Browsing by Author "Geylani, Didem"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Article Changing the Turkish Constitution: an Institutionalist and Collective Action Perspective(Istanbul Univ, 2021) Ozler, Hayrettin; Yilmaz, Alim; Geylani, DidemUnderstanding change and/or resistance to change is critical in studying institutions. We argue in this paper that the supply of expressible alternatives to the status quo, as well as the provision of incentives for political parties and other socio-political formations to participate in collective action for institutional change, are essential. These can be described as "ideational monopoly" of specific actors or "supreme legitimacy" of established institutions, but the latter can be described as "institutional handicaps" in a problematic way. According to a survey of the literature, institutional transformation follows a largely isomorphic pattern for the most part. In Turkey, it is undeniable that the European Union associated Turkish objectives have been the primary engine of institutional transformation in the country for a long time. Some historical turning moments in Europe-Turkey ties, as well as the associated actions of governments and public opinion towards the Turkish constitution, imply that there is almost a visible correlation between constitutional change and EU-Turkey relations, at least in the short term. As a result of this affinity, we have argued in favor of isomorphic approach as the most successful means of bringing about structural change.Article Girişimci Yönetim, Girişimci Belediyecilik ve Yerel Kalkınma(2020) Atmaca, Yıldız; Geylani, DidemGirişimcilik, kaynakların ekonomik bir şekilde kullanılması konusundaharekete geçme faaliyetidir. Girişimci yönetim ise yeni politikalar oluşturmayı,mevcut fırsatlar için iç ve dış çevre analizi yapmayı, büyümeyi hedefleyen birörgüt oluşturmayı ve etkili bir vizyon ve misyon kararı almayı hedefleyen biryönetim yaklaşımıdır. Daha çok işletme yönetiminde kullanılan girişimci yönetim,1980’li yıllardan sonra geleneksel yönetime muhalif olarak oluşturulan yenikamu yönetiminin de gündemindedir. Yeni kamu yönetimi, kamuda hizmetlerinözel sektör sunumuna açılmasını ve özel sektör yönetim tekniklerinin kullanımınıöngörmektedir. Özel sektör yönetim tekniklerinin kullanımı, yönetimdeki işleyişi,etkili ve verimli kılmakta ve yerel kalkınmadaki hızın artmasını sağlamaktadır.Kalkınma, yerelin gelişmişliği ile başlamaktadır. Bu gelişmişliği sağlamadaki enönemli görev ise bir yerel yönetim birimi olan belediyelere düşmektedir. Buçalışma, yerel yönetimlerde girişimci yönetim anlayışını ele almakta ve girişimciyönetim politikalarının ülkenin kalkınmasına hangi ölçüde katkıda bulunduğuüzerine bir inceleme yapmaktadır. Çalışma, yerel yönetim birimi olan belediyelerile sınırlandırılmış, belediyeler dışındaki diğer yerel yönetim birimleri çalışmanınsınırı dışında bırakılmıştır. Çalışma sonucunda girişimci yönetim anlayışınınkamu yönetimine olumlu katkılarda bulunduğu, ülkedeki ekonomik ve sosyalkalkınmanın gerçekleştirilmesine büyük katkı sağladığı anlaşılmaktadır.Article Türkiye’de Katılımcı Yönetim ve Yönetişimin Uygulanabilirliğinin 11. Kalkınma Planı Çerçevesinde Değerlendirilmesi(2021) Geylani, Didem; Izcı, FerıtTürk kamu yönetiminin uzun yıllardan beri konuşulan ve tartışılan önemli sorunları olduğu bilinmektedir. Bu sorunların temelinde, geleneksel kamu yönetiminin işlevsiz ilkelerinin yer aldığı bir gerçektir. Başta, aşırı merkeziyetçilik, yönetimde gizlilik ve dışa kapalılık olmak üzere verimsizlik ve hesap vermekten uzak bir yönetim anlayışı, bu sorunların önemlilerini oluşturmaktadır. Zaman zaman kamu yönetimi ile ilgili reform çalışmalarında bu sorunlar gündeme gelse de, çözüme yönelik olarak somut adımların atıldığı ve etkili sonuçlar alındığını söylemek mümkün değildir. Oysaki günümüz modern devletlerinde geleneksel kamu yönetimi anlayışı tamamen değişmiş durumdadır. Bu anlayışın yerini etkin, şeffaf, hesap verebilir, demokratik ve kalıtımı esas alan yönetişim temelli anlayış almıştır. Türkiye’de son dönemlerde, özellikle de 2023 hedefleri doğrultusunda mevcut sorunlara yönelik olarak ciddi ve planlı adımlar atıldığı gözlemlenmektedir. Bu adımların önemlilerinden birisi de, 2019-2023 yıllarını kapsayan On Birinci Kalkınma Planı’nda katılımcılık ve iyi yönetişimle ilgili konunun, önceki planlardan farklı bir boyutta ele alınmış olmasıdır. Planda, katılımcılık ve iyi yönetişime geniş yer verilmiş ve bununla ilgili temel ilkeler belirlenmiştir. Bu yüzden çalışmanın amacını; Türk kamu yönetimine uygulanmak istenen demokrasi ve iyi yönetişim anlayışlarının On Birinci Kalkınma Planı ekseninde değerlendirilmesi ve birtakım önerilerin geliştirilmesi oluşturmaktadır. Çalışmada konuyla ilgili detaylı bir literatür taraması yapılmış, elde edilen bilgiler ışığında kalkınma planında öngörülenler farklı bir perspektiften değerlendirilmiştir.Article Türkiye’deki Kamu Denetim Kurumu’nun (Ombudsman) Etkinliği ve İngiltere ve Fransa Ulusal Ombudsmanı ile Karşılaştırılması(2021) Geylani, Didem; Nohutçu, AhmetOmbudsman, modern anlamda ilk kez 1809 yılında İsveç’te uygulanmaya başlan- mıştır. İsveç’te başarılı bir şekilde uygulanması ve geleneksel denetim mekaniz- malarının idareyi denetlemede yetersiz kalması ombudsmanın özellikle II. Dünya Savaşı’ndan sonra dünyada hızla yayılmasında etkili olmuştur. Mevcut çalışmada öncelikle ombudsman kurumu hakkında temel bilgiler verilmiştir. Çalışmanın ama- cı İngiltere ve Fransa ombudsmanları ile karşılaştırma yaparak Türkiye’de Kamu Denetçiliği Kurumu’nun etkinliğini analiz etmektir. Bu bağlamda Kamu Denetçiliği Kurumu ile İngiltere ve Fransa ombudsmanlarının yıllık raporları incelenerek analiz- ler yapılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda Kamu Denetçiliği Kurumu’nun önceki yıllara oranla etkinliğinin arttığı; ancak bu artışın seçili ülke ombudsmanlarına göre yeterli düzeyde olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır.