur. Bu çalışmada, Nichols ve Nicki’nin (2004) geliştirmiş oldukları “Internet Bağımlılık Ölçeği’nin (Internet Addiction Scale) Türkçeye uyarlanıp, yapı geçerliğini ve iç tutarlılık güvenirlik katsayısını belirlemeye yönelik bir araştırma yapılmıştır. Nichols ve Nicki (2004) ölçeğin özgün formuna ilişkin iç tutarlılık katsayısını (cronbach alfa) .95 olarak tespit etmiştir. Bu uyarlama çalışması örneklemini, seçkisiz örnekleme metodu ile Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde (BBAUM) bilgisayar laboratuarını kullanan 277 öğrenci oluşturmakta olup, uyarlama ölçeğine ilişkin güvenirlik katsayısı da (cronbach alfa) .93 olarak tespit edilmiştir. Bu çalışmada, yapı geçerliği için açımlayıcı (exploratory) faktör analizi, elde edilen faktör yapısının doğruluğunu test etmek için de doğrulayıcı (confirmatory) faktör analizi kullanılmıştır. Ölçek uyarlamasıyla birlikte çalışma grubundaki bağımlılık düzeyleri de incelenmiş ve 32 bireyin internet bağımlısı olma yolunda risk içerisinde oldukları belirlenmiştir. Ayrıca internet bağımlılık ölçeğinin Türkçe uyarlamasına yönelik yapılan geçerlik – güvenirlik analizleri, alanyazın ışığında değerlendirilmiş ve elde edilen değerlerin beklenen sınırlar içerisinde olduğu görülmüştür.Article Internet Usage Profile of Medical Students and Effects of Internet Addiction on Sagittal Balance(2019) Ertilav, Kemal; Senol, Nilgun; Günüç, Selim; Alaca, İlker; Aktepe, EvrımObjectiveThe risk of internet addiction increases as the time of internet usage increases. Long-term internet usage may effect the posture of the person. This may causethe change of the gravity center and may effect the segmental degeneration. In this study, it is aimed topoint out the effect of internet usage on posture in young population.Material and MethodsIn Suleyman Demirel University, 168 medical students had internet addiction scale. The scores ≥81 accepted as internet addicted. Equal number of adolescentswho got the diagnosis of internet addicted and not had cervical/lumbar x-ray graphics. Sagittal alignments were evaluated by using Cobb’s method. Probable internet addicted descriptive analysis, TwoStep Cluster Analysis, ANOVA, Independent Samples t-Test, Product-Moment Correlation, Mann-Whitney U analysis were used.ResultsNine(5,4%) students were internet addicted. There was a significant difference between internet usage habits and internet addiction scores, but the highestdifference was found between “intermittent+long time usage” and “total usage in once”. There was only a negative(r = -.341) and significant relation(p= .021)between internet addiction and lumbar Cobb angle. As the score of internet usage increases, value of lumbar Cobb angle decreases. Only lumbar Cobb angle values were significantly different(p= .030) for devices used for internet access. According to the Rank values, students’ lumbar Cobb angle using laptop as internet access device(13,07) were lower than the students’ using cell phone or pads(21,07).ConclusionBeing in the same and unsuited anatomical position while using internet for a long time may cause changes in the sagittal alignment. Loadings and stresses on spinal structures influence the spinal morphology and cause the occurrence of disc degeneration.Article Öğretim Elemanlarinin Teknoloji Entegrasyonu Yeterliğine Yönelik Öğrenci Algisi Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalişmasi(2016) Günüç, Selim; Artun, HüseyinBu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının derslerine giren öğretim elemanlarının teknoloji entegrasyonu yeterliklerine yönelik algılarının belirlenmesidir. Çalışmada nicel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın verileri farklı bölümlerde öğrenim gören 505 öğretmen adayından elde edilmiştir. Bu örneklem grubunda yer alan öğretmen adaylarından toplamda 408 sağlıklı veri elde edilmiştir. 215 öğretmen adayı ile açımlayıcı faktör analizi (AFA), 193 öğretmen adayı ile de doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Ölçek \"hiçbir zaman\", \"nadiren\", \"bazen\", \"çoğu zaman\" ve \"her zaman\" şeklinde ifade edilen 5 kategorili derecelendirmeden oluşmaktadır. Algı ölçeğinin faktör yapısı AFA ile belirlenmiş, ardından DFA ile test edilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .940 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğe ait her bir alt faktörden elde edilen güvenirlik katsayısı; 12 maddelik birinci faktör için ?=.909 ve 13 maddelik ikinci faktör için ?