Browsing by Author "Hasan, Furat Salih Hasan"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Development of Empathy Scale: a Study of Validity and Reliability(2019) Hasan, Furat Salih Hasan; Kasap, SüleymanBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin empati yönlerini ölçen geçerli ve güvenilir bir empati ölçeği geliştirmektir. Geliştirilen ölçek, beş puanlık Liker türünde bir empati ölçeğidir. Ölçeğin geliştirilebilmesi için ölçek üzerinde faktör analizi yapılmıştır. Uzman akademisyenlerin görüşünün ardından 38 sorudan oluşan ölçek 27 maddeye düşürülmüştür. Ölçek 653 öğretmene uygulanmıştır. Benzer şekilde, öğretmenlerin öğrencilerle olan ilişkisi çeşitli değişkenler bakımından analiz edilmiştir. Öğretmenlerin empati ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları kapsamında genel güvenirlik öncesi Bern Bach alfa güvenirlik katsayısı analizi yapılmış, analizden sonra 0,771 olarak hesaplanmıştır. Gelişme geçerliliği kapsamında, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, taslak ölçeği 7 madde ölçeğine düşürülmüştür. Veri yapısının uygun olup olmadığını kontrol etmek için, KMO ve Barlett test yöntemlerinden yararlanılarak faktör analizi kontrol edilmiştir. Bunun sonucunda KMO testinin değeri 0,848, Bartlett testi ise 878,969 olarak belirlenmiştir (p <0, 05). Kişisel Bilgi Formu olarak, Öğretmen Empati Ölçeğinden oluşan bir anket Duhok ilinde çalışna 653 öğretmene uygulandı. Anketlerden elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerini belirlemek için yüzdelik ve frekans istatistikleri kullanıldı ve ortalam ve standart sapma istatistikleri de empatiyi belirlemek için kullanıldı. Öğretmen empatisini saptamak için t-test ve Tek Yönlü Avona testi kullanıldı. Araştırmanın sonucu olarak, öğretmenlerinin empatisinin öğretmenlerle öğrencileri arasındaki ilişki üzerinde istatistiksel anlamda önemli ve pozitif bir etkiye sahip olduğu bulundu. Aynı zamanda, öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerine göre, öğrencilerle olan ilişkilerinde ve empatide farklılıklar olduğu saptandı. Kız öğretmenlerin empati ölçeği puanı (x ̅ = 21,86); sd = 4,54), erkek öğretmenlerin empati puanlarından(x ̅ = 20,82); sd = 4,39) biraz daha fazlaydı. Evlilik durumlarına göre herhangi bir fark bulunmadı, aynı zamanda, yaşamdan memnun olma konusunda da bir farka erişilmedi. Deneyim yılına göre ise daha fazla deneyime sahip olanların daha fazla empatiye ve yüksek puana sahip olduğu saptanmıştır. 10-12 yıllık deneyime sahip olan öğretmenlerin empati ölçek puanı ( x ̅=21,61) olarak belirlenmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenlerden elde edilen bulgulara göre, 51 yaş ve üstü öğretmenler arasında anlamlı bir fark bulundu ancak diğer kategorilerde herhangi bir fark bulunamadı.