Browsing by Author "Günbatar, Mustafa Serkan"
Now showing 1 - 20 of 20
- Results Per Page
- Sort Options
Article Bilgi-işlemsel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi: Meslek Liseleri Örneklemi(2020) İbili, Emin; Sırakaya, Mustafa; Günbatar, Mustafa SerkanBu araştırmada lise öğrencilerinin Bilgi-işlemsel Düşünme (BİD) becerileri incelenmiş ve BİD becerileri bazıdeğişkenler açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini meslek lisesinde öğrenim gören 591 öğrencioluşturmaktadır. Öğrenciler %51.1’i yüksek, 44.3’ü orta ve %4.6’sı düşük düzeyde BİD becerisine sahiptirler. Araştırmasonuçları BİD becerilerinin cinsiyet, programlama dersi alma, programlama deneyimi ve bilgisayar sahipliği açısındanfarklılaşmadığını göstermiştir. Okul türü ve sınıf düzeyi açısından ise BİD ölçeğinin bazı alt boyutlarına göre farklılaşmavardır. Bu bulgular meslek liselerinde öğrenim gören öğrencilerin ortalama BİD düzeylerini ortaya koyması; okullarınişbirliği ve eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkisini; BİD becerilerinin sınıf seviyesine bağlı olarakfarklılaşabileceğini göstermesi açısından önem arz etmektedir.Article Computer Programming Self-Efficacy Scale (Cpses) for Secondary School Students: Development, Validation and Reliability(2017) Gökçearslan, Şahin; Günbatar, Mustafa Serkan; Kukul, VolkanBilgisayar programlama, son yıllarda tüm dünyada K-12 eğitim müfredatlarında yer almaya başlamıştır ve programlama öz-yeterliğinin ölçülmesi için bir araç geliştirilmesine ihtiyaç duyulmuştur. Bu çalışmanın amacı bu ihtiyacı gidermek adına alana katkı sağlamaktır. Aracın geliştirilmesinde klasik ölçme teorisinin basamakları kullanılmıştır. Çalışma 2014-2015 eğitim öğretim yılının bahar döneminde bir devlet okulunda yaşları 12-14 arasında değişen 233 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmanın sonucunda 31 maddeden oluşan tek faktörlü ölçme aracı ortaya çıkmıştır. Ölçme aracındaki maddelerin madde yükleri 0.47 ile 0.71 arasında değişmektedir ve ölçeğin açıkladığı toplam varyans %41.15'tir. Ölçeğin iç tutarlılığını belirlemek amacıyla yapılan analizlere göre Cronbach alfa katsayısı 0.95, iki yarı metodu sonuçları ise 0.96 çıkmıştır ve bu sonuçlar ölçme aracının iç tutarlılığının yüksek olduğunu göstermektedir. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri uygulanmış ve analiz sonuçlarına göre ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır.Article Covid-19 Pandemisi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Öz-yeterlik Algıları(2022) Günbatar, Mustafa Serkan; Çok, CemalCovid-19 pandemisiyle beraber tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de zorunlu olarak uzaktan eğitime geçilmiştir. Bu çalışma, 2020-2021 eğitim öğretim yılı uzaktan eğitime mecburi ve hızlı geçiş süreci ile birlikte öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin öz-yeterlik algılarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Örneklem grubu, Van ili Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilk ve orta dereceli okullarda görev yapan 381 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin öz-yeterlik (UEÖY) algılarını ortaya çıkarmak için çalışma kapsamında 36 maddeden oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda UEÖY ölçeği beş alt faktörden oluşmuştur. Ölçeğin tamamına ilişkin Cronbach’s Alpha Güvenirlik katsayısı .966, Teknik Öz-yeterlik alt boyutu .934, Öğretimsel İçerik Öz-yeterlik alt boyutu .910, Öğretimde Teknoloji Kullanımı Öz-yeterlik alt boyutu .936, Uzaktan Eğitim Yazılımsal Öz-yeterlik alt boyutu .915, Duygusal İletişim Öz-yeterlik alt boyutunun .828 bulunmuştur. Analizler sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin öz-yeterlik algıları cinsiyet, çalıştıkları öğretim kademesi ve uzaktan eğitimde EBA platformunu kullanıp kullanmama değişkenleri açısından anlamlı farklılık göstermemektedir. Branş, mesleki çalışma süresi, uzaktan eğitimle ilgili bir eğitim alıp almama ve uzaktan eğitimde ZOOM platformunu kullanıp kullanmama değişkenleri açısından ise anlamlı farklılık görülmüştür. Elde edilen sonuçlardan yola çıkarak öneriler sunulmuştur.Master Thesis The Effect of Problem Based Learning on Problem Solving and Computational Thinking Skills in Robot and Game Projects Developed by Secondary School Students(2019) Turan, Barış; Günbatar, Mustafa SerkanYapılan çalışmada mBlock programlama aracı ile Probleme Dayalı Öğrenme Yöntemi kullanılarak yapılan oyun ve robot projelerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri ve bilgi-işlemsel düşünme becerileri üzerindeki etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada yarı deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu araştırma modeli kullanılmıştır. Yapılan çalışma kapsamında veri toplamak için Serin, Bulut Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri ve Korkmaz, Çakır ve Özden (2016) tarafından geliştirilen Bilgi-İşlemsel Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeği kullanılmıştır. İlgili ölçme araçları 2018-2019 güz yarıyılında Van ili Edremit İlçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet okulunda eğitime devam eden 57 altıncı sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Deney grubuna probleme dayalı öğrenme yöntemi kontrol grubuna ise geleneksel öğrenme yöntemi kullanılarak ders verilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 20 paket programı aracılığıyla bağımlı örneklem t-testi, bağımsız örneklem t-testi ve iki yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Yapılan deneysel işlem öncesinde deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin problem çözme becerileri ve bilgi-işlemsel düşünme becerilerinin ortalama puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Dolayısıyla deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin öğretim öncesi bilgi-işlemsel düşünme becerilerinin ve problem çözme becerilerinin denk olabileceği varsayılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda deney grubu öğrencilerinin son test puanları kontrol grubu öğrencilerinin son test puanlarına göre anlamlı düzeyde artış göstermiştir (p<0,05). Bu durum kullanılan öğretim yöntemi yani probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin bilgi-işlemsel düşünme becerileri ve problem çözme becerileri üzerinde olumlu etkisi olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin problem çözme becerileri ve bilgi-işlemsel düşünme becerileri cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemiştir (p>0,05). Ayrıca öğrencilerin deney-kontrol grubunda olmalarının ve cinsiyetlerinin öğrencilerin problem çözme becerileri ve bilgi-işlemsel düşünme becerileri üzerinde ortak etkisinin anlamlı düzeyde olmadığı sonucuna varılmıştır (p>0,05). Bilgisayar sahipliği ile ilgili bulgular incelendiğinde ise bilgisayar sahibi olmayan öğrencilerin bilgi-işlemsel düşünme puanları ve problem çözme puanları anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Kontrol grubunda bilgisayar sahibi olan öğrencilerin problem çözme ortalama puanları 𝑋̅= 2,86 iken bilgisayar sahibi olmayan öğrencilerin ortalama puanları 𝑋̅=2,99'dur. Deney grubunda bilgisayar sahibi olan öğrencilerin problem çözme ortalama puanları 𝑋̅= 3,15 iken bilgisayar sahibi olmayan öğrencilerin ortalama puanları 𝑋̅=3,46'dır. Bu bulguların olası nedenlerini anlayabilmek için bilgisayar sahibi olan on beş öğrenci ile odak gurup görüşmesi yapılmıştır. Yapılan görüşmelerden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin kişisel bilgisayarlarını eğitim, araştırma vb. faaliyetlerden çok yoğun bir şekilde oyun oynama ve sosyal medyada vakit geçirme amacıyla kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bundan yola çıkarak ebeveynlerin çocukların bilgisayar kullanımlarını gözlemlemelerinin ve kontrol altında tutmalarının, çocuklarının bilgisayarın ve internetin olumsuz etkilerinden korunmasına yardımcı olabileceği öneriler kısmında ifade edilmiştir.Article Effects of Inquiry Types on States Related To Community of Inquiry in Online Learning Environments: an Explanatory Case Study(2017) Günbatar, Mustafa Serkan; Güyer, TolgaThe purpose of this study, with reference to Community of Inquiry, is to evaluate the comparative effectiveness of Learning activities based on Online Inquiry differentiating as Open and Guided Inquiries. This study employs mixed research method and explanatory design. The data were collected with the Community of Inquiry Index and the Student Process Survey. According to the Community of Inquiry index results, scores of all guided inquiry students in terms of the scale were higher at a statistically significant level than those of open group. Similarly, regarding the subscales of community of inquiry index teaching presence and cognitive presence factor scores were higher in favor of the guided inquiry students. There is no significant difference between the social presence scores of the groups. Obtained qualitative data also support this result. According to these findings, we can arrive at the conclusion that, within the scope of Community of Inquiry, the students in the guided inquiry group had a more efficient working process than the students in the open inquiry group.Master Thesis Effects on Creative Thinking Skills and Attitudes of Students Due To the Web Mediated Problem Based Learning.(2009) Günbatar, Mustafa Serkan; Çavuş, HayatiBu çalışmada, web üzerinden gerçekleştirilen Probleme Dayalı Öğrenme sürecinin öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerine olan etkisi ve süreç sonundaki öğrenci tutumları belirlenmiştir.Araştırma deneysel desen modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yaratıcı düşünme becerisi ölçeği ve web tabanlı probleme dayalı öğrenme tutum ölçeği kullanılmıştır. İlgili ölçme araçları 2007-2008 bahar yarıyılında Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümüne kayıtlı Bilgisayar II dersini alan öğrencilerden 60 kişiye uygulanmıştır. Bir sınıf tamamıyla kontrol, diğer bir sınıf tamamıyla deney grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubuna Web Tabanlı Probleme Dayalı, kontrol grubuna yüz yüze Probleme Dayalı öğrenme ile ders işlenmiştir. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA (repeated measures) testi kullanılmış ve faktör analizi yapılmıştır.Deney grubu öğrencilerinin deneysel işlem öncesinde ?orta? (%40) ve ?ortanın üzerinde yaratıcı? (%60) grupta yer aldıkları belirlenmiş, deneysel işlem sonrasında ise ?orta? (%43,3), ?ortanın üzerinde? (%53,3) ve ?olağanüstü yaratıcı? (%3,3) grupta yer aldıkları belirlenmiştir. Bu durum ortanın üzerinde yaratıcı grupta bulunan birer öğrencinin orta ve olağanüstü yaratıcı gruplarına kaymasının sonucudur ve deneysel işlem sonucu öğrencilerin yaratıcılık düzeylerinde çok fazla değişim meydana gelmediği şeklinde yorumlanabilir. Kontrol grubu öğrencilerinin deneysel işlem öncesinde ?orta? (%46,7) ve ?ortanın üzerinde yaratıcı? (%53,3) grubunda yer aldıkları belirlenmiş, buna karşılık deneysel işlem sonrasında yaratıcı düşünme becerilerindeki artışla ?orta? (%26,7) ve ?ortanın üzerinde? (%73,3) grubunda yer aldıkları belirlenmiştir.Deney ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası öntest ve sontest toplam yaratıcılık ölçeği puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin yaratıcılıklarıyla ilgili olarak, öntest-sontest ortalama yaratıcılık puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. İki ayrı ortamda öğrenen deney ve kontrol grubu öğrencilerinin yaratıcılıklarının deney öncesinden sonrasına anlamlı farklılık göstermediği, başka bir anlatımla farklı işlem gruplarında (deney ve kontrol grubu) olmak ile tekrarlı ölçümler faktörlerinin yaratıcılık düzeyleri üzerindeki ortak etkilerinin anlamlı olmadığı bulunmuştur.Deneysel işlem sonrası deney grubunda bulunan öğrencilerin Web Tabanlı Probleme Dayalı öğrenmeye ilişkin genel tutumları olumlu yönde yüksek çıkmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin ?Bilgisayar dersine?, ?İşbirliğine Dayalı Öğrenmeye?, ?Web'e Dayalı Öğrenmeye?, ?Kendi Kendine Öğrenmeye? ve ?Problem Çözmeye İlişkin? alt boyutlardaki tutumları da olumlu yönde yüksek çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Probleme Dayalı Öğrenme, Web Tabanlı Eğitim, Yaratıcı Düşünme Becerisi.Master Thesis Examination of Teachers' Digital Competence Mardin Example(2024) Doğan, Maşallah; Günbatar, Mustafa SerkanBilim ve teknoloji alanında meydana gelen değişimler hayatın ayrılmaz bir parçası olmuştur. Bu durum eğitim dünyasını ve öğretmenleri de etkilemektedir. Günümüz dünyasında teknolojinin hızlı bir şekilde gelişmeye devam etmesi, öğretmenlerin de dijital öz yeterliklere sahip olması gerektiğini zorunlu kılmaktadır. Bu vesileyle Mardin ili ve ilçelerinde görev yapan öğretmenleri kapsayan bu çalışmanın amacı 2023-2024 eğitim öğretim yılında Mardin ili ve ilçelerinde MEB'e bağlı anaokul, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin dijital öz yeterliklerini incelemektir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Eğitimciler için dijital yeterlikler çerçevesi (DigCompEdu) dikkate alınarak hazırlanan ve Türkçe çevirisi yapılmış olan 6 alt boyut ve 22 maddeden oluşan öğretmenlerin dijital öz yeterlik ölçeği öğretmenlere uygulanmıştır. Ölçek aracılığıyla çalışmaya katılan 649 öğretmenden elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak t-testi ve tek yönlü ANOVA testi aracılığıyla gerekli analizler yapılmıştır. Bu analizler sonucunda eğitimciler için dijital öz yeterlik ölçeğine göre öğretmenlerin bütünleştirici (B1) veya orta düzeyde olduğu görülmüştür. Bu seviyeye göre öğretmenlerin temel seviyenin üzerinde dijital öz yeterliğe sahip olduğu, daha üst bir seviye için dijital öz yeterliklerini geliştirmesi yönünde çaba göstermesi gerekmektedir. Ayrıca öğretmenlerin dijital öz yeterlik düzeyleri çeşitli değişkenler açısından incelenmiş olmakla birlikte, öğretmenlerin dijital öz yeterlik düzeylerinin eğitim durumu, hizmet içi kurs alma, FATİH Projesi, Formatör öğretmen kursu alma, sınıflarda etkileşimli tahta, internet altyapısı olma durumu, okul türü, branş alanı, görev yaptığı ilçe ve kıdem yılına göre farklılaşma olduğu sonucuna varılmıştır. Bu bulgulardan hareketle ilgili sonuç ve tartışmalar yapılmış olup, elde edilen verilerden yola çıkılarak eğitimcilere ve bundan sonraki çalışmalar için çeşitli öneriler sunulmuştur.Master Thesis Examination of the Cyber Aggression Tendencies of High School Students According To Some Variables(2019) Seryol, Sevilay; Günbatar, Mustafa SerkanBu araştırmanın amacı siber saldırganlık kavramını tanımlamak ve lise öğrencilerinin siber saldırganlık eğilimini çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Bu amaç için hazırlanan Siber Saldırganlık Ölçeği geliştirilmiştir. Bu araştırma nicel araştırma desenlerinden olan betimsel türde tarama modeline örnektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Van ili İpekyolu ve Edremit ilçelerinde öğrenimlerine devam eden öğrencilerden oluşmaktadır. Ölçek, açımlayıcı faktör analizi için 1573 öğrenci, doğrulayıcı faktör analizi için 188 öğrenci olmak üzere toplam 1761 öğrenciye uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizine katılan öğrencilerin %54,2'u kadın (n= 852), %45,8'i erkek (n=721) öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından alan yazın incelenerek oluşturulan Siber Saldırganlık Ölçeği ve demografik bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Ölçeğin geçerliliğini araştırmak için KMO ve Bartlett testi, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Elden edilen veriler SPSS 22.0 ve LISREL 8.8 paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda Cronbach's Alpha Güvenirlik kat sayısı tüm ölçeğe ilişkin 0,92 (>0,70) olarak tespit edilmiştir. Ölçeğin 6 faktörlü yapısı, doğrulayıcı faktör analizinden elde edilen uyum istatistiklerine göre doğrulandığı tespit edilmiştir. Siber Saldırganlık ölçeğinin doğrulayıcı faktör analizinin uyum indeksleri: RMSEA değeri 0,076, AGFI indeksi 0,72, NNFI değeri 0,93, NFI değeri 0,91 ve CFI değeri 0,94'tür. Siber Saldırganlık Ölçeği 6 faktörlü yapısının doğrulayıcı faktör analizinden elde edilen uyum istatistiklerine göre doğrulanmıştır. Veri analizinde t-testi, ANOVA, Scheffe testleri uygulanmıştır. Ayrıca yapılan analizler ölçeğin 'Görsel ve Cinsel Siber Saldırganlık', 'Huzursuzluk Verme ve Alay Etme', 'Kullanıcı Hesabına Yönelik Siber Saldırganlık', 'Tehdit', 'Dışlama' ve 'Sahte Hesap' olmak üzere 6 faktörde toplandığı görülmüştür. Bu bağlamda Siber Saldırganlık Ölçeği altı faktör altında toplanan, 32 maddeden oluşan bir ölçektir. Analizler ölçeğin, bireylerin siber saldırganlık davranışlarını ölçmeye yönelik geçerlik ve güvenilir bir araç olduğunu ortaya koymuştur. Araştırmanın bulgularına göre lise öğrencilerinin siber saldırganlık eğilimleri okul türü, cinsiyet, internet kullanım süresi, ebeveynlerin internet kullanması, kullandıkları sosyal ağlara, sosyal ağlarda anonim olmasına, öğrencilerin ebeveynlerine karşı sosyal ağ tutumuna, odaya sahip olması ve sosyal ağlarda etkileşimli olmasına, bilgisayara sahip olmasına göre anlamlı farkın olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Examination of the Use of the Flipped Class Model in Terms of Achievement, Task Stress Level and Permanentity(2021) Koçak, Burak; Günbatar, Mustafa SerkanBu araştırmanın amacı, ters yüz sınıf modelinin üniversite öğrencilerinin akademik başarısı, ödev/görev stres düzeyi ve dersin kalıcılığı açısından incelenmesi ve modele ilişkin öğrenci görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma 2019-2020 Güz yarıyılında, Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Bölümünde öğrenim gören 30 öğrenciden oluşan Ters Yüz Grubu (TYG), 30 öğrenciden oluşan Geleneksel Sınıf Grubu (GSG) olmak üzere 60 öğrenci ile Bilgi ve İletişim Teknolojileri dersi kapsamında 1 hafta pilot uygulama, 4 hafta uygulama olmak üzere 5 haftalık süre boyunca yürütülmüştür. Çalışmada hem nicel hem de nitel verilerin birlikte kullanıldığı karma yöntem tercih edilmiştir. Karma yöntemlerden açıklayıcı desen ile desenlenen çalışmanın nicel boyutunu incelemek için ön-test, son-test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma esas alınmış, çalışmanın nitel boyutunu incelemek amacıyla ise; yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve elde edilen nitel veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; akademik başarı değişkeninde TYG lehine anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Ödev/görev stres düzeyleri değişkeni incelendiğinde TYG öğrencilerinin GSG öğrencilerine göre streslerinde azalma görülmüştür. Kalıcılık değişkeninde ise; TYG lehine anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Model hakkında yapılan görüşmeler sonucunda öğrenciler modeli sevdiklerini ve farklı derslerde kullanılmasının daha iyi olacağını dile getirmişlerdir.Article Examination of Undergraduate and Associate Degree Students’ Computer Programming Attitude and Self-Efficacy According To Thinking Style, Gender and Experience(2018) Günbatar, Mustafa SerkanThis study aimed to determine undergraduate and associate degree students’ computerprogramming attitude and self-efficacy levels, and compare them according to thinkingstyle, gender, department, weekly study time, and programming experience variables. Thestudy employed the correlational research model. The researcher attempted to reach allassociate and undergraduate students who had received the computer programmingcourse at a state university. The computer programming