=.904 olarak hesaplanmıştır. Ölçekte yer alan birinci faktörün \"Teknolojiden Faydalanma\" ve ikinci faktörün ise \"Teknoloji Kullanımı\" olarak adlandırılması kararlaştırılmıştır. Sonuç olarak, 25 maddeden oluşan iki faktörlü geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğe ilişkin alınan yüksek puan; öğretmen adaylarının, dersine giren öğretim elemanının/elemanlarının teknoloji entegrasyonu yeterliğini yüksek düzeyde algıladığına işaret etmektedir.Article Türkiye’de İnternet Bağımlılık Profili ve İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik Çalışması(2010) Kayrı, Murat; Günüç, SelimBu çalışmanın öncelikli amacı, Türkçe internet bağımlılık ölçeği geliştirmek ve örneklem bulgularından yola çıkarak Türkiye’deki internet bağımlılık profilini betimlemektir. Çalışmanın örneklemini, ortaöğretim kademesindeki 754 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçek beşli likert tipinde olup, 35 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin puanlanmasında; bireylerin bağımlılık durumları hakkında daha detaylı sonuçlar elde edebilmek için sınıflandırma tekniklerinden “İki Aşamalı Kümeleme Analizi” tekniği uygulanmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa ($alpha$) iç tutarlık katsayısı .944 olarak bulunmuştur. Bu çalışmada, yapı geçerliği için açımlayıcı (exploratory) faktör analizi, elde edilen faktör yapısının doğruluğunu test etmek için de doğrulayıcı (confirmatory) faktör analizi yöntem olarak belirlenmiştir. Ölçek dört alt faktörden oluşmaktadır. Bu dört faktör; “Yoksunluk”, “Kontrol Güçlüğü”, “İşlevsellikte Bozulma” ve “Sosyal İzolasyon” olarak adlandırılmıştır. Ölçeğe ilişkin toplam açıklanan varyans %47,463 olarak bulunmuştur. Bu çalışmada, 754 bireyden 76’sı (%10,1) internet bağımlısı olarak tespit edilmiştir.Article Türkiye’deki Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeyini Etkileyen Bazı Faktörlerin Karar Ağaçları Yöntemleri ile İncelenmesi(2010) Kayrı, Murat; Günüç, Selimİnternet bağımlılığı, patolojik ve psikolojik bir rahatsızlık olarak kabul edilmekte ve bilişim teknolojilerindeki hızlı gelişime paralel olarak da gitgide yaygınlaşmaktadır. İnternet bağımlılığını etkileyen faktörlerin ve bu faktörlerin etki düzeylerinin belirlenmesi, sağlıklı internet kullanımının sağlanması için kaçınılmaz görünmektedir. Bu çalışmada; 754 ortaöğretim öğrencisinin, internet bağımlılık düzeyi, “İnternet Bağımlılık Ölçeği” ile incelenmiştir. Bu çalışmada söz konusu ölçekten alınan toplam puan bağımlı değişken olarak kabul edilmiştir. Öğrencilerin; interneti günlük kullanma saatleri, interneti kaç yıldır kullandıkları, interneti en çok hangi amaç için kullandıkları, anne ve babalarının eğitim düzeyleri, ailelerinin gelir düzeyleri ve cinsiyet değişkenleri ise bağımsız değişkenler olarak regresyon analizine dâhil edilmiştir. Model, karar ağaçları tekniklerinden Sınıfl andırma Ağacı ve Chaid Analizi olmak üzere iki yöntemle test edilmiştir. Sınıfl andırma Ağacı yönteminde, bağımlı değişken üzerinde sırasıyla, bireyin interneti kullanım amacı, interneti günlük kullanma saati, cinsiyet, gelir düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkenleri önemli yordayıcılar olarak bulunmuştur. Chaid Analizi yönteminde ise Sınıfl andırma Ağacı yönteminden farklı olarak, bağımlı değişken üzerinde sadece internet kullanım amacı ve bireylerin interneti günlük kullanma saati değişkenleri önemli yordayıcılar olarak belirlenmiştir.Article Yüksek ve Düşük Sosyoekonomik Koşullara Sahip Öğrencilerin İnternet Bağımlılığı Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi(2016) Kayrı, Murat; Günüç, Selimİnternet bağımlılığı bireylerin yaşadığı coğrafya, kültür ve sosyoekonomik koşullara göre farklılık göstermektedir. Ergenlerde kontrolsüz internet kullanımı klinik düzeyde bağımlılık vakalarına yol açmakta ve bu bağımlılığın, bireylerin ve ailelerinin sosyoekonomik düzeyleri ile yakından ilişkili olabileceği düşünülmektedir. Bu araştırmada aile sosyoekonomik düzeyi yüksek (266 öğrenci) ve düşük (187 öğrenci) olan ergenler incelenmiştir. Çalışmada Günüç ve Kayri tarafından geliştirilen \"İnternet Bağımlılık Ölçeği\" uygulanmıştır. Çalışmada kümeleme analizi kullanılarak bağımlılık düzeyleri benzerliklerine göre gruplandırılmıştır. Sosyoekonomik düzeyi yüksek olan örneklemde internet bağımlılık düzeyi x = 75.507, Ss = 29.307 olarak hesaplanmıştır. Ardından bağımlılık düzeyi \"İki Aşamalı Kümeleme Analizi\"ne göre üç gruba ayrılmıştır. Birinci grupta x = 43.81 ortalama ile bağımlı olmayan 74 öğrenci (%27,8) yer alırken ikinci grubu x = 1.75 ortalama ile risk altındaki 121 öğrenci (%45,5) ve üçüncü grubu ise x = 114.94 ortalama ile bağımlı 71 öğrenci (%26,7) oluşturmuştur. Sosyoekonomik düzeyi düşük olan örneklemde, internet bağımlılık düzeyi x = 68.588; Ss = 21.424 olarak elde edilmiştir. İki Aşamalı Kümeleme Analizi bulgularına göre bu örneklem, benzerliklerine göre üç ayrı grupta toplanmıştır. Birinci grup (n = 91; %48,7) 51.14 ortalama ile bağımlı olmayan; ikinci grup (n = 79; %42,2) 78.72 ortalama ile riskli altındaki bireyler ve üçüncü grup (n = 17; %9,1) ise 114.88 ile bağımlılara işaret etmiştir. Sosyoekonomik düzeyi yüksek olan öğrencilerde yüksek bağımlılık oranı %26,7 iken sosyoekonomik düzeyi düşük olan grupta yüksek bağımlılık oranı %9,1 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca bu çalışmada, farklı sosyoekonomik düzeylerin internet bağımlılığı üzerindeki olası etkileri tartışılmıştır.