Browsing by Author "Güre, Özlem Bezek"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Comparison of Mathematics Achievement of Students With Random Forest, Multi-Layer Based Sensors and Radial Function Neural Network Methods in Terms of Forecasting Ability: Turkey Example(2019) Güre, Özlem Bezek; Erdoğan, Fevzi; Kayri, MuratBu tez çalışmasında, PISA 2015 verilerine göre Türkiye'deki öğrencilerin matematik başarılarını etkileyen faktörleri belirlemek için, Karar Ağaçları ailesinden Rastgele Orman ve Yapay Sinir Ağları ailesinden Çok Katmanlı Algılayıcı Yapay Sinir Ağları (MLPANN) ve Radyal Tabanlı Fonksiyon Yapay Sinir Ağları (RBFANN) yöntemleri uygulanmıştır. PISA 2015 sınavına katılan 2165'i (%49) erkek ve 2257'si (%51) kız olmak üzere, toplam 4422 öğrenciden toplanan bilgiler kullanılmıştır. PISA 2015 sınavına giren öğrencilerin matematik testinden almış oldukları puanlar bağımlı değişken; bağımlı değişken ile kuramsal olarak ilişkisi olduğu düşünülen 25 adet değişken ise bağımsız değişken olarak modele dâhil edilmiştir. Bu çalışmada, üç yöntem, tahminleme yeteneği açısından karşılaştırılmış, model test edildiğinde; birçok performans göstergeleri açısından, Rastgele Orman yönteminin diğer iki yönteme göre daha düşük hatalar ile modeli tahminlediği görülmüştür. Bu nedenle; Rastgele Orman yönteminin, performans ölçütleri açısından daha kararlı, tutarlı olduğu ve tahminleme yeteneğinin az da olsa MLPANN ve RBFANN'ye göre daha yüksek düzeyde olduğu söylenebilir. Ayrıca; MLPANN ve RBFANN yöntemleri karşılaştırıldığında, MLPANN'nin RBFANN'ye göre daha iyi performans gösterdiği, diğer taraftan; RBFANN ve RF yöntemleri karşılaştırıldığında ise, RF yönteminin daha başarılı olduğu sonucuna varılmıştır.Article Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Başarısı Üzerinde Etkili Olan Değişkenlerin Ordinal Lojistik Regresyon Yöntemiyle İncelenmesi(2022) Kayrı, Murat; Güre, Özlem Bezek; Şevgin, HikmetBu çalışmanın amacı, Ordinal Lojistik Regresyon yöntemi kullanılarak sekizinci sınıf öğrencilerinin fen başarısını etkileyen faktörleri araştırmaktır. Bu çalışmada, ABİDE 2016 uygulamasına katılan 2202’si (%52.1) erkek ve 2022’si (%47.9) kız olmak üzere, toplam 4224 öğrenciden toplanan bilgiler kullanılmıştır. ABİDE 2016 uygulamasına giren öğrencilerin Fen Bilimleri dersinden almış oldukları puanlar belirlenmiş eşik değerlere göre kategorik hale dönüştürülmüştür.Analizde; kategorik hale getirilen fen başarı puanı yordanan değişken; fen başarısını etkilediği düşünülen 15 adet değişken ise yordayıcı değişken olarak kullanılmıştır. Daha sonra elde edilen veriler Ordinal Lojistik Regresyon yöntemi ile incelenmiştir. İnceleme sonucu fen başarısını etkileyen faktörler sırasıyla; akran zorbalığı, öz yeterlilik algısı, derse verilen değer, aile ilgisi, aile baskısı, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu, aylık gelir, bilgisayar ya da tablet sahibi olma durumu, kendisine ait odaya sahip olma durumu, öğrencinin eğitimdeki hedefi ve fen destekleme kurslarına katılma durumu olarak belirlenmiştir. Elde edilen sonuçların literatür ile büyük oranda benzerlik gösterdiği görülmüştür. Bu da OLR yönteminin eğitim verileri üzerinde tahmin yeteneğinin yüksek olduğuna işaret etmektedir. Bu tür çalışmaları yansız-sapmasız ele alacağı düşünülmektedir.