self-efficacy scale, the computerprogramming attitude scale, and the holistic and analytic thinking in problem-solving scalewere used to collect research data. Results suggested that the participants with differentthinking styles showed significant differences regarding programming attitude andprogramming self-efficacy. Programming attitude and thinking style were significantpredictors of programming self-efficacy. No difference was observed between genders interms of the common effect and the partial effect of programming attitude andprogramming self-efficacy. However; differences were observed between participants fromdifferent departments and with different weekly study time. There was also a significantdifference between the participants with different programming experience levels in termsof the common effect of programming attitude and self-efficacy, whereas no difference wasfound in terms of attitude alone.Master Thesis Investigation of Internet Addiction and Technology Uses of Orthopedically Disabled Individuals(2019) Tekiroğlu, Zeynep; Günbatar, Mustafa SerkanGeçmişten günümüze bakıldığında teknoloji sürekli gelişmektedir. Gelişen teknoloji ile birlikte insanların hayatlarına yeni teknolojiler entegre edilmektedir. Bu teknolojilerin olumlu ve olumsuz özellikleri insanların yaşamlarını etkilemektedir. Bu bağlamda teknolojiyi kimin ve ne amaçla kullandığı önemlidir. Bu tez çalışmasında ortopedik engelli bireylerin teknolojiyi ne amaçla kullandıkları araştırılmıştır. Bu tez çalışmasının öncelikli amacı ortopedik engelli bireylerin engel yüzdeleri ile teknoloji kullanımları arasındaki ilişkiyi incelemek, teknoloji kullanım profillerini betimlemektir. Bu amaçla ilk olarak ortopedik engelli bireylere internet bağımlılığı ölçeği ve kişisel bilgi formu uygulanmış, ortopedik engelli bireylerin internet bağımlılık düzeyleri belirlenmiştir. İnternet bağımlılık ölçeği sonucuna göre internet bağımlılık puanları en yüksek ve en düşük olan bireylerle yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla nitel veriler toplanmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2017 yılı Ocak ayı-2018 yılı Aralık ayı arasında Van ilinin İpekyolu ve Tuşba ilçelerinde bulunan 200 ortopedik engelli birey oluşturmaktadır. Bu çalışmada hem nicel hem de nitel veriler toplanmıştır. 200 kişiye uygulanan internet bağımlılık ölçeği ve kişisel bilgi formu araştırmanın nicel verilerini oluşturmuştur. Nicel verilerle elde edilen sonuçlara göre internet bağımlılık puanları yüksek ve düşük olan 10'ar birey ile yarı yapılandırılmış görüşme uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme araştırmanın nitel kısmını oluşturmuştur. Araştırmanın nicel verileri SPSS 22 sürümü ile analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin bilgileri kodlanarak SPSS programına kaydedilmiştir. Veriler sırasıyla temel istatiksel ölçülerle (aritmetik ortalama, frekans, yüzde) özetlenmiştir. Normal dağılım gösteren verilerin analizinde, ikili karşılaştırmalar için bağımsız örneklemler t testi, çoklu grup karşılaştırmalarında ise tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) testi uygulanmıştır. Farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını tespiti için yapılan Scheffe testi ile çözümlenmiştir. Bulguların yorumlanmasında 0,05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Normal dağılım göstermeyen verilerin analizinde ise Kruskall Wallis H, Mann Whitney U ve iki değişken için Kay-Kare testleri uygulanmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise ise Microsoft worde aktarılmıştır. Daha sonra tema ve bu temalara ait kodlar oluşturulmuş, bunların yüzde ve frekans değerleri tablo şeklinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda ortopedik engelli bireylerin internet bağımlılık ölçümleri engel yüzdelerine, internet kullanım süresine, internet kullanım amacı, internet kullanım zaman dilimi, meslek grupları, evde oyun oynamalarına göre farklılaşmaktadır. Farklılaşmayan değişkenler ise cinsiyet, eğitim durumları, birlikte yaşadıkları kişiler, engelliliğin doğuştan veya sonradan olma durumudur. Anahtar Sözcükler İnternet Bağımlılığı, Bağımlılık, Problemli İnternet Kullanımı, Ortopedik Engelli.Master Thesis Öğretim Elemanlarının Artırılmış Gerçeklik Teknolojisini Ders Materyali Olarak Kabullerinin İncelenmesi(2019) Çelik, İsrafil; Günbatar, Mustafa SerkanBu araştırmanın amacı, yükseköğretimde Artırılmış Gerçeklik (AG) teknolojisinin ders materyali olarak kullanılmasına yönelik öğretim elemanlarının görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeline (TKM) göre incelenmesidir. Yapılan araştırmada örneklem belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinde görev yapmakta olan 11 öğretim elemanı örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmışır. Veri toplamak için görüşme tekniği kullanılan çalışmada, yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme soruları, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan TKM ölçeğinde bulunan her bir faktörü anlam ve kapsam olarak temsil edecek şekilde hazırlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretim elemanları AG teknolojisi ile hazırlanmış öğretim materyallerini ders ortamlarında kullanabileceklerine dair olumlu görüş sunmuşlardır. Bununla birlikte elde edilen diğer bulgular araştırmanın sonuç ve tartışma bölümünde ele alınmıştır. Son olarak araştırmanın sonuçları doğrultusunda yükseköğretimde teknoloji kabulü ve AG kullanımı için öneriler sunulmuştur.Article Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Ortamda Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşlukları(2017) Günbatar, Mustafa SerkanBu çalışmada amaç öğretmen adaylarının çevrimiçi ortamda öğrenmeye karşı hazır bulunuşluklarını tespit etmektir. Çalışma var olan bir durumu olduğu gibi betimlemektedir. Katılımcılar, 2015-2016 güz yarıyılında Türkiye' deki bir Eğitim Fakültesinde Pedagojik formasyon eğitimi almakta olan öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışma grubu öğrencileri görüşmelere gönüllülük esasına göre katılmışlardır, yedisi kadın ikisi erkektir. Veriler öğretmen adaylarına sorulan görüşme formu kapsamındaki sorular ile odak grup görüşmeleri aracılığıyla elde edilmiştir. Yöneltilen sorular alan yazına bakılarak oluşturulmuş ve bir alan uzmanı tarafından gözden geçirilmiştir. Sorular \"İletişim öz yeterliliği\", \"Kurumsal Destek\", \"Öğrenme öz yönlendirmesi\" ve \"Öğrenmeyi transfer öz yeterliliği\" boyutları çerçevesinde oluşturulmuştur. Elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Bulgular incelendiğinde öğrencilerin toplamda 68 olumlu, yedi nötr, 20 tane de olumsuz düşünceye sahip oldukları görülmüştür. Oranlama yapıldığında olumlu ifadelerin olumsuzların yaklaşık üç buçuk katı olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçtan hareketle katılımcıların çevrimiçi ortamda öğrenmeye hazır bulunuşluklarının yeterli düzeyde olduğu yorumu yapılmıştırArticle Ortaöğretim Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalıklarının İncelenmesi(2021) Gökçearslan, Şahin; Sarıtepeci, Mustafa; Günbatar, Mustafa SerkanBu çalışmanın amacı bilgi güvenliği farkındalığının, kişisel bilgisayar, akıllı telefon sahipliği, bilişim teknolojileri (BT) dersi alma ve faydalanma durumu bağlamında incelenmesidir. Tarama modelinin kullanıldığı çalışmada 9-12. sınıf Anadolu ve Meslek lisesi öğrencileri (n=359) yer almıştır. Çalışma grubunun Bilgi Güvenliği Farkındalığı (BGF) ölçümleri ve alt faktör ölçümlerine göre kendi içinde kararlı alt bölümlere ayrılma durumu CHAID analizi ile tespit edilmiştir. Bilgi güvenliği farkındalığı açısından kişisel bilgisayar sahipliği, BT dersinden alınan fayda ve akıllı telefon sahipliği değişkenleri anlamlı etkiye sahiptir. Bilgi güvenliği farkındalığı BT dersi özelinde ve diğer değişkenler bağlamında tartışılmıştır.Article Ortaokul Öğrencilerinin Bilgi-işlemsel Düşünme Becerisi Öz Yeterlik Algıları: Yeni Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programının Etkinliğinin Bir İncelemesi(2020) İbili, Emin; Günbatar, Mustafa SerkanBu çalışmada ortaokul öğrencilerinin bilgi-işlemseldüşünme becerisine yönelik öz yeterlilik algıları incelenmiştir.Ayrıca bilgi-işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlilikölçümleri farklı değişkenlere göre karşılaştırılmıştır. Çalışmailişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırma verileri2018-2019 eğitim-öğretim yılında Van ili merkez ilçelerindeöğrenim gören dört farklı ortaokuldaki 332 öğrenciden eldeedilmiştir. Veriler 2018 yılında güncellenen Bilişim Teknolojilerive Yazılım dersi öğretim programının ilk kez uygulanmasınınardından toplanmıştır. Ölçme aracı olarak ise Gülbahar, Kert veKalelioğlu (2018) tarafından ortaokul öğrencileri için geliştirilenBilgi İşlemsel Düşünme Becerisine Yönelik Öz Yeterlik Algısı(BİDBÖA) ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizindeilişkisiz örneklemler t testi, ilişkisiz örneklemler için tek faktörlivaryans analizi ve Bonferroni çoklu karşılaştırma testlerikulanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrenciler ağırlıklıolarak orta düzey öz yeterlilik algısına sahiptirler. Bunu %39’lukbir oranla yüksek öz yeterlilik algısına sahip olanlar takipetmektedir. Çok az bir kısmı ise düşük öz yeterlilik algısınasahiptir. Öğrenim görülen sınıf değişkeni açısından öğrencilerhem BİDBÖA ölçeği toplam puanına göre hem de alt faktörleregöre farklılaşmaktadırlar. Blok tabanlı programlama aracıkullanma süresi açından toplam ölçek puanı, Algoritma tasarlamave Temel programlama alt boyutlarına göre farklılaşmaktadırlar.Cinsiyet değişkeni açısından farklılaşma yoktur.Article Ortaokul Öğrencilerinin Etkileşimli Tahtaya Yönelik Tutumve Öğrenme Algıları Üzerine Bir İnceleme(2017) Gökçearslan, Şahin; Günbatar, Mustafa SerkanEtkileşimli tahtalar, özellikleriyle ve yapılan yatırımlarla dikkat çekmektedir. Bu nedenle araştırmalara konu olmaktadırlar. Bu çalışmada etkileşimli tahta kullanımına yönelik tutum ve etkileşimli tahta ile öğrenme algısı değişkenleri; cinsiyet, sınıf ve öğrenci deneyimleri açısından incelenmiştir. Çalışma, 197 ortaokul öğrencisi ile tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan 80'i kız 117'si erkektir. Araştırma sonuçlarına göre, etkileşimli tahtaya yönelik olumsuz tutum cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Olumlu tutum sınıf düzeyine göre anlamlı farklılaşmakta, kullanım süresi açısından ise haftalık bir saatten az kullanımının olduğu öğrencilerde anlamlı düzeyde daha düşüktür. Genel tutum açısından ise sınıf düzeyi ve kullanım süresi değişkenleri açısından anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Etkileşimli tahta ile öğrenme algısı ile ilgili olarak cinsiyete ve sınıf düzeyine göre tüm ölçümler açısından anlamlı farklılaşma görülmüştür. Algılanan negatif etkiler ölçümü haricindeki diğer üç ölçüm açısından da etkileşimli tahta ile haftalık alınan eğitim süresi açısından anlamlı farklılaşma görülmüştür. Etkileşimli tahta kullanım süresi (yıl) açısından ise hem tutum ölçümleri hem de etkileşimli tahta ile öğrenme algısı ölçümleri açısından anlamlı fark yoktur. Benzer çalışmaların lise, üniversitede öğretmen adayları ve diğer öğrenci gruplarıyla tekrarlanması önerilmektedir. Etkileşimli tahtanın etkileri üzerine çalışmaların yapılması önerilmektedir. Yeniliğin devamlı aynı etkiyi bırakacağı düşüncesinden uzaklaşılmalı, öğrenme etkinlikleri de yeniliklere paralel biçimde geliştirilmelidir.Article Siber Saldırganlık Ölçümü: Lise Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma(2022) Seryol, Sevilay; Günbatar, Mustafa SerkanBu çalışmanın amacı siber saldırganlık ölçeği geliştirmek ve çeşitli değişkenlere göre öğrencilerin siber saldırganlıklarını karşılaştırmaktır. Araştırmanın katılımcıları Van ilinde 2018-2019 yılında eğitim öğretime devam eden öğrenciler olmuştur. Araştırma iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada açıklayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açıklayıcı faktör analizine 1573 öğrenci katılmıştır. Bu analize katılanlardan %54,2’si kadın, %45,8’i erkektir. İkinci aşama ise doğrulayıcı faktör analizi aşamasıdır. Doğrulayıcı faktör analizine 188 öğrenci katılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizine katılan öğrencilerin %32’si kadın, %68’i erkektir. Doğrulayıcı faktör analizi sonrasında ortaya çıkan uyum değerlerinin (X2=898,79, Sd=433, X2/ Sd=2.07, RMSEA=0.076, CFI=0.94, NNFI=0.93, NFI=0.91, AGFI=0,72, GFI=0,77) modeli doğruladığı görülmüştür. Bu sonuçlara göre ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen verilen analizinde öğrencilerin siber saldırganlık eğilimleri okul türü, cinsiyet, internet kullanım süresi, ebeveynlerin internet kullanması, kullandıkları sosyal ağlar, sosyal ağlarda anonim olması, ebeveynlerin sosyal ağ tutumu, odaya sahip olması, sosyal ağlarda etkileşimli olması ve bilgisayara sahip olmasına göre anlamlı bir fark olduğu görülmüştür.Article Student’s Attitudes Relating To Web Mediated Problem Based Learning(2011) Günbatar, Mustafa Serkan; Çavuş, HayatiBu çalışmanın amacı, web tabanlı gerçekleştirilen Probleme Dayalı Öğrenme süreci sonunda öğrenci tutumlarını belirlemektir. Araştırmada tek grup sontest deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2007-2008 öğretim yılı bahar yarıyılında, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü’nde öğrenim gören 30 birinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma grubu öğrencilerine 7 hafta boyunca Web Tabanlı Probleme Dayalı Öğrenme yaklaşımı ile ders işlenmiştir. Deneysel işlem sonunda Web Tabanlı Probleme Dayalı Öğrenme Tutum Ölçeği uygulanarak gerekli veriler elde edilmiştir. Öğrencilerin Web Tabanlı Probleme Dayalı Öğrenme sürecine ilişkin genel tutumları olumlu yönde yüksek çıkmıştır.Master Thesis Studies on Educational Technology for Individuals With Autism Spectrum Disorders: a Systematic Review(2020) Aslan, İrem; Günbatar, Mustafa SerkanBu araştırmanın amacı uluslararası düzeyde 2010 ve 2019 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireylere yönelik eğitim teknolojisi alanında yapılmış ve SSCI dizinine giren hakemli dergilerde yayınlanmış akademik makaleleri sistematik bir şekilde incelemektir. Bu amaçla; eğitim teknolojilerinin OSB'li bireylerin farklı beceri alanları üzerindeki performanslarını değerlendiren 2010 ve 2019 yıllarında Web of Science dizini içerisindeki dergilerde yayınlanmış toplam 105 adet makaleye ulaşılmıştır. Ulaşılan makaleler içerisinde erişime kapalı olan 17 adet makale ile tam metin olmayan 27 adet makale, araştırma kapsamı dışında bırakılarak 61 adet makale ile araştırma tamamlanmıştır. Veri analiz yöntemi olarak içerik analizi yöntemi kullanılmış olup veriler derinlemesine incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öne çıkan bulgular ise şöyledir; Eğitim teknolojileri konusunda en yoğun 2012 ve 2018 yıllarında çalışılmıştır. Çalışmalarda yoğun olarak erkek örneklem grubu tercih edilmiştir ve genellikle '1-3' örneklem büyüklüğü kullanılmıştır. Ağırlıklı olarak da '3-10' yaş aralığı tercih edilmiştir. Çalışmalar içerisinde tek denekli araştırma modeli en sık tercih edilen araştırma modeli olmuştur. Çalışmalarda yoğun olarak etkililiği incelenen bağımsız değişkenler 'program ve uygulamalar' olup en çok tercih edilen yöntem 'bilgisayar özelliği bulunan cihazlar aracılığıyla verilen eğitim' olmuştur. Ağırlıklı olarak tercih edilen öğrenme ortamları okul ortamları olmuştur. İncelenen makalelerde genel olarak 'sosyal beceriler' üzerinde odaklanılmıştır. İncelenen çalışmalardan elde edilen tüm sonuçlar birleştirildiğinde eğitim teknolojilerinin ve bu doğrultuda gerçekleştirilen müdahale yöntemlerinin OSB'li bireyler üzerinde oldukça etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma güncel akademik yayınları kapsaması, 2010-2019 yılları ve bu yıllar arasındaki SSCI dizinine giren dergilerde yayınlanan tüm akademik yayınları içermesi ve geniş kapsamlı olması nedeniyle alan yazındaki diğer çalışmalardan ayrılmaktadır.Master Thesis Teachers' Perception of Self-Efficacy Regarding Distance Education and Obstacles Which They Encounter in Distance Education During Pandemic Process(2021) Çok, Cemal; Günbatar, Mustafa SerkanCovid-19 pandemisiyle beraber tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de zorunlu olarak uzaktan eğitime geçilmiştir. Bu çalışma, 2020-2021 eğitim öğretim yılı uzaktan eğitime mecburi ve hızlı geçiş süreci ile birlikte öğretmenlerin öz-yeterlik algılarını ve bu süreçte karşılaştıkları engelleri ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Örneklem grubu, Van ili Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilk ve orta dereceli okullarda görev yapan 381 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin öz-yeterlik algılarını ortaya çıkarmak için çalışma kapsamında 36 maddeden oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Yine öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları engelleri belirlemek için orijinali İngilizce olan ve Almanthari vd. (2020) tarafından geliştirilen 21 maddelik Uzaktan eğitimde karşılaşılan engeller anketi Türkçe 'ye çevrilmiş ve uzman görüşleri dikkate alınarak madde sayısı 25'e çıkarılmıştır. Yapılan analizler sonucunda Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Öz-yeterlik Algı ölçeği 5 tane alt faktörden oluşmuştur. Ölçeğin tamamına ilişkin Cronbach's Alpha Güvenirlik Katsayısı .966 bulunmuştur. Teknik Öz-yeterlik alt boyutu Cronbach's Alpha Güvenirlik Katsayısı .934 bulunmuştur. Öğretimsel İçerik Öz-yeterlik alt boyutu Cronbach's Alpha Güvenirlik Katsayısı .910 bulunmuştur. Öğretimde Teknoloji Kullanımı Öz-yeterlik alt boyutu Cronbach's Alpha Güvenirlik Katsayısı .936 bulunmuştur. Uzaktan Eğitim Yazılımsal Öz-yeterlik alt boyutu Cronbach's Alpha Güvenirlik Katsayısı .915 bulunmuştur. Duygusal İletişim Öz-yeterlik alt boyutunun ise Cronbach's Alpha Güvenirlik Katsayısı .828 bulunmuştur. Uzaktan eğitimde karşılaşılan engeller anketine ilişiklin Cronbach's Alpha Güvenirlik Katsayısı ise .820 bulunmuştur. Analizler sonucunda elde edilen bulgularda öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin öz-yeterlik algıları öğretmenlerin cinsiyet, çalıştıkları öğretim kademesi, sahip oldukları mobil cihaz ve uzaktan eğitimde EBA kullanımı değişkenlerinde anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Branş, mesleki çalışma süresi, kişisel bilgisayara sahip olunması, evde internet bağlantısı olması, uzaktan eğitimle ilgili bir eğitim almış olması, uzaktan eğitimde ZOOM kullanmış olması ve canlı sınıf teknolojisini kullanım değişkenleri açısından ise anlamlı farklılık görülmüştür. Uzaktan eğitim sürecine ilişkin olarak öğretmenler tarafından çok yüksek düzeyde engel olarak görülen maddeler; ders materyalleri ve öğretmenlerin uzaktan eğitim konusunda kendilerine olan güvenleri ve çabalarıyla ilgili oldukları görülmüştür. Yüksek düzeyde engel olarak görülen maddeler; her ders için materyal hazırlama, uzaktan eğitimde öğrenci başarısının değerlendirilmesi ve öğretmenlerin uzaktan eğitimle Covid-19 pandemi döneminden önce tanışmadıkları için duydukları pişmanlıkla ilgili olduğu görülmüştür. Orta düzeyde engel olarak görülen maddeler; ders içerikleri ve okul boyutuyla ilgili olduğu görülmüştür. Düşük düzeyde engel olarak görülen maddeler ise; öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin durumlarını ve öğretmenlerin uzaktan eğitim konusunda bilgi ve becerileriyle ilgili olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlardan yola çıkarak öneriler sunulmuştur.